۱۳۸۷ آبان ۱۰, جمعه

تفسیر خبر جمعه: ویژه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

چهار روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی است و در برنامه امشب به جای برنامه ماهیانه رو در رو به رقابت رو در روی سناتور جان مک کین و سناتور باراک اوباما در کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا خواهیم پرداخت.

در حرکتی کم سابقه و به اعتباری بی سابقه رقابتهای مقدماتی ریاست جمهوری از بیش از بیست ماه گذشته آغاز شد و صدای آمریکا تلاش کرد در حد ممکن شما را در جریان تحولات عمده در این مدت قرار دهد. در برنامه امروز سعی خواهیم کرد تا مروری داشته باشیم بر این تحولات از آغاز رقابتهای زود هنگام تا آخرین وضعیت کمپین اوباما و مک کین چهار روز باقی مانده به انتخابات. ایالتهای سرنوشت ساز، دلایل موفقیت یا ناکامی کمپینهای اوباما و مک کین در مواضع مختلف و تاثیر شخصیت دو کاندیدا بر کمپین آنها را بررسی خواهیم کرد و در پایان مروری خواهیم داشت بر سیاست خارجی اوباما و مک کین که طبیعتا شامل سیاست در برابر ایران نیز خواهد بود.

امشب در تفسیر خبر آقای دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانت گامری، آقای شایان سمیعی کارشناس صدای آمریکا و همکارم آقای سیامک دهقانپور حضور دارند.

صفحه ویژه انتخابات در سایت صدای آمریکا (انگلیسی)

صفحه ویژه انتخابات در سایت صدای آمریکا

چی فکر می کنین؟

۱۸ نظر:

رستم فرخزاد گفت...

من فکر میکنم آخر سر اوباما برنده بشه چون از زمانی که بنده به یاد دارم و خیلی سنم کم بود تا به امروز در هر انتخابات آمریکا طرفدار هر کسی که بودم اون بدبخت رای نیاورده و الان هم که طرفدار مک کین هستم و مطمئنم این بدبخت هم رای نمیاره.

البته اگر اگر اگر اوباما خیلی زود آگاهی نسبت به مسائل دنیا و همچنین ایران پیدا کنه و بخواد حرکی بر علیه ایران بکنه بمراتب در مجامع بین المللی و همچنین داخلی خود آمریکا دستش باز تر هست برای هر اقدامی که بخواد انجام بده. ولی با اون معاون ریاست جمهوری که ایشون انتخاب کرده و قراره در مسائل خارجی از تجربه آقای بایدن استفاده بشه. فقط بوی زد و بند و قربانی کردن ملت ایران بر سر منافع آمریکا و جمهوری اسلامی به مشام میرسه.

ناشناس گفت...

ابراهيم از گرگان

آيا شرايط بگونه اي هست كه محركهاي بيروني مثل "پخش نوار تلويزيوني بن لادن" در تغيير توازن به نفع يكي از نامزدها منجر شود ؟ يا ديگر افكار عمومي امريكا فقط نگران مسايل دروني خود ميباشند .

ناشناس گفت...

سلام
در مورد اوباما گفته میشد که ایشون تفکرات اسلام گرایانه دارند شایعاتی نیز درمورد ایشون شنیده میشد حتی اشاره میشد به نام ایشون(براق حسین اوباما)حال با فرض احتمالات بالا در صورت پیروزی ایشون آیا ممکنه اتفاقی که در ترکیه رخ داد در آمریکا رخ بده؟

ناشناس گفت...

با سلام خدمت وفا عزیز

اولا چه سناتور اوباما رئیس جمهور بشود یا نشود پاسخ محکمی است به طرفداران تئوری طوتئه که می گفتند نژادپرستی بر آمریکا حاکم است و یا نیرویی فرا مردمی مانع کاندید و یا رئیس جمهور شدن ایشان است.

دوم اینکه در ایران بسیاری از مردم چه طرفدار و چه مخالف سیاستهای خارجی آمریکا آقای اوباما را دوست دارند. در اغلب کشورها نیز چنین است و این موضوع می تواند باعث جلب دوباره افکار عمومی جهان به نفع آمریکا، مانند زمان آقای کلینتون شود.

با تشکر از برنامه خوب شما – اشکان، ایران

Alireza Ataollahi (افشین) گفت...

سلام

می خواستم ب÷رسم رابطه آوباما با کلینتون ها به ویژه ّیل کلینتون به کجا رسیده که بعد از مدتی وقفه به حمایت بیشتری از او پرداختند؟ آیا از تغییر نظر سنجی ها در روز انتخابات بیم ناکند و یا فکر می کنند اوباما اکنون نیاز به حمایت بیشتری دارد؟ آیا از بیل کلینتون در دولت اوباما استفاده خواهد شد؟ یا این که آقای کلینتون واقعا در اوباما شخصیتی فراتر از قبل یافته و یا تبلور آمال خود را دز او جست و جو می کند؟
با تشکر

افشین

Alireza Ataollahi (افشین) گفت...

در ضمن فکر می کنم که اوباما در طول انتخابات از درخواست هیلاری از او به هنگام اولین گردهایی 2 نفره برای حمایت از اوباما پاسخ مناسبی نداد و به همین علت تردید بسیاری در حمایت قاطع کلینتون از اوباما است و این حمایت اخیر او تنها جنبه حزبی دارد. شما چه فکر می کنید؟

ناشناس گفت...

اگروای به حال آمریکا که یه کاکاسیا رئیس جمهورش باشه!!!
واقعا مسخره خواهد شد.
من نمی دونم شما جقدر سنگ این سیاه را به سینه میزنید.حتما فکر میکنید با وجود این سیاه جمهوری اسلامی باقی خواهد ماند وشما هم هر شب چرندیات خود وپول مفت میگیرید.این مردم ایران هستند که تصمیم میگیرن این حکومت باشد یا نباشد.

ناشناس گفت...

salam
khaste nabashin
shoma emaile Dr farin kamangaro darin?
mamnun misham lotf konin
------
be in mail:Araz.sh@gmail.com

ناشناس گفت...

سلام
متشكر از برنامه خوبتون

ناشناس گفت...

سلام
به نظر من بعد از طوفان ارامش نياز است. هرچند كه معمولاً جناح اقاي اوباما در دوران رياست جمهوريشان از ايران ضربه خورده اند.
شايد رئيس جمهور بعدي آمريكا با اين وضعيت دشوار اقتصادي بايد كه از نظر خلاقيت بسيار توانمند باشد.
شايد هم رئيس جمهور بعدي بايد فردي باشد كه بعضي از مشكلات بگردن او بيافتد

مصطفی گفت...

کاش در آخر بحث دیشب از 3 مهمان عزیز میپرسیدید که کی برنده میشه؟ حالا من میگم!
دکتر حسامی : اوباما
دکتر سمیعی : به زور مک کین !
آقا سیامک : احتمالاً اوباما!
----------------------
در ضمن یادمه سال 2004 سایت cnn به صورت لحظه ای نتایج رو اعلام میکرد اگر میشه وفا جان صحبت کنید توی سایت VOA هم همچین چیزی رو به صورت برنامه فلش بگذارند.
ممنون

امیربلندیان گفت...

بخش خبری ساعت چهارده تلوزیون ج.ا اعلام نمود: احمدی نژاد طی نامه ای از دویست نفر از اساتید دانشگاهی سوالاتی پیرامون چگونگی بحران اقتصادی جهان و تاثیر آن بر اقتصاد ایران بعمل آورده و نظرات ایشان را جویا شده است.تا بزعم خود چاره اندیشی نماید.
احمدی نژاد در حالی دست به این بازی بچه گانه زده که تا انتخابات دهم ریاست جمهوری چندماهی باقی نمانده وهر انسانی با اندک آگاهی میتواند حدس بزند که این ظاهرن نظرخواهی احمدی نژاد صرفن در راستای جلب نظر و یا بزبان ساده تر یارگیری از قشر دانشگاهی در آستانه انتخابات می باشد.زیرا اگر احمدی نژاد قائل به استفاده از نظر صاحبنظران در زمینه برنامه های اقتصادی میبود چرا شورای عالی اقتصاد ....سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد.

ناشناس گفت...

مجيد از تهران
نبايد زياد به نظرسنجي ها اعتماد كرد زيرا جوانان در امريكا خيلي كم راي ميدهند . شايد مثل 2خرداد خودمان جوانان آمدند و مك كين را انتخاب كردند در چه كه اوباما شعار تغيير را كه خيلي وسوسه كننده هست را داده است

iran گفت...

البته كه اوباما مي تواند با شعار تغيير وارد كاخ سفيد شود ولي تا چه اندازه ميتواند اين شعار را به حقيقت نزديك كرد ؟ به نظر من مك كين راي مي آورد

ناشناس گفت...

اگر تعداد رای الکتورال در عدد 269 برابر شود آنگاه تصمیم گیرنده کیست؟

ناشناس گفت...

سلام.آيا صندوق و زمان راي هاي الكترال با مردم عادي فرق ميكنه.مرسي كيوان از قم

ناشناس گفت...

با سلام خدمت دوستان عزیز
می خواهم توضیحی در مورد انتخابات امریکا بدهم(آموخته هایی که از ماهواره جمع آوری شده)
فرض کنید به هر ایالت امریکا یک امتیاز داده شده هر کس در این ایالت رای بیشتر بیاره اون امتیاز مال اون میشه
حالا در مجموع 50 ایالت هر کسی بیشتر رای بیاره اون برنده است و رییس جمهور می شه.
حالا مقدار امتیاز هر ایالت برابر چیه؟
امتیاز هر ایالت برابر تعداد نمایندگان اون ایالت بعلاوه 2 است
عدد 2 نیز بیانگر تعداد سناتورهای هر ایالت است.

ناشناس گفت...

Aghaye Ahmadinajad, Dar hale hazer, raise edareh "Mohiteziste Ostane Azerbayjanesharghi" ke zireh nazareh riyasate jemhori hast, az sherkathai ke moshkel darand va kareshon hoghoghi mishe va bayad jarime beshand, baade chand roze esme sherkata az liste hoghoghi kharej mishe. yani modireh "Edareh Mohitezist ostan" ba reshvegiri az sherkata emeshono ro az list kharej mikone. Masalan be khatereh alodegi va gheir estandard bayad bargheshon, abeshon ghat beshe va jarime beshand, ba gereftane reshve az list kharej mishe. Hame karmandan dar edareh midonand chon onha gozaresh mikonand ke felan sherkati takhalof dareh, vali badesh ba reshve va pool az list kharej mishe. Salhast injori edareh mishe.
On roz ham modireh sazeman yeki az farmandehaneh sepah ro avorde bod ke sohbat kone ke vaghean kheili bad harf mizad, hamash dar morede paintane sohbat mikard ke hala fahsha jam shode. Mage farmandehan sepah ham mitonand tabligh konand? http://www.eadoe.ir