۱۳۸۷ اسفند ۲۴, شنبه

ایران در هفته ای که گذشت

تفسیرخبر شنبه شب.

در برنامه امشب به تمدید تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی و واکنش اخیر کمیته تحریم شورای امنیت نسبت به ارسال تسلیحات توسط ایران به سوریه می پردازیم و در این زمینه به واکنش جمهوری اسلامی اظهارات اخیر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی و میانجیگری ترکیه در مورد برنامه اتمی ایران نگاهی خواهیم داشت. نشست سران سازمان همکاری اقتصادی، اکو، و مجموعه خبرهایی که به روابط افغانستان و ایران و ناتو مربوط می شود بخش دیگر برنامه امشب خواهد بود. ریاست مجدد مجلس خبرگان توسط هاشمی رفسنجانی و ورود میر حسین موسوی و اکبر اعلمی به رقابتهای دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی و بالاخره مروری بر اهم رویدادهای حقوق بشر ایران.
در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای بهمن آقایی دیبا، کارشناس امور بین الملل، آقای مهران براتی، پژوهشگر دانشگاه برلین و در نیمه دوم در بخش حقوق بشر همراه با آقای احمد باطبی به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

پرزیدنت اوباما روز سه شنبه این هفته اعلام کرد یکی از فرامین تحریم ریاست جمهوری را که از 1995 صادر شده بود برای یکسال دیگر تمدید کرده است. این فرمان که به اعتبار واشنگتن برای مقابله با ارتباط تهران با تروریسم و سیاست دستیابی تسلیحات کشتار جمعی در نظر گرفته شده از زمان پرزیدنت کلینتون هر سال توسط روسای جمهور بعدی تمدید شده بود. اوباما در پیام خود به کنگره گفت اقدامات و سیاست های دولت ایران در تضاد با منافع آمریکا در منطقه است و تهدیدی غیر متعارف و فوقالعاده برای امنیت و اقتصاد آمریکاست. همزمان کمیته تحریم ایران شورای امنیت نیز ایران را به ادامه سرپیچی از قطعنامه های این شورا متهم کرد. محمود احمدی نژاد این اقدام را اقدامی زشت و بچه گانه خواند.سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل خواستار تشدید تحریمها علیه ایران شد.
اجلاس سازمان همکاری اقتصادی، اکو، روز چهارشنبه در تهران آغاز به کار کرد. در این بخش از برنامه علاوه بر مروری بر این اجلاس با توجه به حضور افغانستان به گفتگوها بر سر همکاریهای بالقوه ایران با افغانستان در مسیر برقراری ثبات می پردازیم و پیشنهادات ناتو در این زمینه را بررسی خواهیم کرد.
نیویورک تایمز نوشت مقامات وزارت دفاع آمریکا مشغول یافتن راه ارسال تدارکات خود به افغانستان هستند که از ایران گذر می کند و وارد خاک روسیه نمی شود. تلاشی برای پیدا کردن راهی جایگزین برای گذر خیبر در پاکستان. این راه رو هندی ها اخیرا ساخته اند و از بندر چابهار به به جنوب افغانستان می رود. در همین حال ایران به عملیات ضد قاچاق مشترک افغانستان و پاکستان پیوسته و این هفته اولین عملیات مشترک خود را انجام دادند.

ورود میر حسین موسوی و اکبر اعلمی به گردونه رقابتهای ریاست جمهوری با گمانه زنی های فراوان همراه بود. در همین هفته هاشمی رفسنجانی مجددا به ریاست مجلس خبرگان رسید. برخی از تحلیلگران از جمله ماشاالله شمس الواعظین بر این باورند که رفسنجانی برای جلوگیری از به وجود آمدن دولت پادگانی در ایران از کاندیداهای میانه رو حمایت خواهد کرد. اما کدام کاندیدا می تواند با توجه به جو حاکم و محدودیتهای رقابتی و یا انتخاباتی کاندید مناسب تری برای حفظ منافع مردم و یا برقراری ارتباط با آمریکا باشد؟
چی فکر می کنین؟

۳ نظر:

ناشناس گفت...

من تو را دوست دارم . مال هر دین و آیینی که می خواهی باش .

ناشناس گفت...

با سلام و خسته نباشيد ، وفاي عزيز

واقعاً خيلي جالب است ؛ زماني كه صداي آمريكا اقدام به انعكاس خبرهاي تبليغات انتخاباتي آمريكا در سال گذشته مي كرد ، عده اي مي گفتند كه چرا صداي آمريكا اخبار انتخابات آمريكا را منعكس مي كند! ، حال آنكه همين افراد اظهار مي داشتند كه بايد محور اخبار بيشتر حول ايران و مسائل داخلي باشد تا آمريكا و انتخابات آن .
امروز انتخابات آمريكا تمام شد . خلاف آن حرفها و تفكراتي كه (افرادي مثل) رئيس جمهور كشور ايران فكرش را نمي كردند بوقوع پيوست ؛
يك سياهپوست رئيس جمهور آمريكا شد ، با شعار ما مي توانيم و تغيير ؛ ديديم كه بر خلاف اذعان رئيس جمهور ايران (احمدي نژاد) كه مي گفت سيستم موجود در آمريكا اجازه ي انتخاب اوباما را نمي دهد ، رئيس جمهوري خودساخته و جوان به رياست جمهوري رسيد .
ولي مردم ايران بايد چيزي را به ياد بياورند ، متاسفانه حافظه ي كوتاه مدت و بلند مدت مردم ايران (شايد بدليل سرگرمي و دست و پنجه گرم كردن با مشكلات اقتصادي و تورم و بيكاري و...) در طول اين سالهاي اخبر دچار مشكل شده است .

سال پيش مردم آمريكا به برنامه ها راي مي دادند ؛ از ميان چند نامزد پست رياست جمهوري تنها از يك حزب ، انتخابات درون حزبي برگزار مي شد و آنها به بيان ديدگاهها و مطالب و سياستهاي داخلي و خارجي مي پرداختند . آقاي اوباما در مصاف با خانم كلينتون ، هم حزبي خودش به پيروزي رسيد .
ماهها سخنراني كردند ، ماهها بهه بيان ديدگاههاي خود پرداختند و ماهها سفر كردند تا مردم را با ديدگاه هايشان آشنا كنند .
اين را با انتخابات ايران مقايسه مي كنيم ؛ امروز در آستانه ي سال نو به درستي و عملاً در كشور ما
مردم كمتر از برنامه اي مدون از طرف هر يك از نامزدهاي پست رياست جمهوري خبر دارند - آيا برنامه اي از سوي مثلا خاتمي ، مير حسين موسوي ، كروبي و ... اعلام شده است؟ آيا اعطاي ماهيانه صد هزار تومان توسط يك كانديدا يا دوبرابر كردن آن و از اين قبيل وعده ها توسط فردي ديگر
توهين به شعور يك ملت نيست؟!
امروز شاه بيت سخنان احمدي نژاد و آن عدالت نديده ي دولت ايشان ، كه به گفته ي وي اساس ايجاد عدالت فراگير بود توسط مجلس مورد انتقاد واقع مي شود و اين طرح عملاً از بودجه كنار گذاشته مي شود .
حتي كورسويي از برنامه اي كه اقتصاد و جامعه ي جوان ما را از بحران چندين ساله رو به اميدواري سوق دهد ، عملاً ديده نمي شود .
ناگفته پيداست ، ساير كانديداها هم جهت ماندن در كورس رقابت مطمئناً به گفتن دروغهاي بعضاً شاخدار كه جامعه ي عمل پوشاندن به آنها غير واقعي بنظر مي رسد ، روي مي آورند .
روزي در اين كشور جنگ را نعمت مي دانستند و امروز بحران اقتصادي جهان را!!! ولي سايه ي فقر و بيكاري بيش از هر زماني بر روي كشور سايه افكنده است . مي گويند اگر مشكلات اقصادي هست چه خوب است كه امنيت داريم!!!
احمدي نژاد دولتي را در دست گرفت كه پيش از آن شاهد ثبات اقتصادي بود . در زمان خاتمي ثبات اقتصادي و تعامل با جهان ملموس تر و معقول تر به نظر مي رسيد .
ولي امروز در بعد بين المللي و حتي در ميان كشورهاي اسلامي ايران متاسفانه با بحران مواجه است .
سخنان احمدي نژاد امروز خوراك تفكرات افراطي در درون كشور است .
ايشان از سفرهاي استاني براي مقاصد انتخاباتي بهره مي گيرند .
چقدر كار مثبت در ايت سفرهاي صورت بگيرد تا جاي تحريم ها را كه به كل ساختار مملكت آسيب مي رساند ، پر كند .
مردم امروز در ايران متاسفانه و شوربختانه به اين نتيجه رسيده اند كه دست يابي به آزادي و اقتصاد پويا و آرماني دست نايافتني است و سعي مي كنند كه با واقعيات تلخي كه دولت احمدي نژاد مردم را با آن مواجه ساخته دست و پنجه نرم كنند .
امروز در جمهوري اسلامي آقاي كروبي براي صحبت كردن در دانشگاه همدان با مشكل مواجه مي شود ؛ روزي قرار بود كه دگرانديشان هم در دانشگاههاي اين كشور به بيان عقايد خود بپردازند ؛ كمونيست ها عقايد خود را بگويند و ... ؛ كسي كه در انقلاب نقش ايفا كرده امروز اجازه ي صحبت كردن ندارد (اشاره به سخنان كروبي در محوطه ي بيروني دانشگاه همدان) - روزنامه اعتماد ملي اعلام كرده كه طي طرحي محرمانه ، هيچ نامزد رياست جمهوري غير احمدي نژاد اجازه ي سخنراني را در دانشگاهها ، پيدا نخواهد كرد .
امروز مي توان لمس كرد كه ، بيشتر سفرهاي استاني احمدي نژاد در آستانه ي به پايان رسيدن چهار سال تكيه زدنش بر مسند رياست جمهوري جنبه ي تبليغاتي پيدا كرده است .
آقاي خاتمي در شاهچراغ شيراز نمي تواند سخنراني كند . اتومبيل هايي كه عكس ايشان را دارند اجازه ي ورود به شهر لرستان را پيدا نمي كنند
و در روستاهاي بين راهي از ايشان استقبال مي شود ، (خيلي خوب است استقبال شدن توسط روستائيان زحمت كش) ، ولي اين رئيس جمهوري بود كه بيشترين راي را (پس از انقلاب) آورده بود و امروز شان او در اين حد است (با كيفيت انتخابات كاري نداريم) .

در مورد فرافكني هم ديگر كم مانده است كه خشكسالي هم به اسرائيل نسبت داده شود . دولت ايران براي هر اقدام ناموفق خود نوعي فرافكني را پيدا كرده است ؛ بحران اقتصادي بين المللي هم دست آويزي مي شود براي اينكه به مردم بگويند در همه جاي جهان بحران وجود دارد ؛ و به اين زودي ها نبايد منتظر گشايش امور باشيد .
امروز نام مفسدان اقتصادي كه صحبت از بيان فهرست بلندبالاي آنها مي شد كمتر شنيده مي شود .
سرگرم كردن مردم به اموري مانند تحول اقتصادي و سهام عدالت شاعبه ي گدا پروري را در ميان مردم قوت مي بخشد .
دولت خاتمي در وارد كردن بنزين و مهم تر از آن برداشت از صندوق ذخيره ي ارزي دستش چقدر باز بود و دولت احمدي نژاد چقدر؟؟؟

آيا امروز مردم ما شاد هستند - واقعيتي است كه جامعه ي جواني داشتيم و امروز مردم و جوانان ما سال به سال قرباني طرحهاي غير كارشناسي و غيرمسئولانه مي شوند .
اين قدرت خدادادي بلااستفاده باقي مي ماند و هزينه اي كه صرف تحصيل جوانان شده عملاً دستاوردي نداشته است .
دولت احمدي نژاد متزلزل ترين كابينه را در طول دولت هاي پيشين ايران داشته است . تعداد استعفاها و استيضاحها خود به روشني گواهي بر اين مدعاست . اين در صورتي است كه هر سه قوه در ايران بيشترين تعامل و همكاري را با دولت احمدي نژاد داشته اند و رهبري هم آقاي احمدي نژاد را بطور بي سابقه اي حمايت مي كنند كه ما نظير آن را در هيچ دولتي نديده ايم .

شعار بازگشت به سي سال پيش در زماني به گوش مي رسد كه با وجود آزاد بودن دست دولت ، كارهاي بسيار زيادي ناكرده مانده است .
براستي معلوم نيست تا كي آمار ساختگي كه منتقدي بر آنها نيست به خورد مردم داده خواهد شد .
آيا انتخابات ما آزادانه است؟

با تقديم صميمانه ترين درودها در آستانه ي سال نو - نيلو از تهران

ناشناس گفت...

با سلام بر جناب آقای مستقیم
ضمن تبریک سال نو پارسی، امیدواریم که الطاف ایزد پاک در این سال جدید شامل حال همه پاکان روز گار شود
سال 87 سالی تاریک و سخت بر مردمان ایران بود و امیدواریم که سال 88 سال پایان دیکتاتوری عقاید طالبانی بر ایران عزیزمان باشد
یادی هم کنیم از همه عزیزانی که برای تلاش و مبارزه با دژخیمان اندیشه در زندان به سر می برند و از موهبت بودن با عزیزانشان محروم هستند.
آرمان از جمعیت ال یاسین