۱۳۸۷ اسفند ۲۳, جمعه

سیاست خارجی آمریکا در هفته

تفسیرخبر جمعه شب

در برنامه امشب به تمدید تحریمهای جاری آمریکا علیه جمهوری اسلامی و ادامه سرپیچی جمهوری اسلامی از توافقنامه های شورای امنیت می پردازیم. سپس با توجه به ملاقات وزرای خارجه آمریکا و چین به روابط دو کشور و ابعاد گسترده روابط دو کشور از جمله در ارتباط با ایران نگاهی خواهیم داشت. تهدید موشکی کره شمالی و تدارکات نشست G20 و تنشها در پاکستان از دیگر بخشهای برنامه امشب خواهد بود.

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری ، آقای بابک یکتافر سردبیر نشریه اینترنتی واشنگتن پریزم و همکارم آقای سیامک دهقانپور به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.
تحریمها
پرزیدنت اوباما تحریمهای جاری آمریکا علیه ایران را برای یکسال دیگر تمدید کرد و اعلام کرد اقدامات و سیاست های دولت ایران کماکان تهدیدی برای سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا محسوب می شود. همزمان کمیته تحریمهای شورای امنیت ادامه سرپیچی ایران از بندهای قطعنامه 1747 این شورا را محکوم کرد. یو کیو تاگاسو رئیس این کمیته در زمینه بازرسی کشتی حامل پرچم ایران که تسلیحات حمل می کرده گفت ایران نباید از خاک خود یا کشتیها و هواپیمای خود برای تامین، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم اسلحه یا مواد مرتبط استفاده کند.

سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل بر اساس تداوم سرپیچی ایران از قطعنامه های سازمان ملل خواستار افزایش تحریمها و به اجرا گذاشتن آنها شد.
چین و آمریکا
هیلری کلینتون روز چهارشنبه با همتای چینی خود یانگ جایچی ملاقات کرد. دو طرف از جمله در مورد تلاشهای مشترک برای برچیدن برنامه اتمی کره شمالی، گسترش ثبات در افغانستان و پاکستان، وضعیت حقوق بشر در دارفور و مقابله با چالش اتمی ایران صحبت کردند.

پاکستان
غرب در مورد دولت ضعیف پاکستان نگران است. این نوشته گاردین لندن است: در حالیکه واشنگتن می کوشد میانجیگر آتش بسی سیاسی باشد و میلیاردها دلار کمک به پاکستان ارسال کرده نگران است که تا چه اندازه می تواند به ارتش پاکستان برای مقابله با طالبان و جهادگرایان فشار آورد. ال موندو در اسپانیا نگرانیهای فزاینده می تواند پاکستان را وارد یک بحران سیاسی کند. برلینر زیتونگ در آلمان نوشت افراطگرایان رادیکال تهدیدی برای دولت کنونی هستند و رئیس جمهور پاکستان با استفاده از ابزارهای غیر دموکراتیک مواجهه ای غیرلازم به وجود آورده که اشاره به درگیری نیروهای امنیتی پاکستان با تظاهر کنندگان دارد. دولت آمریکا بر آزادی بیان و تجمعات تاکید کرد و از طرفهای درگیر خواست تا بر مبنای قانون اساسی رفتار کنند.
چی فکر می کنین؟

۲ نظر:

ناشناس گفت...

با درود

آیاتمدید تحریم علیه ایران به منزله در الویت قرار گرفتن فعلی (لااقل یکسال در پیش رو)مسئله پاکستان برای دولت پرزیدنت اوباما است ؟

ناشناس گفت...

با توجه به هیاهوی بسیار مقامات جمهوری اسلامی بر سر نیاز آمریکا به ایران و تیتر روزنامه های حکومتی مبنی بر پیروزی نظام و شکست قطعی آمریکا که مانند تمامی اظهارات مقامات جمهوری اسلامی بدون تعمق و تفکر کافی و با دامن زدن به جنجال های بی پایه به قصد لطمه زدن به روحیه آزادیخواهان ایرانی صورت پذیرفته بود،از شنیدن این خبر خوشحال و خوشنودم
بهزاد از شیراز 36 ساله