۱۳۸۷ آبان ۳, جمعه

تفسیر خبر جمعه شب

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته

خاور میانه
کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای با بخش عربی بی بی سی به نکات زیر اشاره کرد:
"امروز خاور میانه مکانی بسیار متفاوت است ... و وضعیت بهتر شده است."
"صدام حسین در قدرت نیست؛ عراق در حال تبدیل به کشوری دموکراتیک است...که در حال برگشت به جهان عرب است."
"نیروهای سوری از لبنان خارج شده اند و در لبنان رئیس جمهوری منتخب دارد."
"فرایند صلح اسرائیل و فلسطینیان جدی ترین فرایندی است که طی سالهای سال وجود داشته است."
"وضعیت در افغانستان دشوار است اما طالبان بر آن حکومت نمی کند و از سال 2001 دیگر پناه امن تروریستها نیست."
" سرانجام، دموکراسی به شکل بی سابقه ای در فرهنگ لغات خاورمیانه وارد شده است."
این اظهارات با واکنش اکثر رسانه های عرب مواجه شد که صحت ادعای پیشرفت در خاور میانه را زیر سوال بردند.
عراق
عراق شاهد چند تحول عمده بود. همزمان با ملاقات وزیران همسایگان عراق در امان تحلیلگران عرب در مورد چگونگی نقش کشور خود برای کمک به امنیت عراق به مباحثه پرداختند. برخی امنیت عراق را "محور ثبات خاورمیانه" نامیدند. برخی دیگر آنرا یک مسئله داخلی در عراق. اما در این میان به نظر می رسد اعراب به شکل مثبتی از تمامیت ارضی عراق حمایت می کنند. کاندولیزا رایس بار دیگر تاکید کرد " ایالات متحده همچنان برای تحکیم عراقی دموکراتیک، سعادتمند و متحد متعهد است و عراقی فدرال که در درون و با همسایگانش در صلح و آرامش به سر ببرد." در همین حال توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا همچنان در انتظار تصویب مقامات عراقی است. در حالی که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است "این توافق توافق خوبی برای ما و عراقیان است و حقیقتا از تمامیت ارضی عراق حفاظت می کند،" و افزوده است "عواقب عدم توافق جدی است" تحلیلگران عرب عراق را به ادامه مذاکره ضمن حفظ استقلال خود تشویق می کنند و برخی رسانه های عراقی خواستار شفافیت بیشتر از طرف مقامات عراقی شده اند.
ایران
کاندولیزا رایس در مورد دخالت ایران در روند تصویب توافقنامه امنیتی عراق گفت "فکر می کنم عراقی ها بدون دخالت ایران قادر به دفاع از منافع خود باشند... کاری که ایران انجام داده است مسلح کردن گروههای ویژه در جنوب است که باعث کشته شدن عراقیان بی گناه شده." در تحولی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا به گزارش بازداشت خانم عشا مومنی اشاره کرد و گفت "ایالات متحده در کنار آنانی که در ایران برای حقوق جهانی خود و برقراری عدالت تلاش می کنند می ایستد. ما از رزیم ایران می خواهیم ازادیهای اساسی از جمله حقوق زنان و عدم دستگیریهای خودسرانه را برای شهروندانشان تضمین کنند." در ادامه تحولات در مورد برنامه اتمی ایران خزانه داری آمریکا بانک توسعه صادرات ایران را برای ارائه خدمات مالی به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در لیست تحریمهای خود قرار داد.

در برنامه امشب همراه با آقای دکتر آرام حسامی ، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانت گامری، کارشناس صدای آمریکا، آقای شایان سمیعی و همکار عزیزم آقای سیامک دهقانپور به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت. همچنین آخرین وضعیت سناتور اوباما و سناتور مک کین را در ده روز مانده به انتخابات بررسی میکنیم.

شما چی فکر میکنین؟

۸ نظر:

ناشناس گفت...

دلیل اصرار ایران برای امضا نشدن توافقنامه مشخص است: با حضور آمریکا در عراق, امنیت ایران به شدت تحت فشار خواهد بود. اما اصرار آمریکا مشخص نیست حداقل برای ما. که چرا آمریکا اصرار به این کار دارد و آنرا در جهت منافع مردم عراق می داند ؟اما از سوی دیگر تهدید به بلوکه کردن حساب های عراق می کند؟

ناشناس گفت...

سلام و درود

ایران با فرایند دمکراسی در عراق به شدت مخالف است زیرا:

1- دخالت ایران در یک کشور بحران زده آسانتر از یک کشور متعادل است.

2- وجود یک کشور دمکراتیک در کنار یک ایران مستبد و ظالم غیر قابل تحمل و تحریک کننده است.

3- به محض بیرون رفتن نیروهای آمریکایی ایران در نبود صدام خیال تصرف نجف و اتبات عالیات را که برای شیعیان اهمیت زیادی را دارد در سر میپروراند و تصرف یک کشور با ثبات سخت تر است از یک کشور بحران زده است.

4- دولتمردان ایران از تصور دمکراسی در ایران وحشت دارند و نمیخواهند مردم حتی به داشتن آن فکر کنند و از این جهت از تثبیت دمکراسی در عراق بیمناک هستند.

5-خانه ای را در نظر بگیرید که در آن دعوا شده است و درهایش باز و ساکنان آن کمک میطلبند... در مقابل یک خانه ساکت و آرام که هیچ صدایی از آن شنیده نمیشود ,
ورود ودخالت به کدامیک آسانتر است؟


خانم رایس هم مثل آقای احمدی نزاد و جرج بوش رفتنی است ایشان هم مثل احمدی نزاد بسیار افراطی و رادیکال است و نمیتواند شرایط را بدون اعمال تعصب حزبی در منطقه در نظر بگیرد و اشتباهات بسیاری در طول سالیان زیاد مرتکب شده است.

ارادتمند

مینو

ناشناس گفت...

خانم رایس

مانند یک دانشجو که از تز خود در آخر تحصیل دفاع میکند در روزهای آخر دورانش در حال مزین کردن تز خود میباشد و خود را به آب و آتش میزند تا به همگان بقبولاند که تلاشش پر ثمر بوده است...

اما در حقیقت مسایل خاور میانه از زمان روی کار آمدن خانم رایس تا کنون نه تنها بهتر نشده است بلکه در اثر تصمیمات اشتباه خانم رایس و آقای بوش این مسایل به قهقرا رفته است.


خانم رایس مثل جراحی است که بیمار را در اثر اشتباهات مکرر خود کشته است و در بیرون از اتاق عمل در حال زمینه چینی برای توجیه عمل خود و دادن خبر اصلی است.

ایران - افغانستان - کره شمالی - سودان و کشورهای تحت نفوذ ایران اگر قبلا" محور شرارت بودند اکنون کارخانه تولید شرارت شده اند.
عراق بسیار بی ثبان و به مویی بند است ...

همه اینها دست پخت خانم رایس و آقای بوش میباشند.

ارادتمند

مینو

ناشناس گفت...

احمدی نژاد می گوید مساله کردان مهم نیست!!!!!
نظر آقای احمدی نژاد در موضوع آقای کردان این است که اولا آقای کردان صادق بوده و عدم صداقتی در کار نبوده، ثانیا مساله سیاسی است و مخالفان دولت که در صدد ساقط کردن این دولت هستند آن را ایجاد کرده و به آن دامن می زنند و ثالثا (((((( فرضا این مساله واقعی باشد، مساله مهمی نیست، دهها نمونه از آن در کشور وجود دارد)))))) !!!
علی مطهری نماینده مجلس جواب می دهد: قبول ندارم که این مساله مساله مهمی نیست، بلکه آن را بسیار مهم می دانم و برخورد با این تخلف را ضروری می بینم و به طور کلی مسامحه در این گونه موارد بوده است که اکنون مشکلاتی برای نظام ما ایجاد کرده است. در هر کشور دیگری اگر این اتفاق رخ می داد وزیر همان روز استعفا می داد، ولی متاسفانه در کشور ما از او به بهانه حفظ نظام حمایت می شود، در حالی که این کار تخریب نظام و موجب سلب اعتماد مردم از نظام است

http://www.tabnak.ir/pages/?cid=22761

ناشناس گفت...

آقای وفا مستقیم سلام
من حس می کنم عرق ملی صدای آمریکا برای آمریکا خیلی بیشتره تا برای ایران. چرا که مفسرین برنامه ی تفسیر خبر به محض اینکه میگن تو این کشور آمریکا فلان عیب و ایراد هست آقای چالنگی صدای اعتراضشون بلند میشه گویی که به سرزمین مادری ایشون توهین شده و کار رو انقدر جلو میبرند که به خودشون اجازه میدن به مبهمانشون توهین بکنن و بگن :شما رستوران زیاد میری که چاق شدی.
من بعنوان یک ایرونی با جمهوری اسلامی موافق نیستم اما با امریکاییهای ایرونی نما هم موافق نیستم و ترجیح میدم همین جمهوری اسلامی رو کمی اصلاح کنم تا به امرکاییها, در لباسهای مختلف, اجازه ی ورود به ایران رو بدم و ایران رو هم بکنم یه عراق دیگه. آقای چالنگی بهتره بجای اینکه به بحث درمورد ایران بپردازند انرژیشون رو صرف بحث در مورد مسایل وطنشون امریکا بکنند.
ممنون و یا حق.

ناشناس گفت...

درود

من شرکت می کنم و به آقای خاتمی رای می دهم.
هر چند باعث بقای رژیم می شود!

سپاس

ناشناس گفت...

من به خاتمي راي ميدهم

ناشناس گفت...

من به خاتمي راي ميدهم