۱۳۸۷ مهر ۲۶, جمعه

تفسیر خبر جمعه شب

مروری بر سیاست خارجه آمریکا در هفته
در برنامه امشب تفسیر خبر به اتفاق آقای دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانت گامری، آقای شایان سمیعی کارشناس صدای آمریکا و همکار عزیزم آقای سیامک دهقانپور به توافقنامه امنیتی عراق، دیدار پرزیدنت بوش با وزرای اقتصاد گروه هفت و نخست وزیر ایتالیا، طرح نجات اقتصادی و نقش اروپا، اظهارات وزیر دفاع آمریکا در مورد افغانستان، موضع آمریکا در مورد آغاز روابط دیپلماتیک میان سوریه و لبنان و وضعیت دو کاندیدای ریاست جمهوری هجده روز مانده به انتخابات نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.
توافقنامه امنیتی عراق
برخی از رسانه های عراقی از توافق امنیتی با امریکا حمایت کرده اند و معتقدند منافع عراق را حفظ خواهد کرد. بسیاری از تحلیلگران شیعه و عرب از بیانیه آیت الله سیستانی حمایت کردند. بیانیه اعلام کرده است این توافقنامه یک مسئله سیاسی است که مردم و پارلمان عراق باید در مورد آن تصمیم بگیرند. در همین حال انجمن پژوهشگران سنی فتوایی صادر کرد و با این توافق مخالفت نمود و آنرا "به رسمیت شناختن قانونی تجزیه عراق" نامید. برخی از روزنامه های عراق از رهبران سیاسی خواست از اظهارات غیر مسئولانه بپرهیزند و توافقنامه پیشنهادی را بپذیرند چرا که این توافقنامه به نفع مردم عراق است. در این میان برخی از کارشناسان از مداخله جمهوری اسلامی در به انجام رسیدن این توافق نگرانند.

افغانستان
وزیر دفاع آمریکا رابرت گیتس در موسسه صلح آمریکا ضمن اشاره به اهمیت یافتن راهکارهای جدید و ایجاد موسسات جدید برای مقابله درازمدت با افراط گرائی به افغانستان اشاره کرد و گفت امنیت مردم آمریکا به توانایی مقابله با ستیزه گریهای تازه و جلوگیری از سقوط کشورهای بی ثبات بستگی خواهد داشت.
طرح نجات اقتصادی و نقش اروپا
پرزیدنت بوش در این هفته با وزرای امور اقتصادی گروه هفت دیدار کرد و همچنین با سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا دیدار داشت. ناظران یکپارچگی و موفقیت اتحادیه اروپا برای حل بحران اقتصادی را نشانی از "انتقال قدرت" اقتصادی از واشنگتن تعبیر کردند. در آلمان سودوست پرس نوشت "اروپا می تواند پیشگام ساختار مالی جدید جهانی باشد." ال پائیس در اسپانیا نوشت "اروپا سوار بر موچ طرح نجات است و رهبران اروپا در صددند ابتکار عمل را برای رفرم سیستم مالی جهانی در دست بگیرند." ایندیپندنت لندن واکنش اتحادیه اروپا را سریع و فراگیر توصیف کرد. پرزیدنت بوش اعلام کرد "تدابیر اقتصادی ما فوق العاده است. کاملا سنجیده و ضروری و من مطمئنم در درازمدت اقتصاد به حالت عادی خود بر خواهد گشت."
"فصل جدید" در روابط دیپلماتیک لبنان و سوریه
رسانه های عرب از برقراری روابط دیپلماتیک میان لبنان و سوریه استقبال کردند اما برخی خمچنان نسبت به انگیزه های سوریه مشکوکند. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد "این قدمی مثبت از طرف سوریه برای پذیرش کامل مسئولیت های خود و اجرای آن بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت و دیگر معاهدات بین المللی است." اما مسئله مرزی میان دو کشور از جمله مسائلی است که هنوز نیاز به توجه دارد.
چی فکر می کنین؟

۷ نظر:

ناشناس گفت...

آقای مستقیم سلام
کیفیت صدای voa خیلی مشکل داره ودائما قطع میشه این اشکال رو من چک کردم وجاهای دیگه هم دارند
مربوط به پارازیت هم نیست چون بقیه کانال های voa در هاتبرد این اشکال رو ندارند
فکر کردم سریع ترین راهی که میشه این اشکال رو اطلاع بدم از طریق شماست
ممنونم از شما وامیدوارم حل بشه
علی از تهران

ناشناس گفت...

ابراهيم از گرگان:
آيا بين وضعيت كنوني حضور امريكا در عراق و آنچه كه توافقنامه امنیتی تعريف ميكند تفاوتي هست ؟
اصولا چرا آمريكا بدنبال جلب همكاري نيروهاي بين المللي همانند سازمان ملل ويا متحدين اروپايي خود در تثبيت دموكراسي در عراق نيست ؟ اين ميتواند باعث كاهش خشونت هايي كه منشا ضد امريكايي دارند شده و فشارافكارعمومي آمريكا عليه جنگ عراق و بهانه جويي حكومت ايران براي دخالت در آنكشور را كم كند

ناشناس گفت...

با درود و احترام ، نظرات بنده:
------------------------------
توافقنامه امنیتی عراق:
جهموری اسلامی تمام توان خود را برای به سرانجام نرسیدن این توافقنامه بکار می برد مخصوصاً در این برهه از زمان که موضوع انتخابات آمریکا به مرحله حساس رسیده و نظام تمایل شدیدی به دموکراتها دارد.
------------------------------
افغانستان:
شوربختانه بازهم سوء استفاده ازفرهنگ پایین عامه مردم افغان باعث تشکیل یک جهموری اسلامی دیگر گردید که یقین بدانید تا زمانیکه سوء استفاده از دین در دولتها وجود دارد هیچ کشوری با تمام تلاشهای جهانی به صلح پایدار دست نمی یابد. باید کار فرهنگی روی مردم افغانستان انجام گرفته و با یک رفراندم عمومی مردم با آگاهی بتوانند نوع حکومت خود را انتخاب نمایند وگرنه جنگهای چریکی هیچ وقت پایان ندارد.
-------------------------------
طرح نجات اقتصادی و نقش اروپا:
در اینکه اروپا (بویژه انگلستان) همواره سعی در خروج از زیر سایه سنگین آمریکا را دارد شکی نیست و بعد از 11 سپتامبر در تمام سیاستهایی که منجر به فرو رفتن بیشتر ایالات متحده در جنگ و رکود اقتصادی می شد زیرکانه همراهی و زیرکانه نیز خود را کنار کشید.بعبارتی آمریکا را به سمت جلو هل داد و بعد از فروکش آب و تاب ماجرا خود را کنار کشیدند و انگشت اتهام هموار به سمت امریکا بوده است که این موضوع باعث نارضایتی در کشور شد که بالطبع برای جلب رضایت مردم ، دولت مجبور شد آوانسهایی خارج از عرف اقتصاد به آنها بدهد و نتیجه را مشاهده می فرمایید.
--------------------------------
"فصل جدید" در روابط دیپلماتیک لبنان و سوریه:
سوریه در چند سال اخیر روند عاقلانه ای را پیش گرفته است و اگر فشارها و تحریکات جهموری اسلامی در درون کشور سوریه حذف گردد تمایل بسیار زیادی در بین رییس جمهور سوریه در خصوص صلح و دوستی در منطقه وجود دارد.
-------------------------------
پاینده ایران

ناشناس گفت...

با سلام آقا وفاي عزيز

بحران اقتصادي مانند خشكسالي است كه اگر در مناطق مرطوب بيايد مطمئناً خسارت آن از مكاني كه كوير باشد بيشتر است. كشورهاي صنعتي همانند مناطق مرطوب هستند و ايران ، كوبا ، ونزوئلا و ديگر كشورهاي جهان سوم همانند مناطق كويري هستند كه چيزي ندارند از دست بدهند پس نبايد انتظار داشت ايران همانند آمريكا بحران اقتصادي داشته باشد و اين به دليل شيوه درست مديريت نيست بلكه به دليل عدم صنعتي بودن و نداشتن اقتصادي پويا و همچنين از قبل در وضعيت بحران اقتصادي قرار گرفته است.

ژوان از كردستان

ناشناس گفت...

کوروش از شهریار اقای مستقیم سلام مدتی است برنامه های صدای امریکا هم در تصویر و هم در صدا دچار مشکل شده. با تشکر ازشما

ناشناس گفت...

با عرض سلام وخسته نباشيد
1ذيكر از قبول نشدن ايران در سازمان ملل
بي حرمتي به مذاهب
مثل اهل تسنن و بهايياناست
كه درمورد انبيشتر سازمان صدا و سيما بيشتر اين موارد رانقظ كرده است
ودروغگوييهاي روسان دولتي در تمامي گانالهي تلويزيوني ميباشد بختيار از كردستان

ناشناس گفت...

سلام و سپاس بر شما و ياران