۱۳۸۷ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

چشم انداز روابط ایران و آمریکا

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان دکتر منصور فرهنگ است تا همراه با شما چشم انداز روابط ایران و آمریکا را بررسی کنیم.

بهترین راه برقراری رابطه ایران و آمریکا چیست؟

چالش ها و منافع مشترک دو کشور کدامند؟

با چه کسی در ایران باید مذاکره کرد؟

دکتر منصور فرهنگ نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود که در اعتراض به رد درخواست کمسیون سازمان ملل مبنی بر آزادی گروگانهای آمریکایی توسط آیت الله خمینی از سمت خود استعفا داد. دکتر فرهنگ استاد روابط بین المللی و سیاست خاورمیانه در کالج بنینگتون در ایالت ورمانت آمریکاست. او همچنین مشاور خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر است.

نحوه ارتباط با ایران از مسائل مهم در دستور کار دولت پرزیدنت اوباماست. هیلری کلینتون در سفر خود به خاورمیانه به همپیمانان عرب گفت مطمئن نیست ایران به درخواست ارتباط با آمریکا پاسخ دهد. این پاسخ واکنشی بود به سوال وزیر امور خارجه امارات متحده عربی که نگران مذاکرات آمریکا و ایران بدون هماهنگی با همپیمانان عرب بود. کلینتون در پاسخ گفت ما با چشمان باز با مسئله ایران برخورد می کنیم. عدم اطمینان کلینتون درباره پاسخ ایران به درخواست آمریکا برای مذاکره بر سر برنامه اتمی آن کشور به عقیده تحلیلگران نشان از دریافت این واقعیت است که مذاکره با ایران برای پایان دادن به برنامه اتمی اش دشوار خواهد بود. در همین حال خانم کلینتون بر تعهد دولت اوباما برای برقراری ارتباط با ایران تاکید کرد.

از سوی دیگر عدم پاسخ مطلوب ایران به اعتقاد دنیس راس، مشاور منطقه خلیج فارس وزارت امور خارجه، می تواند زمینه ساز تحریم های جدی تر علیه برنامه اتمی ایران باشد. برخی مقامات آمریکایی اعلام کرده اند پرزیدنت اوباما در صورت همکاری روسیه با آمریکا در مورد ایران استقرار سپر دفاع موشکی را متوقف خواهد کرد. سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه بر لزوم روابط دیپلماتیک آمریکا و ایران تاکید کرد .

همزمان محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد تحقیقات در مورد برنامه اتمی ایران به بن بست رسیده است و آژانس نمی تواند احتمال فعالیتهای تسلیحاتی مخفی ایران را رد کند.

چی فکر می کنین؟

بعدا اضافه شد: با پوزش از اینکه موفق نشدیم در این برنامه با دکتر منصور فرهنگ همراه باشیم.

۳۹ نظر:

roya گفت...

وجود یک دشمن خارجی که نقش آن بعهده گرفتن تمام بی عرضگیهای دولت در اداره کشور و حتی دزدیهای پول از خزانه مملکت باشد برای جمهوری اسلامی امر ی حیاتی است , بنابراین دوستی با آمریکا در قاموس این رژیم نیست , و مساویست با پایان عمر جمهوری اسلامی پس منتظر کاهش دشمنی با آمریکا نباشید و وقتتانرا برای راههای بهبود روابط تلف نکنید .

ناشناس گفت...

رژیم ایران رژیمی معمولی نیست چون هم به حقوق مردم در داخل و هم به حقوق بین الملل تجاوز میکند , گروگانگیری دپلماتها و اشغال سفارت آمریکا عملی بینظیر در تاریخ تجاوز به حقوق بین الملل است, امروز ایران سعی میکند دستگیری افراد سپاه قدس در عراق را عملی معادل نشان دهد ولی هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق هم چند روز پیش اعلام کرد این افراد دیپلمات نبودهاند و ادعای احمدی نژاد را نقش بر آب کرد,

ناشناس گفت...

آیا مذاکره با رژیمی که غیر عادیترین کارها را انجام میدهد سفارتخانه حمله میکند و دیپلمات گروگان میگیرد و مجازاتهای قطع دست و پا که در ماقبل تاریخ هم نظیر ندارد اجرا میکند مهر تاییدی بر مشروعیتش نخواهد بود ؟

هاله نور گفت...

بهترین راه ارتباط با ایران دفاع و همراهی با خواسته های اکثریت ملت ایران است , از قبیل دانشجویانی که هدف خشونت و سرکوبی دولت احمدی نژاد قرار گرفتند, کارگرانی که ماهها حقوق و دستمزد ندارند , معلمینی که همین مشکل را دارند و کارمندان اتوبوسرانی که بعد از اعتراض به شرایط سخت کاری به زندان افتادند و شکنجه و نقص عضو شدند.
نادیده گرفتن این واقعیات و دوستی با رژیم حاکم دهن کجی به ملت ایران و رنجهای اوست

ناشناس گفت...

وفای عزیز درود

به نظر من مهم نیست که آمریکا با رئیس جمهور یا نمایندگان دیگر خامنه ای مذاکره می کند چون هیچکدامشان بدون اجازه خامنه ای آب نمی خورند. روابط بین آمریکا و رژیم هرگز نمی تواند دوستانه باشد. رژیمی که اساس و اصولش با آمریکا در تناقض است هرگز نمی تواد رابطه دوستانه با امریکا داشته باشد. به نظر من اوباما هرگز نباید جنایت هایی که از سوی رژیم بر مردم وارد می شود را فدای منافع خود کند. منافع آمریکا بیشتر با منافع مردم ایران که همان آزادی و حقوق بشر و دمکراسی است مطابقت می کند تا منافع رژیم تروریست پرور و دیکتاتور. آمریکا نمی تواند اشتباهات تاریخی را دو باره تکرار کند.

با سپاس

امیر

ناشناس گفت...

اظهار نظر هوشیار زیباری مبنی بر اینکه افراد دستگیر شده سپاه در کنسولگری ایران در عراق دیپلمات نبوده اند را حتما در جواب تلفن بر کفان ذکر کنید تا ببینند که این فقط ادعای آمریکا نیست بلکه گفته شخصی است که چند روز قبل میهمان احمدی نژاد در ایران بود !

ناشناس گفت...

اوباما چه چیزی را میخواهد دوباره آزمایش کند؟ رژیم ایران با مذاکره و راه مسالمت آمیز دست از غنی سازی و نمیکشد و سی سال است که آرزوی نابودی اسراییل را دارد . آیا سی سال برای فهمیدن مقاصد و نیات یک رژیم کافی نیست؟ مذاکره فقط دادن وقت به حکام ایران برای بوجود آوردن فاجعه اتمیست.

پسر خطرناک گفت...

بزرگترین چالش ایران و آمریکا وجود اسراییل است که رژیم ایران هزارن بار ثابت کرده که اسراییل را برسمیت نمیشناسد و در صدد نابودی این کشور است و این بازی با الفاظ نیست واقعیتی است که احمدی نژاد و بقیه سران رژیم بارها بزبان آورده اند.

سنگسار stoning to death گفت...

ایران با آمریکا بر سر اسراییل کوتاه نخواهد آمد حتی هاشمی رفسنجانی میانه رودرنماز جمعه چهاردهم دسامبر 2001 ، اعلام کرد که "یک بمب اتمی کافی است که تمامی اسرائیل را کاملا منهدم کند. اما همان بمب در دنیای اسلام فقط موجب خرابی خواهد شد." وی اضافه کرد که، "این سناریو زیاد غیر قابل تصور نیست !!!
آقای اوباما وقت خود و ملت ایران را تلف نکند وگرنه فاجعه در پیش است

ناشناس گفت...

با سلام
در حاليكه آقاي احمدي نژاد پيش شرط هاي جالبي براي روابط با آمريكا تعيين ميكند ؛ ساختار پيچيده ي قدرت در ايران مانع از هر گونه گفتگو با آمريكا مي شود - مطمئنا هيچ رئيس جمهوري خودسرانه در ايران قادر به مطرح كردن سناريوي گفتگو نيست - گفتگو در در چه سطحي انجام خواهد پذيرفت؟ مطمعناً نظامهاي ايدئولوژيك زماني به گفتگو راضي خواهند شد ، كه موجوديت خود را در آستانه ي فروپاشي ببينند .
در ضمن در مورد حرفهاي سايت هايي مثل رجانيوز و توهين هايي از اين قبيل در مورد صداي آمريكا ، همين بس كه بدانيد به قطار در حال حركت سنگ اندازي ميكنند - موفق و پيروز باشيد - نيلو از تهران

ناشناس گفت...

آیا چیزی در ایران عوض شده که آقای اوباما به فکر مذاکره افتاده ؟ حتی کارهایی که قبلا رژیم از ترس واکنشهای دیگران انجام نمیدادامروزعلنی تر و بی پرواتر اجرا میکند از قبیل اعلان مکررنابودی اسراییل در حین عدم پذیرش تعلیق غنی سازی و سرکوب داخلی و مجازاتهایی چون قطع دست و پا که نظایر آنرا باید در ماقبل تاریخ جستجو کرد.

Nooshin گفت...

مذاکره اتلاف وفت ا ست
تهدید جمهوری اسلامی کاملا جدیست یعنی نوعی حمله انتحاری عظیم به آمریکا و متحدانش که در اینجا حمله کننده خود جمهوری اسلامی با بمب اتمی و محل انفجارخاک اسراییل یا آمریکا خواهد بود و برایش اصلا مهم نیست که در ضربه متقابل ایران با خاک یکسان شود.سناریو وحشتناک ولی با شناخت طرز فکر انتحاری و افراطی سران رژیم کاملا عادی است. بقول احمدی نژاد کسی که شهادت دارد اسارت ندارد !!

امیربلندیان گفت...

در مورد سوال اول: امریکا باید حکومت ج.ا را وادار به رعایت حقوق ملت ایران مطابق با استانداردهای میثاق جهانی حقوق بشر نماید.دوم:منافع ملی کشورها طبق خواستهای اکثریت مردمان کشورها در دراز مدت تدوین و مشخص میشود لذا در گزینش منافع دوجانبه بایستی از هر گونه اقدامی که منجر به تضییع حق مردم ایران و یا ایجاد مانع درجهت دسترسی ملت ایران به دمکراسی میشود پرهیز نمایند.سوم:با توجه به جریان مک فارلین و غیره فقط با خامنه ای.

ناشناس گفت...

با درود به شما و بینندگان،
عدم رابطه ایران با آمریکا در تمام این سالها به ضرر ایران بوده است.
کلید رابطه تنها این سوال اساسی است که " آیا مردم ایران میتوانند آزادانه وجود یا عدم وجود این رابطه را انتخاب کنند یا خیر"
به نظر من تنها در چنین شرایطی رابطه ای آگاهانه از سوی مردم ایران بر اساس منافع ملی با آمریکا برقرار خواهد شد که بدن شک به سود هر دو طرف است.

آدمیت از دبی

ناشناس گفت...

این رژیم به هیچ وجه خواهان مذاکره نیست
روسیه نیز در حال بازی دادن امریکاست و پوتین نیز وقتی به ایران می اید به خامنه ای در خفا می گوید که شما مقاومت کنید و ما از شما پشتیبانی می کنیم.
در عجبم که امریکا چه خوش خیال است که فکر مذاکره با یران را محتمل می داند قافل از اینکه با این کج اندیشی ها زمان را برای ساختن بمب اتم به ایران می دهد.
به نطر من به سود ملت ایران است تا اسرائیل هر چه زودتر مراکز هسته ای ایران را بمباران کند
فرزاد از تهران

ناشناس گفت...

ایران در طول 2500 سال دارای نظام شاهنشاهی بوده است و هنوز هم این نظام از طریق سلسله ملایان ادامه دارد واین سلسله از ملای دوم به بعد به صورت موروثی هم در خواهد آمد و آمریکا یا هر کشور دیگر برای جلب نظر و مذاکره باید نظر ملای دوم را که نام آن از سلطان یا شاه به رهبر تغییر یافته است را جلب کند.

ناشناس گفت...

با سلام،اقای مستقیم حتمآ شما هم ان جمله علی شریعتی را شنیده اید که از مهمترین تعلیمات انجمن حجتیه و باند احمدی نژاد است.برای از بین بردن یک واقعیت بان خوب حمله نکن بلکه از ان بد دفاع کن! و این کار جدید این اقایان است که معمولا از همه هم زودتر روی خط تلفن میایندو یکروز خاتمی را تخریب میکنند یک روز عبادی را و یک روز هم روابط بین المللی را کلآ کار این باند بخاطر عدم اگاهی و سواد لازم تخریب است و در همه این سالها نه چیزی ساخته اند و نه کار مثبتی کرده اند رابطه با امریکا هم تا زمانیکه اینها در تصمیم گیری و قدرت دست دارندو میتوانند با اعمال زور تاثیر گذاری کنند در هیچ زمینه ای پیشرفتی بدست نخواهد امد غیر از حرکت بسوی جنگ و نابودی.

rr گفت...

هر گونه رابطه پنهان بین حکومت ایران و امریکا تحدیدی جدی است برای مردم ایران.
در این صورت اولویت‌های مردم ایران (حقوق بشر و دموکراسی) نادیده گرفته خواهد شد.

ناشناس گفت...

امریکا اگر می خواهد مذاکره کند بهتر است زمان را از دست ندهد و هر چه سریعتر با این دولت مذاکره کند چون اگر یک درصد امکان ارتباط باشد در این دولت باید بشود و گرنه در دولت بعدی اقتدار لازم وجود ندارد بعلاوه زمان به سرعت در حال سپری شدن نیست.
علی از تهران

ناشناس گفت...

درود به شما

سال ها جمهوری اسلامی به امریکا گفت ، شیطان بزرگ
و آمریکا هیچ نگفت!
تازه زمان آقای بوش ، پاسخ درخور به جمهوری اسلامی داده شد و گفتند جمهوری اسلامی جز محور شرارت است

امیدوارم آقای اوباما با ایران وارد مذاکره شود.
دولت ایران هم از سخن های بیهوده دست بردارد!

سپاس

ناشناس گفت...

سلام اقای وفا ایران هیچ موقع تن به این مذاکره نخواهد داد.چون رابطه با امریکا همان واز دست دادن حکومت همان .اینها با امریکا مذاکره نخواهند کرد

ناشناس گفت...

ایجاد رابطه اصولی بین ایران و امریکا فقط با تغییر حکومت فعلی میسر میشود.ادامه حیات حکومت اسلامی در جهت مقابله با غرب تنها امکان پذیر است و جمهوری اسلامی مذاکره میکند ولی در عمل کوچکترین تغییری در رفتار متحجرانه خود نخواهد داد وهمانند مذاکرات با اروپا فقط وقت کشی خواهد کرد .

ناشناس گفت...

مشکل ملت ایران ایجاد رابطه با آمریکا نیست معضل ما خود جمهوری اسلامی ایران است . وگرنه ایجاد روابط با آمریکا چه دردی از مردم فقیر و رفع فساد مالی و بیکاری دوا میکند. به نظر من که آمزیکا ، ایران و اسراییل سه برادر سه قلو هستند.

ناشناس گفت...

من نمیدونم شما چه دل خوشی دارین که اجازه ارتباط تلفنی با ایران رو میدید مردم ایران پای تلفن جرات نمیکنن با هم راجب حکومت حرف بزنن اونوقت شما منتظر هستید از داخل ایران با شما تماس بگیرن و نظر آزادانه بدن؟

ناشناس گفت...

با درود به شما
من فکر میکنم در شرایط کنونی آمریکا حتما باید با ایران مذاکره مستقیم بر اساس یک طرح زمانبندی شده انجام دهد.زیرا هر حرکت شدید مخصوصا نظامی بر علیه ایران بدون مذاکرات دیپلماتیک قبلی میتواند وجهه آمریکا را در جهان به مراتب بد تر خواهد کرد زیرا موافقین رژیم اسلامی همیشه از این ابزار بر علیه آمریکا و به سود رژیم اسلامی تبلیغات خواهند نمود.اما هر حرکتی بر علیه حکومت اسلامی بعداز مذاکره وبه نتیجه نرسیدن مذاکرات همه موافقین رژیم را خلع سلاح میکند و همه آنها اجبارا بر علیه رژیم در کنار آمریکا خواهند ایستاد

ناشناس گفت...

keyvan hastam az tehran
man fekr mikonam bargharary ravabet ba america emkan pazir nist
be dalile inke dar iran ba tavagoh be demokratik naboodane nezame hakeme mojood ,baraye
jelogiry az har goone enteghad va edalatkhehi melat bahanehi behtar az ertebate ba amrica va esraeel baraye
hakemiyate feli vojood nadarad,shoma fekr mikonid dar soorate erttebate ba amrika ba che bahanehi mishavad in tedade ghabele tavagoh az daneshjooyan va motarezine nezam ro be zendanha endakht.
ba tashakorr.blogspot.com/

ناشناس گفت...

با درود
اگر یک سدم روابتی که با روس‌ها داریم با آمریکا داشتیم اوضاع ایران ۱۰۰۰ برابر بهتر بود

ناشناس گفت...

با درود
آمریکا حتما و به سرعت باید مستقیم و بدون پیش شرط با ایران وارد مذاکره دیپلماتیک شود البته با زمان بندی مشخص زیرا خوسته های آمریکا از ایران و ایران از آمریکا بار ها اعلام شده و بر اساس آن مذاکره نمایند.بعد از پایان این مذاکرات یا به نتیجه میرسند یا نه.وبر همین اساس به مراتب آمریکا و جهان خیلی راحت تر میتوانند در مورد رژیم تهران تصمیم گیری نمایند چه از نظر تحریم های هوشمندانه و شدید و چه حتی برخورد نظانی ،و فقط در این صورت است
که آمریکا حمایت همه جهانیان حتی روسیه و چین را خواهد داشت

ناشناس گفت...

آقای مستقیم من آریا هستم چرا پیام همه را خواندید ولی از پیام من رد شدید؟ لطفا بخوانید

ناشناس گفت...

وفای عزیز سلام

چشم انداز روابط مردم ایران و دولت و مردم آمریکا بسیار روشن بوده و هست.
این دولت ایران است که از رابطه با آمریکا هراس دارد.
دشمنی دولت ایران با آمریکا به عقده های حقارتی بر می گردد که در جریان گروگانگیری احمقانه دولت ایران متحمل گردید...
که آقای احمدی نژاد و یاران فعلی اش نقش بسیار مهمی در آن داشتند
این را همه می دانند...
اما دولت ایران نمی تواند خواست خود را به مردم ایران تحمیل کند
ما پرزیدنت اوباما و تمام ملت آمریکا را دوست خود می دانیم و با هیچ ملتی در دنیا دشمنی نداریم
بگذازید دولتمردان ایران در توهم دشمن فرضی بمانند و...
از شما به خاطر برنامه پربار دیشب تفسیر خبر بسیار ممنونیم
مینا از جمعیت ال یاسین

ناشناس گفت...

وفای عزیز از شما و همکارانتان خصوصا آقای جمشید چالنگی و دکتر محمودی بی نهایت سپاسگذاریم

مینا از جمعیت ال یاسین

arash گفت...

متاسفانه من فقط قربانی شدن مردم را در رابطه ایران و آمریکا میبینم.
مثل لیبی
متاسفم واقعا

وفا گفت...

آریا جان ببخشید که فرصت نشد پیامت رو بخونم. خوشبختانه پیامت اینجا هست و دوستان میتونن بخونن. امیدوارم این مطلب رو قبول کنی که فرصت برای همه ایمیلها کامنتها و تلفنها در یک برنامه نباشه. به هر حال از تو و همه همراهان عزیز این وبلاک و برنامه های صدای آمریکا ممنونم

ناشناس گفت...

mohammad mosadegh

ba mianjigari engelestan tanha emkane ejade ravabete iran va amrica vojud darad

ناشناس گفت...

آقای خاتمی خداحافظ !؟

roya گفت...

وفا جان سوالی که دردقیقه 10 و 11 ازتلفن برکف اسلام ! کردی دست مریزاد داشت , فقط وقتی طرف از بی شک و شبهه بودن فعالیت باصطلاح صلح آمیز اتمی رژیم حرف زد کاش دوباره متذکر میشدی که البرادعی که ایران هم بعنوان داور قبولش داره و برای همین ااثبات صلح آمیزی اجازه بازرسی بهش میده اعلام کرد که به برنامه اتمی ایران مشکوک است و نمیتواند صلح آمیز بودنش را تایید کند و ایران با آژانس همکاری نمی کند .

roya گفت...

راستی به اون تلفن بر کف اسلام هم که ازت ایراد میگرفت که چرا به آمریکا خدمت میکنی میخواستم بگم پس انتظار داری وفا مستقیم هم مثل شما زنجیر و قمه و پنچه بوکس بگیره و در خدمت ولایت فقیه بیفته به جان دانشجویان و کارگران بینوای مملکتش ؟! آمریکا بر فرض اینکه با رژیم ایران بجنگه داره با دشمن خودش و متحدانش میجنگه شما که با ملت خودتون میجنگین آفای تلفن بر کف وطن دوست !

ناشناس گفت...

راستی یک نکته جالب , همه تلفن برکفان دیشب دچار یک جور اختلال تلفنی میشدند و صدایشان با یک شکل دچار اختلال میشد و این نشان میدهد که همه اینها در یک اتاق نشسته و بنوبت با صدای آمریکا تماس میگرفتند یعنی یک مرکز دولتی !!

ناشناس گفت...

http://iran-international.blogfa.com/post-2.aspx