۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

"گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی"


نوروز پیروز!!!
بهار از راه می رسد...فصل زایش و نو به نو شدن طبیعت. این جوشش و خیزش طبیعت به درازای تاریخ شعر فارسی در قالب شعر متجلی بوده است. "گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی" پژوهشی است از دکتر بهرام گرامی که پنجره ای را بر رمز و راز استعاره و تشبیهات گل و گیاه بر ما می گشاید.
دکتر بهرام گرامی در برنامه امشب میزگردی با شما در آستانه بهار جانفزا همراه با تصویر و شعر شما را از این رمز و راز با خبر خواهد کرد.
آیا به چگونگی ارتباط گل و گیاه با شعر فکر کرده اید؟ چرا سوسن صد زبان دارد؟ چرا باید چونرگس به هنگام بهار شش درم به پای قدح ریخت؟!
گل مورد علاقه شما در شعر فارسی چیست؟
جایگاه طبیعت در فرهنگ ایران چیست؟
چی فکر می کنین؟

۱۰ نظر:

امیربلندیان گفت...

وفاجان متاسفم که نمیتوانم پس از حادثه ایکه برای امیدرضا رخ داد از شعر و گل و ... بگویم. البته این ارتباطی به برنامه میزگرد ندارد چراکه مهمان و موضوع برنامه های شما از قبل طرح ریزی میشوند لذا هیچ خرده ای برشما وارد نیست.

Mohammad گفت...

زبان فارسی علی رغم دستور زبانی ضعیف که هزاران استثنا را در خود جا داده و از تفاوتهای زیادی در نوشتار و گفتار برخوردار است، (که میتوان آن را از سهل انگاری زبان دانان در پاسداشت این زبان غنی برشمرد و البته سیاستهای نادرست در مقدم شمردن زبان عربی) اما به اعتقاد من دارای ویژگی بی همتایی در سرودن اشعار عاشقانه و استفاده از استعاره ها و نمادها دارد که به جرات میتوانم بگویم که کمتر زبانی این همه زیبایی و توانایی را در خود جا داده است. حال شبیه سازی طبیعت در زبانی ایچنینی با این گیرایی میتواند بسیار جذاب و نکو باشد.

به همین مناسبت شعری فی البداهه را تقدیم به برنامه خوبتان میکنم:

مستی گل وقت بهار، سوزش آفتاب ناب
این همه آیتیست بر جوشش این آدم خواب

محمد، برمینگهام

ناشناس گفت...

شعر گل سخن آدمیست . بهارتان پرگل باد و سال نو مبارک

ناشناس گفت...

ایا این درست است که زبان پارسی بیشتر زبان احساس است؟ اگر اینچنین است گل و گیاه طبیعتن مواد و سوزه های طبیعی برای این زبان هستند. آیا بهمین خاطر است ما بیشتر شاعر داریم تا دانشمند؟

ناشناس گفت...

وفا جان با درود از آقای دکتر گرامی میخواستم بپرسم که دلیل علاقه شعر ایرانی به گل در چیست؟

حیدر از شیراز

ناشناس گفت...

درود

کتاب مهمان شما را می توان در خارج از کشور خرید؟ از کجا؟

در ضمن گل مورد علاقه من گل یاس است.

سپاس

ناشناس گفت...

شما که بزبان گلها آگاهید بگویید چرا گل یاس نماد خاتمی و خرزهره نماد ولایت فقیه شده است .

ناشناس گفت...

با توجه به کشته شدن امید میرسیافی بجرم ابرازعقیده در وبلاگش گل این روزها گل لالست که از خون او لاله های دیگری خواهد دمید و دیکتاتوری احمدی نژاد و خامنه ای را به زباله دان تاریخ خواهند برد .

ناشناس گفت...

گل بنفشه که فرمودید مظهر اندوه است به روح شهید تازه ملت ایران در راه آزادی یعنی امید رضا میرصیافی که بجرم نوشتن عقایدش بقتل رسید میکنیم ,فراموش نکنیم به زندانیان سیاسی ما امسال مرخصی عید ندادند تا اندوه ما بدست احمدی نژاد باز هم کامل تر و تلخ تر شود .

ناشناس گفت...

سلام وفاي عزيزم
اميدوارم هيشه نفساتون گرم باشه - اميدوارم هميشه شاد و سربلند باشيد
الآن كه ما تو ايران جشن ميگيريم خيلي هازنداني هستند و خيلي ها توي غربت ... اميدوارم يه روزي همه با هم جشن سال نو رو بگيريم
دوستون دارم- نيلو از تهران