۱۳۸۷ مهر ۱۶, سه‌شنبه

بحران اقتصادی جهان

میزگرد امشب میزبان دکتر کامران دادخواه استاد اقتصاد دانشگاه نورث ایسترن در بوستون است.

در میزگرد امشب شرکت کنید.

آیا طرح نجات اقتصادی 700 میلیارد دلاری آمریکا موثر است؟

دامنه این بحران تا چه اندازه گسترده خواهد شد؟

آیا بحران اقتصادی جهان بر اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت؟

واکنش به رای نهائی مجلس نمایندگان آمریکا واکنشی سریع همراه با حس تسکین و امید به تغییرات عمده در سیستم مالی بود. لوموند فرانسه نوشت "برنامه نجات هفتصد میلیارد دلاری پالسن می تواند بزودی بازار را آرام کند." الجزیره نوشت "دوران خوشی وال استریت به پایان رسید" و پیش بینی کرد لایحه اخیر برای شش ماه آینده کارهای زیرساختاری را آغاز خواهد کرد تا دولت آینده آمریکا طرح جدیدی ارائه دهد. ایندیپندنت بریتانیا می پرسد آیا بحران به پایان رسیده و می نویسد "هنوز راه درازی برای بازگشت اوضاع به حالت عادی وجود دارد."
پرزیدنت بوش گفت "ما با اتحاد برای تصویب این لایحه اقدامی جسورانه انجام دادیم تا بحران وال استریت به بحران جوامع مختلف در سراسر آمریکا تبدیل نشود. و به جهان نشان دادیم که آمریکا بازارهای مالی را به ثبات خواهد رساند و نقش رهبری اقتصادی جهان را همچنان بر عهده خواهد داشت."
در عین حال برخی ناظران ابراز نگرانی کرده اند که این بحران بر بودجه اقدامات بشر دوستانه تاثیر منفی بگذارد و باعث تقویت افراطگرایان شود. اشاره این ناظران به دوران رکود و کسادی آمریکا در 1930 است که به اعتقاد آنان منجر به بروز نیروهای افراطی چون تازیسم و فاشیسم شد. الوطن در عربستان سعودی نیز به همین موضوع توجه دارد. کومپاس اندونزی می نویسد گسترش این بحران به سه قاره "نشان از پایان کاپیتالیسم و اقتصاد بازار است." این در حالی است که دیگر کارشناسان بحران را بخشی از ماهیت اقتصاد بازار می دانند و می گویند این اولین بار نیست که شاهد بحران هستیم و آخرین آن هم نخواهد بود.

شما چی فکر می کنین؟

لینک مرتبط

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

با درود
جديداً دكتر بيژن بيدآبد در مقاله‌اي گفته‌اند كه آتش بحران اقتصادی آمریکا، دامن بانکهای خصوصی ایران را می گیرد و باید منتظر ورشکستگی بانک های خصوصی در ایران باشیم. آيا شما اين را تأييد مي‌كنيد و راه چاره در چيست و آيا سپرده‌هاي مردم در اين بانكها در خطر مي‌باشد؟
با سپاس
علي از همدان

مجله فنسالار گفت...

1- آیا این بحران اقتصادی می تواند باعث رشد اقتصاد روسیه شود یا این رقیب سیاسی آمریکا هم در این بحران آسیب خواهد دید؟

2- اصولا این بحران به علت کاهش تقاضا برای محصولات کارخانه های آمریکا بوده است؟ اگر بله این چه ربطی به وامهای مسکن و ورشکستگی بانکهای وام دهنده دارد؟
آیا بحران حاضر مربوط به بخش بانک و مسکن است یا تمام کارخانجات آمریکا در خطر قرار گرفته اند؟

ناشناس گفت...

وفای با وفای عزیز! آقا جسارتا این شعر " ما زنده از انیم که آرام نگیریم موجیم که اسودگی ما عدم ماست" از مرحوم اقبال لاهوری است نه کلیم کاشانی.
زیاده جسارت است.
سینا-کرج

ناشناس گفت...

با سلام
وفا جان برنامه خوبي داشته باشيد.
لطفا در مورد بورس ايران و اينكه چقدر داراي اعتبار جهاني هست هم صحبت كنيد.

با تشكر

ناشناس گفت...

با درود
پيرو سوال قبلي، پرسشي ديگر:
آيا باوجود سرمايه‌گذاران عمده‌ي خارجي در بانك‌هاي خصوصي ايران از جمله سرمايه‌گذاران اماراتي، بازهم بر وضعيت اين بانكها تأثيري احساس نخواهد شد؟ لازم است توجه كنيم كه بورس امارات امروز دچار نزول شد.
با سپاس
علي از همدان

ناشناس گفت...

دانشجوهایی که برای تحصیل می خواهند به امریکا بیایند چه وضعیتی پیدا می کنند؟ آیا این بحران به امکان بورس گرفتن آن ها تاثیر می گذارد؟ و کلا اثر این بحران بر وضعیت زندگی دانشجویی در امریکا چیست؟

ناشناس گفت...

agha be khoda dige halemun az in barnamehaye sare kari sedaye amrika be ham khord behtare kase kuzatuno jam konid berid in mardome badbakgto be hale khodeshun bezarid, be khoda tv jom.eslami barnamehash enteghadi tare ta shom

ناشناس گفت...

جاوید
درود و خسته نباشید بر وفا عزیز
متاثرم از اینکه برخی در ایران به علت پدید آیی هر گونه مشکلی برای جامعه آمریکا شادمانی می کنند . من امیدوارم بحران اقفصادی بوجود آمده در آمریکا فرصتی باشد برای رشد نه توقف . این بحران درسهایی برای آموختن دارد .همانطور که 11 سپتامبر داشت ( هر عملی عکس العملی دارد و رویدادها با هم بنوعی پیوند دارند ) فراموش نکنیم ، موفقیت های بزرگ توام با شکست های بزرگ نیز هستند . امیدوارم روح تکنو کراسی دوباره جانی تازه بگیرد .

ناشناس گفت...

با سلام خدمت دست اندرکاران صدای آمریکا
ضمن تشکر از زحمت های کارکنان صدای آمریکا که نقش مهمی را در اطلاع رسانی ایفا می نمایند به عرض می رساند در برنامه روز دوشنبه هفته قبل متاسفانه فرد مزدور جمهوری اسلامی به نام پیمان عارف ( که از حزب ملی ایران نیز به خاطر فعالیتهای مشکوک اخراج گردیده است ) به برنامه تفسیر خبر دعوت گردید.البته دعوت از افراد مختلف با دیدگاههای متفاوت امری است خوب و قابل قبول اما متاسفانه ایشان به عنوان یک فعال حقوق بشر به برنامه دعوت شده بودند و اظهار نظر ایشان در رابطه با جدایی طلبان و اینکه باید به شدت با آنها برخورد کرد یادآور ادبیات خشن و ضدانسانی جمهوری اسلامی ایران بود که این امر نه تنها با مخالفت جناب آقای چالنگی مواجه نگردید بلکه به صورت غیر مستقیم آن را قبول هم نمودند و در این میان جا دارد از خانم الهه هیکس فعال حقوق بشر نهایت قدردانی به عمل اید که بدون توجه به جو موجود در استودیو از حقوق فعالان مدنی با هر عقیده ای حتی اگر استقلال طلب بوده باشند دفاع نمود و از خود چهره فردی انساندوست و واقعا مدافع حقوق بشر را به نمایش گذاشت.
امید است آقای چالنگی این رفتارهای غیرانسانی را ادامه نداده و به سیاستهای ضد آذربایجانی خود حداقل در یک مدیای دولتی آمریکا پایان دهد و افکار دیکتاتور مابانه و نژادپرستانه خویش را در جای دیگری ادامه دهد
با تشکر مجدد
اوختای بابایی عجب شیر

رستم فرخزاد گفت...

آقای عجب شیر همه که شدن دیکتاتور و نژاد پرست که . آفرین به شما که نژاد پرست هم نیستی . اگر قراره تفاوت زبانی تفاوت نژادی هم بیاره پس من یک پسر دایی دارم اصلا فارسی بلد نیست صحبت کنه. فقط انگلیسی صحبت میکنه پس اون هم نژادش میشه آمریکایی دیگه؟ منطق شما اینه دیگه؟
عزیز اینجا کشور ایرانه از قدیمیترین کشورهای دنیا. بدلیل مراودات مرزی و رفت و آمد ها و تهاجمات، زبانهای مختلفی هم اینجا صحبت میشه. ولی اگر کسی احساس می کنه تعلقی نسبت به ایران نداره خوب ایرادی نداره میتونه تحقیق کنه ببینه از کدوم کشور وارد این سرزمین شده بروند از همونجا درخواست اقامت کنند. این دلیل نمیشه که مردم ایران از خاک کشورشون بگذرند. اون هم از کجا؟ زادگاه زرتشت؟ آذر آبادگان؟ آتشکده آذرگشسب قبله آریاییها ؟ سرزمین پاپک قهرمان ملی ایرانیها؟ مگر در خواب ببینید.