۱۳۸۷ خرداد ۳۱, جمعه

تفسیر خبر جمعه شب

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته
در آغاز این هفته پرزیدنت بوش با دیدار از بریتانیا تور خداحافظی خود با اروپا را به پایان رساند. بسیاری از تحلیلگران اروپائی این سفر را در جهت احیای روابط اروپا و آمریکا مثبت ارزیابی کردند. کوریر دلا سرا در ایتالیا آنرا عصر جدیدی در اتحاد دو سوی اقیانوس اطلس نامید. تی وی ایی اسپانیا گفت بوش دو خبر خوش از نخست وزیر بریتانیا شنید: تعهد به اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان و هشدار جدی به ایران. پرزیدنت بوش بر اهمیت اروپایی قدرتمند به عنوان همپیمان آمریکا برای مقابله با چالشهای مشترک تاکید کرد و خطاب به رهبران دولت ایران گفت راه بهتری از انزوا وجود دارد و تصمیم را به آنها واگذار کرد که برنامه غنی سازی خود را به شکل قابل تشخیصی متوقف کنند. این در حالی است که جامعه بین المللی در انتظار پاسخ تهران به بسته پیشنهادی اخیر است که در آن بر استراتژی دوجانبه پیشنهاد مذاکره و فشار تاکید شده. در این بسته از جمله همکاری در حمایت از ایران برای استفاده از انرژی اتمی، ضمانت عرضه سوخت، حمایت از ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی و گفتگو بر سر مسائل امنیتی و سیاسی منطقه تعهد شده است که در برنامه امشب به جزئیات بیشتر آن خواهیم پرداخت اما در همین حال کنگره آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا تحریمهای بیشتر را در صورت رد مجدد این بسته پیشنهادی، بررسی می کنند.
گزارشها از مانور نظامی اسرائیل در منطقه حکایت دارند. مقامات اسرائیل از رد یا تایید اینکه این مانورها تدارک حمله به ایران است خودداری کرده اند، در حالی که خبر بزرگ منطقه توافق آتش بس و صلح شش ماهه اسرائیل و حماس است. برخی رسانه ها این اقدام را طلیعه امیدی از پس تاریکی دراز مدت خواندند و آنرا نقطه عطفی قابل توجه در بحران اعراب و اسرائیل اعلام کردند در حالی که برخی دیگر از رسانه ها پایان محاصره و باز کردن مرزها توسط اسرائیل را محک اصلی برای صلح می دانند. وزارت امور خارجه آمریکا این اقدام را مثبت ارزیابی کرد و از تلاش مصریها در به نتیجه رساندن این توافق حمایت کرد. این اقدام چند روز پس از سفر کاندولیزا رایس به اورشلیم رام الله و لبنان صورت پذیرفت. واکنش رسانه های عرب به این سفر و تعهد آمریکا به صلح با شک همراه بود. در حالی که این رسانه ها از انتقاد تند کاندولیزا رایس از گسترش شهرک سازی های اسرائیل استقبال کردند اما برخی از آنها معتقدند فشار آمریکا بر اسرائیل در این زمینه کافی نیست و تاسیس کشور فلسطینی را وعده ای تحقق نیافته خواندند. پرزیدنت بوش گفت او قویا باور دارد که تاسیس کشور فلسطینی امید و صلح را برای اسرائیلیها به ارمغان خواهد آورد. کاندولیزا رایس گفت "اقدامات و صحبتهایی که در مورد شهرک سازی اسرائیلی ها صورت می پذیرد، تاثیری منفی بر جو مذاکرات دارد و ما باید در موضع اعتماد سازی باشیم نه تضعیف آن."
در برنامه امشب به اتفاق همکارم آقای سیامک دهقانپور با کارشناسان تفسیر خبر امشب آقای شایان سمیعی استاد پیشین علوم سیاسی دانشگاه لایولا مریمانت و آقای دکتر آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مانت گامری به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

درود
ضمن خسته نباشيد به شما در آگاه كردن مردم ايران از وضعيت واقعي ايران در ميان كشورهاي مختلف جهان به اعتقاد من رژيم ايران از موضع ستيزه جوي خود كناره نخواهد گرفت و دنيا را مجبور به جنگ خواهد كرد . بايد بگويم ما به اينده ايران خوشبين نيستيم

ناشناس گفت...

در ایران یک مجلس با اکثریت تندرو روی کار آمده .یا بهتر است بگویم روی کار آورده اند .
یعنی شاید مجلس بسته پیشنهادی غرب را قبول کند .علی رغم میل احمدی نژاد .
یعنی با یک تیر دو نشان بزند .
یک اینکه از بحران موجود رهایی یابد
و دوم اینکه به ملت تزریق کند که این مجلس همه کاره است و هر گلی که به سر ملت زده شود به دست تندروها صورت میگیرد ولاغیر ...

یعنی هر اصلاحاتی باید به دست تندروها و پیروان ولایت مطلقه فقیه انجام شود .حتی کشف حجاب.
و چه بسا که خود احمدی نژاد هم در جریان بازی باشد .

البته این فقط یک نظر است .

ناشناس گفت...

با سلام و درود
خواهش میکنم وقتی از آزادیهای گرفته شده از ایرانیان صحبت میکنید چیزی از حق همجنسگرایان نگید.این کار فقط باعث کم شدن از نفوذ کلامتون میشه و از ارزش صحبتتون کم میشه.

ناشناس گفت...

امیدوارم هر چه سریعتر این صلح اتفاق بیفته و شر این حماس و حزب الله و امثالهم کم بشه.
ما تو بدبختی هستیم. توی پامنار مردم توان خرید یک کیلو گوشت ندارن و قصابیها گوشت رو قسطی میدن. اما برای آقایون فلسطین و لبنان مهمترن.

ناشناس گفت...

همیشه صحبت از آزادی میشه، صحبت از دموکراسی می شه ولی اصل داستان اینه که ما ایرانی ها اصلا معنی این کلامات رو نمی دونیم... به ما در ایران این چیزها آموزش داده نمیشه در عوض تعلیمات دینی می خونیم و با زندگی امامان آشنا می شیم. به ما تلقین می شه که ما مملکتمون آزاده. با خودممون فکر می کنیم ما هم مثل همه جون های غرب پارتی می کنیم و خوشیم. متاسفانه خیلی از ما جوون ها واقعا باورمون شده که ایران مملکت آزددیه و ما هم زندگی خیلی خوبی داریم. فکر میکنیم آزادی یعنی پارتی گرفتن و خوش بودن !!!! ممنون که برای روشن کردن ایرانیان مقاله می نویسید خواهشا ادامه دهید

ناشناس گفت...

فقط می خواستم بگم:
از نظرات مخالفهای برنامه بیشتر استفاده کنید، چون آدمهای بی منطق اشتباه زیاد می کنندو این به نفع بینندگان شماست، از آدمهای باسواد در مقابله باآنها استفاده کنید و به چالش بکشیدشون.

موفق باشید

ا.م

ناشناس گفت...

واقعا نظر مخالف يا حد اقل نه چندا موافق كسي ندارد؟ بعيد است اينطور باشد. چه مانعي دارد همه نظرات غير فحاشي ركيك را منتشر كنيد.

ناشناس گفت...

درود بر وفای عزیزم
به عقیده من که در ایران 29 سال با معممان زیسته ام یک اتفاق آخرین حکومت یکتاتوری را به تاریخ میسپارد و ان مراحلی دارد که بشرح زیر است : 1_ صلح اعراب و اسرائیل البته با نظارت آمریکا.
2_ اجرای پروژه نفت در برابر غذاودارو و...
3_حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی امام زمان(که به ساده لوحان 80 درصدی ایران نشان دهد که در مقابل آقایان فقط تهدید میکنند و بس.)
4_حمله امریکا واشغال ایران.
با اینکه من میهن پرستی جدی هستم ولی اتفاقات فوق خواهد افتاد و در آن شکی ندارم که البته آمریکا صد هزار بار از روسیه بهتر است.
با تشکر از وفای خوب .
کوروش از تهران

ناشناس گفت...

وفای مستقیم بسیار دوست داشتنی،

مسائل ایران پیچیده تر از آن هستند که بتوان با چند جمله آنها را تحلیل کرد. من از این فضا فقط برای تشکر از شما و همکارانتان که جددا از هر ایرانی خارج از کشور بیشتر به مردم دردمندمان خدمت می کنید درود می فرستم و دست همگی را از دور می فشارم. خواهشم از شما وفا جان این است که مقاله ای را که در تابستان گذشته راجع به حمله نظامی به رژیم آخوند ها توسط آمریکا نوشتم و برخی شخصیت های حقیقتا مبارز و ایران دوست مثل دکتر امیر سپهر چاپ کردند، با دقت بخوانید.آن مقاله را به آدرس صدای امریکا ایمیل می کنم و نام شما را در بالای آن خواهم نوشت.

با درود مجدد

روزبه پژمان، استاد اخراجی دانشگاه فردوسی مشهد

ناشناس گفت...

تا بحال شنیده اید که می گویند فلانی کم آورد ! راست اینه که فلانی کم نیاورده بلکه زیاد آورده . مثلا غذاش رو تا ته نتونسته بخوره و اون رو چون زیاد آورده می گن کم آورده . خب من فکر می کنم ما هیچ چیز کم نداریم نه بزرگ زن و نه بزرگمردی حقیقی و نه حقوقی ، نه فرهنگی عمیق و نه تمدنی بلند، نه جغرافیایی ثرونمندی و نه تاریخی غنی بلکه ما زیاد داریم و این مشکل ما نیست . این حقیقتیه که به اون توجه نداریم . حتی ما توجه هم کم نداریم بلکه زیاد داریم اما به کم ها و نه زیادی ها

ناشناس گفت...

وفای با وفا

ظاهرا مطلبی از زیادی ها و کم آوردن ها که نوشتم و نظرم به منظور غار افلاطونی بود رو اشتباها برای مبحث دیگه ای رقم زدم " به قلم خودت ببخش

ارادتمند هر چه وفاست " درخشان پور