۱۳۸۷ خرداد ۲۸, سه‌شنبه

واکنش رسانه های عرب به سفر رایس

وزیر خارجه آمریکا کاندولیزا رایس از یازدهم تا شانزدهم ژوئن به پاریس، اورشلیم و رام الله سفر کرد و دیروز در توقفی از پیش اعلام نشده در لبنان با رئیس جمهوری جدید این کشور میشل سلیمان دیدار داشت. او در پاریس در کنفرانس حمایت از افغانستان شرکت کرد و ضمن تاکید بر تعهد آمریکا در قبال مردم افعانستان گفت "افغانستان از زمان برکناری طالبان پیشرفت چشمگیری داشته" و ما در آن کشور شاهد "پیدایش و بروز ساختار حکومت محلی، واحد پول با ثبات و ارتش ملی مستحکم و در حال گسترشی هستیم."

سفر کاندولیزا رایس به اورشلیم و رام الله و ملاقات با زیپی لیونی همتای اسرائیلی او و محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی به هدف گفتگو بر سر اجرای تعهدات دو طرف بر مبنای نقشه راه، وضعیت غزه و دستیابی به توافق صلح تا پایان سال برای تاسیس کشور فلسطین در کنار کشور اسرائیل صورت گرفت.

واکنش رسانه های عرب به این سفر و تعهد آمریکا برای دستیابی به صلح با شک همراه بود. رسانه های عرب از انتقاد "تند" کاندولیزا رایس از گسترش شهرک سازی های اسرائیل استقبال کردند اما بیشتر تحلیلگران معتقدند آمریکا به میزان کافی به اسرائیل در مورد مذاکرات صلح فشار نمی آورد. الحیات الجدیده فلسطینیان نوشت "رایس از فعالیتهای شهرک سازی انتقاد می کند اما هیچ چیزی را در زمان مذاکره یا در محل تغییر نمی دهد." الجزیره، رسانه طرفدار اعراب، ابراز نگرانی می کند که ملاقات رایس با مقامات اسرائیلی و فلسطینی "از شکست فرایند صلح جلوگیری کرد اما از آن فراتر نرفت. " الاخبار مصر مینویسد آمریکا برنامه ای برای افزایش فشار بر اسرائیل ندارد و بنابراین "کشور فلسطینی هنوز وعده ای تحقق نیافته است."

پرزیدنت بوش در این مورد گفت "من قویا باور دارم که تاسیس کشور فلسطینی امید و صلح را برای اسرائیلیها و فلسطینیان به ارمغان خواهد آورد." کاندولیزا رایس گفت معتقد است "اقدامات و صحبتهایی که در مورد شهرک سازی اسرائیلی ها صورت می پذیرد تاثیری منفی بر جو مذاکرات دارد و ما باید در موضع اعتمادسازی باشیم نه تضعیف آن."

چی فکر می کنین؟

۱ نظر:

ناشناس گفت...

من فکر می کنم هر جا که آمریکا قدم گذاشته تقریبا موفقیت نسبی خودش را برای دمکراسی بدست آورده .
امان از دست انگلیس که ما رو سی ساله که سرکار گذاشته و دمکراسی دنیا رو با نشاندن آخوندها در ایران به خطر انداخته .. چه سیاستی دنبال می کنه نمیدونم ...
ایران سربلند ایرانی سرفراز
http://irman.blogfa.com