۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

تلفن همراه و سرطان مغز

در میزگرد امشب شرکت کنید.
میزگرد امشب میزبان دکتر سعید جمشیدی، جراح مغز و اعصاب و استاد نورالوژی است. دکتر جمشیدی از پژوهشهای اخیر در مورد رابطه احتمالی استفاده از تلفن همراه و سرطان مغز صحبت می کند و به سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهد داد.

آیا استفاده از موبایل سلامت شما را به خطر می اندازد؟
آیا استفاده از تلفن همراه باعث بروز سرطان می شود؟ برخی از پژوهشها جواب مثبت می دهند و برخی این ارتباط را رد می کنند. بنا به آمار انجمن سرطان آمریکا تا سال 2006 شانزده پژوهش رابطه استفاده از موبایل و سرطان را بررسی کرده اند. تنها دو پژوهش این رابطه را تایید کردند. موبایل ها امواجی صادر می کنند و این نگرانی قوت گرفته که نگه داشتن آنها نزدیک به مغز می تواند مضر باشد. موبایل پدیده نسبتا جدیدی است و بیش از ده سال از استفاده گسترده آن توسط مردم نمی گزرد و بروز سرطان نیاز به زمانی بیشتر از این دارد. تخمین زده می شود نیمی از جمعیت جهان، سه میلیارد و سیصد میلیون نفر از موبایل استفاده می کنند.
چی فکر می کنین؟

۲۱ نظر:

مجله فنسالار گفت...

با درود به وفای عزیز و میهمان گرامی میزگرد

سوال:
اداره مخابرات در تهران در هر محله به فاصله های مشخص ،
چند خانه که معمولا 5 طبقه هستند را انتخاب می کند و روی پشت بام آنها دکل و آنتن رله و تقویت موبایل و همچنین آنتن ارسال پارازیت ماهواره نصب می کند.

1) آیا امواج این دکلها ساکنان آن آپارتمان و خانه های اطراف را تهدید می کند؟

2) آیا این دکل ها قدرت سرطان زایی اش بیشتر از گوشی موبایل است یا کمتر؟

3) معمولا تا چه شعاعی این دکلها خطرناک هستند.

4)آیا آنتن های ارسال پارازیت بر ضد تلویزیون های ماهواره هم سرطان زا هستند؟

ناشناس گفت...

با درود و احترام ، چندی پیش در یکی از شبکه ها دیدم که با گذاشتن چند موبایل در اطراف یک تخم مرغ و زنگ زدن همزمان آنها تخم مرغ گرم و بعبارتی پخته شد!
جای دیگری هم خوانده بودم:
زمانی که سیگنال دریافتی ضعیف است (آنتن کم است) ، حتی المقدور از تلفن همراه، استفاده نشود، زیرا تلفن همراه (در این مواقع) با افزایش نسبی انرژی پاسخ خواهد داد و پرتوهای بیشتری نیز تشعشع پیدا می کند. صفحۀ محافظی که برای تلفن همراه استفاده می شود، مقداری از پرتوی تشعشع یافته ، را جذب می کند.

استفادۀ محدود از تلفن همراه و به مدت کوتاه، توصیه می شود. از هندزفری ها نیز، می توان برای کاهش تماس با تشعشعات موبایل ، با افزایش فاصله میان تلفن و بدن ، استفاده نمود. این به عنوان کمترین فایدۀ به دست آمده است ، وقتی که تلفن از سر، دور شود و به عنوان مثل روی کمر باشد.
پاینده ایران

ناشناس گفت...

با درود
آيا امواجي كه در ايران براي ايجاد اختلال بر روي برنامه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي استفاده مي‌شود، نيز براي بدن انسان مضر هستند؟ در اينجا كه شايعاتي مبني بر سرطان‌زا بودن اين امواج و تأثير آن بر روان انسانها در بين مردم وجود دارد.
با سپاس

ناشناس گفت...

وفای عزیز

بهتر نبود موضوعی را انتخاب می کردید که بدرد ایرانیان می خورد. انکولوژیست های ایران هر روز در این خصوص و بیماری های دیگر سرطان با زبان بسیار ساده از طریق تلویزیون جمهوری اسلامی به مردم اطلاع می دهند. الان یک دقیقه است که مهمان برنامه شروع کرده است و تمام اصطلاحات پزشکی را که شما هم درک نمی کنید،استفاده می کند. من فکر می کنم شما آشنائی از وضعیت ایران ندارید که این برنامه ها را می گذارید.

ناشناس گفت...

EMAIL:
آقای دکتر، چگونه میتوانیم از تاثیر گرمایش کم کنیم؟

ناشناس گفت...

گزارشی را شنیدیم که میگوید اگر آقایان موبیل در جیبشان بگذرند، در قدرت تولید مثل آنان تاثیر می‌گذرد. آیا این درست است؟

ناشناس گفت...

آقای وفا٬ لطفا در مورد مودم های آ دی اس ال که کنار کامپیوترهای خانگی ما وجود دارد بپرسید که آیا امواج مخرب مورد بحث میتواند متوجه اذهان ما باشد؟

ناشناس گفت...

من هنگامی که شب ها می خواهم بخوابم تلفن همراهم را در کنار تختخوابم می گذارم و می خوابم.جدیدا شنیدم این کار مضر است و تلفن همراه را در هنگام خواب باید خاموش کرد یا از خود دور کرد.آیا این صحت دارد؟

ناشناس گفت...

با درود،
میخواستم از آقای دکتر بپرسم آیا اثرات EMR بر مغز Deterministic است یعنی لزوما باید به دوز آستانه برسد، یا اینکه Stochastic است؟ یعنی به دوز آستانه احتیاجی نیست و شدت اثرات آن (بسته به شدت دوز) با هر دوزی بروز می کند؟
با سپاس

ناشناس گفت...

ابراهيم از گرگان

نوعي از Handsfree بدون سيم با استفاده از تكنولوژي Blue Tooth مرسوم شده آيا آنهم همانند نوع با سيم آن بدون ضرر است ؟ آيا تفاوتي در انواع مختلف گوشي ها از نظر ميزان تششع وجود دارد ؟

ناشناس گفت...

آقای وفا سلام
اصولا بدلیل فرکانس بالای امواج موبایل سلولهای بدن با فرکانس بالا به جنبش درمی آیند و همانند مایکروویو باعث گرمادر بدن میشوند که یقینا استفاده طولانی مدت از آن خطرناک است .
فریبرز از تهران

ناشناس گفت...

یادداشتی درباره ی وضعیت حقوق بشر در ایران در سایت رادیو زمانه
http://radiozamaaneh.com/humanrights/2008/10/post_301.html

ناشناس گفت...

سلام وفا
فرزند سخنگوی کانون معلمان ایران هستم
پدر مرا اول مهر دستگیر کردند در شرایطی که یک سال است او را از تمام حقوقش محروم کرده اند
اداره اطلاعات ایران جلسات ایشان را از طریق استراق سمع موبایلهای اعزاع صنف کنترل میکند
از نظر من این از سرطان بدتر است

ناشناس گفت...

درود به شما
وفای عزیز خسته نباشی.متاسفانه در هنگام پخش برنامه قادر نیستم که براتون پیام بذارم و در روزای آینده امکانش رو دارم.در هر حال من از بحث هایی که باز میکنی استفاده میکنم و تلاش میکنم به معلوماتم اضافه کنم.در ضمن وبلاگ شما رو در وبلاگم لینک کردم.من برای شناساندن فرهنگ اصیل کشورمون تلاش میکنم و دارم یه مبارزه نرم و مخملی انجام میدم.اکه وقت داشتی یه سری بهم بزن و نظرتون رو بهم بگید تا بدون راهی که میرم درسته یا نه.
http://www.ramiblue22.blogfa.com/
اینم آدرس وبلاگمه..
سپاس فراوان از شما
رامین از تهران

ناشناس گفت...

سلام به آفای وفا
سوال :
لطفا سایت آقای دکتر ویا ایمیل آقای دکتر را برای مکاتبه ارسال کنید
برنامه ی "تلفن همراه و سرطان مغز"

درتاریخ 25/07/87

با تشکر اتابک از ایران

ناشناس گفت...

وفا جان

به نظر من وفا مستقيم و همه ايرانياني كه مشابه شما حق ورود به ايران را ندارند و يا به سختي دارند از اوضاع ايران كاملا" بي خبرند و اطلاعات آنها در حد شخص پير مردي ميباشد كه زمين گير است...

در پاسخ شما (وفاي معصوم و كاملا" نا مطلع از او ضاع ايران)به گفته شما كه ايران هم مشابه همه جاي دنيا!!بر پشت بام خانه ها آنتن ميگذارد...
تو خبرنگاري؟ متاسفم براي تو و براي نا آگاهي تو و سايرين...

در حدود بيش از 50 شركت مخابراتي با شركت مخابرات ايران براي رفع مشكل آنتن دهي موبايل قرارداد نا موفق داشته اند و كار را نيمه تمام رها كرده اند - زيرا از ديدگاه دانش توپولوژي هر ماده فضا اشغال ميكند و در جايي كه ساختماني وجود داشته باشد بايد اطلاعات توپولوژي آن معلوم باشد(شناسنامه) داشته باشد- در غير اينصورت نرم افزارهاي آن شركتها با وجود قدرت زياد نميتوانند محل نصب آنتنها را پيدا كنند لذا مخابرات ايران در يك اقدام ضربتي اقدام به نصب تعداد بسيار زيادي آنتن در محلهاي زيادي از شهر تهران و ساير شهرها كرد اما اين نقاط زياد هم هرگز نميتوانند پوشش مناسب را به محيط گسترشي بدهند هرگز و هرگز. نتيجتا" ضرر آن نصيب مردم ميشود...
لازم به ذكر است كه دانش توپولوژي از جمله تخصصهاي امثال من است و البته من در اين محيط به درستي راه حل آن را بلدم...

وفاي عزيز به دليل اينكه تو مودب هستي اين اطلاعات را به تو دادم - فكر ميكنم كه تو ادب را از خانه به دانشگاه و محل كار آورده اي مثل خود من.

بدرود
مينو

وفا گفت...

مینوی عزیز تذکر من به این دلیل بود که نصب آنتن تلفن همراه روی بام خانه ها تبدیل به موضوعی سیاسی نشود! از محبتت ممنونم و هرگز از نظر اطلاعات با شما در رقابت نیستم. البته بودن و نبودن در جایی به معنی عدم آگاهی از آنجا نیست.

ناشناس گفت...

وفاي عزيز و ارجمند
بودن يا نبودن؟، مسئله اين است.
(هملت-شاهزاده دانماركي ،ويليام شكسپير)


تو از جام و هم از جم چون شنيدی
نديدی و نديدی و نديدی،

و از اشراق و اديان هم که گفتند
نديدی و نديدی و نديدند،

سکينه و خدا را ياد کردند
شنيدی و شنيدند و نديدند،

چون اين احوال و قال عاشقان را
نديدند، نچشيدند چون شنيدند...

شنيدن کی بود مانند ديدن؟
سکينه ليک ببايد چون چشيدن


آقا وفا از توجه تو سپاسگذارم، ولي با جمله آخرت بطور 100درصد موافق نيستم- البته شما مطمئنا" از خيلي ها كه در ايران هم هستند بيشتر آگاه هستيد.
ولي حضور فيزيكي در يك مكان بسيار اهميت دارد و درجه اهميت آن از مهم بودن بالاتر و ( عامل تايين كننده ) است.
اين موضوع انكار ناپذير است.

موفق باشيد
مينو

ناشناس گفت...

وفا جان
احتمالا" رفتار بعضي همكاران مسن تر كه سالياني را نيز در ايران سپري كرده اند باعث شده است كه شما را تحت الشعاع قرار داده و به اصتلاح جو گير شوند و تجربه خود را به رخ بكشند.
اين موضوع سبب شده است كه شما بگوييد "بودن و نبودن در جایی به معنی عدم آگاهی از آنجا نیست".

در شعر فارسي به اين موضوع (تجاهل) ميگويند. يعني در حالي كه شخص به موضوع اشراف كامل دارد اما از وجود آن اظهار بي اطلاعي ميكند.
من قبلا" در شركت بسيار جوان بودم و با ساير با تجربه ها مشكل داشتم...
حالا من با تجربه هستم و جوانترها اين تجربه را ظاهرا" دست كم ميگيرند...

وفاي عزيز خوب بود اگر كاري ميكردي تا بعضي نوشته ها را فقط براي صاحب وبلاگ ارسال كنيم.
اگرچه تنفر و مخصوصا" اظهار آن خوب نيست اما بايد عرض كنم كه من از برنامه شباهنگ متنفر هستم و به محض شنيدن اولين پالسهاي آهنگ آن برنامه كانال را عوض ميكنيم و منتظر ميشويم تا تفسير خبر شروع شود. چنين برنامه هاي مشمئز كننده اي هرگز نميتواند ارگان جوانان ايران باشد و اينها راه را به خطا گرفته اند – تعداد بسيار زيادي از جوانان ايران با هوش و با كلاس و زرنگ و اهل درس و دانشگاه همچنين ساكت و سر بزير هستند ولي اينها در پايين ترين سطح ممكن مجري هستند و برنامه نا موفق و cheap و طولاني به نام شباهنگ دارند . متاسفانه حتي نيمي (ذره اي) از قريحه شما را نيز ندارند كه وبلاگ داشته باشند...

بهنود مكري در يك مناظره در مورد حسين رضا زاده تجاهل ميكرد كه ( يا حسين – يا ابوالفضل ) گفتن حسين رضا زاده به چه دليل است و اين فريادها باعث اتلاف انرژي ورزشكار ميشود... و به نوعي ميخواست كه خود را آمريكايي تر جلوه دهد.
آقاي مستقيم ، اين موضوع سبب شد كه كل مردمي كه برنامه صداي آمريكا را ديده بودند از ايشان متنفر شوند.
موضوع ديگر خانمي است كه به دليل آنكه بردن نامش برايم مشمئز كننده است اين كار را نميكنم . او مجري شباهنگ است و رفتار ها و حركات و لباس پوشيدن او مطابق با فرهنگ ايرانيان نيست و همه پدرها و مادرها و برادران وخواهران بزرگتر از ديدن كردن كوچكترهايشان از طرز لباس پوشيدن اين خانم ابا دارند و مخصوصا" در ميهمانيها وقتي ايشان روي صفحه تلويزيون ظاهر ميشوند باعث خجالت حاضرين ميشود...
ايشان همين دو شب قبل در ابتداي برنامه در مورد تيم فوتسال ايران بي مقدمه گفتند كه اين تيم شكست خورد از دور مسابقات حذف شد. اين قضاوت در مورد عملكرد اين تيم اگرچه واقعيت است اما غيرمنصفانه بود.


از توجه تو سپاسگذارم

دوست دار تو مينو

وفا گفت...

مینو جان راضی کردن میلیونها بیننده کار ساده ای نیست و طبیعی است اگر بیننده ای از یک مجری خوشش بیاید و کار او را دوست داشته باشد و بر عکس از او "متنفر" باشد. مهم این است که دوستان بسیار عزیز و خوب من لونا و بهنود و بقیه همکارانمان تلاشمان را در چارچوب وظیفه ای که به ما محول شده انجام می دهیم. قضاوت همیشه با مخاطبین است اما راجع به اینکه "همه" یا "کل" بیننده ها از چیزی خوششان بیاید و یا بدشان بیاید نمی توان صحبت کرد مگر اینکه با "همه" و "کل" بینندگان و شنوندگان صحبت کرده باشی!

ناشناس گفت...

وفای عزیز - سلام

روح و درون مردم ایران با قهرمان ملی خود که نام پیشوایان مذهبی را بر لب و زبان جاری میسازد گره خورده و فریاد یا
" ابوالفضل " حسین رضا زاده باعث میشود تا خون آنان به جوش آید...

این موضوع از روحیه و افکار مذهبی هر ملتی از جمله ایران سرچشمه میگیرد و گریزی از آن نیست.

چگونه میتوان تصور کرد که مجری یک برنامه با لبخند ناپسند خود بر این موضوع تمسخر کند و دل مردمی به درد نیاید؟ مجری که در آمال مردم جای منجی را گرفته است !!؟
لطفا" بر کار بس ناپسند آقای مکری مهر تایید نزن.

همین حالا که این کلمات را میخوانی از بغل دستی خود بپرس که آیا این عمل آقای مکری و یا آن خانم پسندیده بوده است یا نه؟

"بودن و نبودن با همه به معنی عدم آگاهی از همه نیست."

احترام به قهرمان ملی در تممام جهان عموما" و قهرمان ملی مذهبی در ایران خصوصا" مورد توجه است که آقای مکری ارجمند باید به آن توجه ویژه و مخصوص نماید تا مجری بهتری برای لحظات خاص باشد.

از توجه و پاسخ مناسب تو استفاده کردم.

موفق باشی - فردا صبح به تو سر میزنم


مینو