۱۳۸۸ فروردین ۸, شنبه

ایران در هفته ای که گذشت

تفسیرخبر شنبه شب

در برنامه امشب به سیاست افغانستان و پاکستان آمریکا می پردازیم و واکنشهای مقامات افغانستان و پاکستان به استراتژی جدید آمریکا رو بررسی می کنیم همچنین اهمیت حضور و مشارکت ایران در اقدامات مرتبط با این استراتژی. نگاهی به ادامه تحولات در مورد روابط ایران و آمریکا خواهیم داشت، رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در هفته را مرور خواهیم کرد و همچنین اهم تحولات مرتبط با حقوق بشر.

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای دکتر بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین المل و آقای دکتر مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین نگاهی دقیقتر به این رویدادها خواهیم داشت در نیمه دوم برنامه آقای احمد باطبی سخنگوی برون مرزی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ما خواهد پیوست.

افغانستان
کارشناسان همچنان مشغول گمانه زنی در رابطه با استراتژی جدید آمریکا در افغانستان هستند. برخی امیدوارند که این استراتژی فراگیر و همه جانبه به اجرادرآید درحالی که برخی دیگر بر این باورند این استراتژی بیش از آنکه بر بازسازی افغانستان تمرکز کند به از بین بردن القاعده توجه دارد. ال پائیس در اسپانیا نوشت موفقیت این استراتژی مشکل نیست چراکه پرزیدنت اوباما تاکتیک ها و افراد قابل برای تحقق این اهداف را در دست دارد. رادیو فرانس اینتر گفت استراتژی اوباما جامع است، اهدافش روشن و درعین حال محدود و قابل دستیابی اما در مقابل آن واقعیتهای منطقه است که نمی توان نسبت به آن بی توجه بود. گازیتا در روسیه نوشت افغانستان به مکانی برای ارزیابی رویکرد جدید نظامی ناتو و آمریکا تبدیل خواهد شد. چنل نیوز ایژیا این استراتژی را استراتژی مقابله با شبه نظامیگری خواند تا استقرار دموکراسی. پرزیدنت اوباما در سخنان خود گفت حل مشکلات افغانستان تنها با رویکرد نظامی قابل حل نیست او در عین حال گفت شکست القاعده در پاکستان و افغانستان و جلوگیری از بازگشت انها در آینده هر دو کشور هدفی است که باید به آن رسید.


ایران و آمریکا
تقریبا ده روز از پیام نوروزی پرزیدنت اوباما و دعوت او برای آغازی نو در روابط با ایران می گذرد. واکنش ابتدائی مقامات ایران حاکی از انتظارات آنها برای تغییر در رویکرد عملی آمریکا بود. پرزیدنت اوباما در کنفرانسی خبری اعلام کرد در انتظار واکنش سریع ایران نیست و او خواستار روند رو به بهبود روابط است علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت مسائل ایران و آمریکا باید با ارامش و بدون شتابزدگی پیگیری شود. اما عده ای در راستای سیاست اعلام شده حکومت از استرداد دارائی های مسدود شده و حادثه هواپیمای مسافری ایرباس به تکرار سخن می گویند. به این مسائل نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

انتخابات
در تحولات رقابتهای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی در این هفته علی اصغر شریفی راد به سمت جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب شد. مسئولان ستادهای انتخاباتی میر حسین موسوی در بیست و چهار استان تعیین شدند. مسئول کمیته تبلیغات ستاد میر حسین موسوی گفت در آینده نزدیک ائتلافهای قوی، ارزشمند و غیر منتظره پنهان و آشکار میان هر دو جناح شکل خواهد گرفت. مهدی کروبی از تداوم حضور خود در عرصه انتخابات گفت. مصطفی پور محمدی احتمال کاندیداتوری خود را رد نکرد. و اکبر اعلمی که از نامزدهای مستقل به شمار می آید به مرگ امیدرضا میر صیافی در زندان اوین اشاره کرد و آنرا مظلومانه و غریبانه توصیف کرد. در این میان احمد جنتی عالیترین مقام ناظر بر انتخابات از براندازی نرم از طریق انتخابات سخن گفت.

گزارش های مشروح حقوق بشر از آقای احمد باطبی سخنگوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران را در این لینک بخوانید.

چی فکر می کنین؟

۱۹ نظر:

ناشناس گفت...

بهمنیار
با دیدگاه های آقای دکتر دیبا کاملا موافقم.
لطفا نظر ایشان را در خصوص چشم پوشی آقای اوبا از مساله حقوق بشر در پیام نوروزی اش سوال کنید.

ناشناس گفت...

سلام دوستان عزیز امروزه روز بایدپذیرفت که ایران در منطقه حرف برای گفتن دارد و یک قدرت منطقه ایی میباشد ودرمنطقه درخصوص کشورهای عراق و افغانستان نقش ایران را هیچ کشوری نمیتواند نادیده بگیرد ایران به هرحال در منطقه استراتژیک خلیج فارس و خاوردورومیانه یک قدرت حتمی است تاآنجا که حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی هم به آن اذعان دارند

فرهادازتهران گفت...

بادرود،بنظرمن اگرداراییهای ایران در امریکا بلوکه بماندبهتراست چون درصورت مستردشدن به ایران خرج مردم بدبخت که نشده بوسیله اقازاده ها چپاول می شود.

ناشناس گفت...

سلام 2باره اومدم نظر بدم نظرم اینکه آقای خامنه ایی پاسخ هوشمندانه ایی به تبریک سال نو اوباماداد چون بهرجهت آقای اوباما باید به اثبات برساند که خواهان ارتباط و تعامل باایران است و در این خصوص باید هزینه کند اگر ایران بخاطر تسخیر سفارت آمریکا هنوز هزینه میپردازد و محکوم به تروریسم میشود هیچکس ازخودنمیپرسد که چراآمریکاییان درزمان شاه سابق که ازحق کاپیتولاسیون برخورداربودند ازایرانیان حق توحش میگرفتند .
چراآمریکاییان هیچکس جزخودراآدم حساب نمیکنندونمیکردند ؟چرا آمریکاییان درکودتای 28مرداد در سرنگونی یک دولت ملی نقش داشتند و چرا 25سال از حکومت فردی شاه حمایت کردند و چرا در انقلاب ایران جنگ را تحمیل کردند .
و هزاران چرای دیگر

خمینی جون از قم ! گفت...

حتی اگر آمریکا به ایران اعلام جنگ رسمی بده و حمله کنه حرفی نیست چون داره با یک دولت متخاصم و تهدید کنده میجنگه و وظیفه هر دولت دفاع از شهروندانش در برابر تهدید خارجیست ولی دولت ایران وظیفش رو زندان و شکنجه شهروندان خودش و دفاع از حکومت در قبال انتقادات ملت ایران میدونه ! کشتن میر سیافی وبلاگ نویس آخرین مورده و ضرب و شتم و شکنجه دانشجویان , معلمان و کارگران بینوایی که فقط خواستار دستمزدشون هستن از شاهکارهای رژیم ولا یت وقیح هست !!

علی کردان از مازندران گفت...

به نظر من از حاکمان جمهوری اسلامی باید حق توحش گرفت چون هیچ دولتی شهروندان خودش رو به جرم ابراز انتقاد از رهبر وحشیانه شکنجه و اعدام نمیکنه جز وحشی ها !!

ناطق نوری از تهران گفت...

چیزی که بنام کاپیتولاسیون نام میبرند دروغ بزرگ خمینی که پیرو مکتب ماکیاولیسم بود است . خمینی اعتراضی که داشت این بود که چرا به زنان ایران که در نظر او ناقص العقل بودند حق رای دادید !

آریوبرزن از تخت جمشید گفت...

به نظر من رژیم ایران بهتره از آمریکا یاد بگیره و بجای سرکوب ملتش بره با دشمنان واقعیش یعنی عربها ی خلیج فارس که فلسطینیها و حماس و سوریه هم از ادعاهای ارضی اونها در مالکیت جزایر ایرانی حمایت میکند مبارزه کنه , فعلا هدف دولت ایران شده حمایت از سلطنت ابد مدت خامنه ای و
فساد مجتبی خامنه ای پسر فاسد ایشان !

ناشناس گفت...

١- چگونه دولت آمریکا اینقدر دارد سعی و تلاش می کند تا با یکی از دیکتاتورهای حال حاضر جهان ( خامنه ای ) ارتباط برقرار کند و با او مماشات نماید؟
٢-در حالیکه برهمگان مشخص شده که توزیع مواد مخدر در سطح کشور ایران و حتی در کشورهای منطقه توسط سپاه پاسداران( گروه حاکم بر ایران ) انجام میشود ، چرا و بر چه اساسی دولت آمریکا به ایران پیشنهاد کرده تا در زمینه مبارزه با مواد مخدر با هم همکاری کنند؟!

ناشناس گفت...

ناشناس گرامی ، معلومه که رژیم تهران در عراق و افغانستان نقش دارد .اما نقش مخرب ، چراکه اکثر اقدامات تروریستی در این ٢ کشور را سازمان دهی میکند و نیز اکثر اسلحه و بمبهای ویژه تروریستی را به تروریست ها می رساند و خود رژیم جمهوری اسلامی به این ٢ کشور تروریست صادر می کند.
رژیم تهران خوب میداند که اگر اوضاع در عراق و افغانستان عادی شود و مردم راحت در این ٢ کشور زندگی کنند ، ناقوس زنگ سرنگونی رژیمش را خواهد شنید .

علیرضا گفت...

آنچه که بیش از هر چیز دیگری مرا تحت تاثیر قرار داد دیدن عکس جسد امید رضا میرصیافی بود . با دیدن آثار زخم و کوفتگی بر صورت و فکش و بااینکه فقط یک تصویراز صورتش در دست هست و معلوم نیست چه بلاهائی سرش آورده اند مظلومیت تمامی فعالین سیاسی در بند را حس میکنم . کسانی که به زیارت امام زضای غریب میروید آیا غریبی و تنهائی جوانانی که در زندان اوین شکنجه میشوند را نمیبینید ؟ کسانی که تا آنسوی مرزها به زیارت حسین مظلوم میروید آیا مظلومیت این جوانان قلب شما را بدرد نمی آورد ؟ ای کسانی که 14 معصوم را میپرستید معصومیت این جوانان را دریابید . ای کسانی که پای برهنه به دیدن مناطق جنگی میروید و شام و نهار مجانی میگیریدوای کسانیکه در روضه خوانیها میگرئید و بر سرو صورتتان خاک میپاشید ... بروید در بند 209 زندان اوین و بحال جوانانی بگرئید که زیر شکنجه دست و پا میزنند . شاید فرزند یکی از شما را برده باشند ... اگر امروز نبرده اند فردا شاید ببرند .
وفای عزیز اگر مقدور است این را بخوان شاید رگ غیرت بعضیها بجنبد شاید عرق شرم بر پیشانی بعضیها بنشیند و شاید بعضی از این قوم ظالمین ترس از خشم مردم مظلوم بر جان بی مقدارشان چنگ اندازد .
با تشکر
علیرضا
اصفهان

ناشناس گفت...

ميرزا - اردبيل اقاي مستقيم مطمئن باشيد ايران با توجه به كم رنگ شدن كارت اول خود در عراق توجه ويژه اي به دومين ان يعني افغانستان دارد تا بتواند از اون طريق امتيازاتي از امريكا و جامعه بين المللي بگيرد .بخصوص اينكه توجه دنيا فعلا بيشتر متوجه عراق هست ودست ايران در افغانستان بخاطر مرزطولاني وفرهنگ ونوع جامعه افاغنه باز تر ميباشد .

roya گفت...

برای جلوگیری از فاجعه هسته ای بدست ایران وبلاگی تاسیس شده که بینهایت جالب است http://anucleardisaster.blogspot.com/

ناشناس گفت...

سایت جدیدتون واقعا بد طراحی شده آرشیو ویدئویی نداره و چند روزه که همون ویدئوی روزش هم کار نمیکنه , افتضاحه

مصطفی گفت...

سلام بر وفای عزیز.
والا با این تأخیر طولانی که داشتم روم نمیشد بیام و کامنت بگذارم ولی دل رو به دریا زدم و گفتم شاید دوباره وارد جمع گرمتون شدم.!
وفا جان جداً خسته نباشی

arash گفت...

این پست را در وبلاگم نوشتم.
مسائل افعانستان را تا حدی دنبال میکنم و فکر میکنم مردم مظلومی دارند و نیازمند کمک هستند. گاهی تلوزیونهای آنها را میبینم و البته همه چیز خبر از بهبود میدهد اما روند این حرکت بسیار کند است.
1-در بخش اول اعتقاد دارم پیشرفت افغانستان بدست خود مردم است و اینکه آنها توقع داشته باشند دولت خودشان یا دولتهای بیگانه برایشان کاری کنند انتظاری بیهوده است. در برخی برنامه ها میبینم که برخی مصاحبه شوندگان خیلی با خشم از نیروهای خارجی سخن میگویند ، حال آنکه دیر نیست زمانی که طالبان آنها را دست و پای میبریدند. کمی انصاف هم بد چیزی نیست. درست است که آمریکا برای منافع خود به افغانستان حمله کرد اما در این میان افغانستان و مردمش سود کردند و نقطه آغازی بدست آوردند که باید بهترین استفاده را از آن بکنند.
2-آموزش مهمترین بخشی است که نیروهای خارجی میتوانند در آن سرمایه گذاری کنند. در حال حاضر 70 درصد افغانها در بیسوادی مطلق به سر میبرند.با افزایش سواد مخصوصا در بین زنان، مردم میتوانند بخش مهمی از هزینه های رسیدن به دموکراسی را کاهش دهند.
با افزایش سواد دولت برنامه های خود را میتواند با هزینه های بسیار کمتری انجام دهد و از کمک مردم بهره مند شود. با باسوادی هر افغان ،او میتواند به یک سرباز دموکراسی تبدیل شود و این فرهنگ را در میان جامعه گسترش دهد.
3-فقر فرهنگی مردم افغانستان که نتیجه 30 سال جنگ مداوم و دور بودن از جامعه جهانی است مانع بزرگی است در راه مردمسالاری و باعث کند نمودن این روند شده است.با ایجاد نهاد های مدنی و بویژه فعال نمودن زنان ، گام بسیار مهمی در حل مشکلات برداشته میشود . تجربه ثابت کرده که تغییراتی که در سطح جامعه پایه ریزی شده باشد پایداری بسیار بیشتری از فرهنگی دارد که از طرف حکومت القا شود. زنان میتوانند با حضور پررنگ تر خود علاوه بر دستیابی به حق باعث تلطیف فضای مردسالار جامعه شوند.و همچنین با آموزش فرزندان خود نسلی پویا و ضد طالبان بسازند.در این بین نقش دولت برای تامین امنیت دگراندیشان باعث رشد هرچه بیشتر و سریعتر دموکراسی میشود.
4-فقر افغانها و رویکرد آنها برای کشت تریاک و قاچاق مخدر از معضلاتی است که با کمکهای نقدی حل نمیشود.کیک اقتصادی افغانستان آنقدر کوچک است که با رشد دو رقمی هم مقدار قابل توجهی به آن افزوده نمیشود.فعال نمودن بخش های اقتصادی ، صنعتی شدن و گسترش کشاورزی باعث افزایش حجم این کیک شده و رشد این کیک بزرگتر اثرات به مراتب بیشتری در افزایش رفاه خواهد داشت.
5-گسترش رسانه ها و بخصوص اینترنت میتواند کمک رسان دولت باشد تا برنامه های خود را حتی در دورترین نقاط گسترش دهد.
همچنین افزایش فرهنگ وبلاگ نویسی باعث اعلام خطرهای به موقع به دولت در مواردی مثل فساد گسترده دولتی باشد البته با هزینه هایی اندک . با توجه به یافت مذهبی افغانستان دگر اندیشان میتوانند بدون ترس از تکفیر شدن توسط ملایان نظرات خود را بیان کنند. و مردم را به تحمل حرف مخالف خود تشویق کنند.
6-آموزش سربازان افغانستان برای واگذاری تدریجی کنترل امنیت به آنها ، علاوه بر کاهش هزینه ها باعث میشود نیروهای تندرو از احساسات مردم علیه نیروهای خارجی استفاده نکنند .این خود باعث افزایش اعتماد مردم به حکومت نیز میگردد. همچنین با افزایش اعتماد به نفس در این مقوله جدی مردم میتوانند نقش سازنده ی خود را ایفا کنند.با این روند نیروهای تندرو هرچه بیشتر عرصه را بر خود تنگ خواهند دید.خوشبختانه آمریکا قصد دارد 4000 نیروی آموزش دهنده به افغانستان بفرستد .

ناشناس گفت...

iran hrgz ajazh nmi dhd kh dmokraci dr kshvrhay hmsaieh hakm shvd chon kh hkomt jmhory akhondy bh khtr mi afted ve az ashoftgy kshvrhay hmsaieh nhaiet astqbal ra mi kond ve dow ntijh ali migird ....1bh mrdm khod bgoied kh ma aram zndgi mikonim ....2astqrar khodshan bray hmishh dvam dashth bashd ta bhtr btvannd cevat ien kshver qny ra ta hed amkan qaret knnd

ناشناس گفت...

agr iran ve pakstan ajazh bdhnd afghanstan az iran bhtr khahd shod chon roznamh vet,v azad hstnd

ناشناس گفت...

afghanstan khob mishved agr iran ajazh dhd.