۱۳۸۷ آبان ۴, شنبه

تفسیر خبر شنبه شب

ایران در هفته ای که گذشت.
در آغاز این هفته رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد با ادامه سقوط قیمت نفت، درآمد ارزی ایران امسال 54 میلیلارد دلار کاهش می یابد. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا را مغایر با امنیت و منافع ملی عراق دانست. ایران، قطر و روسیه در زمینه همکاریهای گازی مذاکره کردند. چند نهاد حقوق بشر اقدام مشترک دولت های ایران و مالزی برای جلوگیری از سخنرانی شیرین عبادی در مالزی را محکوم کردند. آمریکا بانک توسعه صادرات ایران را تحریم کرد. بانک توسعه صادرات اقدام آمریکا را غیر قانونی خواند.

علی لاریجانی با پادشاه بحرین و نخست وزیر این کشور دیدار کرد. شورای نگهبان طرح افزایش ظرفیت دانشگاههای مهم را تایید کرد. مسعود بارزانی رئیس دولت منطقه ای کردستان عراق به تهران سفر کرد. آیت الله کاظم حسینی حائری از مراجع شیعه هوادار جمهوری اسلامی پذیرش توافق نامه امنیتی عراق را حرام اعلام کرد. دانشگاههای ایران امسال با کمبود بودجه روبرو هستند. برخی از خبرگزاریهای داخلی از افتتاح فازهای تازه پارس جنوبی خبر دادند. علی کردان وزیر کشور جمهوری اسلامی در عین حال که مسئله استیضاح از طرف مجلس او کاملا حل نشده است در مورد توافق امنیتی عراق گفت تهران با هر آنچه که خلاف منافع عراق باشد مخالف است. دولت محمود احمدی نژاد از مصطفی پور محمدی وزیر سابق کشور به اتهام ارائه آمار غلط شکایت کرد.

دادگاه بدوی اروپا امروز در حکمی تصمیم اتحادیه اروپا را برای مسدود کردن اموال و دارائی های سازمان مجاهدین خلق نقض کرد. عفو بین الملل از احتمال شکنجه فعالان مدنی آذری در اوین ابراز نگرانی کرد. بهای نفت علیرغم تصمیم اوپک برای کاهش تولید به مرز بشکه ای شصت و یک دلار رسید. هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از کسانی که از بحران مالی جهانی ابراز خوشحالی می کنند گفت این بحران به نفع ایران نیست. معاون قوه قضائیه گفت بین هشت تا نه میلیون پرونده در ایران مفتوح است.

وزارت خارجه آمریکا تحریمهای جدیدی بر سپاه پاسداران و 12 شرکت خارجی اعمال کرد. کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد عراق برای حفاظت از منافع خود نیازی به ایران ندارد. محمد خاتمی در وین مسلمانان و مسیحیان جهان را به اتحاد دعوت کرد. محمد علی دادخواه وکیل عشا مومنی خواستار آزادی فوری موکلش شد.

در برنامه امشب به اجلاس اوپک نگاهی خواهیم داشت. تا چه اندازه تصمیم کاهش می تواند در قیمت نفت تاثیر گذار باشد. آیا تصمیم اوپک با توجه به بحران جهانی اقدامی علیه بازار است؟ کارتل گازی روسیه، ایران و قطر چه چشم اندازی خواهد داشت؟ به تحولات برنامه اتمی خواهیم پرداخت و تحریمهای اخیر علیه بانک توسعه صادرات و سپاه پاسداران را بررسی می کنیم. نگاهی خواهیم داشت به آخرین واکنشهای مقامات جمهوری اسلامی نسبت به توافقنامه امنیتی عراق و در بخش حقوق بشرنیز با گزارش هفتگی این هفته در خدمتتان خواهیم بود در برنامه امشب کارشناسان تفسیر خبر آقای مهندس علی افشاری تحلیلگر سیاسی و در ارتباط تلفنی از برلین آقای دکتر مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین خواهند بود. آقای دکتر فرهاد ثابتان سخنگوی جامعه بین المللی بهائیان نیز در بخش حقوق بشر به ما خواهند پیوست.

شما چی فکر می کنین؟

۱۳ نظر:

ناشناس گفت...

من قبلا تو شرکتهای پیمانکاری تو پتروشیمی ایلام بودم.کلی شرکتهای ساختمانی وابسته تو ایران داریم که پیمانکار پروژه ها هستند.ولی عمدا پروژه ها را انجام نمی دن. گاه می شد پروژه بخاطر یک پیچ می خوابید. چون همین پیچ باید از دیگر شرکتهای وابسته تو خارج باید خرید می شد و کلی هزینه بیکاری شرکت پیمانکاری می گیره. بعدشم که پیمانکارو عوض می کنند و به یکی دیگه میدن. پس اینها فقط دنبال دزدی از ملت هستند. پول نفت هم معلوم نیست چی میشه

ناشناس گفت...

این آقایون که این قدر در جاهای مختلف صحبت از پیوند ادیان میزنند پس چرا در ایران آزادی ادیان وجود نداره. دستگیری مسیحیان و بهائیان چه معنایی دارد؟؟؟؟؟؟ چرا ایرانیان زیادی به خاطر دین باید در کشورهای دیگه آواره شن؟

ناشناس گفت...

میدونم که شاید بی ربط هست احتمالا به این مطلبی که نوشتید اما میخاستم بگم که چرا در مورد حجت السلام و المسلمین حسن گلستانی و افتضاحی که در فیلم ضد اخلاقی او و زنایی که با زن شوهر دار کرد مطلبی نمیگید.
چرا این شخص رو آزاد کردن؟ و چرا مجازاتی در کار نبود؟

naser گفت...

من ناصر هستم از سوییس ،در ارتباط با حل مشکل حکومت اسلامی ایران با دنیای آزاد (آمریکا)تنها راه‌ حل به‌ نظر من حمله‌ نظامی به‌ حکومت اسلامی ایران است . به‌ خاطر اینکه‌ حکومت اسلامی ایران در مقال هر پیشنهادی جواب نه‌ میدهد ، ولی اگه‌ حکومت اسلامی ایران احساس چنین خطری بکنه‌ مجبور میشه‌ که‌ کل پیشنهادها رو قبول کنه‌.

مصطفی گفت...

یکی از عقاید بهاییان اینه که به هیچ وجه در سیاست دخالت نکنند. حال درد رو درک کنید که شما با این عقیده توی زندانهای ایران هم باشید و از طرفی برای دستیابی به حقوق خود در شبکه های خبری - سیاسی هم ظاهر شوید. تا به کی مردم آزاری ؟ برای چه ؟ چرا ما توی ایران اسیریم؟ از هرچیز که بگذریم این سئوال از همه چیز مهمتر است.
--------------
وفا جان این همه میز گردی باشما راه انداختی ولی ما رو ندیدی؟
در کل درخواست من هنوز پا برجاست.
--------------

ناشناس گفت...

سایت رجا نیوز، voa را به رسانه ضد دینی متهم کرد
http://rajanews.com/detail.asp?id=18494
واقعا اگر دینی محکم و استوار و به حق باشد، چرا باید اینقدر بترسد که به چالش کشیده شود.
ضمنا، من هنوز برنامه خاصی بر علیه اسلام در صدای آمریکا ندیدم، معلوم نیست اینبار به چه چیزی گیر داده اند. شاید همان داستان امام زمان و محمود احمدی نژاد و بمب اتمی!!!
----------
راستی آقای مستقیم، از آقای بهارلو چه خبر، ایشان چرا دیگر جلوی تلویزیون ظاهر نمی شوند؟

ناشناس گفت...

یک ویدئوی جالب
http://www.youtube.com/watch?v=M30jRwSk1Pk

وفا گفت...

مهدی جان من از جزئیات ماجرا خبر ندارم.

ناشناس عزیز با ویدئوی جالب لطفا مطالب غیر مربوط به موضوع رو در لینک "خارج از دستور" بذارین.

ناشناس گفت...

اقدام غیرقانونی و ضدبشری دیگر از ماموران دایره مذاهب وزارت اطلاعات
به نام حق و به خاطر حقیقت
سازمان آزادی اندیشه یاسین (SAAY)-اولین سازمان مردمی ضد تفتیش عقاید در ایران- اقدام اخیر ماموران دایره مذاهب وزارت اطلاعات مبنی بر ضرب و شتم غیر قانونی استاد ایلیا در طی یک جلسه بازجویی را به شدت محکوم می کند و در پاسخ به این اقدام ضد بشری به انتشار گسترده تعلیمات ایلیا خواهد پرداخت.

www.saay-society.blogfa.com
www.saay-yaassin.persianblog.ir

مصطفی گفت...

مهدی جان به نظر من اسلام از روز اول از شکست میترسید چون میدانست که باد آورده را باد میبرد. ولی سیاست کار خودش را درست انجام داد! وقتی مسلمین این وضعیت را شاهد بودند علم آخرین دین را برداشتند ولی این به ذهنشان نرسید که این دین شاید برای همان زمان جواب دهد ولی برای 1000 سال بعد و بعد از آن نه.
حال ترس آن زمان اینک برایمان نمایان شده. اگر شما مشکلی نداشته باشی چرا اینقدر پنهان کاری میکنی؟ چرا انگ دروغگو و شیطان به دیگران ببندی که اگر دستت را رو کردند بهانه داشته باشی؟ چرا حکم ارتداد برای کسی بگذاری که دیگر تو را نمیخواهد؟(یا من یا مرگ!)
عجب دین خدا نشانی!

ناشناس گفت...

با سلام به وفاي گرامي
كاوه هستم 23 ساله از ايران
مدتي هست آقاي بهارلو رو نميبينيم.كجاست؟
كي مياد؟
ميشه توضيح بدين؟

وفا گفت...

کاوه جان در مورد همکار بسیار عزیز و ارجمند من آقای بهارلو پرسیده بودید این سوال رو از مدیریت وی او ای باید بپرسید. من از جزئیات امر اطلاعی ندارم. در ضمن مطالب "خارج از دستور" لینک خود رو در وبلاگ دارند اونجا منعکس کنید لطفا

ناشناس گفت...

مصطفی
من برای اینکه برایم مشخص شود که این آخوندها چقدر می ترسند یک سوالی از مکارم شیرازی توسط وب سایتش کردم.
سوال من:
بنده یک سوال داشتم که می خواستم جواب شما را بشنوم. البته قبل از آن بگویم که من بعد از مطالعات در باره دینم (اسلام) و مطالعه تاریخ صدر اسلام و تفکر در باره آنها که در این مقال نمی گنجد و با دیدن حکومت اسلامی موجود در کشور و ... دارای ابهامات بسیار زیادی در زمینه اسلام شده ام که یکی دو سوال نیست و از هر کسی هم که سوال کنی، جواب منطقی به سوال نمی دهد و فقط بلد است توجیه کند و یا اصطلاحا ماله کشی کند. لذا از این دین خسته شدم ام و واقعا هیچ علاقه ای به آن ندارم و می خواهم تغییر دین به دین دیگر بدهم. حال سوال من این است که آیا حکم بنده ارتداد است و چون می خواهم تغییر دین بدهم باید اعدام بشوم؟

جواب مکارم:
این کار ارتداد محسوب می شود و احکام خاص دارد از جمله با این کار همسرتان بدون طالق از شما جدا می شود و اموالتان در میان ورثه شما تقسیم می شود ولی چنانچه از آیین جدید تبلیغ نکنید شما را اعدام نمی کنند.



در واقعآ اینها از ایدئولوژی های دیگر می ترسند و تاکید بر این است که دین جدید تبلیغ نشود. در صورتی که حق هر دینی است که تبلیغ کند.
این فرقه حجتیه که امروز حاکم است، از شیعه معمولی هم می ترسد. نمونه اش هم برخورد با کاظمی بروجردی است.