۱۳۸۷ مهر ۲۳, سه‌شنبه

نوسان بهای نفت و نوسان اقتصاد ایران

در میزگرد امشب شرکت کنید.
میزگرد امشب میزبان دکتر حسن منصور استاد اقتصاد دانشگاه بین المللی شیلر است. دکتر منصور به بررسی تاثیر بحران اقتصادی جهان وطرح نجات اقتصادی بر بهای نفت خواهد پرداخت.
بهای نفت برای نخستین بار در نزدیک به یکسال گذشته در حدود بشکه ای 80 دلار نوسان می کند. تابستان گذشته بهای نفت به نزدیک 150 دلار در هر بشکه رسید که تقریبا دو برابر قیمت کنونی آن بود. پس از طرح های نجات اقتصادی قیمت نفت اندکی بالا رفته است. بهای کنونی نفت تاثیر شدیدی بر درآمد نفتی ایران دارد. قرار است سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، ماه آینده درمورد عرضه، تقاضا و بهای نفت تشکیل جلسه دهد. ایران خواهان کاهش تولید نفت و افزایش قیمت است.
آیا اقتصاد ایران با توجه به کاهش پنجاه درصدی بهای نفت دوام خواهد آورد؟ آیا سخنان تند رئیس جمهوری ایران باعث افزایش بهای نفت بوده است؟

چی فکر می کنین؟

۲۱ نظر:

مجله فنسالار گفت...

با درود به وفای عزیز و میهمان محترم برنامه.
یک سوال داشتم.

قیمت نفت در جهان چگونه تعیین می شود؟ یعنی در همان بازار بورس چگونه بر اساس عرضه و تقاضا این قیمت تعیین میشود آیا بین بورس ها هماهنگی میشود؟
آیا محاسبات خاصی انجام میشود؟

ناشناس گفت...

با درود
جناب دكتر منصور آيا بنظر شما با اين روند نزولي قيمت نفت باز هم بيماري هلندي مثل سابق گريبانگير اقتصاد ايران مي‌شود؟ و آيا سخنان جنجال‌برانگيز احمدي نژاد بازهم به داد قيمت نفت خواهد رسيد؟ و باز آيا راه رشد اقتصادي كشور، تحريك افكار عمومي با سخنان نسنجيده است؟
با سپاس

مجله فنسالار گفت...

سوال
هزینه تولید نفت چند دلار در هر بشکه است آیا هزینه تولید نفت هم دچار تورم جهانی شده؟

مصطفی گفت...

پایین آمدن تدریجی قیمت نفت دولت و حکومت ایران له خواهد کرد.

ناشناس گفت...

ba salam?
az aghaye baharlou che khabar? omidvaram salamat bashand.

ناشناس گفت...

به باور من اقتصاد ایران همین الان هم از بین رفته است و چون عمده ترین درآمد ایران از صدور نفت می باشد مسلما کاهش بهای نفت تاثیرات چشمگیری بر سفره ی مردم و به ویژه قشر کم درآمد خواهد داشت.
سخنان احمدی نژاد مسلما از این حیث که نگرانی جهانی را درباره ی مسائل خاورمیانه دامن می زند ایجاد تنش می کند سبب افزایش بهای نفت می گردد و در ضمن فرار سرمایه از ایران را نیز موجب می شود.
آریا از تهران

ناشناس گفت...

ابراهيم از گرگان

آيا افزايش فيمت نفت در گذشته نزديك اثر دومينويي (تسلسلي) در بحران اقتصادي كنوني جهان داشته و اگر چنين است يكي از راههاي مقابله با آن كنترل بهاي نفت و مقابله و فشار برروي محركاني مانند حكومت ايران است؟

Unknown گفت...

ba doroode faravan,aya in nazarie dorost ast ke tamam tahvolat donya teye sad sale akhirmesle janghaye jahani enghelabe iran,va ghodrat gereftan amrika va bohrane akhir hame be naft va gheymatash marboot ast?

Omid گفت...

Ba dorood,Be nezare shoma agar Iran digra nafti baraye foorosh nadashteh bashad, Aya in emkan vojood darad ke Demokrasi dar iran pishraft khahad dasht? ba tashakoor

ناشناس گفت...

درود بر وفای عزیز و جناب دکتر
جناب دکتر پرسش من این است که حال با این تحولات ایجاد شده در وضعیت اقتصاد ما به عنوان شهروندان عادی جامعه چگونه میتوانیم خود ر در برابر این مشکلات حفظ کرده و به بهترین حالت از آن گذر کنیم.؟

ناشناس گفت...

حناب دكتر سقوط بهای نفت بر ادامه بحران مالی جهانی جه تاثيري دارد

فرشاد از اهواز

ناشناس گفت...

فكر كنم اگر از يك استاد داشگاه سوال كنيم چند تا تعريف درباره اقتصاد داشته باشه كه توي ايران معني ندارند. مي‏خوام بگم ايران به اون صورت كه فكر ميكنيم اقتصاد ندارد! جواب ساده است: ايران اقتصاد تك بعدي دارد و بيشتر آن هم از نفت است. پس بسيار طبيعي است كه با نوسان آن كل ايران بلرزد!!

ناشناس گفت...

با سلام
گويا در اعلام قيمت نفت در رژيم شاهنشاهي اشتباهي شد و 7 دلار گفته شد. در حالي كه در دهه‌ي پنجاه بهاي نفت به حدود 40 دلار رسيد و قيمت دلار 7 تومان بود.

ناشناس گفت...

با درود مجدد
جناب دکتر با توجه به رکود شدید مسکن در ایران پیشبینی شما از آینده اقتصاد ایران تورم است یا رکود بیشتر؟

وفا گفت...

دوستان عزیزی که برنامه را دیدند می توانند راجع به موضوعاتی که در برنامه مطرح شد نیز ابراز نظر کنند

ناشناس گفت...

وفای عزیز

ابراز نظر کردیم، ولی باب شما نبود. واقعا فرق تو با آخوند های جمهوری اسلامی چیست؟
هر دو شما تمایل دارید که منافع خود را حفظ کنید. شمااز شغلتان در ص آ نگران هستید، آخوند ها هم ترس دارند که قدرتشان را از دست بدهند.

اگر رژیم جمهوری اسلامی تحمل نقد خود راداشت، فکر نمی کنم ص آ را کسی تما شا می کرد.

مجله فنسالار گفت...

در حال حاضر رژیم جمهوری اسلامی بر روی انرژی هسته ای تبلیغات می کند و مسئله جایگزینی برای نفت و ... را مطرح می کند.

از طرفی ایران کشوری آفتابی و در بعضی مناطق وزش دائمی باد وجود دارد.

آیا امکانش هست از یک متخصص یا تولیدکننده سیستمهای دریافت انرژی از خورشید و باد دعوت کنید در میز گرد شرکت کند تا نظرش را درباره استفاده از این منابع در جهت تولید برق و گرما و میزان اقتصادی بودن و بازده آن بشنویم؟

تا کنون برنامه های متعددی درباره انرژی اتمی پخش کرده اید خوب است از متخصصین انرژی های طبیعی دعوت کنید تا مردم متوجه شوند که دولت ایران ویژگی اقلیمی ایران را نادیده گرفته استو انرژی خطرناک هسته ای را به انرژی پاک خورشیدی ترجیح داده که همین اصرار جمهوری اسلامی شاید بیشتر به همان نیت تولید تسلیحات اتمی باشد.

مثلا از متخصص مربوطه می توان پرسید که هزینه سرانه و بازدهی تولید انبوه تاسیسات تولید برق و گرمای خورشیدی چقدر است.

خیلی دوست دارم بدانم با این 20 میلیارد دلار که هزینه انرژی اتمی برای یک نیروگاه شده چند مگاوات در سال می توانستیم از خورشید انرژی بگیریم.

با تشکر

ناشناس گفت...

گزارش تصویری تلویزیون جمهوری اسلامی از بهشت و جهنم
http://www.youtube.com/watch?v=2HQ-lMmtSaw&feature=related
به نقل از خبرگزاری اونور دنیا

ناشناس گفت...

خانمه هم توی جهنم با حجاب بود لول
فقط معلوم نیست اینا چرا ما آدم معمولیارو اینقدر حواله به اون دنیا میدن! یا به بهشت خوبش یا به جهنم ترسناکش!!
هیچوقت خودشون به تظلمی که به میلیونها ایرانی روا داشتند فکر نمیکنند؟
آواز آهسته مرگ رو یعنی نمیشنون؟

ناشناس گفت...

با درود فراوان به شما ودو میهمان عزیزتان دکتر سازگارا ودکتر نوری زاده

پرسش اصلی من ازدو میهمان گرامیتان این است که با توجه به خط ونشان کشیدنهای اقتدارگرایان حکومتی ازحالا به جناح اصلاح طلب در مورد عدم حضور کاندیدای خاص وهمین طور انفعال توام با چند دستگی در جبهه اصلاح طلبان شرایط نشان از انسداد سیاسی همانگونه که آقای اکبر گنجی روشن بینانه در مانیفست جمهوری خواهی دیدند نیست؟ وآیا تغییر عمر یا زید گامی در جهت حل مشکلات اساسی نظام سیاسی وروش حکومتی بر خواهد داشت ویا فقط عناوین اطلاق شده به حاکمیت از اصولگرا به اصلاح طلب تغییر می کند؟

پیشنهاد می کنم که این کندوکاو در مسایل بنیادین تاریخ ایران وعلی الخصوص تاریخ معاصر را بیشتر موشکافی کنید. باسپاس از اجرای جذاب آقای چالنگی.
{خواهشمندم امکان ارتباط نزدیک با میهمانان برنامه چه از طریق ایمیل یا وبسایت آنها را بیشتر معرفی کنید.}
راستین از تهران

وفا گفت...

دوستان عزیز لینک "خارج از دستور" برای موضوعات خارج از دستور است و هر ماه تجدید می شود.