۱۳۸۷ مهر ۲۷, شنبه

تفسیر خبر شنبه شب

ایران در هفته ای که گذشت.
در این هفته فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق جمهوری اسلامی را به رشوه دادن به نمایندگان مجلس عراق برای مخالفت با توافق نامه امنیتی با آمریکا متهم کرد و سفیر ایران در عراق آمریکا را به راه انداختن جریان تبلیغاتی رسانه ای ضد جمهوری اسلامی در عراق متهم کرد. حسین ذبحی معاون قضایی دادستان کل جمهوری اسلامی گفت بیش از صد هزار نفر در ایران ممنوع الخروج و ممنوع المعامله هستند. محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی میزبان بیش از چهل تن از سران مذهبی و سیاسی جهان در کنفرانس بین المللی دین در دنیای جدید بود. پنج تن از این میهمانان با آیت الله خامنه ای نیز دیدار کردند. وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام کرد شمار مبتلایان به ویروس اچ ای وی در ایران نسبت به سال گذشته سی درصد افزایش یافت. سفارت ایران در فرانسه متن نامه اخیر سعید جلیلی به خاویه سولانا را منتشر کرد. سولانا نامه را شکوائیه ای نسبت به سیاست اروپا در برابر برنامه اتمی ایران خوانده بود.
محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی در شهر رشت با اشاره به بحران اقتصادی جهانی گفت سرنوشت قدرتهای غربی بهتر از سرنوشت فرعون و نمرود نیست. بهای نفت در این هفته با کاهش پنجاه درصدی به پائین ترین سطح خود در ده ماه گذشته، به زیر بشکه ای هفتاد دلار سقوط کرد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در ژنو با خاویه سولانا دیدار کرد. سولانا جمهوری اسلامی را به ادامه مذاکرات تشویق کرد. استرالیا اعلام کرد با به اجرا گذاشتن قطعنامه اخیر سازمان ملل از تامین اعتبار بازرگانی برای معاملات با جمهوری اسلامی خودداری خواهد کرد. طرح استیضاح علی کردان تسلیم مجلس شد. جایزه رز نقره ای به سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اهدا شد. سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک جلسه اضطراری خود را جلو انداخت. دومین جلسه رسیدگی به اتهام جاسوسی سرجوخه دانیل جیمز برای ایران ادامه یافت. کمیته صلیب سرخ در ژنو اعلام کرد عراق و ایران موافقت کردند در مورد ناپدیدشدگان جنگ میان دو کشور همکاری کنند. یک خط مستقیم پرواز هفتگی میان تهران و بغداد برقرار شد. ایران و ژاپن بر سر کرسی شورای امنیت سازمان ملل رقابت کردند. ایران از عضویت بازماند و ژاپن، ترکیه، اتریش، مکزیک و اوگاندا به عنوان پنج عضو جدید غیر دائم انتخاب شدند. کمپین بین المللی حقوق بشر خواستار رسیدگی فوری به پرونده محمد حسن فلاحیه زاده، روزنامه نگار زندانی شد. معاون وزارت خارجه روسیه برای مذاکراتی دو روزه وارد تهران شد. عفو بین الملل ضمن استقبال از صدور بخشنامه عدم صدور حکم اعدام برای مجرمان زیر هجده سال در ایران خواستار تبدیل این بخشنامه به قانون شد. معاون قضایی دادستان کل جمهوری اسلامی اعلام کرد متهمان زیر 18 سال اعدام نخواهند شد بلکه به سایر مجازات مقرر در قانون محکوم می شوند.
در برنامه امشب به واکنشهای تهران به توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا نگاهی خواهیم داشت. پذیرفته نشدن ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد را بررسی می کنیم. به زمزمه های رقابت های انتخاباتی برای ریاست جمهوری آینده جمهوری اسلامی اشاره ای خواهیم داشت و همچنین به همایش دین در دنیای جدید. و نگاهی به تحولات حقوق بشر در این هفته. در برنامه امشب آقای دکتر بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل در استودیوی واشنگتن با ما هستند و آقای کاظم کردوانی عضو پیشین هیئت رئیسه کانون نویسندگان ایران از طریق تلفن از برلین با ما خواهند بود.
چی فکر می کنین؟

۳ نظر:

ناشناس گفت...

با درود و احترام ، وفای گرامی و میهمانان ارجمند؛ عرض شود که جهموری اسلامی به دلایل مختلف از جمله:
1- برنامه اتمی
2- نقض حقوق بشر در درون مرز
3- عدم رعایت کامل قانون اساسی کنونی
4- خارج نمودن سرمایه های ملی
و . . .
تمایل شدیدی به عدم آرامش در خاورمیانه دارد. بعبارتی آرامش در منطقه مساوی است تمرکز کانون توجهات جهانی بسوی ایران. کشوری که هیچیک از سی اصل حقوق بشر را رعایت نمی کند توقع داشت عضو غیر دایم شورا گردد!؟
سیستم فکری جمهوری اسلامی = از آب گل آلود ماهی گرفتن !
از کشوری که جنگ را نعمت می داند چه توقعی می رود!؟ دنیا چگونه روی ایران برای صلح در خاورمیانه حساب می کند!؟ متاسفم که معادلات اقتصادی باعث تداوم بدبختی ملتهای تحت ظلم و ستم گردیده اند. ای کاش منابع نداشتیم!
پاینده ایران

ناشناس گفت...

ابراهيم از گرگان:
برگزاري همایش بین المللی "دین در دنیای جدید " با حضور تعدادی از مقامات پیشین جهان، از جمله کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد و رومانو پرودی نخست‌وزیر پیشین ایتالیا ميتواند چند هدف ناگفته داشته باشد:
- كسب اعتبار داخلي وخارجي(درقياس باگروه حاكم)براي آقاي خاتمي و جناحي كه ايشان آنرا نمايندگي ميكنند بعنوان ظرفیتی برای تسهیل سیاست خارجی ایران ، باهدفگيري انتخابات رياست جمهوري
- شانس ديگر براي سياستمداران پيشين براي بازگشت به صحنه.
_ آلترناتيوي ارزان و سهل (خاتمي)از ديد دول اروپايي براي رهايي ازفشار آمريكا، هرچند به ناكارامدي او آگاهند.

ناشناس گفت...

Hi Dear Vafa,

Just a short nte to thank you for your excellent newstalk programme and in prticular your energetic performance!

Wish you even bettr talks in the future!

Sasan from Dubai