۱۳۸۸ فروردین ۶, پنجشنبه

سرنوشت افغانستان و "رویکرد منطقه ای"

در میزگرد امشب شرکت کنید.

در میزگرد امشب با آقای اشرف حیدری رایزن سیاسی سفارت افغانستان در واشنگتن نگاهی دقیقتر خواهیم داشت به وضعیت این کشور در آستانه کنفرانس افغانستان در لاهه.
امروز تهران اعلام کرد در کنفرانس افغانستان شرکت خواهد کرد. این پاسخ به دعوت آمریکا برای شرکت ایران در این کنفرانس بود. آمریکا خواستار راه حلی منطقه ای برای "بحران" افغانستان است. حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفته است هنوز معلوم نیست چه کسی به نمایندگی ایران در کنفرانس حاضر خواهد شد. در این نشست بن کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و وزیر امور خارجه آمریکا هیلری کلینتون و نمایندگانی از بیش از هشتاد کشور حضور خواهند داشت.
آمریکا سیاست افغانستان خود را فردا و پیش از کنفرانس افغانستان اعلام خواهد کرد. منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پیشتر گفته بود "آمریکا در افغانستان در حال شکست خوردن است و باید بداند راهکار جدیدی لازم است." او نیز چون دولتمردان آمریکا به رویکردی منطقه ای باور دارد. اما برخلاف نظر آمریکا در مورد مذاکره با طالبان "میانه رو" ایران معتقد به احیای ائتلاف شمالی ضد طالبان است که به نظر می رسد این دیدگاه از حمایت روسیه، آسیای مرکزی و هند برخوردار باشد.
حضور ایران در کنفرانس افغانستان تا چه اندازه اهمیت دارد؟
آیا رویکرد منطقه ای مشکلات افغانستان را حل خواهد کرد؟
آیا مذاکره با طالبان رویکردی هوشمندانه است؟
در عین حال برخی از رسانه های اروپائی وضعیت ناتو در افغانستان را به تجربه آمریکا در ویتنام یا فرانسه در الجزایر تشبیه کرده اند. با وجودیکه پرزیدنت اوباما در ماه گذشته هفده هزار سرباز به افغانستان اعزام کرد، تحلیلگران بر این باورند که همپیمانان اروپائی به احتمال قوی نیروی بیشتری به افغانستان اعزام نخواهند کرد و سیاست "افغانیزه" کردن بحران را پیش خواهند گرفت. به این معنی که نیروهای افغان با کمک های مالی و آموزشی اداره بحران را در دست گیرند. همزمان بحث انتخابات و میزان اختیارات حامد کرزی نیز مطرح است. پرزیدنت اوباما گفته است "راهکار نظامی به تنهایی نمی تواند مشکلات افغانستان را حل کند." او افزود "ما در جستجوی سیاستی فراگیر هستیم و باید سیاست خروج از افغانستان نیز در آن در نظر گرفته شود." اوباما در عین حال گفت "ما نمی توانیم اجازه دهیم افغانستان پناه امنی برای برنامه ریزی و توطئه چینی های تروریستها باشد."
چی فکر می کنین؟

۱۰ نظر:

roya گفت...

ولایت فقیه نه تنها به آمریکا در مبارزه با طالبان کمک نمیکند بلکه مایل است این گروه را به جان آمریکا بیندازد و پناه دادن به اقوام و دوستان بن لادن و اعضا طالبان را پیشه خود کرده است و هر از گاهی با انفجارهای هدایت شده انتحاری و غیره سعی دارد آمریکا را در مدیریت جنگ ناتوان نشان دهد مثل آنچه در عراق میکند بنابراین کنفرانس باید در جستجوی راههای مهار ایران باشد

ناشناس گفت...

مذاکره باو شرکت ولایت فقیه در کنفرانس طالبان بیفایده و خطرناک است , طالبان و اصولا رادیکالهای میانه رو وجود خارجی ندارند مثل انستکه بگوییم تندروهای میانه رو !
حکومت احمدی نژاد و ولی فقیه دیکتاتور هم نهایتا اهداف خود را برای تسلط اسلام افراطی و بنیاد گرا دنبال میکند و در این راه با طالبان هم نقطه مشترک دارد , حتی اگر لازم باشد بمب اتم را در اختیار آنها و مخالفین آمریکا قرار خواهد داد.

ناشناس گفت...

با سلام
البته شرکت ایران در این کنفرانس بی تاثیر نیست ولی ایکاش بعد از افغانستان کشورهای جهان کنفرانسی هم برای حل مسئله ایران برگذار کنند .
در مورد گروه هائی مثل طالبان و القائده و همینطور گروهی که بر ایران حک.مت میکنند و دست کمی از طالبان و القائده ندارند مذاکره راه خوبی نیست . چراکه مذاکره با هدف کنار آمدن و تامین شرایطی برای ادامه حیاط آنهاست که این اصلآ درست نیست . باید برای برچیدن بساطشان از کره زمین فکری کنیم .
با تشکر
علیرضا
اصفهان

ناشناس گفت...

نيلو از تهران
***
در آغاز جنگ ، آمريكا و نيروهاي ائتلاف ، طالبان و القاعده را تا حدودي از بين بردند . اين كمك بزرگي به جمهوري اسلامي بود و دشمن ديرينه ي جمهوري اسلامي از بين رفت . كشور ستمديده ي افغانستان كه سالها درگير جنگ داخلي و خارجي بوده ، در سالهاي نخست سقوط طالبان مي توانست با كمك كشورهاي منطقه و از جمله ايران ، از نو خود را بسازد ، در آنصورت تبعاتي را كه اين منطقه بخاطر ناامني افغانستان دچارش شده است ، امروز كمتر شاهد بوديم .
***
با سپاس وفاي عزيز

ناشناس گفت...

درود بر صداي آمريكا
بنظر مي رسد كه بعضي از كشورها از وجود يك افغانستان ناامن سود مي برند ؛ لااقل مسئولان اين كشورها اين نتيجه را مي گيرند كه "حل مسئله ي افغانستان راهبرد نظامي ندارد" !!!
نسترن
از قزوين

ناشناس گفت...

به نظر من بعنوان یک بسیجی مقلد حضرت آیت الله امام خامنه ای ما باید بکمک برادران القاعده و سایر مسلمانان به جنگ آمریکا برویم وبا بکارگیری سلاح اتمی که سلاحی الهی برای مجازات کفار هست را هر چه زودتر بشکل عذاب الهی بر سر اسراییل نازل کنیم که این وعده خداوند در قرآن است

ناشناس گفت...

بادرودبرشما،بنظرمن حضورنماینده ایران دراین کنفرانس هیچ سودی ندارد.منافع ایران فقط درایجادهرج ومرج درکشورهای همسایه است. فرهادازتهران

ناشناس گفت...

با درود
صلح در خاور میانه زمانی اتفاق می افتد که همه ی کشورها دست به دست هم داده و در این امر کوشش کنند .
یک معلم از ایران

ناشناس گفت...

درود به شما

من آرزوی بازگشت ثبات و پیشرفت به کشور دوست و برادر افغانستان را دارم.
نوروز را به همه مردم افغانستان تبریک می گویم. زادروز پیامبر خرد زرتشت را هم به همه ایرانی ها و افغان ها و تاجیک ها تبریک می گویم.
امیدوارم این سه کشور بیش از پیش به هم نزدیک شوند.

شاد باشید

ناشناس گفت...

بنظر من اگر روابط پشت پرده را در نظر بگیریم.وجود ایران در این اجلاس ضروری است.علاوه بر این اگر ایران تنها از دخالت در امور کشورهای همسایه دست بردارد خاورمیانهای آرام خواهیم داشت.