۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۴, شنبه

تفسیر خبر شنبه شب

ایران در هفته ای که گذشت.
در این هفته محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، سریلانکا و هند سفر کرد تا در مورد طرح ساخت خط انتقال گازی از ایران به پاکستان و هند گفتگو گند. دور جدید مذاکرات با هیات سه نفره بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران آغاز شد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی حمله آمریکا به ایران را غیر محتمل دانست.
خبر کشته شدن سه نفر در ایوان غرب در جریان انتخابات مجلس تایید شد. قوه قضائیه جمهوری اسلامی لایحه ای را برای تعریف جرم سیاسی تهیه کرد. احمدی نژاد اعلام کرد یک و نیم میلیارد دلار به توسعه پالایشگاهی در سریلانکا وام می دهد. تهران بسته پیشنهادی خود در مورد برنامه اتمی را با کفیل شورای امنیت ملی روسیه در میان گذاشت. سازمان گزارشگران بدون مرز دستگیری مسعود رفیعی طالقانی، روزنامه نگار روزنامه فرهنگ آشتی را محکوم کرد. ایت الله خامنه ای در سفر شیراز خود گرانی و تورم موجود در ایران را ناشی از بحران جهانی اقتصاد دانست و نه بی توجهی مسئولان. محموله اتمی ارسالی روسیه که در آذربایجان توقیف شده بود به مقصد بوشهر ترخیص شد. ارتباطات ماهواره ای و اینترنت در ایران محدود شد. خبرگزاری فارس اعلام کرد معاملات نفتی ایران با دلار متوقف شد. حضور مقتدی صدر در ایران با ورود هیات اعزامی از عراق تایید شد. پاپ بندیکت شانزدهم با گروهی از روحانیون ایران دیدار کرد. گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه آمریکا ایران را فعالترین حامی تروریسم خواند. پنتاگون اعلام کرد طرح تازه ای برای حمله به ایران ندارد. مقدار چشمگیری سلاح ایرانی در عراق کشف شد. وزیر خارجه آمریکا گفت ایران خواهان دستیابی به سلاح اتمی است. روسیه از ایران خواست غنی سازی اورانیم را برای دور جدیدی از مذاکرات متوقف کند. و همزمان با اعلام طرح ارتقاء امنیت اجتماعی دری نجف آبادی دادستان کل جمهوری اسلامی رواج عروسک های باربی را زنگ خطری برای تمامی مقامات کشور خواند.
در برنامه امشب کارشناسان تفسیر خبر آقای دکتر بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل ، آقای دکتر مهران براتی، پژوهشگر دانشگاه برلین، و دکتر جمشید اسدی استاد اقتصاد دانشگاه آمریکایی پاریس در ارتباط تلفنی به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهند داشت.

هیچ نظری موجود نیست: