۱۳۸۷ آبان ۹, پنجشنبه

بررسی چند جنبه از لایحه مجازات اسلامی

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان آقای محمد سیف زاده، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر است. در برنامه امشب لایحه مجازات اسلامی را از چند جنبه مورد بررسی قرار خواهیم داد.
  • افزایش میزان اعدام و شلاق در لایحه جدید
  • وارد شدن مبحثی به نام آبروی متهم در قوانین جزا
  • مقایسه لایحه مجازات اسلامی با حقوق جزای نوین
  • مقایسه لایحه مجازات اسلامی با موازین اسلامی

قانون مجازات اسلامی از سال 1370 بصورت آزمایشی در جمهوری اسلامی اجرا می شد و اخیرا برای تصویب دائمی به مجلس ارائه شده است. انتظار می رود در چند ماه آینده مجلس رای نهائی خود را اعلام کند. لایحه جدید شاهد افزایش تعداد جرائم مشمول حکم اعدام است. سنگسار می تواند احیا شود و دگرباشان می توانند برای باورهای خود با حکم اعدام مواجه شوند. اعدام همچنان می تواند شامل افرادی شود که محکومیت آنها برهم زدن امنیت نظام باشد. بر مبنای لایحه جدید تعهد به ارتکاب جرم و یا قصد ارتکاب جرم جرم محسوب می شود. آیا اقدام علیه دولت جرم است یا تخلف سیاسی؟ آیا محکومیت به این اتهام نقض حقوق بشر است؟

چی فکر می کنین؟

لینک مرتبط

۳۹ نظر:

آرش گفت...

با سلام
سوالی از مهمان برنامه داشتم که آیا ما در انتخاب دین اسلام مگر اختیاری داشتیم تا حالا بر اساس اون مجازات بشیم؟ آیا طبق قانون جدید از دین برگشتگان هم باید اعدام بشن؟

ناشناس گفت...

ba drood bar shoma doostane aziz dar sedaye Amrica
osoolan jomhoori eslami faghat esme eslam ra yadak mikeshad va azan baraye sooe estefade az eteghadate mardom va tojih khod estefade mikonad ke albate in ham moteasefane az bi etelaii edeii az mardom ke azanha defa mikonand mibashad. dar eslam be roshani zekr shode ke kasi dar din khod ejbari nadarad va az tarafe digar ertebat IRAN eslami ba keshvar haii ke be ghole aghayan kafar mibashand manande chin va roosye ,hich tojih dini nadarad va etefaghan zed din ast va dar moghabel jomhoory eslami chera ba Amrica masihi ya esraiil ke az ahle ketab mibashand rabete nadarad!! in ghavanin jadid ham faghat baraye sarkoob mokhalefan mibashad albate ba hokme be zaher dini va bar chasbe zed din. man aslan nemikhaham begooyam ke keshvar haye digar khoob va ali hastand vali asolan har keshari agar har ghanooni vaz mikonad baraye zendegi behtare shahrvandane hod mibashad va baraye anha va jib khod dolat mardan talash mikonand. agar migooiim amrica ya engilis estemargaran novin az sayer keshvarha soe estefade mikonand inha braye melateshan mikonand va kolan dar doyaye syasat in asl ast va gorizi nist. be har hal inha ke hokm bar ma sader mikonand bayad bedanand ke nobate khodeshan ham khahand resid. edam tak takeshan be jorme khianat be mihane azizeman IRAN zamin. ba sepase faravan.
Armin.

آرش گفت...

این قوانین در صورت اجرا در سطح گسترده سبب اسلام گریزی می شود. آیا مسئولان به این موضوع توجه کردن که چهره زشتی از اسلام نشان میدهند؟جوامع بین المللی این موضوعات رو نمی پسندند.

مجله فنسالار گفت...

شما انتظار دارید یک حکومت اسلامی قوانین اسلام را اجرا نکند؟

مسیح در طول عمر خویش نه دستش به قتل آلوده شد و نه فرمان قتلی داد و نه فرمان دزدی و تماما سفارش به محبت و بخشش کرد
اما وقتی کشیشان مبلغ دین مسیح قدرت حکومتی پیدا کردند دست به مجازات های وحشیانه علیه مردم زدند و حتی دانشمندان رذا هم می سوزاندند.

حالا اسلام قدرت حکومت دارد اسلامی که بنیانگزارانش همگی صدها قتل و شلاق و سنگسار در کارنامه شان هست .

اگر پروتستانیسم توانست مسیحیت را اصلاح کند علت این بود که بنیانگزار این دین آدم حسابی و جنتلمن بوده و هرگز به قتل و شکنجه فرمان نداده و عمل نکرده.

اما اسلام یک دین است که در شالوده و بنیانش قتل و تجاوز به زنان و ... بوده و هست لذا این دین اصلاح پذیر نیست.

در نتیجه تنها راه توحش زدای از جامعه امروز ایران برقراری نظام سکولار است.

ناشناس گفت...

دستگاه عدالت و دادگستری برای اصلاح و بهبود جامعه درست شده نه برای انتقام گرفتن از مجرمین در صورتیکه اصل و معنای قصاص در جهت انتقام گرفتن است.
حال چطور اقای دکتر میفرمایند قوانین اسلامی با قوانین مدرن میتوانند همخوانی داشته باشد اگر اشتباه متوجه منظور ایشان شده ام امیدوارم توضیح بدهند.

Unknown گفت...

به نظر میهمان برنامه آیا همین قانون فعلی برای سران رژیم جمهوری اسلامی اجرا میشود ؟؟؟ بر فرض مثال آقای کردان با آشکار شدن دروغگوییشان به راحتی در ست وزارت هستند .....

جهانیان بدانید که این قوانین فقط و فقط برای مردم معمولی و وضعفا هست نه سران مملکت

ناشناس گفت...

سلام
اگر مردم همین طور ساکت بنشیند و نخواهند عکس العملی گسترده نشان ندهند تصویب این لایحه ها که چیزی نیست بلکه شرایطی را ایجاد میکنند که فردا یکایک بسیجیها توی خیابان شروع به اجرای احکام میکنند و انوقت است که دیگر همه چیز دیر شده است.

رستم فرخزاد گفت...

همانطور که حدس زده میشد الان کل عوامل رژیم میان روی خط تا یک جوری همه جرمها رو به قتل و تجاوز مربوط کنند. خواهشا جرمهای سیاسی که در این لایحه به صراحت سرکوب میشوند رو بیشتر باز کنید. در ضمن چرا ما در شهر پاریس نمیبینیم کسی رو آفتابه بندازن گردنش در خیابان شانزلیزه بچرخونن. آیا صرف انجام همچین مجازاتهایی در شهر تهران به وجه فرهنگی ما لطمه نمیزنه؟

ناشناس گفت...

اگر مجازات اسلامی در مورد حکام نظام هم اجرا میشد بد نبود مثلا اقای حسن مددی را پس از رسوایی در دانشگاه زنجان در خیابان بگردانند و افتابه به گردنش بیندازند و پسر اقای رفسنجانی را در ملائ عام شلاق بزنند. مجازات اسلامی در مورد کسانی که بیشتر از همه ادعای مسلمانی دارند قابل اجرا تر از دگر اندیشان است.

آرش گفت...

در قوانین اسلامی اصل بر تنبیه است نه بر اصلاح و اصولا در دادگاههای ایران اصل، وقوع جرم است و نه یک اتهام . آنها بدون دلیل متهم می کنند و شما با دلیل باید بیگناهی را ثابت کنید.

ناشناس گفت...

اصلا چه معنا دارد که در یک جامعه دو گونه قانون وجود داشته باشد که خود این موضوع تبعیض امیز است.

مجله فنسالار گفت...

"این استدلال که اجرای احکام اسلام باعث تبلیغات علیه اسلام میشود پس اجرا نشود"

استدلالی ضعیف است،حاکم شرع می تواند در دادگاه غیر علنی حکم صادر کند، و بدون اطلاع رسانه ها و دور از چشم مردم اعدام کند بدین ترتیب هم حکم اسلام اجرا می شود هم دیگر تبلیغی علیه اسلام نخواهد شد.

مثل قتلهای سال 1367 که سالها بعد مردم خبر دار شدند آنهم برخی از مقامات سابق حکومتی افشایش کردند.

ناشناس گفت...

در زمانیکه قوانین مجازات اسلامی وضع شدند زندان وجود نداشته است و مثلا مجرم در صورتیکه امکان بازگشت آن به جامعه وجود نداشته است حذف فیزیکی میگردیده. بیشک اگر زندان وجود داشته است بر اساس اصل حفظ حیات مجرم را حذف فیزیکی نمی کرده است.
در واقع شارع هدف اصلاح جامعه یعنی اصلاح افراد جامعه دارد و نه انتقام از مجرم و قطعا در صورتیکه شارع می توانسته مطمپن شود که مجرم از جرم خود پشیمان است و میتواند بدون تکرار آن جرم به بستر جامعه باز گردد از دیدگاه پدر مهربانی که خواست او پیشرفت و اعتلای فرزندان است به او امکان جبران میداده است.
مشکل اصلی اینست که فقها در مورد این مسایل مانند مواردی مثل معامله کار نکرده اند. و این مساله باید توسط حقوقدانان و فقهای بدون غرض ارزیابی شود.

ناشناس گفت...

قانون اساسی میگوید مردم ازادی بیان دارند حقوق مساوی دارند و تفتیش عقاید ممنوع است و .....
حکومتی که قانون اساسی را اجرا نمی کند خود بزرگترین مجرم است.

ناشناس گفت...

آقای مستقیم سلام

1- اولین نقطه ضعف جمهوری اسلامی در مورد اجرای قانون مربوط به عدم اجرای حکم قصاص آقای جلال الدین فارسی بوده است. ایشان عضو حزب جمهوری اسلامی بودند که مرتکب یک قتل شده بودند...

2- بیش از 99 درصد از جرایم مختلف در ایران به دلیل کمبود هایی است که دولت برای مردم درست کرده است, ضمنا" بیش از 40 سال است که کشف شده است بعضی از افراد جنایتکار بالفطره دارای کروموزومی متفاوت با دیگرانند و حتی در زندان نیز آنها را جدا از دیگران نگهداری میکنند...

3- دلیل لایحه فعلی مطرح شده این است که:
دولت ایران به دلایل مختلفی نمیتواند مخالفان خود را به راحتی به صورت قانونی اعدام نماید و بدین جهت باید که قوانین را تغییر دهد. از جمله لاریجانی ( رئیس مجلس ) چندی پیش عنوان کرد که جرایم رانندگی نیز باید توسط مراجع تقلید مشمول اعدام باشند...

مینو

Unknown گفت...

آقای وفا مستقیم انصاف نیست که افرادی از وزارت اطلاعات با تلفن های سریع و سیر شماره شما را بگیرند و بگویند که این نظرها نظر تمام مردم ایران هست.آقایان اگر راست میگویند چرا رای گیری نمیگذارند که ببیند چه قدر مردم ایران مسلمان هستند و چه قدر این قوانین را قبول دارند

ناشناس گفت...

قانون مجازات اسلامی نشان دهنده روحیه ضد انسانی اسلام ولایت فقیه است. از قدیم گفتند از گوزه همان برون طراود که در اوست.

ناشناس گفت...

نظریه مجرمیت بالفطره که دینی نیز هست بمصداق الشقی شقی فی بتن امه و سعید سعید فی بتن امه از عدالت خداوند بدور است. و وظیفه تربیت را در جامعه نقض میکند و تصمیم بر این اساس منطقی نیست.
در اولیل قرن گذشته در هاید پارک لندن جیب برها را به دار میآویختند ولی در همان زمان در تجمع مردم گروهی جیب بری میکردند. لذا اعدام از وقوع جرم جلوگیری نمی کند

ناشناس گفت...

سلام ودرود بر شما:من از شریعت اسلام به مسیحیت گرویده ام و با تصویب این لایحه بر جان خود در خاک و وطن ابا و اجدادی خود بیمناک شده ام .این لایحه انسان را به یاد دادگاهای انگیزاسیون و تفتیش عقاید قرون وسطی می اندازد و امیدوارم هیچ گاه تصویب نشود

arash:az kohkilooye va boyr ahmad

ناشناس گفت...

با سلام
در پاسخ به آقای بهرام از مشهد م یخواهم بپرسم ایا در حال حاضر در ایران تمامی مجرمان در مقابل قوانین موجود یکسان محاکمه می شوند اگر چنین است پس چرا آقای سردار زارعی بجرم زنای محسنه سنگسار نشد پس چرا اقای کردان در مقام مستخدم دولت به جرم جعل سند و دروغگویی محاکمه نشد و چرا هیچ یک از آن 44 نفری که آقای پالیزدار نام برد حتی جهت تحقیق هم به دادگاهها احضار نشدند با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که تصویب این قانون هم مثل سایر قوانین جاری در جمهوری اسلامی تنها جهت سرکوب مخالفین و غیر وابسته ها بکار گرفته می شود .
یک سوال هم از شما دارم آقای مستقیم عزیز آیا ردیابی ارسال کنندگان پیام برای جمهوری اسلامی امکان پذیر است یا خیر ممنونم از برنامه خوبتان

ناشناس گفت...

مازیار از تهران
بزرگترین و شاید مردم پذیرترین عنصری که در بین جوامع حذف فیزیکی(اعدام) را تا کنون مقبول کرده اینست که فرد حقوق جامعه را به رسمیت نمیشناسد،مرتکب جرم می شود و در نتیجه لایق حذف از جامعه میشود ؛ جای سوال دارد که آیا ما سخن متهم را میشنویم؟ آیا به علت وقوع جرم توجه میکنیم؟ بی تردید اگر به علت توجه شود در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که جامعه در علت وقوع جرم بسیار تاثیر داشته اند پس اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنیم بهتر این نیست که جامعه در این هنگام تقصیرخویش را قبل از فرد بپذیرد و با دادن سرویس به فرد زمینه اصلاح وبازگشت صحیح او را به اجتماع فراهم نماید؟

ناشناس گفت...

با سلام
با توجه به اینکه اکثر قوانین موجود در قران آمده است و گویند قران عین کلام خداوند است چگونه می توان آن را تغییر داد.؟؟؟!! مگر اینکه این موضوع را نقض کنیم...و البته این اعتقاد من است
علی از کردستان

ناشناس گفت...

حکومت با استفاده از این قانون میخواهد
به طور قانونی به ترور مخالفان ودگر اندیشان بپردازد.

ناشناس گفت...

بله ..... ما همجنسگرا ها هم جزو این مجازات اسلامی هستیم که حکم ما نیز اعدام است.....
لطفا در مورد ما و حقوق از دست رفتا ی ما نیز روشنگری بفرمایید.... مرسی چرا که همجنسگرایی من باور کنید به دست خودم نبوده... و ما رو به جرم عشق .......از همه نظر تحقیر میکنند...
http://1hamjensgaraa.blogspot.com

ناشناس گفت...

dar asas ma dar ghoran chizi bename mojazate eslami nadarim jouz behsht va jahhanam in mojazat ha ravviye haye olamaye feghhi ast ke dar toule tarikh hey ezafeh shoudeh ast

Unknown گفت...

نظرات دوستان بسیار جالب و حدود 99% مخالف با این قانون و بر عکس کسانی که از وزارت اطلاعات به شما زنگ میزنند .میدانم آقا وفا مستقیم از دست شما هم کاری بر نمی آید .ولی چیزی که برای من در مورد این مزدوران که از وزارت اطلاعات به شما زنگ میزنند صدای انها است که تا اینکه پشت خط می اید همه خانواده میدانیم که از طرف رژیم است .به خدا انصاف نیست بگذارید این چنین خطوط را این عوامل اشغال کنند و صدای بر حق ملت ایران به گوش هموطنان نرسد.

رستم فرخزاد گفت...

یک مطلب بی ربط اضافه کنم، اون آقایی که میگه از کرج زنگ میزنم رو دیگه صدای اون رو که همه میشناسیم. این آقا یکدفه رفت رو خط آقای فرهودی گفت از اصفهان زنگ میزنم. بعد که تلفنش قطع شد بلافاصله زنگ زد گفت از کرج زنگ میزنم. فکر کنم با سرعت نور مسافرت میکرد.

حالا جالب هست تو یکی از همین برنامه های آقای مستقیم همه این آقایون رو اوپراتور وصل میکرد. یعنی اول اوپراتورشون به صدای امریکا زنگ میزد بعد وقتی نوبت طرف میشد گوشی رو به شحص مورد نظر یا بهتر بگم پاسدار مورد نظر وصل میکرد.خوب خیلی تابلو هست این موقع شب کدوم شرکتی باز هست که منشیش هم مشغول به کار باشه تازه تو شرکتشون رسیور هم داشته باشند بغیر از شرکت محترم وزارت اطلاعات

ولی این خودش نشانه قدرت شبکه وی او ای و ضعف رژیم هست. چون بهشون ثابت شده کسی دیگه تلوزیون جمهوری اسلامی رو نگاه نمیکنه. میان پیامهای تبلیغاتیشون رو اینجا میدن.

وفا جان تو که ماشالا سر زبون داری ترخدا یکذره سر بسر اینها بزار تو برنامت اوسکلشون کن بخندیم دور هم.
حال میده.

ناشناس گفت...

falsafeie hokme ertedad in ast ke kasi joraate kharej shodan az eslam ra ke hich entekhabi ham dar entekhabe an nadashte ,nadashte bashad va be ghole foghaha az rahe rast kharej nashavad aya in mozoo nafi mokhtar boodane ensan nist?naghshe aghl ke enghadr aghayan bar rooye an takid mikonand che mishavad ?aya ingoone nist ke eslam ba vaze in ghavanin az ebteda ghasde jam kardane siahi lashkar dashte ast?afradi ke na fekr konand na tahghigh?chera din ke mozooee eteghadi mibashad tabdil be mozooee genetici shode ast? agar ghavanine eslami inghadr pishrafte va aghlani hastand che niazi be hokme ertedad vojood darad?aya dar 1400 sale gozashte chand nafar bedoone ejbar mosalman shode and va ekhtiare kharej shodan az an ra dashte ?aya aslan chand nafar az mosalmanane ma ghoran ra khandeand va mani an ra mifahmand?

ناشناس گفت...

سلام
جناب مستقیم خواهش میکنم ترتیبی داده بشه تا عوامل وزارت ارشاد جمهوری اسلامی اینقدر به برنامه شما زنگ نزنند .
این مورد واقعا خیلی مهمه این افراد اشخاص آموزش دیده ای هستند که خیلی خوب میتونن جهت برنامه رو تغییر بدن و بر روی شنوندگان و مجری و میهمان برنامه تاثیر گزار باشند.
جالب اینجاست که از تماس افراد مخالف جمهوری اسلامی هم تا حدود زیادی جلوگیری میشه و افراد وزارت ارشاد نبض برنامه را به طور کامل در دست میگیرند

ناشناس گفت...

اتفاقا خیلی جالبه وقتی فرصتی پیش میآد تا به این رسایی همه ی مخاطبین صدای امریکا در میان یک بحث مشخص٬ اظهارات ناهمگون و خود محورانه ی برخاسته از فرمایشات اسلام دست ساز ایشان بشنوند
برخورد آقای مستقیم هم دیدنیست.
مهم اینست که صدای امریکا ازچارچوب رسانه ای بررسی موضوعات خارج شدنی نخواهد بود

ناشناس گفت...

درگیری و زد و خورد به هنگام آزادی دانشجویان زندانی از سوی ماموران امنیتی


میللی حرکت پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۸۷:
بر اساس گزارش عینی در مراسم استقبال از دانشجویان زندانی دانشگاه تبریز، به هنگام آزادی آنان در مقابل زندان واقع در خیابان راهنمایی تبریز مامورین امنیتی رژیم اقدام به ایجاد درگیری و زد و خورد نمودند .

بنابر گزارش های رسیده از ، مامورین امنیتی با طرحی از پیش تعیین شده اقدام به توهین به یکی از خانواده های دانشجویان زندانی نموده و در عکس العمل ایشان، مامورین اقدام به درگیری و زد و خورد با خانواده ها و حاضرین برای استقبال نمودند . درگیری بلا فاصله با اعزام نیروهای بیشتر وسعت یافته و چندین دقیقه ادامه داشته است .

حضور مامورین لباس شخصی و عکس برداری و فیلم برداری آنان از استقبال کنندگان مشهود بوده است .

در طی درگیری مامورین اقدام به دستگیری از جمع کثیری از استقبال کنندگان از جمله محمود فضلی ، آیدین سرداری نیا ، وحید شیخ بگلو ، نیما پور یعقوب و .... نموده اند .

آخرین خبر ها از بازداشت نیم ساعته و سپس آزادی دستگیر شدگان در مراسم استقبال حکایت دارد . در طی درگیری بسیاری از اعضای خانواده های دانشجویان و همچنین استقبال کنندگان دچار صدمات مختلف جسمی شده اند .

ناشناس گفت...

با سلام مجدد
جناب آقاي مستقيم ديشب سوال كردم كه آيا امكان رديابي ارسال كننده پيام براي عوامل رژيم وجود دارد يا نه واقعيت اينست كه خانواده من كمي نگران اين موضوع هستن لطفا با كارشناسان خود مطرح و در وبلاگتان پاسخ دهيد با تشكر فراوان

ناشناس گفت...

بعضي وقت ها آدم ميمونه اين مفسراني كه به تفسير خبر دعوت مي شوند واقعا از ايران چه مي دونن يا اينكه سوژه كم ميارن؟ نمونش برنامه ديشب پنجشنبه بود. فكر كنم افت فاحشي پيدا كرده برنامه تفسير خبر. بيشتر حالت سرگرمي داشت اونم نه چرت بود كلا. بابا يه آدم با سواد بيارين

وفا گفت...

دوستان عزیز "خارج از دستور" برای مطالب خارج از موضوعه...لطفا

Unknown گفت...

Hello. Regarding your last night program - I totally disagree with your guest in regards to his belief of the Islamic Sharia laws being in line with international human rights laws. This is not what I just think/believe, this is clearly written in the Koran -I do not think there is any point in analyzing the written word the Islamic Republic abides by in too much detail in order to make it sound/look as if they are in respect of the individuals in the society - it is written in black and white - some countries such as Iran and the current regime has decided to abide by those cruel laws, and hence they cant come and say these are in accordance to international regulations. I have very hard to believe so

An other comment your guest made that I would like to express my opinion upon is; he said Iran and everyone in Iran are Muslim (just a minority are non-Muslim)- I truly would be careful expressing my opinion in regards to peoples personal lives and their religious believes. In Iran people MUST abide by the Islamic laws, to what degree they do that in practice is an other matter of discussion, but just because a government forces its nation to follow certain laws does not mean they are willingly doing so- what else can they do- they are stuck in a big cell


I do respect his opinion, but I'm afraid I do not agree- however discussion is an arena where we can analyze and open up for more dialog



Elham

وفا گفت...

"اقلیت" یعنی حتی یک نفر.

Unknown گفت...

Aghaliat =hatta yek nafar .....yes absolutely- and therefore the 'yek nafar' needs the respect of a nation and the ruling bodies

!!

Elham

Unknown گفت...

سلام وفا جان
من میدونم که نظر شما اینه که به هر حال مامور حکومت هم حق داره به عنوان یه نفر بیاد و حرفش رو بزنه. ولی خب اگه خواست بی ربط بگه و انحراف بده به قول رستم عزیز شما که خودت جوانی و با هوش و میتونی از این مسئله جلوگیری کنی و یه سوال ازش بپرسی در ارتباط با موضوع و اگه باز بیراهه رفت دیگه قطعش کنی .
اگر هم تشخیص دادین که دوباره زنگ زده یا با دو اسم یا شهر دیگه مچش رو بگیرین و روی آنتن اینو بگین .

ناشناس گفت...

سلام آقای مستقیم
خسته نباشید.
خیلی دلم می خواد باهاتون حرف بزنم
اگه امکان داره برام بنویسید چه طوری؟