۱۳۸۷ اسفند ۲۱, چهارشنبه

شما در میزگردی با شما - انتخابات ریاست جمهوری

در میزگرد امشب با شما هستیم و فقط با شما.

حدود سه ماه به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی باقی است. هرچند میزان آزادی انتخابات و عادلانه بودن آن و فیلترهای شورای نگهبان و .... همچنان مورد بحث گروههای مختلف است اما به نظر می رسد مشارکت در انتخابات با توجه به همه محدودیتها و ظرفیتهای کنونی جامعه هنوز برای بسیاری مطلوب تر از عدم مشارکت است. با این مختصر در برنامه امروز توجه ما به حضور کاندیدا هاست و اینکه از میان این افراد چه کسی می تواند پیروز میدان باشد و آیا این پیروز میدان می تواند تغییری مطلوب به ارمغان آورد.

میرحسن موسوی ، روز سه شنبه با صدور بیانیه ای به صورت رسمی اعلام کرد که برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نامزد خواهد شد. میر حسین موسوی پس از تقریبا 20 سال انزوای سیاسی بار دیگر به عرصه سیاست ایران بازگشته و در بیانیه نامزدی خود آورده است که با بررسی وضعیت کشور و شرایط / متقاعد شده است این زمان " حضور را ایجاب می کند". پس از گسترش شایعه احتمال کناره گیری محمد خاتمی از نامزدی ریاست جمهوری محمد ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز حضور میر حسین موسوی در انتخابات را ابهام برانگیز خواند و گفت: بسیار بعید است خاتمی پس از اعلام رسمی کاندیداتوری و آغاز سفرهای استانی بخواهد از عرصه انتخابات خارج شود.

در حالی که میر حسین موسوی خود را به عنوان نامزد جبهه اصلاحات معرفی نکرده است برخی از تحلیلگران از احتمال حمایت بخشهایی از مردم با گرایش اصولگرایی از او سخن گفته اند. آیا حضور موسوی و حضور سه کاندیدای"میانه رو" می تواند زمینه را برای پیروزی مجدد محمود احمدی نژاد و جناح اصولگرا هموار کند؟

در همین حال خبر از دعوتنامه محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام به احمدی نژاد برای عضویت عضویت در "دولت ائتلافی" می رسد. جناح اصولگرا را چگونه ارزیابی می کنید؟

اکبر اعلمی نیز کاندیداتوری خود را اعلام کرده است و می گوید به نفع هیچ کسی کنار نخواهد رفت. شانس اعلمی و کاندیداهایی چون او چقدر خواهد بود و حضور آنها چه تاثیری بر نتیجه انتخابات می تواند داشته باشد؟

چی فکر می کنین؟

لینک مرتبط

۴۱ نظر:

roya گفت...

به احمدی نژاد نباید رای داد
احمدی نژاد با خرج کردن پول نفت ایران برای لبنان و ونزوئلا دشمن ملت ایران شده و ملت ایران را به حمایت از غزه دعوت میکند در حالیکه همین امروز سپاه پاسداران روستاهای مرزی کرد نشین عراق را بخاطر حملات کردها بمباران کرد , آیا اسراییل هم حق ندارد بخاطر حملات فلسطینیها غزه را بمباران کند احمدی نژاد اگر بقول خودش عدالت دارد به اسراییل هم باید حق بدهد در قبال حملات حماس به شهرهای خود غزه را بمباران کند.

ناشناس گفت...

انتخابات هیچ چیزی را تغییر نمیدهد سر اژدها ولایت فقیه است , تا این سیستم مادام العمر فاسد و دیکتاتور عوض نشود , درب خانه بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید , یعنی سرکوب ضرب وشتم دانشجویان ,معلمان و کارگران و شکنجه و اعدام مخالفین سیاسی

هاله نور گفت...

انتخابات فقط خیمه شب بازی و دمکراسی جلوه دادن دیکتاتوری نعلین ولایت فقیه است , خامنه ای بیست سال هست که رئیس جمهور واقعیست, و تا آخر عمرش هم کنار نمیرود.
تنها امید مردم قبلا خاتمی بود ولی اجازه افتتاح فرودگاه امام را هم سپاه پاسداران به او نداد و فقط هشت سال مردم را الاف خود کرد

ناشناس گفت...

انتخابات بیفایدست. قدرت واقعی در دست ولی فقیه و پسرش مجتبی خامنه ایست که بیست سال حکومت دیکتاتوری او را فاسدتر از همیشه کرده بطوریکه پول نفت ایران هم امروز در دست مجتبی خامنه ای و همدستان ولی فقیه و در خدمت تجارت آنهاست.

زندانی سیاسی گفت...

در انتخابات قبلی پسر ولی فقیه مجتبی خامنه ای , احمدی نژاد را انتخاب کرد که باعث اعتراض کروبی و رفسنجانی و اعلام تقلب شد ولی سر و صدا را خواباندند و اینبار هم تصمیم نهایی با مجتبی خامنه ایست !
بر فرض که خاتمی هم روی کار بیاید شورای نگهبان و ولایت فقیه حاکم اصلیست و رئیس جمهور نهایتا نقش نخست وزیر دارد. ولی حتی این هم نیست .

وفا گفت...

دوستان عزیز با توجه به کامنت های شوا و فرض اینکه انتخابات، انتخاباتی مطلوب و بر مبنای معیارهای بین المللی نخواهد بود بحث ما با این پیش فرض در مورد کاندیداهای موجود است اگر مایل بودید در مورد آنها صحبت کنید. به هر حال انتخاباتی برگزار خواهد شد و بعد خود شما در مورد رئیس جمهور بعدی بسیار خواهید نوشت این کار را کمی زودتر آغاز کنید...!

ناشناس گفت...

اکبر اعلمی شانس زیادی ندارد چون بخاطر اظهار نظرهایش در مجلس از طرف روزنامه کیهان و توسط شکنجه گر سابق وزارت اطلاعات یعنی حسین بازجو ی شریعتمداری مورد حمله قرار گرفت , و شورای نگهبان برای روزنامه دژخیم وزارت اطلاعات یعنی حسین شریعتمداری احترام زیادی قائل است , فراموش نکنیم همین روزنامه کیهان قتلهای زنجیره ای را حمایت کرد پس او رد صلاحیت میشود

کودتای مخملی گفت...

احمدی نژاد کاندید مورد تنفر مردم و مورد علاقه ولی فقیه مستبد و سپاه پاسدارانست بنابراین پیش بینی انتخاب مجدد او کار دشواری نیست بخصوص که وزیر کشور صادق محصولی آماده دستکاری در نتایج انتخاباتست .

ناشناس گفت...

همانطور که همه واقفند اینها همه اعضای یک پیکرند تمام افرادی که نامزشده اند یا قصد آن رادارند هرکدام به نوعی خلوص خود را به این نظام اثبات کرده اند ، حال با وجود عدم ارائه هیچگونه برنامه ای در هر زمینه دوباره پا به عرصه گذاشته تا باعث تداوم عمر نظام باشند اقای خاتمی دوباره وارد عرصه شده تا وظیفه اصلیش را در نظام که همان نقش شیر اطمینان و کشاندن تعدادی از مردم به پای صندوق رای است را ایفا کند.
به امید روزها مملو از شادی برای ملت ایران

محمد - بوشهر

Ardeshir Dolat گفت...

با درود
از آنجاییکه تمام کاندیداها تـدارکچی هستند و سیاست های ولی فقیه را دنبال خواهند کرد و این سیاست ها بخوبی مشخص هستند, آیا بهتر نیست در مورد خود خامنه ای نظر بدیم؟ خامنه ای هم منافع ملی ایران را درنظر نداشته و ندارد. او خود را ولی مسلمین دنیا تصور می کند و برای اهدافش, که همان به کرسی نشاندن خود بعنوان رهبر مسلمین جهان, ایران را فدای اهدافش خواهد کرد. به نظر من هیچ کدام از این کاندیداها هم توانش را ندارند تا برابر خامنه ای قد علم کنند.

با سپاس

وفا گفت...

علی حسنی عزیز مطلبت رو بدون بی احترامی به افراد بنویس و برای وبلاگ بفرست. انتقاد خوبه توهین خوب نیست!!!

ناشناس گفت...

نظریه آقای زید آبادی کاملا غلط است.

متاسفم از تحلیل ایشان. ایشان تحلیل گر خوبی نیستند. آقای خاتمی خواهید دید که می ایستاد. موسوی را کسی نمی شناسد... مثل دکتر معین است.. رای نمی آورد...

ناشناس گفت...

امروز از 12 نفر سوال کردم به چه کسی رای می دهید... 7 نفر آقا 5 نفر خانم.... 8 نفربه خاتمی 3 نفر به موسوی و 1 نفر به کروبی رای دادند.
شانس موسوی خیای خیالی کم است.....

امیربلندیان گفت...

این بازی که در ج.ا از آن تحت عنوان انتخابات نامبره میشود مردم تصمیم نمیگرند لذا تا لحظه آخر نتایج میتواند برطبق تعاملات و معادلات بین المللی متغیر باشد . و هسته اصلی قدرت ج.ا و در نهایت رهبر حکومت است که میتواند در تعیین ریاست جمهوری تاثیرگذار باشد.بحث تقلب و باصطلاح مهندسی انتخابات هم البته در میان بازیگران قدرت امری مرسوم است که در ج.ا صورت میگیرد.

ناشناس گفت...

آیا با نظارت استصوابی نمی‌شه منتظر یک شمارش استصوابی هم باشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ناشناس گفت...

درود بر تو وفا جان.
با این اوضاع که در ایران وجود دارد هیچ فرقی نمی کند که چه کسی کاندید بشود. مهم این است که خامنه ای چه بخواهد. که ظاهرا آقای احمدی نژاد نور چشمی ایشان است. همان طوری که در دوره قبل احمدی نژاد با حکم حکومتی بر سر کار آمد اینبار هم می آید. رآی مردم برایشان هیچ ارزشی ندارد.
اینها فقط حضور مردم را برای تبلیغات و مشروعیت دادن به انتخابات و نظام میخواهند.

ناشناس گفت...

به نظر من شرکت در این خیمه شب بازی
خیانت به خون شهدای راه ازادی و زندانیان و فعالان حقوق بشر می باشد.
با تشکر

ناشناس گفت...

درود بر شما .
از نظر بنده چون آقاي خاتمي پي بردند كه احتمال راي آوردشان كم هست ، در تعامل با آقاي موسوي مقرر كردند كه ايشان اعلام كانديداتوري كنند تا در نهايت آقاي خاتمي بتواند به نفع آقاي موسوي كنار برود ، اما به طور كلي آمدن هيچكدام از كانديداها دردي از ملت ايران دوا نخواهد كرد و حرف َآخر را رهبر ميزند .
با تشكر

ناشناس گفت...

وقتی فقط اشخاص محدودی مانند آقای موسوی و خاتمی و یا دیگر اقوام قبیله خمینی می توانند کاندیدا شوند پس چرا آقای موسوی از این فرصت تاریخی برای دنیای خود استفاده نکند! او خوب می داند که در آن دنیا خبری نیست و در هیچ زمانی و در هیچ نقطه ای از گیتی این افراد جائی از اعراب ندارند مگر به همت رژیم قرون وسطائی فعلی و شورای نگهبان آن ؟!
فرزاد از تهران

ناشناس گفت...

شرم بر کسانی باد در پی تطهیر چهره منحوس این نظام هستند . آقای موسوی اگر تنها این همه جنایتی که در زمان شما رخ داد را محکوم کنید من به شما رای خواهم داد.
شاهین از تهران

آرش گفت...

وفا مستقیم گرامی:
اگر ملت ایران میخواهد تمرین دموکراسی کند بعد از این همه آزمونها و آزمودن اصلاح طلبان و محافظه کاران باید با تحریم همه جانبه به این بازی دو جناح فیصله بدهد و در نظر جهانیان و برای خود استقلال رای خود را به اثبات برساند. با تشکر

Mehdi گفت...

به نظر من مردم باید کلیه بدبینیها را کنار بگذارندو به قولی ذهنشان را reset کنند، شرکت نکردن در انتخابات باعث می شود، آدم های بی منطق و ریاکاری چون احمدی نژاد بر سر کار آیند. هر چند موسوی، کروبی و خاتمی نیز طرفدار نظام و خامنه ای می باشندو یا مجبورند اینگونه وانمود کنند که شورای نگهبان تاییدشان کنند، لیکن گفتار و عملکرد این افراد نشان از پختگی و سیاست مداری آنان با هدف اعتلای ایران و تنش زدایی در داخل و خارج کشور است. ایرانیان عزیز بدانید که سرنوشت خود را خودتان تعیین می نمایید، نه آمریکا و انگلس و روسیه و سایر کشورها

ناشناس گفت...

بادرود

در یک مبارزه نباید همه امکانات را یک مرتبه آشکار کرد و تا این زمان جناح چپ یا میانه گویا همه پتانسیل های خود را در برابر جاجناح حاکم رو کردند و عنصر ذی قیمت زمان و استفاده از تذبذب سیاسی جاری در بین مردم را در اختیار حریف گذاشتند.به نظرم جناح چپ مبارزه بسیار سختی در پیش دارد

ناشناس گفت...

آیا کشوری که از اشخاص بزرگ و برجسته شهره آفاق است فقط همین افرادی که سالها با عنوان رئیس جمهور و نخست وزیر و غیره کشور را به این وضعیت رساندند باید شانس ریاست مجدد را داشته باشند؟
فرید از تهران

ناشناس گفت...

سلام .
من فكر ميكنم آقاي موسوي از جناح اصلاح طلبها تحريك شده براي اعلام كانديداتوري ، براي اينكه اصلاح طلبها بتوانند راي آقاي خاتمي را بشكنند . اما اينها همه بازي بيش نيست كه بر سر ملت بدبخت ايران مي آورند .
متشكرم

ناشناس گفت...

آقای مستقیم،
۲ سال است در موقعیت های مختلف سعی کرده ام با برنامهِ شما و سایر میزگردها شرکت کنم، اما تا امروز موفق نشده ام.
تعجب من این است که تقریبا در تمام برنامه های تلویزیون آمریکا شخصی از تهران شرکت میکند که دیگر لااقل در خانه ما، کاملا صدایش آشنا است و همیشه میشنوم که کسی میگوید : باز هم رژیمیه اومد.

آقای مستقیم میشود توضیح بدهید که چگونه ایشان هرروز میتواند، ولی من بعد از ۲ سال هنوز حتی موفق به افتادن روی خطِ آزاد شما نشده ام.
با احترام

امیر کیا

ناشناس گفت...

بنظرم آقای موسوی خیلی تحت تاثیر داستان زندگی جرج واشنگتن قرار گرفته اند و تصمیم گرفته اند که ایران را پس از مدتی از هرج و مرج نجات دهند. اما انگار متوجه تفاوتهای خودشان با جرج واشنگتن نیستند.

ناشناس گفت...

سلام.با تشکر از برنامه شما. من امیدوارم از میان کاندیداها کسی انتخاب شود که حداقل از ظلم هایی که بر مردم و به خصوص بر جمعیت آل یاسین شده بکاهد.

کامران

ناشناس گفت...

باسلام.
میرحسین موسوی استاد دانشگاه ملی سابق وکاندیددوره دهم که دراداره مملکت موفق بودبه چند عامل بستگی داشت 1 - جنگ بود وباقرض وجیره بندی باجمعیت کمتری توانست مملکت اداره کند. احمدی نژاد که مملکت رابباد فناداده ولی وجه عامیانه پسند دارد وآیت الله خامنه ای مایله او رابه ملت قالب کند.نه موسوی - نه احمدی نژاد ونه هیچ فرد دیگری رئیس جمهورنیست جزشخص آقای خامنه ای که سپاه دراختیاردارد وگاردش 1000 برابرقویترازگاردشاه است پس اوست که دستورمیدهدو روسای جمهورکورکورانه باید اطاعت کنند چه موسوی - احمدی نژاد - خاتمی - کروبی وهرلولوی سرخرمن دیگر. درایران رئیس جمهورمعنی ومفهوم ندارد( به مثابه هویدا میماند وشاه - هرچه شاه دستورمیداد هویدااطاعت واجرامیکرد.امضاء ساله دنیادیده!!

ناشناس گفت...

نظر من را در لینک زیر مشاهده کنید:
jamkaran.blogspot.com

ناشناس گفت...

doostaneh mokhalefe kahtami...kam lotfi nakonid :) pishraft tadrijist ...alan agar yek forsate kochak darim be sooye yek zarre jelo tar raftan...badan dar yek farayandeh toolani modat democrasi ham khahad amad...baraye democrasi bayad too keshvaremoon farhang sazi beshe...pas khahesh mikonam be kahtami ray bedin ta ahmadi nejad nayad...ba ray nadadan faghat jango miarim be mamlekat...khahesh mikonam nagin kahtami kari nakard...ye enghelabeh digeh barabar ast ba hezar bad bakhti....ye bar nasle ghabli eshtebah kard maham az tarikh dars begirim...

ناشناس گفت...

اگر نظرتون از انتخابات رای گیری برای عکس روی چیتوز است، به نظر من هیچ کس مناسب تر از احمدی نژاد نیست

ناشناس گفت...

همه اين انتخابات فقط يك بازي است ، راي مردم سرنگوني تمام عيار اين رژيم با تمام اجزا آن است وساليان است كه اين راي را داده اند!!!

ناشناس گفت...

با سلام و درود به همه ی آزادیخواهان واقعی میهن در زنجیر اسارت اخوندی مان ایران!
دوستان عزیز همه مان بخوبی میدانیم که برگزاری خیمه شب بازی انتخابات بوسیله ی آخوندهای ضدبشر، صرفاًبرای مشروعیت بخشیدن به سرکوبگری ها و غارتگری های ستمگر بزرگ تاریخ، خامنه ای و آل آخوندی است. و در نتیجه شرکت در آن، خیانت به مردم تحت ستم و گرسنه و بیکار و دربدر ایران. به مردممان خیانت نکنیم، و به شلاق شکنجه و دار و زندان این رژیم ضدبشری غارتگر مشروعیت ندهیم.

امیربلندیان گفت...

وفای عزیز خسته نباشی:)
وفاجان: اینکه بالاخره فضائی محدود وجود داره تا نیمچه دموکراسی رو ج.ا بروی صحنه نمایش خیمه شب بازی ببرد...شاید از نظر بسیاری تمرینی برای دمکراسی بحساب آمده و آنرا در راه رسیدن به افق های روشن آزادی مهم قلمداد نمایند.امامسئله اینست که مردم حاضر در داخل کشور چه چیزی آنهم بطور ملمموس ،عایدشان میشود؟همانگونه که بارها ازسوی حاکمیت بطورعلنی اعلام شده این رای گیری ها را حکومت ،بیش ازآنکه به ماهیت آراء مردم در انتخاب افراد توجهی کند، آنرا تائیدی دیگر برای نظام محسوب و منظور میکند.نباید ازنظر دور کرد (از پرسشهای مکرر آقای چالنگی :...اینکه واقعن حکومت چه لزومی برای این نمایش و صرف این هزینه ها دارد..)باید گفت:"در دهکده جهان کنونی ، تا اهتزاز پرچم حکومت اسلام ناب محمدی ،دکان دین فروشان ج.ا در ویترین خود به این قبیل تزئینات نیاز دارد تا موجودیت خود را تبیین کرده جلوه ای انسانی و متمدن ازخود بروز دهد".لابد می پرسید آیا دلیلی براین مدعا هم وجود دارد؟
بله،کافیست به عملکرد حکام ج.ا از فردای بیست و دوم بهمن پنجاه و هفت نظری گذرا بیافکنید...مگر آزادی های فردی و اجتماعی مردم بمرور و یک بیک سلب نگردید؟ مگر شعارهای باصطلاح انقلاب در زمینه حقوق مبتدی و اساسی مردم یک بیک فراموش نشد؟مگر اجبارهای قرون وسطائی بر زندگی مردم مسلط نگشت؟و دهها و صدها نمونه دیگر!تقییه و نیرنگ ذات لاینفک حکومت ج.ا بوده و تا زمانیکه حاکمان در این نظام لازم بدانند از آن بهره خواهند برد.

Ardeshir Dolat گفت...

وفای عزیز

آیا تو فکر می کنی رفتن داخل یک صف و علامت ضربدر زدن بروی یک تکه کاغذ و روبری یک اسم یا یک عکس تمرین دمکراسی است؟ لطفا اینرا به اون دسته از ایرانیانی که ادعای فرهیختگی می کنند گوشزد کن. وقتی اکثریت مردم همانطور که با خودت صحبت کردند و نظراتشنو در مورد این انتصابات گفتند آیا این نشانگر این نیست که مردم ما بیشتر از علامت ضربدر زدن از دمکراسی می فهمند؟ پس به الهه بغراط از قول ملت بگو که مردم دمکراسی می خواهند و نه تمرین دمکراسی.

با سپاس

ناشناس گفت...

چقدر ما مردم ایران باید فریاد بزنیم که حکومت آخوندی و ولایت سرکوبگری نمیخوایم، نمیخوایم، نمیخوایم. والا بخدا ما همه ی مردم ایران میدونیم که راه انداختن خیمه شب بازی باصطلاح انتخاباتی(!) بوسیله ی ملاهای سرکوبگر و جنایت پیشه فقط برای این است که مجوزی برای تشدید سرکوبگریها و دزدیهایشان (در انظار بین المللی)بدست بیاورند. همه ی مهره های رژیم هم، از خاتمی و موسوی گرفته تا کروبی و... همه در دوره های مختلف در رأس امور بوده اند و همه هم ماهیت جنایتکارانه و ضد مردمی شان را بارز کرده اند. ما مردم ایران میخواهیم که دول خارجی حمایتهای علنی و پشت پرده ای شان از این رژیم جنایتکار به سرکردگی خامنه ای ماربدوش را قطع کنند. و باز بدنبال دست دوستی دراز کردن به سمت آنها نباشند. هر کس به آخوندهای خونریز دست دوستی بدهد، به مردم ایران پشت میکند، و در سرکوبگریهای هم میهنان دردمند و اسیر ما شریک جرم میشود...
دموکراسی، برابری، آزادی__این است شعار ملی

ناشناس گفت...

سلام آقاي مستقيم . شمامنظورم صداي آمريمكاست متاسفانه غير مستقيم از احمدي نژاد حمايت مي كنيد . تو رو خدا با اين سيد عزيز اين چنين برخورد نكنيد . اين مصدق زمان است .

ناشناس گفت...

به نظر من آمدن موسوی درهرصورت به ضرر اصلاحطلبان است(البته با کاندیداهای فعلی). اگر خاتمی برود احتمال پیروزی احمدی نژاد تقریباّ قطعی میشود چراکه موسوی ممکن است در آخر بااصولگرایان کنار بیایدواگر هم نیاید در مردم محبوبیت خاتمی راندارد. اما اگر خاتمی بماند پیروزی خاتمی مقابل احمدی نژاد منوط به ایتلاف با موسوی ویا کروبی خواهد شد به دلیل شکسته شدن آرای اصلاحطلبان.

ع.م دانمارک

ناشناس گفت...

آخوندها همواره دنبال عوض كردن پالون خود هستند.
مردم نميدانند كه مشكل جاي ديگري است؟

JahAndAr گفت...

http://www.youtube.com/watch?v=3hW049-6PRs&feature=PlayList&p=3BAFA955500BFFEF&playnext=1&playnext_from=PL&index=23

jahandar.haj@gmail.com