۱۳۸۷ اسفند ۳۰, جمعه

پیام نوروزی اوباما و سیاست خارجی آمریکا


متن سخنان پرزیدنت باراک اوباما
جشن نوروز
واشنگتن دی سی 20 مارس 2009
امروزمی خواهم بهترین آرزوهای خود را به همۀ کسانی که نوروزرا در سرتاسر جهان جشن می گیرند تقدیم کنم. این جشن، هم یک آیین باستانی و هم زمانی برای بازآفرینی است و امیدوارم که شما از این فرصت ویژۀ سال برای بودن در جمع دوستان و خانواده بهره گیرید. من بویژه می خواهم به طور مستقیم با مردم و رهبران جمهوری اسلامی ایران صحبت کنم. نوروز تنها بخشی از فرهنگ نام آور شماست.
هنر، موسیقی، ادبیات و نوآوری شما جهان را به دنیایی زیباتر و بهتر تبدیل کرده است. اینجا، در ایالات متحده، جامعه خود ما هم در پرتو سهمی که آمریکاییان ایرانی تبار ادا کرده اند پربارتر شده است. ما از تمدن بزرگ شما آگاهیم. دستاوردهای شما احترام ایالات متحده و جهان را برانگیخته است. برای مدتی نزدیک به سه دهه روابط میان دو کشور تیره و تار بوده است. ولی این جشن، یاد آوری برای نقاط مشترک بشریت است که همه ما را به هم پیوند می دهد.
از بسیاری جهات شما نیزمانند ما سال نو خود را همانگونه برگزار می کنید که ما جشن می گیریم. با گردآمدن با دوستان و افراد خانواده، مبادلۀ هدایا و داستانها و نگاه به آینده، با احساس تازه ای از امیدواری. در بطن این جشن ها، نویدی برای یک روز بهتر، امیدی برای فرزندان ما، امنیت برای خانواده های ما، پیشرفت برای جوامع ما و آشتی میان ملتها نهفته است. اینها امیدواریهای مشترکند. اینها رویاهای مشترکند.پس این فصلی برای آغازی نو است.
من میل دارم به روشنی با رهبران ایران سخن بگویم. ما اختلافاتی جدی داریم که با گذشت زمان بر آنها افزوده شده است. دولت من اکنون به دیپلماسی متعهد است که طیف کاملی از مسائلی را که پیش روی ماست مورد بررسی قرار می دهد و در صدد ایجاد یک پیوند سازنده میان ایالات متحده، ایران و جامعۀ جهانی است. این فرایند با تهدید به پیش نمی رود. به جای آن ما خواستار برقراری ارتباطی صادقانه و مبتنی بر احترام متقابل هستیم. شما نیز در برابر خود انتخابی دارید.
ایالات متحده مایل است که جمهوری اسلامی ایران بر جایگاه راستین خود در جامعۀ بین الملل قرار بگیرد. شما دارای چنین حقی هستید – اما این حق با مسئولیت های واقعی همراه است و به این جایگاه نه از راه ترور یا به مدد جنگ افزار، بلکه از طریق اقدامات مسالمت آمیز که نشان دهندۀ بزرگی حقیقی ملت و تمدن ایران است می توان دست یافت. و معیار سنجش این بزرگی داشتن توانایی برای ویران کردن نیست، نشان دادن توانایی شما برای ساختن و آفریدن است.
بنا براین، به مناسبت فرارسیدن سال نو شما، مایلم شما، مردم و رهبران ایران بدانید که ما در جستجوی چگونه آینده ای هستیم. این آینده ای است همراه با مبادلات تجدید شده میان مردم ما، و فرصتهای بزرگتری برای مشارکت و بازرگانی. این آینده ای است که در آن اختلافات دیرین برطرف شده اند، آینده ای که در آن شما و همسایگانتان و جهان در بعد وسیع تر می توانیم همه در صلح و امنیت بهتری زندگی کنیم. من می دانم که این منظور به آسانی تحقق پذیر نیست.
کسانی هستند که اصرار دارند ما را بر اساس اختلافاتی که داریم معرفی کنند. اما شایسته است کلماتی را که سالیانی پیش به وسیلۀ سعدیِِ نگاشته شده به خاطر آوریم: "بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند." فرارسیدن یک فصل نو، این انسانیت گرانبها را که همۀ ما در آن مشترکیم به ما یاد آوری می کند. یکبار دیگر به این روح متعالی توسل جسته و نوید آغازی دوباره را بجوییم. سپاسگزارم. عید شما مبارک.

لینک یوتوب صدای آمریکا

لینک پیام در سایت کاخ سفید

چی فکر می کنین؟

۱۸ نظر:

ناشناس گفت...

سیاست بسیار نوین و جالبی است. باید منتظر بمانیم تا ببینیم که چه می شود. به نظر من حاکمان اسلامی آنقدر ساده نیستند که با تعارف و پیام تبریک از مواضع خود کوتاه بیایند و در نتیجه این سیاست گفتگوی مستقیم هم شکست خواهد خورد. مگر اینکه در پس پرده جریاناتی هست که ما خبر نداریم و شاید خامنه ای قرار است جام زهری را بنوشد.

ناشناس گفت...

درود
تبریک سال نو بر شما وخانواده محترمتان
به نظر من بیشترین تاثیر این پیام بر مخالفان نظام جمهورد اسلامی است که تعدادشان کم نمیباشدومطمنا بر خشم انان می افزاید.
اما در نهایت سران جمهوری اسلامی را خلع سلاح منماید. چون سران جمهوری اسلامی تمامی مشکلات وناتوانی های خود رابه نوع برخورد وگفتهای سیاست مداران امریکا ربط میدهند.

ناشناس گفت...

سال نو مبارک

رستم فرخزاد گفت...

در پیام آقای اوباما چندین بار از عبارت "جمهوری اسلامی ایران" استفاده شد که این عبارت برای مردم ایران هیچ رسمیتی ندارد. یادم میاد آقای بوش همیشه حساب دولت رو از ملت ایران جدا می کرندد و پیام تبریکشون رو خطاب به ملت ایران می داد نه نظام جمهوری اسلامی.

با وجود اینکه این نوع مماشات با جمهوری اسلامی برای ما جای خوشحالی نداره ولی اگر دیپلماسی اینه ما هم قبول میکنیم و می نشینیم تا ببینیم عاقبت دیپلماسی با کسی که زبان انسانیت رو نمی فهمه به کجا ختم میشه.

به نظر من که جمهوری اسلامی در برقراری همچین مناسباتی هیچ جایی ضرر نمی کنه، هم وقت بیشتری میتونه بگیره هم امتیازهای مقطعی بگیره هم در گیر و دار این مذاکرات از آن بخش از صحبتهایی که قبلا نمونش رو از زبان مادلین البرایت شنیدیم حسابی استفاده های تبلیغاتی میکنند.

یادمون نرود که جمهوری اسلامی در شرایطی که حتی چشم دیدن نام مصدق بر روی یک خیابان رو هم نداشت از اون پیام خانوم آلبرایت که برای خوش خدمتی به دولت ایران بیان شد چقدر تا حالا استفاده تبلیغاتی کرده.

امیدوارم عاقبت این پیامها و خوش خدمتی های آقای اوباما که به نام دیپلماسی انجام میشود سرنوشتی مانند خانم آلبرایت پیدا نکند.

ناشناس گفت...

اما من به عنوان یک ایرانی از صلح ایران با آمریکا این نتیجه را می گیرم که در این مدت 30 سال مردم ایران فریب داده شده اند. چرا آمریکا باید از رژیمی که آدمکش، تروریست و ضد قوانین حقوق بشر است حمایت کند و با ملایمت برخورد کند. من به عنوان یک ایرانی، اگر آمریکا از موجودیت این رژیم حمایت کند، خون تمام ایرانیانی را که بدست این رژیم ریخته شده است را به گردن آمریکاییان خواهم دانست.

ناشناس گفت...

با درود و تبريك به مناسبت سال نو .
بنده به نوبه خود از آقاي اوباما تشكر ميكنم و مراتب احترام خود را به ايشان اعلام ميدارم .
از نظر بنده آقاي اوباما بسيار زيرك هستند و سيساستشان استفاده از تمامي راههاي بدون جنگ است ، كه در صورت رخ دادن درگيري اتهام آقاي بوش را به ايشان وارد نكنند .اما من فكر ميكنم آقاي اوباما روزي خواهند گفت : ما تمام گزينه ها را امتحان كرديم و تنها راه گزينه ي نظامي ميباشد ...
البته ديدگاه شخصي هست .

ناشناس گفت...

بهمنیار
در حالیکه رژیم توتالیتر جمهوری اسلامی به طور جنون آمیزی بر وحشیت های خود افزوده است و در آستانه نوروز مردم ایران را با قتل حشمت ساران و میر صیافی، بار دیگر داغدار کرده است، سید حسین اوباما برای رهبران جمهوری ولایت فقیه پیغام دوستی می فرستد.
در پیام سید حسین نکات تازه ای است که حاکی از تغییر رویه ایالات متحده تحت رهبری سید حسین اوباما دارد.
سید در پیامش خواهان مذاکره مستقیم با رهبران جمهوری اسلامی است.
سید حسین اوباما با اظهار علاقه شدید به مذاکره با حاکمان ایران، تلویحا دیکتاتورهای حاکم بر ایران را به رسمیت می شناسد.
اوباما از مشارکت و بازرگانی با حاکمان ایران سخن می گوید.
در پیام سید هیچ اما هیچ صحبتی از حقوق بشر، آزادی و دموکراسی نشده است. وی حتی یک بار هم این واژگان را به کار نبرده یا برای مردم ایران آرزو نکرده است.
او تنها از واژگان ترور و تسلیحات (بدون اشاره به نوع آن) استفاده می کند که اولی اشاره به اقدامات خارجی رژیم ولایت فقیه دارد و دومی تلویحا رهبران حکومت اسلامی را در تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی تبرئه می کند.
سید حسین از احترام به قاتلان مردم ایران سخن می گوید و با اشاره ریاکارانه به شعر سعدی همچون سیدهای هزارچهره حاکم بر ایران تمامی خون های ریخته شده در این 30 سال را گویی به سخره می گیرد. آری سید حسین راست می گوید او و رژیم سفاک حاکم بر ایران گویا از یک جوهر و خمیرمایه اند.
در سالی که چند ساعتی به آغازش مانده است سیدهای حاکم بر ایران و سید حاکم بر ایالات متحده هدایا و پیام های مشترکی را برای مردم دربند ایران فرستاده اند.
قاتلان حاکم بر ایران 2 جنازه هدیه کرده اند و سید حسین آمریکایی تلویحا چراغ سبز را برای همدستانش نشان می دهد.
آری پس از این دست سید حسین اوباما نیز به خون هر ایرانی ای که توسط جمهوری ولایت فقیه به قتل می رسد آلوده است.

ناشناس گفت...

يك آزادي خواه
من فكر نميكنم سران جمهوري اسلامي روي خوشي به اين پيام نشان دهند. چرا كه آنها اين پيام را دليلي بر حقانيت خود قلمداد خواهند كرد. ضمن اينكه قسمتي از پيام اوباما كه مربوط به تروريسم بود دستاويزي براي جمهوري اسلامي خواهد شد كه باز هم شروع به بهانه گيري كنند. من بعنوان يك شهروند بهيچوجه ديد مثبتي ندارم و فكر نميكنم تغييري از طرف ايران نخواهد شد.آنها اين رويكرد آمريكا رابا بي ميلي پاسخ خواهند داد وانتظار پايان سي سال خصومت عبث هست.

رستم فرخزاد گفت...

جالب است، نظر ها رو که میخونم به ندرت نظر مثبتی نسبت به این حرک آقای اوباما در نشان دادن چراغ سبز به رژیم می بینم.

ولی برعکس وقتی به نظرات پخش شده در بی بی سی و همچنین VOA که نگاه میکنم، همه نظر مثبت دارند و حسابی به وجد اومدن و خوشحال از این که دولت آمریکا احترام آمیز با ایران برخورد کرده.

این تفاوت عمیق یک ذره برای من جای سوال داره. یعنی حتی به طور اتفاقی هم یک نفر با نوع تفکر و دیدگاه شبیه آنچه که تا به حال در این وبلاگ دیدیم در اون نظر سنجی ها نبوده؟؟

در ضمن من معنی "احترام آمیز" رو متوجه نمیشم . احترام به کی؟چه کسی؟

فکر نمیکنید این احترام بیش از حد به مشتی آخوند که قاتل جوانان ایران زمین هستند ازآن طرف نوعی بی احترامی به ملت درد کشیده ایران حساب میشه؟

من با سیاست آقای اوباما مشکلی ندارم بلاخره اگر این سیاست است و قراره که نتیجه بده، بسیار خوب همه می نشینیم ببینیم چه نتیجه ای قراره بده،ولی از حرکتی که توسط این دو رسانه در جهت خر فرض کردن مردم انجام گرفت در شگفت هستم.

رسانه ای که یک عمر تلاش کرده تا ذهن و چشم بینندگان رو نسبت به مسائل باز نگه داره که دیگه نباید در یک حرکت رو به عقب همه این بینندگانی رو که خودش آموزش داده و رشد فکری بهشون داده خر فرض بکنه.

یعنی واقعا یکدونه نظر مخالف شبیه آنچه که در این وبلاگ دیدیم در نظر سنجیشون نبوده و همه مردم ایران یک دست خوشحال بودن که آقای اوباما یک جورایی جمهوری اسلامی رو به رسمت شناخته؟؟؟!!!!!!

ببینیم توی این نظر سنجیشون مثلا خواهر شهید میر صیافی هم بود؟ والدین بچه های دانشجوی زندانی هم بودند؟ اقوام اعدامیان سال 67 هم بودند؟
یا نه، فقط نظر از ما بهترون رو پرسیده بودند؟

ناشناس گفت...

به جناب مهدی فلاحتی که اخیرن با اداره ی خوب برنامه "میزگردی با شما" امثال بنده را محظوظ میفرمایند٬
در میز گرد پیش آقای هوشنگ توزیع را دعوت کردید اما میدانید همه اش به یک-دو تلفن ٬ پیام نوروزی باراک اوباما! ٬ و اخبار و مکث های میان برنامه ای و نهایتا شاعرانه گی بهارانه ی آقای خرسندی گذشت؟
خانم بهبهانی تنها چیزی بود که به بدنه ی آن برنامه میچسبید
اگر بنا را بر این بگذارید که مدعوین میز گردها (خصوصا" وقتی از میان هنرمندان هستند) فرصتی پیدا کنند کمی از خود کارها و نقطه نظراتشان بگویند بهتر نیست؟

ناشناس گفت...

با سلام وفاي عزيز
واقعا سخنراني هاي آقاي اوباما شور برانگيز و حماسي هستند .
حماسي از اين نظر كه ايشان در سخنان خود همواره احترام به ملت ها و اديان و تاريخ و تمدن كشورهاي ديگر را سرلوحه ي كار خود قرار داده اند .
آقاي اوباما در طول رقابت هاي انتخاباتي خود از گفتمان و زبان ديپلماسي سخن گفته اند و ما امروز رفته رفته نتايج عملي آن را مي بينيم ؛ و قول هايي كه در اين راستا داده بودند امروز اثراتش لمس مي شود .
ولي با وجود اينكه كمتر از 3 ماه به انتخابات كشور ايران باقي مانده است و رهبر ايران در سخنراني نوروز خود از آن حرف به ميان آورد ، عملا نه تنها برنامه اي (براي گفتگو با كشورهاي جهان و علي الخصوص غربي) از طرف نامزدهاي احتمالي پست رياست جمهوري ديده نمي شود بلكه در بعد سياسي و روابطي كه در سطح بين المللي در دوران رياست جمهوري بعدي ايران انجام خواهد گرفت ، ما هيچگونه برنامه و طرحي نمي بينيم .
امروز بيش از هر زماني سخنان آْقاي اوباما از شعر سعدي "بني آدم اعضاي ..." براي ملت ما بسيار غريبه شده است .
بطور بي سابقه اي دستهاي دوستي آمريكا و ساير كشورهاي جهان به ايران دراز شده است ولي هر بار كه صحبت از گفتمان به ميان مي آيد ؛ ديوي كه از كشورهاي غربي براي مردم ما ساخته اند جلوي تعاملات سازنده را مي گيرد .
روزي خانم كاندوليزا رايس مي گفت كه آمريكا دشمنان ابدي ندارد و امروز ما صدايي به مراتب ملايم تر و دوستانه تر را از آقاي اوباما در راس دولت آمريكا مي شنويم ، در صورتي كه عملا پيشرفتي در مذاكرات ايران و غرب (حتي با كشورهاي اروپايي) ديده نمي شود .
ايران امروز به الگويي از كشورهايي تبديل شده كه رابطه ي خود را با جهان قطع كرده اند .
متاسفانه حكومت هاي ايدئولوژيك تن به گفتگو نمي دهند مگر اينكه ساختار خود را در آستانه ي فروپاشي ببينند .
با تبريك سال نو – نيلو از تهران

ناشناس گفت...

برای من مهم ترین نکته در پیام اقای اوباما این بود که ایشان از شعر سعدی در پیام نوروزی شان استفاده کردند در حالی که رهبر جمهوری اسلامی ایران تا به حال به جز آیات قرآن و حدیث و روایات و دیگر موضوعات مربوط به فرهنگ را به فرهنگ فارسی و شعر ایرانی ترجیح داده اند
متاسفانه آمریکایی ها صحبت های بالای منبری رهبر و رئیس جمهور بسیابسیار محترم را حرف های دیپلماتیک می دانند و آنها را جدی می گیرند که می تواند به ضرر ملت ایران تمام شود . این حرف ها و جواب های بالای منبری فقط به در انهایی می خورد که پای منبر نشسته اند و در حد بین المللی نیست .

roya گفت...

پرزیدنت اوباما دارید وقت گرانبها رو تلف میکنید
در اخبار شنیدم که تیم کشتی آمریکا به ایران اعزام شد میخواستم به آقای اوباما بگم اگر به خیال دیپلماسی پینگ پنگ هستید ول معطلید چون با حکومتی که من در ایران میشناسم دیپلماسی کینگ کنگ هم فایده ندارد چه رسد به پینگ پنگ .
بهتره تا دیر نشده دنبال راه نظامی باشید

ناشناس گفت...

Obama will extend the expiry date of the criminal Mullahs. We should urge him not to aide the Mullahs

ناشناس گفت...

بنظر من اقای اوباما فقط خوب،صحبت میکنندولی حرفهای ایشان اصلا منطقی نیست.دکتر

ناشناس گفت...

دوستان به نظر بنده پیام بسیار هوشمندانه پرزیدنت اوباما، جمهوری اسلامی را در صحنه جهانی‌ در بن بست کامل قرار خواهد داد. جمهوری اسلامی پیشنهاد ایشان را نخواهد پذیرفت و به شدت منزوی خواهد شد. این پیام التیماتومی بسیار زیرکانه به حکومت ایران بود و نوید امید به ملت ایران. جمهوری اسلامی نخواهد توانست از تلهٔ این پیام به حاکم شرارت ذاتی خود بگریزد. واکنش فوری خامنه‌ای نشاندهنده این مطلب است. اوباما میداند چه می‌کند و شناخت کامل از جمهوری اسلامی دارد. بیایید همگی‌ از پیام اوباما استقبال کنیم و و بیزاری خود را از جمهوری اسلامی نشان دهیم. بی‌ شک با همکاری ملت ایران با یکدیگر و حمایت دولت آمریکا بر جمهوری اسلامی همان خواهد رفت که بر رژیم صدام رفت.

ناشناس گفت...

Salam
Dar labelaye tamame iin sohbatha yek nokteye besiyar mohhem nagofte mande va aan iin ke Nezame mostaghar dar Iran 30 sal ast ke ba shoare Marg bar Amrika va Esrail kheili ha ro dore khodesh jaam kardeh hala ba yek payame norozi ke nemitavanad yek shabe hameye iin rahhaye amadeh ra taaghiir dahad.
Vali man fekr nemikonam ke Rahbar va ya rahbarane feelie Iran toye deleshon ghand aab nashodeh bashe.

ناشناس گفت...

مش وفا جون سلام:این کاکو نه بامای عمو سام مثل اینکه مارو با خودش عوضی گرفته بخصوص بخصوص وقتی که بابت راه ترورو مدد جنگ
افزارو داشتن توون ویرون کردنو یاد آوری انسون شناسی خیلی گرون حرف میزنه.بابا وفا جون آخه تو یه حرفی بزنو یادش بنداز! مگر لتو پار کردن هفهش هزار
بچه وپیرو جونو ویرون کردن هزارون خونه وکاشونه وکارخونه توی به عقیدهء خودش ناکجا آبادی مثل غزه وتکه تکه کردن ده هزار آدم بی
چاره وبی کس وخراب کردن یه کشور رو سر آدماش توی یه بیابونی نا شناخته ای مثل لبنان فقط بخاطر خراب شدن یه دیفال واسیر شدن دو عزیز دوردونه وکشته شدن ده دوازده نور
چشمی کاکو عموسام کار کیو با مدد جنگ افزارهای کی بوده؟!حتما با مجوز حق مقاومت مردم تحت اشغال علیه اشغالگر بوده که علیا حضرت قوربونش برن شورای امنیت صادر کرده مگه نه؟؟؟!!! آره این آدمای غربتی بی پدر مادر حقشون بوده ! کی گفته غلط بی جا کننو علیه نور چشمیای عموسام شاخ شونه بکشنو مثل داخل آدما حقی ادعا کنن! چه غربتیای پر رو! هکه هی نفله ها !!!برین گورتونو گم کنین!!!یا مثل کاکو نه باما بشینو
دم از شعر والای شیخ اجل خدا بیامرز سعدی بزنین. بابا ای ول.
داشه خوب شما ارادتمند : مملی بزرگ...زت زیاد.