۱۳۸۷ آبان ۲, پنجشنبه

چشم انداز دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران

در میزگرد امشب شرکت کنید
میزگرد امشب میزبان آقای عیسی سحرخیز، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی، و آقای علی افشاری، تحلیلگر سیاسی است تا نگاهی به دهمین دوره ریاست جمهوری ایران داشته باشیم.

با وجودیکه هشت ماه به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران باقی مانده بحث بر سر نامزدهای احتمالی و رقابت های جناحی آغاز شده است. در حالی که عده ای از احتمال تحولات اساسی صحبت می کنند، برخی نیز امیدی به تغییر در پی انتخابات ندارند. بحث تحریم و مشارکت بار دیگر مطرح است. آیا تعدد نامزدهای ریاست جمهوری از جناح های عمده نشان از سرنوشت ساز بودن این انتخابات دارد؟ آیا محمود احمدی نژاد شانسی برای نامزدی و ابقا در پست خود خواهد داشت؟
برخی از نامزدهای احتمالی عبارتند از محمود احمدی نژاد، محمد خاتمی، حسن روحانی، محمد باقر قالیباف، علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی، مصطفی پور محمدی، غلامعلی حداد عادل، علی اکبر ناطق نوری، محمد علی نجفی، عبدالله نوری، محسن مهرعلیزاده، حسین کمالی، قاسم شعله سعدی، اکبر اعلمی و ... .
محمد رضا عارف و مهدی کروبی نیز رسما نامزد این انتخابات شده اند.
آیا محافظه کاران نگران بازگشت خاتمی هستند؟
آیا طرفداران اصلاحات نگران بازگشت خاتمی و تکرار هشت سال دوره قبلی هستند؟
آیا کروبی با آمدن خاتمی کنار خواهد کشید؟
آیا عبدالله نوری در جرگه طرفداران اصلاح در ساختار حکومتی ظاهر خواهد شد یا "ساختار شکنان؟"
تاثیر نامزدی این افراد بر نامزدهای محافظه کاران چه خواهد بود؟
شما چی فکر می کنین؟

۴۲ نظر:

امیربلندیان گفت...

ضمن سلام :در مورد عوضعلی کردان باید بگویم یک انسان بی صفتی و ... را به چه اندازه ای باید رسانده باشد که اینچنین چشم در چشم جهانیان و بخصوص هموطنان خود بدون کوچکترین احساس شرمندگی بایستد. نمونه های بسیاری دیده شده که انسانهای مسئول در دیگر نقاط دنیا بمحض بروز و برملا شدن رسوائیشان حتی تا مرز خودکشی پیشرفته اند. اما این موجود بی غرور هنوز بی اعتنائی میکند.
البته این موضوع فقط یک دلیل میتواند داشته باشد و آن اینکه فساد در نزد حکام جمهوری اسلامی چنان بیداد میکند که قباحت عوضعلی کردان در مقایسه با ایشان قطره ای از اقیانوس هم محسوب نمیشود.فکرش را بکنید این شخص مجری انتخابات نیز هست.

مجله فنسالار گفت...

با سلام به مجری عزیز و میهمانان محترم.

1) جمهوری اسلامی دو جناح دارد که نقش بازی می کنند.
نقش بازجوی خوب و بازجوی بد که در فیلمهای سینمایی هم دیده اید.
یکی متهم را به باد کتک می گیرد دیگری نوازش می کند.
این مسئله در کتب روانشناسی آمده است.

به نظر من در زمان انتخابات گذشته

اولا مطالبات مردم بالا رفته بود

ثانیا مردم به جناح اصلاح طلب بی اعتماد شده بودند.

پس روی احمدی نژاد توافق کردند تا نقش آدم بد را بازی کند.

همزمان فشارهای پلیس و بسیج و قوه قضائیه بر مردم بالا گرفت تا مردم را شرطی کنند.

حالا روی روان مردم کار شده و آماده هستند رفسنجانی و یا خاتمی را علم کنند.

این سیاست مردم را در یک گرداب یا مسیر بی پایان سرگردان می کند و مانع سقوط نظام اسلامی میشود.


2) اگر حکومت ایران مایل باشد با آمریکا صلح کند و روابط را عادی کند رهبر و دیگران شاید بر شخصی به غیر از احمدی نژاد توافق خواهند کرد.

پیروزی اوباما که به ملایان چراغ سبز نشان داده قطعی است پس اینک رژیم باید بازیگری دیگر را وارد نمایشنامه کند.

مجله فنسالار گفت...

خیال آقای امیر بلندیان راحت باشد که اگر پشت پرده توافق حاصل شود که خاتمی یا رفسنجانی برنده شود هر کسی مجری انتخابات باشد بر اساس دستوری که به او داده اند به گونه ای روند انتخابات را هدایت می کند که خود شما مثل بقیه فریاد بزنید دیدید انقلاب مخملی شد! دیدید مردم به خاتمی رای دادند!

و اگر پشت پرده احمدی نژاد را انتخاب کنند باز سناریوی 4 سال قبل تکرار می شود.

حکومت اسلامی ایران ساختار مافیایی - الیگارشی دارد و مایل به حفظ قدرت است.

راهش را هم یاد گرفته.

ناشناس گفت...

با سلام انتخابات برای ما مردم ایران مثال انتخاب بد بجای بدتر میباشد که البته یکبار هم در دوران اصلاحات در زمان اقای خاتمی تجربه تلخی کسب کردیم که نیازی به تکرار نیست اصولا در سیستم ولایت فقیه انتخابات نمایشی است که برای مردم معنی ندارد.

ناشناس گفت...

با سلام

ذکر این نکته و یادآوری به آقای سحرخیز مهم است که در ایران صحبتهای نامزدهای انتخاباتی به هیچ وجه نمیتواند ملاک انتخاب انها باشد .
مثال بارز ان سیاست احمدی نژاد در قبال حجاب زنان قبل از انتخابات است که بعد از به قدرت رسیذن ایشان بصورت صد در صد متضاد با صحبتهایش در جامعه اجرا شد.
در واقع دروغ در وجود تمام نظام نهادینه شده . و نامزدها هم از این قاعده مستثنی نیستند

ناشناس گفت...

سلام منظور از ساختار شکنی برای اصلاحات در جامعه چیست ؟ آیا در سیستمی که تمامی قدرت در دست ولایت فقیه است و ریس جمهور صرفا طبق نظر ولایت فقیه عمل میکند کدام ساختار باید توسط چه کسی شکسته شود

ناشناس گفت...

صحبت در مورد انتخابات جمهوری اسلامی و نامزدهای ان واقعا عجیب به نظر میرسد.
ایا بعد از این همه سال و تجربه خاتمیها و احمدی نژاذها و امثالهم باز هم شما انتظار دارید که رییس جمهور تایید صلاحیت شده ای بر سر کار بیاید و وضع مملکت را بهبود بخشد؟
واقعا تفاوتی بین نوری و خاتمی و کروبی و احمدی نژاد و .... وجود دارد؟
ایا اگر خاتمی دوباره بر سر کار امد و 5 سانتیمتر روسری خانمها عقب تر رفت این شما رو رابه اهدافتون نزدیکتر میکنه؟
آیا بهتر نیست اساس نظام رو با شرکت نکردن در انتخابات زیر سوال برد؟

ناشناس گفت...

وفا

اگر خاتمی در انتخابات شرکت کند، موج عظیمی از مردم بیش از دفعه قبل به وی رای می دهند. مردم ایران خاتمی را خیلی دوست دارند.

ناشناس گفت...

اولا انتخابات نه بلکه انتسابات
این انتخابات متعلق به مردم ایران نیست در واقعه دعوا بر سر تقسیم غنایم بین جناهای حاکم حکومتی میباشد در حکومتی که انتخاب ولایت فقیه را باید مردم انتخاب کنند نمی توان انرا انتخاب نامید بهتر است که این بازی را انتسابات بنامیم

ناشناس گفت...

سلام
کاندیداهای مورد نظر حکومت باید از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و در نهایت حکم ریاست جمهوری را رهبر تایید میکند حالا لطفا مشخص کنید نقش مردم در این میان کجای کار است؟

ناشناس گفت...

من در دوره دانشجویی فعال بودم. الان هم پناهنده نیستم و دانشجو هستم. اگر در داخل ایران می ماندم با تربیتی که در دوران مدرسه و دانشگاه داشتیم با فعالیتمان دوباره همین وضعیت را تولید می کردیم. چون ذهنیت ما تفاوت بنیادی با وضعیت موجود ندارد, نهایتش باز می شود همین. راه خروج از این بن بست در داخل ذهنیت اصلاح طلب یا اصول گرا وجود ندارد. خروج از کشور زمینه ساز یافتن راه حلی خارج از آن چهر چوب ذهنی موجود بوده است.

 

ناشناس گفت...

آقای سحر خیز که بخاطر گاز گرفتن اژه ای چنان علم شنگه به کردند , چطور می تونند حرف از مبارزه و پرداختن بها بدهند؟ و در مورد بقیه با کنایه ؟

چطور هم هست که وقتی بعضی مانند مهر نهاد بها می دهند اصلاح طلبان داستان را بایکوت می کنند؟
ملت وقتی ببینند که بها بدهند و شما نشسته اید که مترصد در دست گرفتن قدرت باشید, ملت بها نمی دهند.

ناشناس گفت...

تحلیل های آقای افشاری کاملا اشتباه است. ایشان به نطر نمی رسد که فردی باشند که بتواننددر این خصوص نظر بدهند.... سانسور کن وفا!!
بنظر من سحر خیز واقع بینانه تحلیل می کنند

ناشناس گفت...

آقای خاتمی پایگاه مردمی دارد و تنها کسی است که می تواند این کشور را نجات دهد....

ناشناس گفت...

سلام در زمان همین اقای خاتمی بود که بیشتر روشن فکرها به قتل رسیدند واقعا ایشان پایگاه دارند البته مردمی نیست بلکه سپاهی و حفاظتی است

مصطفی گفت...

درود فراوان به وفا جان و سایر دوستان عزیز بعد از مدتی.
عبدالله نوری خودش رو دم در وزارت کشور یا شورای نگهبان ( نگهبان از رهبر ! ) اعدام کنه تایید نمیشه که نمیشه. بابا طرف 5 سال زندان بوده ، یارو هیچ کاری نکرده همینطوریش برای مجلس تایید نمیشه چه برسه عبدالله نوری دیگه.
----------------------------
بازم اسپم ! وفا جان
----------------------------
agnostic عزیز میدانید که همیشه و به خصوص در چند سال اخیر بازی استقلال و پرسپولیس کاملاً فرمایشی و تایین شده است ولی ما نگاه میکنیم و تا چند روز بعد از آن هم نظر میدهیم. درسته همه ما میدانیم که این رژیم و کارهایش بازی بیش نیست برای ابقاء بیشتر ولی نمیشه همه چیز را کنار گذاشت و بی اهمیت شد. از دید من این اتصابات تحریم شده هست ولی نمیشه در موردش نظر نداد و تحلیل نکرد.

ناشناس گفت...

سلام و خسته نباشید.
چه فرق می کند چه کسی باشد .چون مردم را آنقدر آزرده اند که کسی دل رای دادن به انتسابات را ندارد.

ناشناس گفت...

آقای مستقیم با این برنامه بیماری احمدی نژاد لطف زیادی به حمهوری اسلامی کردید و اجازه دادید که گروه بسیج حرفهای خودش را بزند بنابراین منتظر پستچی باشید همین فردا عطیه جناب رهبر بدست شما خواهد رسید. اکبر

ناشناس گفت...

سلام
تا زمانی که نظام ولایت فقیه در قانون اساسی هست در کلیات نظام هیچ فرقی نمی کند.پس رای دادن هم بی فایدست.
با تشکر محسن

ناشناس گفت...

جناب وفاي عزيز
نمي دانم چرا بايد به امثالي مانند قاليباف راي داد زيرا او نيز فردي است همانند سردار زارعي و همچنين اگر خاتمي باشد به او راي مي دهم زيرا فردي روشن فكر است اگر چه زياد رشادت لازم جهت مبارزه با مافياي قدرت را ندارد
همايون از تبريز

ناشناس گفت...

سلام
تا زمانی که ولایت فقیه در قانون اساسی هست چه فرقی میکند که به کی رای بدیم؟
با تشکر

ناشناس گفت...

به خاتمی رای نمیدهم چون دموکراسی اعایی او دروغین است!
در کشوری که بیست ملیون ترک ایرانی حق خواندن ونوشتن به زبان مادری خود را ندارند سخن گفتن از دمکراسی توهین به شعور انسان است!

ناشناس گفت...

اگر خاتمی بیاید خاتمی وگرنه قالیباف

ناشناس گفت...

اقوام در ایران همیشه در انتخابات کمترین شرکت را داشته اند!
من در انتخابات شرکت نمیکنم چون از حداقل حقوق انسانی خود؛تحصیل به زبان مادری محرومم

ناشناس گفت...

با سلام
مطمئناً در انتخابات این دوره با رای ندادن مخالفان ملت ایران و رای دادن دوستداران این دولت دوباره احمدی نژاد انتخاب خواهد شد پس مردم ایران با رای ندادن نمی توانند کاری به پیش ببرند، به نظر من با رای دادن به رقبا می توان رای احمدی نژاد را خنثی کرد.
از دوستان می خواهم در این مورد نظر بدهند؟

ناشناس گفت...

با سلام
مطمئناً در انتخابات این دوره با رای ندادن مخالفان ملت ایران و رای دادن دوستداران این دولت دوباره احمدی نژاد انتخاب خواهد شد پس مردم ایران با رای ندادن نمی توانند کاری به پیش ببرند، به نظر من با رای دادن به رقبا می توان رای احمدی نژاد را خنثی کرد.
از دوستان می خواهم در این مورد نظر بدهند؟

ناشناس گفت...

اقوام در ایران همیشه در انتخابات کمترین شرکت را داشته اند!
من در انتخابات شرکت نمیکنم چون از حداقل حقوق انسانی خود؛تحصیل به زبان مادری محرومم

ناشناس گفت...

x از پيرانشهر
با توجه به دوران سه ساله رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد و اينكه ما فهميديم رييس جمهور در ايران واقعا قدرت دارد ميتوانيم با شركت فعال در انتخابات و انتخاب شخص مناسب (خاتمي يا عبدالله نوري)فضاي سياسي و اجتماعي كشور را بازتر كنيم

ناشناس گفت...

تا رفراندوم مجدد برای انتخاب نوع حکومت در هیج یک از انتخابات نامشروع فعلی شرکت نخواهم کرد.

ناشناس گفت...

با سلام .
جوان 25 سالهای هستم ساکن تهران . باید عرض کنیم سیاست های کلی این حکومت به خصوص در عرصه خارجی مسئله ای نیست که شخص رییس جمهور در آن نقش خاصی را ایفا کند .اما در مسائل داخلی با توجه به اینکه بنده دوران آقای خاتمی در در نظد داشته و با مقایسه با اوضاع فعلی نتیجه می گیرم هرگاه شخص شناخته شده وبا درایتی از فیلتر های متعدد موجود گذر کنند می تواند کاندید مناسبی باشدتا حداقل فشار ها ی بخصوص اقتصادی روی اقشار مختلف کمتر شود

ناشناس گفت...

درود

درس تغییر مهمترین ، رای است
آقای خاتمی شایسته ترین فرد است
امیدوارم بیایند کاندید شوند

سپاس

ناشناس گفت...

یعنی چه خلایق هر چه لایق! عزیز من، پدیده های چندوجهی و متکثر اجتماعی را نمی توان با این نوع ضرب المثل ها تبیین و توضیح داد. ما نیاز به نقد اجتماعی داریم. انتخابات تنها راه متمدنانه و دمکراتیک برای اعمال حقوق خود هستیم. باید در انتخابات شرکت کنیم و نگذاریم که حق رای ما به تاراج برود.

ناشناس گفت...

یا باید نوری رای داد و یا به یک خاتمی که برنامه داشته باشد و به اشتباهات گذشته اش اعتراف کند.

ناشناس گفت...

سلام من رای نمیدم چون اگر آقای اوباما به خاطر نشان دادن دموکراسی انتخاب شد چرا در ایران که ادعای دموکراسی می شود جرات اینکه حداقل 1 نفر از اقلیت مذهبی کاندید نمی شود؟

ناشناس گفت...

من شرکت نمی کنم..چون نمی توانم از بین منتخبین تحمیلی یکی را آزادانه انتخاب کنم.

ناشناس گفت...

عقلانیت ما و منطق موقعیت ما حکم می کند که در انتخابات شرکت کنیم و به طرح انتخابات فرمایشی پایان دهیم. این انتخابات دمکراتیک به معنای واقعی نیست، اما در همین محدوده نیز باید آن را جدی گرفت و تلاش کرد کاندیدای ساختارشکن و تحول طلب را ارائه نمود. اگر خاتمی برنام ارائه کند و اهداف مشخص خود را بگوید و به نقد دوران اصلاحات و کاستی ها و توانمندی های آن بنشیند و بپذیرد که ریاست جمهور تدارکات چی نیست، آن وقت می توان با درایت و متانت به اصولگرایان نه گفت و فرصت مجددی برای اصلاح طلبان و از جمله آقای نوری و روشنگری و بسیج مردم ایجاد کرد. عدم شرکت در انتخابات، یعنی تقویت و تثبیت وضع حاکم. این را از یاد ببرید که خرابی چون که از حد بگذرد آباد می گردد! این یک تفکر سراپا غلط و تخریبی است. اصولگرایان بر روی سازمان هایی مانند سپاه و بسیج و ده ها ارگان و نهاد دیگر تکیه و تمرکز دارند، بنابراین تنها کاندیدایی می تواند بر این نظام پادگانی غلبه کند که بتواند موج ایجاد کند و از این طریق، این سازمان آهنین را بشکند. این شدنی است و این به معنای استفاده عقلانی و درست از حق رای است. این حق رای را نباید دست کم بگیریم. باید با انتخاب درست و عقلانیت نقاد از این حق خود حداکثر استفاده را ببریم و خواب حاکمیت یکپارچه و دولت اسلامی را برهم بزنیم. همین چهار ساله نشان داد که میان این که که ریاست جمهور باشد چقدر فرق دارد و این فرق چقدر واقعی و مهم هست. من فکر می کنم ما باید از اشتباه سال هشتاد و چهار درس یاد بگیریم و خردمندانه هر رای خود را به کسی بدهیم که با این سیاست ها مخالف است.

ناشناس گفت...

با سلام خدمت جناب مستقیم به نظر من در شرایط کنونی بهترین گزینه آقای غلامحسین کرباسچی هستند که بعید است از فیلتر شورای نگهبان عبورکنند البته این در صورتی است که ایشان افتخار بدهند وخودرا کاندید کنند.

Unknown گفت...

با درود به وفاي عزيزم.بعرض ميرسانم كه برنامه ميز گردي با شماي امشب4شنبه اعصاب ما را خرد كرد چرا كه خواستيم به برنامه زنگ بزنيم اما متاسفانه شماره تلفن اول برنامه لحظاتي كوتاه امد و رفت و تا پايان برنامه هر چه انتظار كشيديم ديگر شماره تماس را نديديم؟!!بسيار عصبي شديم.
در ضمن خواستم عرض كنم شماوظيفه داريد مردم را اگاه نمائيد كه اگر در انتخابات شركت نكنند هيچ اتفاقي نميافتد.بدرود.

ناشناس گفت...

سلام

بنظر من در حال حاضر قالیباف بهتر از سایر گزینه هاست. چرا که هم بهتر از احمدی نژاد و هم با این اوضاع خراب اقتصادی بدنامیش برای جناح راست باقی میمونه!!

ناشناس گفت...

با درود بر شمابه نظر من اگر كسي مثل خاتمي كه قصد اصلاح داشته باشد كانديد شود بايد راي داد اين وظيفه ما نسبت به فرزندانمان و ايندگان است زيرا من اعتقاد دارم اين ديكتاتوري مذهبي تنها با پوست انداختن جامعه وروي كار امدن سياست مداران اصلاح گر به مرور زمان مضمحل مي شود

ناشناس گفت...

ّّّّّّبا درود بر شما:
با عنایت به این که شاعر می فرماید:
«کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من»
به این می رسیم که ملت ایران باید بدون چشمداشت از سایر ملل و دول جهان و البته با الهام از تجارب آن ها دست به کار شوند و سرنوشت خود را رقم بزنند.و از جایی که تغییرات اساسی از جمله انقلاب، تاثیرات بسیار شدید و منفی مانند آثاری که از انقلاب اسلامی در ایران بوجود آمده،خواهد شد؛می بایستی به فکر راهی بود تا ضمن ایجاد تغییرات اساسی مثبت، کمترین آثار منفی را
برکشور وارد سازد.و آن راهی نیست جز مشارکت حداکثری ملت در انجام اصلاحات در سیستم فعلی. ودر این راه نباید دست آوردهای هر چند ناچیز دولت خاتمی را نادیده گرفت. چرا که اصلاحات یک امر تدریجی است و نباید انتظار داشت که در مدت زمان کوتاهی همه چیز تغییر یابد.پس با حمایت از دولتهای اصلاح طلب مانند دولت آقای خاتمی می توان در دراز مدت وضعیت جامعه و کشور را به جای مطلوب رساند.

سعید س از ایران

Unknown گفت...

این ملت همه جوره رژیم را فرصت داده است اما دیگر قرار نیست انرژی و رؤیای این مردم بازیچه قرار گیرد.تنها راه نجات رژیم حضور خاتمی است کهاز ایشان خواهش می کنیم به خاطر مردم وارد میدان نشوند.تا خامنه ای واین تعریف از ولایت وجود دارد هیچ پیشرفتی متصور نیست.شرایط جهانی و رکود پرشتاب اقتصادی دولت به سود مردم است.تحریم تنها راه است.ساسان/بندرلنگه