۱۳۸۷ اسفند ۱۷, شنبه

ایران در هفته ای که گذشت

تفسیر خبر شنبه شب

در برنامه امشب به ادامه سفر وزیر امور خارجه آمریکا هیلری کلینتون به سوئیس و ترکیه می پردازیم. به تحولات برنامه اتمی ایران نگاهی خواهیم داشت، افغانستان و تحولات ناتو و گفتگوها بر سر همکاری با ایران در این زمینه را مرور خواهیم کرد. از سر گیری روابط دیپلماتیک آمریکا با سوریه و تاثیر آن بر ایران را بررسی می کنیم. نگاهی به تحولات سودان و مراکش در ارتباط با ایران خواهیم داشت و مروری بر تحولات حقوق بشر هفته.

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل و آقای مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت. در بخش دوم برنامه آقای احمد باطبی سخنگوی برون مرزی مجموعه فعالان حقوق بشر و آقای فرهاد ثابتان سخنگوی جامعه بین المللی بهایی به ما می پیوندند تا تحولات عمده حقوق بشر در هفته را بررسی کنیم.

کلینتون در سویس و ترکیه
هیلری کلینتون در ژنو با همتای روسی خود سرگئی لاوروف ملاقات کرد. هدیه کلینتون به لاوروف دکمه reset یا آغاز مجدد بود سمبلی برای دور تازه ای از روابط دو کشور کلینتون و لاوروف در مذاکرات دو ساعته خود در مورد منافع مشترک دو کشور در مسیر خلع سلاح اتمی، نگرانی فزاینده برنامه اتمی ایران و عدم ثبات در افغانستان گفتگو کردند. لاوروف پیشتر ایالات متحده را به مذاکره با ایران ترغیب کرده بود و گفته بود روسیه خواستار برقراری روابط دیپلماتیک ایران و آمریکاست که به اعتقاد او عاملی اساسی در برقراری ثبات در منطقه است. هیلری کلینتون پس از سویس به ترکیه سفر کرد. ترکیه به نظر همپیمانی برای آمریکاست که میتواند در مسائل مختلف سیاست خارجی آمریکا میانجیگری کند. از جمله خروج نیروهای آمریکایی از عراق، متوقف کردن برنامه اتمی ایران و تغییر مسیر جنگ در افغانستان.

برنامه اتمی جمهوری اسلامی
در سفرهای هیلری کلینتون دو جنبه از فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران به تناوب تکرار شد. برنامه اتمی ایران و حمایت از گروههای تروریستی. خانم کلینتون در یکی از مصاحبه های مطبوعاتی خود گفت هدف برقراری ارتباط با ایران توقف برنامه تسلیحاتی آن کشور و توقف حمایت آن از گروههای تروریستی است. در همین حال رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در مورد برنامه اتمی ایران گفت ممکن است ایران تا دستیابی به سلاح فاصله داشته باشد اما مسئله این است که از این فاصله زمانی چگونه استفاده کرد. افزایش تحریم ها و هزینه آن بر دولت ایران همزمان با بازنگه داشتن درهایی برای ایران برای تغییر سیاست خود. محمد البرادعی در عین حال اشاره کرد که تحقیقات برنامه اتمی ایران به بن بست رسیده است و آژانس نمی تواند احتمال برنامه تسلیحات اتمی مخفی ایران را رد کند و ایران را تشویق به شفافیت و پذیرش پروتکل الحاقی کرد.
افغانستان
اما ناتو و جنگ در افغانستان و گفتگوها بر سر همکاری با ایران برای برقراری ثبات در افغانستان. بیست و سه روز دیگر کنفرانس افغانستان برگزار خواهد شد که میتواند شاهد حضور ایران باشد. اعضای ناتو تعهد کردند تا رویکردی منطقه ای برای حل مشکلات افغانستان اتخاذ کنند که در برگیرنده مسائل پاکستان نیز خواهد بود. تعهدات بیشتر نظامی و غیر نظامی به افغانستان، کمک به امنیت و ایمنی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آنکشور و بسیاری دیگر. هیلری کلینتون با اشاره به سابقه همکاری با ایران در سرنگونی طالبان اعلام کرد همپیمانان ناتو و آمریکا میتوانند از همکاری سازنده ایران در این مسیر بهره ببرند.

سوریه
تحلیلگران اعزام دو دیپلمات ارشد امریکایی به دمشق را به اقدامی برای آب شدن یخ روابط دو کشور تعبیر کردند. ال موندو در اسپانیا این اقدام کلینتون را تغییری در جهت گیری واشنگتن خواند که تا چند هفته پیش سوریه را محور شرارت می خواند. فرنکفورتر الگماین زیتونگ نوشت واشنگتن به جای منزوی کردن سیاست مشارکت و ائتلاف را پیش گرفته است. الوظن در سوریه نوشت به آمریکا اهمیت سوریه در خاور میانه را درک کرده است. القدس العربیه نوشت کلینتون می کوشد سوریه را به محور کشورهای عرب میانه رو تبدیل کند اما ادامه داد معلوم نیست سوریه چه واکنشی نشان دهد. جروزلم پست به نقل از نتانیاهو نوشت به دلیل نزدیکی سوریه به ایران معلوم نیست هیچ توافقی با سوریه ثمر بخش باشد.

سودان
علی لاریجانی و هیاتی از حماس و دیگر گروههای ستیزه جوی فلسطینی دیروز به خارطوم در سودان وارد شدند تا حمایت خود از رئیس جمهور عمر البشیر را اعلام کنند که حکم دستگیرش به دلیل جرائم جنگ و جرائم ضد بشری در دارفور توسط دیوان عدل لاهه صادر شده است. ایران و حماس از حامیان سرسخت البشیر بوده اند که اکثریت دولتش را بنیادگرایان و نظامیان تشکیل می دهند. حمایت جمهوری اسلامی ایران از البشیر چه مفهومی دارد؟

چی فکر می کنین؟

۲۰ نظر:

ناشناس گفت...

سلام و درود بر شما
سوال یا بهتر بگویم تعجب من از برنامه دولت و مخصوصا مجلس ایران در خصوص حمایت از عمر البشیر رئیس جمهور سودان است و این گفته آقای لاریجانی که در مجلس سودان بیان کرد که این حکم نقشه آمریکا برای تجزیه سودان است . و چرا در زمانی که از یک طرف حرف از گفتگو با آمریکا می زنند اما ما می بینیم که عملا با حمایت کامل از رئیس جمهور سودان در مقابل حقوق بشیر که شعار آقای اوباما بوده است ایستاده اند .
آیا حمایت از فردی که در داگاه بی طرف محاکمه و به جرم جنایت جنگی محکوم و در اصل جنایتکار شناخته شده است. خود این حمایت از جنایت و به نوعی حمایت از کشتار و تروریست نیست

ناشناس گفت...

حکومت دیکتاتور و فاشیست مذهبی ایران و گروه تروریستی حماس باید هم از عمرالبشیر حمایت و به حکم دستگیری وی از سوی دیوان عدالت لاهه اعتراض کنند زیرا سران ادم کش و جنایتکار جمهوری اسلامی از این واهمه دارند که اگر روند دستگیری و محاکمه جنایتکاران سراسر دنیا توسط دیوان عدالت لاهه به شکل قوی و محکمی دنبال شود بی شک آنها هم روزی به پای میز محاکمه این دادگاه کشیده خواهند شد و به جرم ادم کشی دزدی تجاوز و چپاول مردم ایران و فعالیت های تروریستی در عراق افغانستان سوریه و لبنان و فلسطین محاکمه و محکوم خواهند شد.

امیربلندیان گفت...

گاهی اوقات فکر میکنم دچار همان روزمره گی شده ام که ج.ا میخواهد.لاریجانی حکم عمرالبشیر را اهانت به مسلمین میخواند چون میداند در فردای روزی نوبت به قاتلان و آمران قتل: سیرجانی ها و فروهرها و زندانیان سیاسی خواهد رسید ....اما چرا امروز با عمرالبشیر دست در دست هم میگذارند این در سخنان فرمانده سپاه جعفری مشهودتر است..."جهانی شدن انقلاب اسلامی آغاز شده و تهدیدهانیز ازمیان رفته است"... بعبارتی ج.ا دیوارهای امنیتی خود را اینبار از سودان برپا میسازد.مضاف بر همه اینها برنامه دستیابی به ت.س.ل.ی.ح.ا.ت اتمی باسرعت تمام در جریان بوده حاکمان مافیائی ج.ا میروند تا با نابودی یک ملت بقاء منحوس خود را تضمین نمایند.

ناشناس گفت...

سلام با همه احترام به شما من بابک 25 ساله هستم خسته شدیم بریدیم اینجا تا چه مدت باید انتظار آزادی استفاده از حداقل حقوق انسانی خودمون رو بکشیم 1 سال 2 سال 10 سال پیر شدیم امید واسه آزادی شده معجزه واسه ما مافیای قدرتی که این بازی رو شروع کرده کی میخواد تموم کنه؟این هیچ ربطی به وبلاگ و بحث شما نداره همینجوری اومدم درددل کنم باهاتون خیلی وقته برنامه هاتون رو میبینم امشب حالم گرفته بود.بچه که بودیم گفتن درس خواندن آدم به همه چیز میرسونه خوندیم دانشگاه رفتیم اومدیم بیرون گفتن تا خدمت نری کسی کار نمیده رفتیم 20 ماه عمرمونم به پوچی رفت بعدش فهمیدم واقعیت اونی نبود که بچگی مامان بابام به من میگفتن دیگه فرصتی واسه برگشت نمونده حالا به همه در زدم ولی فاییده نداشته گوشه اتاقم شبا رو روز و روزا رو شب میکیم به امیدی که ورق روزی برگرده حالا اون امید هم رفته من در امتداد سیاهی هستم خودم و خودم تک تنها

ناشناس گفت...

خون جلوی چشمامو گرفته، دارم غیرتی میشم.

آرش حسینی پژوه گفت...

با توجه به شرایط سخت پناهندگی و کار شکنی های دفتر کمیسر عالی پناهندگان در
شهر وان ترکیه 2تن از هموطنان از امروز 19 اسفند ماه اقدام به اعتصاب غذا کرده اند
و تا پیگیری پرونده هایشان به این اعتصاب ادامه خواهند داد از هم میهنان عزیز انتظار میرود
با ارسال میل به سازمان ملل حمایت خود را از این دوستان اعلام کنند و به ظلم این دفتر در ترکیه پایان دهند.

متن ارسالی به سازمان ملل

با توجه به اعتصاب غذا نا محدود هموطنانمان در اعتراض به
کار شکنی های کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه شهر وان
ما ازاقایان رضا مشایخی وکامران عبداله زاده فرد حمایت میکنیم و خواستار
رسیدگی سریع پرونده این افراد هستیم .

Regarding the unlimited hunger strike of our compatriots
as a protest to the sabotage of UNHCR in van-Turkey
, hereby we support Mr.reza mashayekhi and kamran abdolah zade And we request
the quick examine of their cases .


فکس و ایمیل کمیسر عالی پناهندگان در ترکیه
فکس:00903124411738
ایمیل turan@unhcr.org:

آرش حسینی پژوه گفت...

دو تن از ایرانیان پناهجو در شهر وان از امروز 19 اسفند ماه در اعتراض به کارشکنی های کمیسرای عالی پناهندگان دراین شهر دست به اعتصاب غذا زده اند و تا رسیدگی کامل به مشکلات اعتصاب آنها ادامه خواهد داشت.

ما اقدام به نوشتن نامه ای کرده ایم و از هم میهنان انتظار میرود با ارسال میل به سازمان ملل از این دوستان حمایت کنند.

تا ساعاتی دیگر عکسهای این اعتصاب را در اینترنت قرار میدهیم.

با سپاس آرش حسینی پژوه

jahanidegar.blogspot.com

shprpdnturkey.blogspot.com

melike گفت...

nazari nadaram chon har ch dar morede hokomate eslami begim kame

ناشناس گفت...

با سلام بر شما
بنده دانشجوی دکتری در موسسه کندی برلین هستم و رساله ام "دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال ایران در دوران جورج بوش" نام دارد. می خواستم اگر امکان داشته باشد برای درک واضح تر از تاریخ با شما بعنوان فعالان داخلی در این نوع برنامه ها مکاتبه داشته باشم.
مشتاقانه منتظر دریافت پاسخ از سوی شما وفای عزیز هستم.
Javadrad@gmail.com
http://www.jfki.fu-berlin.de/graduateschool/en/doctoralstudents/2008/Asgharirad/index.html

ناشناس گفت...

سلام

واقعا خیلی شرم آور هست که دولت ایران از جنایتکاری مثل بشیر حمایت میکنه.
من کاری ندارم که مثلا دولت امروز ایران رو قبول داریم و یا نداریم ولی بد نامی اون به پای همه ایرانیا نوشته میشه. حداقل کاری که دولت ایران میتونه بکنه اینه که از این سوتیا نیده. درست مثل این میمونه که یک کشوری در پایان جنگ بین الملل دوم میومد و از کسی مثل گورینگ حمایت میکرد. آیندگان هم یه همچین نظری رو درمورد ما خواهند داد.

اگر امکان داره واستون یک برنامه رو به تحریم های دولت ایالات متحده در حوزه آی تی اختصاص بدید.

باباجان تقصیر ما که در اینجور رشته ها تحصیل میکنیم چی هست آخه. خب ما هم میخایم بیایم و در سنتر های شرکت های معتبری مثل سیسکو امتحان بدیم.

واقعا فرق ما ایرانیا چی هست با بقیه دنیا

عجب گیری کردیم از دست این احمدی نژاد.
هی میره حرف الکی میزنه، هی تاوانشو ما باید بدیم.

برنامتون هم حرف نداره. موفق باشید.

سپاس

roya گفت...

وفای وفادارهمیشگی ما وفا کن اینو به آقای چالنگی بگو آخه چرا حرف دکتر شعله سعدی رو قطع میکنی اصلا یک هزارم مثل ایشونو بهشون اجازه شرکت نمیدن که شما جوش میزنی و به بهانه تبلیغات ریاست جمهوری جلوشو میگیری ایشون در حد دکتر نوریزادست و تازه از کام اژدها داره حرف میزنه یعنی ارزش دلاوریش بیشتر هم هست , حتی اگه اسمشو تبلیغ میذاری قطع نکن حرفاشو , چون بالاخره داره راجع به مشکلات میگه طبیعتا شبیه تبلیغاته ولی لینجور نیست, نکن چالنگی جان نکن تو رو خدا پس این برنامتون به چه درد میخوره فقط ما رو میخوای محروم کنی ؟

سنگسار stoning to death گفت...

آقای چالنگی هر حرفی که دکتر شعله سعدی بزنه انتقادی و افشاگرانه و دردی از دردهای مردمه , و بسادگی میتونه تبلیغ محسوب بشه پس اگر راست میگی باید اصلا دعوتش نکنی , حالا این درسته ؟ این مرد شجاع یک نامه نوشت به خامنه ای چنان شکنجش کردن که نخاعش آسیب دید حالا فکر میکنی این رو اصلا اجازه شرکت در انتخابات میدن بهش که بی ادبانه با این وضع فجیع حرفشو تند تند با این بهانه قطع میکنی گریم گرفت , متاسفم آقای چالنگی هر حرفی که دکتر شعله سعدی بزنه انتقادی و افشاگرانه و دردی از دردهای مردمه , و بسادگی میتونه تبلیغ محسوب بشه پس اگر راست میگی باید اصلا دعوتش نکنی , حالا این درسته ؟ این مرد شجاع یک نامه نوشت به خامنه ای چنان شکنجش کردن که نخاعش آسیب دید حالا فکر میکنی این رو اصلا اجازه شرکت در انتخابات میدن بهش که بی ادبانه با این وضع فجیع حرفشو تند تند با این بهانه قطع میکنی گریم گرفت , متاسفم برای این کار ت آقای چالنگی

pooneh گفت...

آقای چالنگی هر حرف دکتر شعله سعدی میتونه تبلیغ تلقی بشه کلاتو قاضی کن اگه دکتر نوریزاده هم کاندید بود ثانیه ای یکبار باید جلوشو میگرفتی چون داره ایرادات نظام حاکم رو میگه پس لابد داره برای خودش تبلیغ میکنه ! پس میبینی که ماهیتا حرفاشون فرقی با هم نداره و فقط زمینه ای که شما از ایشا ن دارید باعث بستن دهان او آنهم به این زشتی به نظر من شد ,تصور شما و عملکردتون بر این اساس کارتون بسیار اشتباهه به آقای محمدی هم برای تفسیر زیباشون درود میفرستم

پسر خطرناک گفت...

دکتر شعله سعدی از دل من و بسیاری دیگر ( حدس منه و اجازه نمیدم از طرف بقیه نظر بدم ) سخن گفت زیباترین حرفش در مورد پالیزدار بود به جای اینکه در مورد حرفهای پالیزدار تحقیق کنند او را به زندان انداختند , درود بر دلاور مرد ایران که از دل دیکتاتوری ولی فقیه اینچنین حرف میزند و همه هم میدانیم چون اجازه شرکت در انتخابات ندارد بخاطر پست نیست .

سرکار خانم زندی گفت...

آقای چالنگی به خاطر طرز فکر و برخوردت با دکتر شعله سعدی متاسفم اصلا بذار تبلیغ کنه مگه نمیگی جلوی بقیه هم بازه هر کاندید دیگه ای بخواد میتونه شرکت کنه پس دیگه حرفت چیه ؟تازه این که نمیاد بگه مردم به من رای بدن , خودبخود انتقاداتش از رژیم درست و بجاست و به دل مردم میشینه خوب طبیعتا تبلیغ هم میشه اگه از این موضوع ناراحتی چرا دعوتش کردی , میدونم اینو انجا نمیگذارید ولی آقای چالنگی بسیار بسیار بد و اشتباه عمل میکنید. متاسفم خیلی خیلی زشت بود . عذر میخوام ,بعضی وقتا کاری میکنید که در شان شما نیست و ما انتظاار نداریم .

کودتای مخملی گفت...

آقای چالنگی بشدت راه رو گم کردی برات متاسفم , پیشنهاد میکنم دفعه دیگه اصلا بگیری دکتر شعله سعدی رو بزنی بندازی بیرون تا خیالت راحت بشه خوب؟ طرز برخوردتون مضحک بود , شما فقط مواظب باش یکوقت دکتر شعله سعدی رئیس جمهور نشه همین !!!

ناشناس گفت...

آقای چالنگی در مورد قطع پیاپی حرف دکتر شعله سعدی مطمئن باش این باصطلاح کاندید شدن ایشون برای روشنگری مردمه ,وگرنه بسیار نزدیکتر از او به ولایت وقیح رو به انتخابات راه نمیدن جه برسه به این مبارز خستگی ناپذیر شجاع شکنجه دیده.
حرف ایشون رو به این بهانه قطع کردن کاملا غیر منطقی و اشتباه بود.به سیاق بقیه مثل آقای محمدی داشت حرفهای منطقی و طبعا انتقادی میزد

ناشناس گفت...

آقای چالنگی تو دهنی های شما به دکتر شعله سعدی اسباب خجالت و عصبانیت من و خانواده ام شد , مخصوصا که به اجرای شما علاقه خاصی داشتم ولی نمیدانم اینبار چه بر سرتان آمده بود , حنی مهندسین بخش فنی شما هم از عصبانیت برنامه رو قطع کردند !

وفا گفت...

دوستان عزیز فراموش نکنیم که کامنتهایی که به موضوع پست ارتباط ندارند قرار است در لیتک خارج از دستور قرار بگیرند. از توجه شما برای حفظ نظم وبلاگ نهضت ادامه دارد!!!

ناشناس گفت...

آقای چالنگی بعضی وقتا کارای عجیبی میکنه مثل همین مورد ولی در مجموع خوبه انشاله اینشم درست میشه