۱۳۸۷ مهر ۲۲, دوشنبه

پیش شرط جدید ایران برای مذاکره با آمریکا

به نقل از ایرنا و همچنین رسانه های داخلی و خارجی ایران از جمله اسوشیتد پرس مهدی کلهر مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی پیش شرط مذاکره با آمریکا را خروج از منطقه خاورمیانه و قطع حمایت از اسرائیل عنوان کرد. اسوشیتد پرس می نویسد معلوم نیست این اظهار نظر سیاست دولت است یا خیر چرا که کلهر در سمتی نیست که برای سیاست خارجی تصمیم بگیرد.
در عین حال نگاهی به صحبتهای او خالی از لطف نیست! کلهر می گوید در صورت انجام دو شرط فوق شاید بتوان با آمریکا مذاکره کرد "چرا که ما به توبه معتقدیم و دین ما توبه را می پذیرد" به نظر شما دیپلماسی بین المللی با شرعیات چه رابطه ای دارد؟ اگر دارد رابطه ایران با چین و روسیه و کوبا و ونزوئلای "کمونیستی" یا دیگر کشورها بر پایه کدام اصل از اصول دین است؟!

مشاور رسانه ای احمدی نژاد با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در سازمان ملل می گوید "انقلاب اسلامی طریقه استدلال و سخنانی دارد که این طریقه استدلال در میان ملت ها دارای یک ضریب نفوذی است." به نظر شما در جایی که رئیس جمهوری ایران از پاسخ به سوال خبرنگاران طفره می رود و به جای استدلال "مغلطه" می کند کلهر از چه استدلالی صحبت می کند و اشاره او به کدام ملت هاست؟

مهدی کلهر همچنین می گوید"ما با آمریکا اختلاف مرزی نداریم...آمریکا باید به مرزهای خودش برگردد، آمریکا اکنون در منطقه ما حضور ظالمانه و جبارانه ای دارد...همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در مسئله فلسطین ما تا آخر ایستاده ایم..." به نظر شما اگر آمریکا به "جغرافیای سیاسی و مرز کشورها احترام نمی گذارد" و این بد است چرا کلهر به "منطقه ما" اشاره دارد نه مملکت ما و اگر "حمایت از اسرائیل" بد است چگونه "حمایت از فلسطین" توجیه دارد؟

کلهر مطالبات گذشته ایران از آمریکا را "خیلی کوچک" خواند و گفت "ما حاضر نیستیم محرومین و مظلومین جهان و کسانی که زیر فشار چکمه های صهیونیسم هستند را با منافع کوچک معاوضه کنیم" چرا آقای کلهر که می گوید "ما هنوز معتقدیم ابر قدرت آمریکا که ادعای اداره جهان را دارد شایسته اداره کردن حتی داخل خود آمریکا نیست" این مسئولیت را برای سران جمهوری اسلامی متصور نیست؟ آیا در ایران "محروم و مظلومی" نمانده است؟

چی فکر می کنین؟

۳ نظر:

وفا گفت...

یادم رفت بگم منوچهر متکی از برداشتن پیش شرط آمریکا برای مذاکره صحبت کرده بود حالا مهدی کلهر پیش شرط تعیین کرد یا شاید توصیه کرد.

ناشناس گفت...

با سلام
تفسیر خبر امشب با اجرای آقای جمشید چالنگی نسبت به قبل بسیار عالی و متفاوت بود
با تشکر از مدیریت صدای آمریکا
موفق باشید

مجله فنسالار گفت...

درود بر وفای گرامی

اولا در جمهوری اسلامی در راستای شعارهای اول انقلاب تا می توانید آزاد هستید که سخنرانی کنید برای همین وزیر بهداشت ، وزیر نیرو ، رئیس سازمان گوشت و مدیر بخش بازیافت شهرداری همه در سخنرانی های خویش برای اینکه مقابل رهبری خودشیرینی کرده و خود را انقلابی ناب معرفی کنند هر چند وقت یکبار علیه آمریکا و اسرائیل سخنرانی می کنند.

ثانیا جمهوری اسلامی باید بین فلسطینی ها و بنیادگرایان اسلامی محبوبیت خود را حفظ کند از طرفی نباید معادلات روابط خود با غرب را خیلی پیچیده کند یعنی باید کاری کند که هم بنیادگراهای جهان را به اصطلاح خر کند هم غرب را.
پس افرادی که به وزارت خارجه ارتباطی ندارند علیه آمریکا و اسرائیل سخنرانی می کنند تا هردو جنبه رعایت شود. به فلسطینی ها می گویند دید در راه شما چطور ایستادگی کردیم.
به غربی ها هم می گویند بیخیال شوید این آقا کاره ای نیست.

ثالثا نباید از نظر دور داشت که قطع رابطه ایران و آمریکا بسود کشورهایی نظیر روسیه و چین و دوبی و ترکیه و حتی اروپا است.
این کشورها برای منافع سرشار اقتصادی که نصیبشان می شود با دادن رشوه های کلان از میان مقامات ایران کارگزارانی برای خود پیدا می کنند.

از سوی دیگر قطع رابطه ایران و آمریکا نون دونی برای بعضی مقامات ایران شده آنان به این بهانه دلال خرید کالاهای تحریمی هستند و به این بهانه پول مملکت را بالا می کشندو به دوبی منتقل می کنند.

اینان هم یک لابی ضد آمریکا در حکومت ایران تشکیل داده اند.

این سه عامل باعث می شود که هر چند وقت یکبار شاهد مانورهای ضد آمریکایی در کشور باشیم.