۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۰, جمعه

تفسیر خبر جمعه شب

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته

کاندولیزا رایس در آغاز هفته پس از توقفی در لندن و ملاقات با گروه پنج بعلاوه یک و گروه کوارتت به اسرائیل و کرانه باختری سفر کرد و با مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطینی در مورد روند صلح و وضعیت غزه گفتگو کرد. او گفت آمریکا خواهان دستیابی دو طرف به توافقی بر مبنای نقشه راه تا پایان سال است.
در این هفته دیمتری مدودوف رسما ریاست جمهوری روسیه را در دست گرفت و ولادمیر پوتین نخست وزیر کشور شد. آیا شاهد رهبری دوگانه در روسیه خواهیم بود؟ کارشناسان و تحلیلگران نسبت به صحبتهای مدودوف در مراسم تحلیف که به حقوق مدنی و قانونمندی اشاره داشت ابراز امیدواری کردند. اما روابط واشنگتن و مسکو همچنان در سایه ای از عدم اعتماد کامل به سر میبرد. شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت آمریکا با روسیه همچون گذشته در مواردی که نگرانی ها و منافع مشترک دارند همکاری خواهد کرد.
توفان نرگس در برمه قربانیان زیادی گرفت و جامعه جهانی از این حادثه ابراز تاسف کرد و برای کمک بسیج شد اما رژیم نظامی برمه کمکهای آمریکا و دیگر کشورهای غربی را پشت مرزهای خود نگاه داشت و ترجیح داد در انتظار کشتیهای هند، پول چین و هلیکوپترهای روسی بماند. کاندولیزا رایس در اعتراض به این تصمیم گفت این حادثه یک مسئله سیاسی نیست ، یک بحران انسانی است.
در همین هفته لبنان شاهد درگیریهای شیعیان حامی حزب الله و سنی های حامی دولت حاکم بود. در حالی که برخی از کارشناسان بروز جنگ داخلی را ممکن می دانند بسیاری دیگر معتقدند این بحران با مذاکره حزب الله با دولت قابل کنترل است. وزارت امور خارجه آمریکا حمایت خود از دولت لبنان را اعلام کرده است و معتقد است این دولت به نیابت از طرف مردم لبنان در راستای منافع آنان گام بر میدارد.
گفتگوهای سه جانبه ایران عراق و آمریکا با تغییر موضع جمهوری اسلامی به حالت تعلیق در آمد. جمهوری اسلامی پیش از دریافت بسته مشوقهای جدید گروه پنج بعلاوه یک در مورد برنامه اتمی اش آنرا رد کرد. همچنین وزارت امور خارجه با توجه به رای یک دادگاه استیناف بریتانیا در مورد خروج سازمان مجاهدین خلق از لیست گروههای تروریستی گفت این گروه با توجه به چند دهه فعالیت تروریستی و کشتار آمریکائیها و ایرانیها همچنان در لیست تروریستی آمریکا خواهد ماند.

در برنامه امشب به اتفاق همکارم آقای سیامک دهقانپور با کارشناسان تفسیر خبر آقای دکتر آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و در لوس آنجلس، آقای شایان سمیعی استاد پیشین علوم سیاسی دانشگاه لایولا مری مانت به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام، لطفاً درباره تورم در ایران بیشتر صحبت کنید. نظر کارشناسان برنامه تان درباره نوشته زیر چیست؟

http://drmehdiassali.blogfa.com/

با تشکر

وفا گفت...

محمد در ایمیل خود به تفسیر خبر می نویسد:

با سلام
یکی از اهداف جنگ الان لبنان درهم شکستن ابزارهای ایران است که بتوانند ایران را مورد هدف قرار دهند اگر دنبال بکنید در عراق هم دارند جیش المهدی را هم از پا درمیاورند که در صورت حمله به ایران دست ایران را از حملات ایذائی بسته نگاه دارندونتواند از ابزارهای خود در خارج از مرزها به امریکا ضربه بزند پس باید مواظب بود چون زنگ حمله به ایران زده شده وساعت صفر نیز تعین شده است

ناشناس گفت...

در مورد "تروریست" خواندن مجاهدین از سوی اتحادیه ی اروپا و آمریکا باید بگویم که مطمئنم بسیاری از ایرانیان از اینکه مجاهدین "تروریست" خوانده شوند بسیار خشنود خواهند شد. از دید من مجاهدین (مانند بسیاری از گروههای سیاسی دیگر) به هیچ وجه دمکرات نیستند و حتی به خیانت جنگی هم متهم می باشند. ولی نباید با وجود اینها دچار کوته فکری سیاسی شد. اروپا و آمریکا در جهت منافعشان مجاهدین را "تروریست" می خوانند و ممکن است در یک زمان دیگر و در شرایطی که منافعشان بطلبد نظرشان را تغییر دهند. از دید یک ایرانی باید بگویم که مجاهدین که یک گروه اپوزیسیون می باشد باید هر چه سریعتر از لیست سازمانهای تروریستی خارج شود و اجازه فعالیت علنی پیدا کند. این را من که مخالف مجاهدین هستم می گویم.

رامین گفت...

rgmotدرود
لطفآ در صورت امکان یک لینک برای دیدن تصویر شش ضلعی که دیشب جناب دکتر حسامی درباره آن توضیح دادند قرار دهید.
با سپاس