۱۳۸۷ آبان ۷, سه‌شنبه

تفسیر خبر سه شنبه شب

در برنامه امشب آخرین واکنشها به حمله نیروهای نظامی آمریکا در مرز عراق و سوریه می پردازیم. این حمله به نقل از مقامات رسمی امریکا برای مقابله با القاعده برنامه ریزی شده بود اما در جریان آن یک واحد مسکونی هدف قرار گرفت و هشت شهروند عادی کشته شدند. به توافق امنیتی عراق و توجه بیشتر رسانه ها به دخالت جمهوری اسلامی برای کند کردن روند تصویب آن خواهیم پرداخت. همچنین مروری خواهیم داشت بر آخرین اظهارات محمد البرادعی در مورد مسدود کردن روند بازرسی ها توسط جمهوری اسلامی در مورد برنامه اتمی. خبر بیماری محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی و واکنشها به آنرا بررسی خواهیم کرد و اشاره ای خواهیم داشت به وضعیت عشا مومنی دانشجوی زندانی در ایران. در برنامه امشب کارشناسان تفسیر خبر در استودیوی واشنگتن آقای دکتر سهراب سبحانی کارشناس امور بین الملل و در لندن آقای ناصر محمدی معاون سردبیر روزنامه کیهان لندن به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهند داشت.
سوریه
واکنشها به عملیات نظامی آمریکا در محدوده شهر ابو کمال در شمال شرقی سوریه از دیروز شدت گرفته است. جدا از اعتراض شدید سوریه تعداد کمی از مقامات رسمی به این امر واکنش نشان دادند و عموما عملیات آمریکا را زیر سوال بردند. ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه گفت این ادعا که سوریه چشمان خود را بر فعالیتهای تروریستی القاعده بسته است دروغ است. اما در عراق علی الدباغ سخنگوی دولت تلویحا این عملیات را تایید کرد و گفت از این منطقه پیشتر عملیات تروریستی علیه عراق انجام شده است. در این میان وزیر امور خارجه ایران منوچهر متکی نیز این عملیات را محکوم کرد. وزارت امور خارجه آمریکا هنوز پاسخی رسمی به این گزارشها نداده است

توافقنامه امنیتی عراق
واشنگتن پست امروز گزارش داد کند شدن روند تصویب توافقنامه امنیتی عراق نشان از نفوذ ایران دارد و نوشت نوری المالکی تحت فشار است تا از میان دو قدرت با نفوذ در عراق، آمریکا و ایران یکی را انتخاب کند. در حالی که مقامات آمریکا امیدوار بودند عراق به سرعت این توافقنامه را تصویب کند نوری المالکی هنوز آشکارا از این توافقنامه حمایت نکرده است.
برنامه اتمی ایران
محمد البرادعی ميگويد آژانس اتمی سازمان ملل متحد قادر نيست پيگيری فعاليت های اتمی مخفيانه را از سوی ايران، تأييد کند. دیروز رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که ايران ميباید تلاشهای بيشتری را برای تضمين شفافيت، انجام دهد. او گفت متاسفم که هنوز در موقعیتی قرار نگرفتیم که بتوانیم به طور کامل عدم وجود مواد یا فعالیتهای هسته ای اعلام نشده در ایران را مشخص کنیم. محمد خرازی سفير جمهوری اسلامی در سازمان ملل خطاب به مجمع عمومی گفت که درخواست شورای امنيت از ايران جهت به تعليق در آوردن غنی سازی اورانيوم، غير قانونی است.
کسالت محمود احمدی نژاد
واشنگتن پست نوشته است کسالت محمود احمدی نژاد که باعث شد او برخی از برنامه های خود را کنسل کند در طی روزهای اخیر به مسئله ای سیاسی تبدیل شده است. ایران برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود. مخالفان احمدی نژاد می گویند این کسالت یک ترفند سیاسی است که محمود احمدی نژاد را خادم مردم نشان دهد.
چی فکر می کنین؟

۲۳ نظر:

ناشناس گفت...

آقای وفا
تشکر از دعوت آقای دکتر سبحانی. تفسیر های ایشان به دل ما می نشیند.

ناشناس گفت...

صداي آمريكا يا صداي تجزيه طلبان؟
در اين وبلاگ راجع به اقدامات شخصتان در حمايت از تجزيه طلبان نوشته شده كه بد نيست به اطلاعتان برسد....خبرش در بالاترين بود

http://nazarehman.blogspot.com/2008/10/blog-post_09.html

وفا گفت...

ناشناس عزیز از اطلاع رسانی شما سپاسگزارم. صدای آمریکا از هیچ گروهی حمایت نمی کند. همه صدا ها می توانند در صدای آمریکا باشند و همانگونه که مکررا به آگاهی شما می رسد نظرات کارشناسان و میهمانان برنامه نظر شخصی آنهاست و موضع صدای آمریکا نیست. در ضمن موضوعات "خارج از دستور" لینک خود را دارند

AMIN گفت...

fba salam bar shoma aghaye vafa
joomhoori eslami hichvaght etela atash ra betore vazeh dar ekhiyar majameye benolmelali gharar nemidahad ta betavanad be ahdafash beresad

ناشناس گفت...

وفا

بااظهار نظری که کرده اید، کاملا مخالفم.الان در ایران شایع است که شما( صدای آمریکا) کاملا از گروه خاصی حمایت می کنید. با اظهار نظر ناشناس هم مخالفم. چون واقعا صدای امریکا صدای تجزیه طلبان نیست. صدای آمریکا نیاز به یک رفورم جدی دارد. ضمنا از اقای سبحانی امشب بیشتراستفاده کنید.

ناشناس گفت...

با سلام.
هر وقت موقع انتخابات می شه اینا یه بازی در میارن. همون خاتمی هم یه ترفند از طرف آقایون بود چون جو به ضرر اینها بود یه به ظاهر اصلاح طلب رو آوردن که در ظاهر قطب مخالف رهبری بود تا مردم فکر کنن که انتخابات آزاد داریم. یادمون نرفته که دوره قبل شعار انتخاباتی آقای احمدی نژاد یکی از فرمایشات رهبر بود که می گفت "بوی خدمت از شهرداری تهران می آید" حالا هم این یه مظلوم نمائی چون مردم تو انتخابات مجلس و شورای شهر هم نشون دادن که چپ و راست یکین پس شاید با مظلوم نمائی بتونن مردم را به انتخابات برسونن. از این بازیها تو انتخابات مجلس و شورای شهر هم دیدم. آقایون مردم آگاه شدن. دیگه اینترنت و ماهواره هست مثل سال 76 نیست که با دو تا روزنامه خاتمی رو علم کنید. شعور سیاسی مردم بالا رفته
به امید ایران آزاد
آرش از آلمان

کیانوش رشیدی قادی گفت...

با درود!

همگان می دانند که پدرخوانده های تروریستهای جهانی در ایران نشسته اند.
با سرنگونی رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی، پایگاه اصلی سازمانهای تروریستی همچون "القاعده" ،"حماس" "حزب الله"، سازمانهای چپ-قاچاقچی مواد مخدر در آمریکای لاتین و...از بین خواهد رفت و جهانیان بکبار برای همیشه نفسی راحت خواهند کشید.

احمدی نژاد نیز خود را به "موش مردگی" زده است تا زودتر از دیگر سران رژیم خونریز جمهوری اسلامی به سوراخ خود برود.

در فردای سرنگونی رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی ،مردم ایران سران این رژیم را ختی از این سوراخ موش ها بیرون خواهند آورد و ...


کیانوش رشیدی

ژورنالیست از آلمان

ناشناس گفت...

سلام
1 احمدی نژاد وقتی سالم بود چه گلی به سر مردم ایران زده که حالا مریض شده نمی تونه بزنه.
2 زمان اول انقلاب یک شعاری بود که مردم میدادند و میگفتند " ما شاه نمی خوایم نخست وزیر عوض میشه، ما میگیم خر نمی خوایم پالون خر عوض میشه " حالا یکی نیست به این ملاها بگه که ما ولایت فقیه نمخواهیم رئس جمهور عوض میشه ما میگیم ......
3 یا بقول یک ضرب المثل قدیمی ایرانی" سگ زرد برادر شغاله" احمدی نه خاتمی مگه برای مردم ایران چه کردند تا حالا.

ناشناس گفت...

با سلام به همه آزادی خواهان،
به نظر من اسارت چه اخوندی چه امریکایش اسارته . اگه مردم ایران واقعا دوست دارند که کشور آزاد بشه باید از دانشجویان و کسانی که بخاطر مردم در داخل ایران به زندان افتادند حمایت قاطع کنند نه فقط حرف بلکه با تجمع در مقابل زندانها و دادگاها تا زمان آزادی این عزیزان و حمایت از انها، در غیر این صورت و با تکیه به قوای خارجی بلایی که سی سال است داریم تحمل میکنیم دوباره تکرار میشود.
وقتش که با تکیه به نیروی جوان خودمون کار این رژیم اخوندی را یک سره کنیم در غیر اینصورت دموکراسی که مردم در تشکیل ان نقشی ندارند سرانجامش چیزی بهتر از دولت آخوندی نمی شه.و در آخر حق گرفتنی است نه دادنی مردم باید برای سرنوشت خود و فرزندانشان باهم متحد شوند.

ناشناس گفت...

در رابطه با این توافقنامه امنیتی سئوالی را میخواستم از ممهمانان برنامه بپرسم ایا اگر ایران در شرایط فعلی عراق بود شما به عنوان یک ایرانی ایا با ان موافق بودید یا نه؟

آرش گفت...

سلام
امکان داره آدرس سایت روزنامه کیهان لندن رو برام میل کنید؟ چطور می شه با آقای محمدی ارتباط برقرار کرد؟ در مورد نظر سنجی سایت هم به نظر من خیلی سوال بدی پرسیدید. این که مشخص آقایون برنامه برای مقابله با کاهش نفت دارن ولی موضوع اینه که قادر نیستن یه برنامه اجرایی خوب بدن . بهتر بود می پرسیدین آیا میتونن یه برنامه موثر اجرا کنن یا نه. که اونوقت می شد نظر داد.
با تشکر

ناشناس گفت...

احمدی نژاد یا خاتمی یا هرکسی دیگه فرقی نمی کنه سئوال اینجاست که مردم چه میزان در سرنوشت حاکم بر خودشون تاثیر گذارند، وقتی به مردم حق سئوال وپرسش در باره عملکردها داده نمیشه پس انتخابات چه معنایی دارد.

ناشناس گفت...

فراموش نکنیم که این احمدی نژاد است که داره تیشه به ریشه نظام آخوندی می زنه و در مقابل خاتمی درست در لحظه ای که جامعه در حال ا نفجار بود با حرکتی زیرکانه این فشار را از بین برد البته بنفع اخوندها.

ناشناس گفت...

با درود و احترام ،
ضمن عرض ادب خدمت شما و جناب محمدی ، ارادت ویژه بنده را به استحضار جناب سبحانی (این ایرانی متخصص دلسوز) برسانید.و در خصوص موارد مورد اشاره:
1- توافقنامه امنیتی عراق: بنده فکر می کنم بدلیل استفاده انتخاباتی فعلاً جهموری اسلامی درخواست کرده تا روزهای پایانی انتخابات آمریکا این توافقنامه را قبول نکنند تا جمهوری خواهان ضربه نهایی را متحمل شوند.
2- برنامه اتمی ایران: بنده حداقل 50 نقطه در سطح کشور سراغ دارم که می توان با استفاده از باد انرژی تولید کرد. در کویرهای ایران می توان از انرژی خورشیدی انرژی در تمام فصول سال بدست آورد. در جمهوری اسلامی بحث انرژی سیاسی شده. به دور افتاده ترین روستاهای کشور لوله کشی گاز کرده اند (برای رای آوردن) که باعث افت فشار و . . . می گردد در حالیکه این جریان در اکثر نقاط دنیا توسط انرژی خورشیدی محلی و یا استفاده از مخازن محلی انرژی انجام می شود.
شوربختانه آقایان فقط به دنبال سلاح هسته ای هستند و بس!
3- بیماری آقای احمدی نژاد: حسن این بیماری لغو سفرهای بی مورد و جلوگیری از اتلاف ذخیره ارزی حداقل برای چند روز است. شاید هم افت شدید قیمت نفت باعث شده که ایشان فعلاً خانه نشین شوند! جالب است که دولت کریمه بدلیل افت قیمت نفت تخصیص بودجه های عمرانی بسیاری از پروژه ها را نداده اند تا بتوانند با چنگ و دندان ساپورتها و لابی های بیهوده خویش را ادامه دهند.
با سپاس
پاینده ایران

وفا گفت...

آقای صفار هرندی گفت آقای احمدی نژاد دچار افت فشار شد و کم آورد و ... امیدوارم شما دوستان عزیز دچار افت فشار نشین و کم نیارین!

ناشناس گفت...

وفا جان سلام و آفرین.
وفا جان فردی که‌ مطلب "صدای آمریکا صدای تجزیه‌ طلبان" را نوشته‌، تکسویه‌ نگر و بسیار متعصب است. سووال اینست: آیا نباید پرسید که‌ یک کرد یا یک بلوچ ایرانی، چرا علیه‌ جمهوری اسلامی دست به‌ سلاح برده‌؟ چه‌ کسی بهتر از خود او میتواند دردش را بیان کند؟ شما که‌ فکر میکنید باید به‌ دور ایران زمین دیوار بتنی کشید، سخت در اشتباهید. ایران متعلق به‌ ملتهای آنست نه‌ تنها مال یک ملت بنام فارس. البته‌ اگر بخواهیم ایران تجزیه‌ نشود. اگر من کرد در ایران شهروند درجه‌ دوم نباشم، اگر در تقسیم قدرت سهیم باشم، اگر از آزادی و دمکراسی برخوردار باشم و ...مسلما ترجیح خواهم داد در چهارچوب ایران بمانم. اما اگر تحت عنوان تجزیه‌ طلبی سرکوب شوم و صدایم خفه‌ شود و ... باید پاسدارانتان در دو وجه‌ اسلامی و شاهنشاهی کماکان در کردستان کشته‌ شوند. و این جنگ ادامه‌ می یابد. کما اینکه‌ ارتش ترکیه‌ با یک ملیون نظامی و عضویت در ناتو نتوانسته‌ آن را سرکوب کند، صدام حسین نتوانست و یقین داشته‌ باشید شما که‌ وفا و صدای آمریکا را متهم کرده‌اید، نخواهید توانست. یگانه‌ راه حفظ ایران، دمکراسی و اتحاد داوطلبانه‌ بر پایه‌ی تقسیم عادلانه‌ قدرت و نه‌ تمرکزگرایی، ممکن خواهد بود. دست از شعارهای کهنه‌ و نادرست بردارید. بنظر من صدای آمریکا یک رسانه‌ ملی و ایرانی واقعی با مفهوم کامل است. ایرانی به‌ معنای صدای همه‌ ایرانیان، نه‌ تنها صدای مرکز! فرق شما که‌ مهر تجزیه‌ طلبی بر پیشانی وفا میزنید با جمهوری اسلامی که‌ تحت همین عنوان ما را سرکوب و قلع و قمع میکند، چیست؟ متاسفانه‌ شما چیزی هم از تاریخ نمیدانید! بروید بخوانید که‌ کردها را چگونه‌ به‌ 2 و سپس 4 بخش تقسیم کردند، بدون رضایت آنها. اگر به‌ ایران فکر میکنید، در فکر دمکراسی و عدم تمرکزگرایی باشید و بس. تمامیت ارضی ایران با زور و چماق تا کی؟ خبر دارید برادران پاسدارتان 55 هزار کرد را در 30 سال گذشته‌ با همین اتهام کشته‌اند؟ جنگ تا کی؟

ناشناس گفت...

كردان: استعفاي من به مصلحت نظام نيست!!!
http://www.tabnak.ir/pages/?cid=23268

ناشناس گفت...

سللام به شما متخصصان خبري
به نظر من امضا نشدن توافق‌نامه امنيتي عراق كاملاً براي دولتمردان ايران مهم است. زيرا اگر اين اتفاق حادث شود احساس مي كنند حلقه دور ايران توسط آمريكا تنگ تر مي شود. در عين حال موضوع خاور ميانه بزرگ از ترسهاي اين مردان مي باشد. و از همه بدتر نوع دموكراسي كه در ايران موجود است به تهديد مي افتد
در خصوص عدم سفر آقاي احمدي نژاد به نظرم اون به اين سفرها براي انتخابات نياز داره، اگه به خنراني هايش دقت كنيد كاملاً مردم را نادان فرض مي كنه و طوري حرف ميزنه كه مردم در انتخابات بعدي بهش راي بدهند وعده پول و . . . اما چرا نرفت؟ بخاطر مسائل امنيتي كه دوستانش نتوانسته بودند اونها را تامين كنند. بايد مخالفان خفه مي شدن تا بعد اين آقا بتونه بره و دروغ پراكني كنه.
ببخشيد تا بحال من كسي رو نديده بودم كه اينطوري عدالت رو تحقير كنه؟ و معني عدالت رو در جهت منافع خودش استفاده كنه!!آزادي رو و آزاد انديشان رو خفه كنه!! اگه كسي ازش تعريف نكنه و اعتراضي داته باشه جاش تو زندانه

مصطفی گفت...

بی شک دست آغشته به خون سپاه قدس ایران در این اتفاقات بوده است . ایران به تنهایی باعث 90 درصد آشفتگیهای جهانیست. سرطانی ترین غده در روی زمین همین جمهوری اسلامیست.
مردم سوریه یا عراق یا ایران برایشان مهم نیست ، مهم رسیدن به اهدافشان است حال چه بهتر اگر بتوانند نیروهای امریکایی را هم گمراه کنند!

رستم فرخزاد گفت...

با درود به همه دوستان. اول از همه وفا جان لینک مطلب تجزیه طلبی رو خوندم. یادتون میاد بعد از برنامه آقای لاهیجی برای شخص شما یک ایمیل بلند بالا فرستادم؟ خوب دیدین که حرف من بی ربط نبود و این هم بازتابش.
ضمن اینکه با مطالبی که در این مقاله نوشته شده کاملا مخالف هستم. ولی می بینید که سخنان ناسنجیده آقای لاهیجی چطور میتونه موجی از حمایت مردم رو در بازگذاشتن دست دولت برای سرکوب بیشتر به همراه داشته باشه.
درست هست که اینها مواضع شخصی مهمانان هست ولی در نهایت به حساب صدای آمریکا گذاشته میشه.

*****************
در مورد آقا محمود هم اگه یادتون باشه چندی پیش اینها مشکل اقتصادی آمریکا رو خواست خدا و تنبیه الهی دونسته بودند. حالا که اینها انقدر نادان هستند که هر مسئله ساده و عقلانی رو از عالم غیب میدونن پس مریضی آقای احمدی نژاد هم نتیجه نفرین ملت یهود باید دونست.

*****************
در ضمن بنده با شناختی که از احمدی نژاد دارم بهتون قول میدم اگه روزی پای مذاکرات مستقیم با آمریکا در میون باشه. ایشون به هر قیمتی که شده حتی اگر لازم باشه نعلین آقای خامنه ای رو هم ماچ کنه، این کار رو میکنه تا در پست ریاست جمهوری بمونه. هیچ میدونین اگر روزی این مذاکرات بین دو رییس جمهور بعد از سی سال برقرار بشه چه بازتاب خبری جهانی در بر داره؟ آقا محمود رو هم که همتون میشناسین خوراکش اینه که یک جا چند تا دوربین و خبرنگار باشه. میمیره برای اون لحظه ای که عکسش رو صفحه مجلات خارجی باشه.

ناشناس گفت...

با سلام به وفای عزیز
بد نیست اینرا مطرح کنید که در ایران احمدی نژاد عروسک خیمه شب بازی افرادی است که به نام عالیجنابان شناخته می شوند. همانها که نقض حقوق بشر و آزادی بیان را در راس امور خوددارند. دژخیمان فرهنگی ایران حکومت نظامی برپا کرده اند. شما باور نکنیدکه احمدی نژاد رییس جمهور است. بلکه عالیجنابانی هستند که امپراطور ایران هستند

سامان از کانون تحلیلگران مستقل ایران

ناشناس گفت...

من از همه ملت ایران دوستانه می خواهم که این بازی ها را باور نکنند. ما باید تا کی بازی گر سناریوی تکراری پوپولیسم باشیم؟
کاش بتوانیم همگی فکر کنیم
با داشتن قدرت تفکر و تحلیل دیگر کسی نمی تواند به ما آسیب بزند...
مواظب باشید که لباس شخصی ها دوره مان نکنند...

چند بار باید از یک مار گزیده شویم

ناشناس گفت...

در کشورما رییس جمهور و سایر مصادیق دموکراسی نامی بیش نیستند. البته که این بیماری جنبه سیاسی دارد
مانباید گول بخوریم
این مرد نامرد چه پاسخی برای اینهمه گرانی و فساد و اعتیاد دارد؟