۱۳۸۷ تیر ۸, شنبه

تفسیر خبر شنبه شب

مروری بر مهمترین رویدادهای هفته در ارتباط با ایران و آمریکا

در این هفته پرزیدنت بوش با رئیس جمهوری فیلیپین و نخست وزیر ویتنام بر سر همکاریهای دوجانبه و از جمله اقدامات ضد تروریستی دیدار و گفتگو کرد. پرزیدنت بوش روز چهارشنبه در کاخ سفید با جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق دیدار کرد و در مورد دستاوردهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق با او گفتگو کرد پرزیدنت بوش از طالبانی به عنوان رئیس جمهوری عراق آزاد یاد کرد. روز پنجشنبه پرزیدنت بوش در مورد تحولات مثبت در برنامه اتمی کره شمالی صحبت کرد و اعلام کرد طی 45 روز آینده از کنگره خواهد خواست نام کره شمالی را از فهرست دولتهای حامی تروریسم خارج کند. دیروز پرزیدنت بوش در کمپ دیوید پذیرای ولیعهد ابوظبی بود. در این هفته وزیر خارجه آمریکا کاندولیزا رایس به آلمان، ژاپن و کره جنوبی سفر کرد و امروز به چین وارد میشود. در آلمان کنفرانس بین المللی حمایت از امنیت مدنی و قانونمندی فلسطینیها برگزاربود. او در کیوتوی ژاپن در اجلاس وزرای خارجه گروه هشت شرکت کرد. در سئول هماهنگیهای گروه شش جانبه و همکاریهای منطقه ای مورد بحث قرار گرفت. کاندولیزا رایس امروز به پکن وارد خواهد شد تا از طرف مردم آمریکا با مصیبت زدگان زلزله اخیر همدردی کند. او همچنین با همتای خود در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو خواهد کرد.
اما رویدادهای هفته در ارتباط با ایران. در این هفته روزنامه تهران امروز به دلیل انتقاد از سیاست های محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری، لغو امتیاز شد. اتحادیه اروپا تحریم های جدید علیه بانک ملی ایران را تصویب کرد. دادگاه انقلاب تهران محمد صدیق کبودوند و سعید متین پور، دو روزنامه نگار را به حبس درازمدت محکوم کرد. وزارت کار و امور اجتماعی، انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران را واجد شرایط انحلال اعلام کرد. با رای دادگاه تجدید نظر بریتانیا مجاهدین خلق از فهرست گروههای تروریستی ان کشور خارج شد. این گروه همچنان در فهرست گروههای تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به تحریمهای جدید اروپا گفت ایران دست از غنی سازی اورانیم بر نمی دارد. نیکولا سرکوزی رئیس جمهوری فرانسه در پارلمان اسرائیل گفت ایران اتمی پذیرفتنی نیست. گزارشگران بدون مرز صدور احکام زندان برای کبودوند و توقیف روزنامه تهران و تهدید انحلال انجمن صنفی روزنامه نگاران را محکوم کرد. انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در ایران نسبت به تهدیدهای جدید اعتراض کرد. پرونده اتمی ایران در دستور کار اجلاس گروه هشت قرار گرفت. کانون نویسندگان ایران در بیانیه ای درباره آنچه آنرا فشارهای فزاینده حاکمیت بر گروههای مختلف اجتماعی، محکومیت های جدید و اقدامات ضد انسانی خوانده، هشدار داد. هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت اروپا و آمریکا کوچکتر از آن هستند که بخواهند ایران را تشویق یا تنبیه کنند و باید ادبیات خود را درست و با ایران مذاکره کنند. ایران از چین خواست تا حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه را به رسمیت بشناسد. گروه هشت با انتشار بیانیه ای خواهان تعلیق غنی سازی و همکاری ایران در حمایت از روند صلح خاورمیانه ، ثبات عراق و افغانستان شد. محمد علی دادخواه سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر خواستار توجه یونسکو به وضعیت مجموعه تاریخی پاسارگاد شد که بر اثر آبگیری سد سیوند خطر نابودی آنرا تهدید می کند. محمد جعفری فرمانده سپاه به اسرائیل هشدار داد و گفت اسرائیل در تیررس موشک های ایران قرار دارد. اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی خواست اعدام نوجوانان را متوقف کند.
در برنامه امشب به اتفاق کارشناسان صدای آمریکا در تفسیر خبر، آقای دکتر بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل، آقای دکتر آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مانت گامری و در برلین با آقای دکتر مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین به تاثیر همکاریهای کره شمالی با جامعه بین المللی بر جمهوری اسلامی، در ارتباط با برنامه اتمی، نگاهی خواهیم داشت. همچنین تحریمهای اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا را بررسی میکنیم و در این راستا به نقش بنیاد مستضعفان در صنعت نفت ایران خواهیم پرداخت. صحبتها همچنان بر سر بررسی گشایش دفتر صدور ویزای آمریکا در ایران وجود دارد. این صحبتها از کجا آغاز شد و در صورت واقعیت چه تاثیری میتواند بر روابط دو دولت و مردم دو کشور داشته باشد؟ و در پایان نیز به مهمترین رویدادهای حقوق بشری این هفته می پردازیم.

۶ نظر:

Unknown گفت...

درود بر آقا وفا عزیز
شما اخبار مهم این هفته را در این پست طوری یادآور شده اید که مرور خیلی جالبی است.
برنامه ات عالی بود مثل همیشه آقا وفا . برنامه شنبه ها از برنامه های جذاب تفسیر خبر است.
من خیلی بعید میدونم که این حکومت اجازه راه افتادن دفتری برای امریکا در تهران بدهد ولی اگر این اجازه را بدهد اول به ضرر صنعت توریسم ترکیه و امارت خواهد بود !!
خودتان میتوانید حدس بزنید چه ربطی دارد ...
:)
وفا جان .. ایران همانطور که گفتم جنگ گرمی در پیش دارد زیرا این حکومت کاملا راه خود را انتخاب کرده است و اکنون این بستگی به نحوه عملکرد غرب دارد که این حکومت چقدر به اهدافش برسد !!
مطئنم شما منظورم را متوجه هستید.
غرب بهتر است یکبار و برای همیشه روی مسئله تغییر حکومت تمرکز کند تا مسئله ریشه ای حل شود !
با سپاس وفا جان

ناشناس گفت...

درود بر وفای عزیز ودیگر همراهان صدای مردم ایران، از صدای آمریکا.

در ابتدا جا دارد نظر دوستان را درمورد لغت جالبی که من را به یاد دکتر احمدی نژاد می اندازد جویا شوم:
اختلال شخصیت پارانوئید_که بیماران مبتلا میل به انتساب انگیزه های بدخواهانه به دیگران دارند، شکاک و فاقد اعتماد هستند، غالباَ خصومت آمیز، تحریک پذیر یا خشمگین هستند.این افراد متعصب، [به تصور خودشان] جمع آورنده بی عدالتی و دچار حسادت بیمارگونه اند.آدمانِ خود رای و مرافعه جو از نمونه های این بیمارانند.[منبع: دکتر نصرت اله پورافکاری، چکیده روانپزشکی بالینی، چاپ دوم، بهار83، تهران، انتشارات آزاده.]

در ادامه نظر خود را در مورد دولت مردان و جنگ با دوستان در میان می گذارم.در تنش آفرین بودن نظام جمهوری اسلامی شکی نیست و همه ما خوب می دانیم که حیات این رژیم در تنش، آشوب و خرابکاری است.اینان همان مثل ماهی گرفتن از آب گلالودند.اما همان اندازه که در انظار قوقا می کنند، در پشت پرده ترسو هستند.جنگ بسیار خانمان سوز و نابود کننده است، اما یک زهره چشم گرفتن از سران این رژیم کافست تا بلوای به پا شده بخوابد.من فکر می کنم اینان ترسوتر از آنی باشند که حتی مقابله به مثل کنند.شاید دو_سه تا عملیات انتحاری این ور و اون ور انجام دهند، اما ماست ها را کیسه کرده و از این یاوه گویی ها دست می کشند.
آریا از شیراز

ناشناس گفت...

وبلاگ تک حرفی برای شما ، به جای آدرس طولانی تفسیرخبر می تواند از یک t یا هر حرفی که بخواهید استفاده کنید !
Abairej@yahoo.com

زندیه گفت...

salam amou vafa ba khanome Rice sefareshe mojahedino bokon begou inharo az too list dar biare keh shoma ham la aghal betoonid akhbareshoono pakhsh konid
ghorboone heykale varzeshkarit

مصطفی گفت...

سلام
همه چی خوبه ( منظورم برنامه هاست )
مردم ایران از خداشونه که آمریکا حمله کنه. این از این بابت
حالا بعضیا میان یه سری حرفای میهن پرستانه به قوله خودشون میزنن فقط وقت باطل کردنه. این حکومت پاشه برسه هرچقدر آدم تظاهرات کنه رو میکشه. این که میگن ما شاه رو انداختیم بیرون پس اینا رو هم میتونیم خواب زیاد میبینن.
فقط جامعه جهانی و در راس اون امریکا میتونه به داد مردم ایران برسه. بابا خنده داره ، ایران که جای خود داره این حکومت مردم فلسطین و لبنان و عراق و داغون پاغون کرده و کسی جلو دارش نیست ، حالا ما بریزیم تو خیابون تظاهرات کنیم. تنها فرق اینا با صدام اینه صدام خیلی مهربون بود با مردم کشور خودش.
راستی کیف کردم احمد باطبی رو توی برنامه آقای چالنگی دیدم البته با شاخی که در آورده بودم. چون من تا 3-4 سال پیش جزو بچه های سایت free batebi بودم ولی مشکلات زندگی دورمون کرد.!!!

ناشناس گفت...

در مورد جنگ جمهوری اسلامی ایران با آمریکا واسرائیل و ارتباطش با مسئله هسته ای ایران .
ازدیدگاه جمهوری اسلامی - قوای نظامی غیر هسته ای جمهوری اسلامی مساوی یا بیشتر از اسرائیل است.
ولی – قوای نظامی هسته ای اسرائیل برگ برنده ی این کشور در مقابل ایران است .
و این تهدیدی برای ثبات حکومت وقدرت نا مشروع جمهوری اسلامی بر کشور ایران و مردم ایران و
منابع ایران و(( جهان)) است.
بنا بر این :
جمهوری اسلامی در تلاش زیاد بر غنی سازی اورانیم و مشروعیت بخشیدن به این عمل در جهان است
و حتی در درجه آخر غیر مشروع .
جمهوری اسلامی در حال حاضر به طور حتم بمب اتم ندارد . دلیل هم تلاش غیر منطقی و گذشتن از امتیازهای گرانبهای بسته ی آخر قدرتهای بزرگ به جمهوری اسلامی است .
ولی تکنولوزی ( تا حد زیاد ) و علم ساخت بمب اتم را دارد .
اگر سیاست جمهوری اسلامی با وضعیت حاضر به پیش برود در آینده نزدیک ( نهایتا 2 سال ) خودکفا در زمینه تولید بمب هسته ای می شود .
و این تهدیدی جدی علیه کشور های مخالف جمهوری اسلامی است . ( سرنوشتی که مردم ایران الان دچار آن هستند گریبان جهان را می گیرد . ( مخالفت با جمهوری اسلامی = مرگ )) .
با توجه به روحیه و تفکرات ایدئولوزیک وتند سران جمهوری اسلامی که در حال حاضر دچار اعتماد به نفس منفی و بیش از واقعیت هستند :
((( تنها ))) راه نجات حمله نظامی کشور های شورای امنیت سازمان ملل متحد به جمهوری اسلامی (هرچه سریع تر ) وجلوگیری از فرصت سوزی .
-------- جمهوری اسلامی تهدیدی جدی برای امنیت جهانی و کره زمین است ---------
به فرض ایران بتواند مقابل اسرائیل مقابله کند ... ولی مقابل چند کشور حتما دچار شکست میشود .

در نهایت عرایضم کشورهای جهانی و به خصوص کشورهای اروپایی باید در نظر داشته باشند که منافعی که در بعد از سقوط جمهوری اسلامی نصیبشان میشود به مراتب بیشتر از حال حاضر است
پس با آمریکا و اسرائیل همسو (کامل) شوند.