۱۳۸۷ خرداد ۲۴, جمعه

تفسیر خبر جمعه شب

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته

پیش از سفر پرزیدنت بوش به اروپا تحلیلگران اروپایی از معطوف شدن نگاه رهبرانشان به دولت آینده ایالات متحده گفتند. فیگارو در فرانسه نوشت با وجودیکه آمریکا می کوشد "همکاریهای اروپائیان را در مسائل مختلف از جمله مسائل ایران و افغانستان گسترده کند،" این سفر با "احساس بی تفاوتی" همراه است. پابلیکوی اسپانیا نوشت "بوش با اروپائی خداحافظی می کند که از حالا به جانشین او می اندیشد." در همین حال تایمز لندن هشدار داد جهان نمی تواند مسائل مهم جهانی را برای هفت ماه در نظر نگیرد." این روزنامه می نویسد سفر بوش باید جدی تلقی شود چرا که "او به شکلی در پر قدرت ترین موقعیت خود در سال آخر ریاست جمهوری است." با وجودیکه تحلیلگران بین المللی انتظاری حداقل از تحولات عمده در نشست اتحادیه اروپا و آمریکا داشتند، اعضای اتحادیه اروپا در مورد اعمال تحریمهای مالی سخت تر علیه جمهوری اسلامی توافق کردند. در پایان این نشست در اسلوانی بیانیه مشترکی صادر شد که به موجب آن اتحادیه اروپا و آمریکا به شکلی "کامل و موثر" تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دلیل سرپیچی جمهوری اسلامی از قطعنامه های شورای امنیت در مورد برنامه اتمیش به اجرا گذارند. در این بیانیه آمده است آمریکا و اتحادیه اروپا آماده اند "تحریمها را افزایش دهند."پرزیدنت بوش در کنفرانس خبری با رهبران اروپائی گفت اروپا و آمریکا "پیامی روشن" به حاکمان ایران می فرستند. او خطاب به حاکمان ایران افزود "ما به انزوای شما ادامه می دهیم...ما در صورت لزوم تحریمهای جدیدی اعمال خواهیم کرد." او این سوال را مطرح کرد "آیا حاکمان ایران با گفتن اینکه ما به جامعه جهانی اعتنایی نمی کنیم به محروم کردن مردم ایران از آینده ای درخشان ادامه خواهند داد؟"
سفر یکهفته ای پرزیدنت بوش از اسلوانی آغاز شد و پس از آلمان ایتالیا، دیدار با پاپ در فرانسه ادامه یافت او به بریتانیا نیز سفر خواهد کرد.

بانوی اول آمریکا لورا بوش پس از سفر به افغانستان در کنفرانس حمایت از افغانستان در پاریس شرکت کرد او و وزیر خارجه آمریکا کاندولیزا رایس که پس از این سفر به اورشلیم و رام الله سفر می کند بر حمایت دولت بوش از همکاری مستحکم بین المللی برای بازسازی افغانستان تاکید گذاشتند. ایالات متحده ده میلیارد دلار برای این بازسازی تعهد کرده است که بخشی از آن در انتظار تصویب کنگره آمریکاست.
توافق همکاریهای صلح آمیز هسته ای میان آمریکا و روسیه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شد و در بخشی از آن دو کشور تعهد کردند تا با تلاش سیاسی و دیپلماتیک راه حلی برای مقابله با برنامه اتمی جمهوری اسلامی بیابند تا ضمن اطمینان از اهداف صلح آمیز این برنامه از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کنند.
در برنامه امشب به اتفاق کارشناسان تفسیر خبر آقای دکتر امیر حسین گنجبخش تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر آینده نگر در NIH ، انستیتوی ملی بهداشت آمریکا، آقای شایان سمیعی استاد پیشین علوم سیاسی دانشگاه لایولا مریمانت و آقای دکتر آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مانت گامری به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.
چی فکر می کنین؟

۵ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام،
آقای وفا،چون راه دیگری در دست نبود،در اینجا برای شما مینویسم،بعد از خوندن این پیام پاکش کنین چون ربطی به این مطلب نداره، میخواستم از اجرای خوبتون تشکر بکنم وخسته نباشید بگم و از ساخت این وبلاگ هم استقبال بکنم، و بگم اگر ممکنه در ستون راست وبلاگتون،آدرس وبلاگهای مشابه، مثلا آدرس وبلاگ همکارتون که از انتخابات آمریکا گزارش تهیه کرده بود و در برنامه آقای بهارلو هم شرکت کرد، رو قرار بدین، و همچنین میتونین با همین آکونت جیمیلتون در پیکاسا تصویر آپلود کنین و در بخش راست وبلاگتون به صورت اسلایدشو قرار بدین، و یا اگر دوست داشتین یکسری جاوااسکریپت های جالب براتون معرفی میکنم که در این بخش قرار بدین.
همه اینها رو گفتم که بگم از کارتون خیلی خوشم میاد و ساخت وبلاگ هم عالی بود،راستی اگر دوست داشته باشین میتونین با پرداخت ده دلار،وبلاگتون رو به دات کام،ولی دقیقا با همین فورمت تبدیل کنین.
خوش باشین
علی، بروکسل
اگر کاری داشتین،همینجا کامنت بذارین تا باهاتون در تماس باشم

Unknown گفت...

درود خدمت وفا عزیز
برنامه جالبی بود و نظرات جالب مهمانان محترم را شنیدیم.
اروپاییان خطر مسئله اتمی ایران را کالا درک کرده اند و شش سال قبل کسی فکرش را نمیکرد که روزی اینطور بانکها ایران از طرف اروپا تحریم شده باشند و امریکا و اروپا اینقدر بهم نزدیک باشند.
قدرتمندترین رهبران اروپا امروز از آقای بوش هم نگرانتر هستند .
اگر حکومت ایران اینبار بسته را رد کند به جرات به شما میگویم که جنگی در اواخر تابستان امسال خواهیم داشت .
اصلا مهم نیست رئیس جمهور در امریکا آقای بوش است یا هر کس دیگر . مسئله اینست که اسرائیل وارد عمل خواهد شد و امریکا با هر رئیس جمهوری که باشد اتوماتیک وارد جنگ است .
همه میدانیم که این آخرین فرصت حکومت آخوندی است . بازی تمام است . وقت کشی هم تمام است . از چند ماه قبل تکلیف بازوهای اعمال نفوذ حکومت ایران در لبنان و عراق کنترل شده و بنظر من غرب با برنامه ریزی پیش رفته است . آماده شده اند .
با تشکر

ناشناس گفت...

Ba salam
Beh nazare man eshtebahe roasay jomhure amrica makhsusan dar avakhere khedmateshan,an ast keh hamvareh ba mardome iran va dolate montakhabeshan az khod doshmani neshan dadehand.behtar nist aghay bush beh jay in shiveh daste hamkari beh suy iran draz mikard?va agar dar ansoorat pasokhi manfi ettekhaz mikard,sepas shivehe konooni ra dar pish migereft?!in 2rost nist keh keshvare iran ra ba almane hitleri moghayeseh kard!iran niz hagh darad az israel keh daray bish az 150 kolahake hastehist ehsase amniat nakonad!hamchenin iran hagh darad ta az mazayay tekonologie hastehi solh amiz keh khod hazineh kardeh barkhordar bashad.
motashakeram

Unknown گفت...

ناشناس عزیز بنظرم تازه ماهواره خریدی !!
شوخی میکنم .. ولی واقعا به چند مسئله توجه داشته باش .
اسرائیل نبوده که خواستار محو یک کشور دیگه شده بلکه حکومت آخوندی است که یه بار هم اسرائیل رو تهدید به نابودی با یک بمب هسته ای کرده (حرف رفسنجانی)
مسئله دیگه اینکه دولت امریکا حساب حکومت مشتی اقلیت مذهبی در ایران را از اکثریا مردم ایران جدا کرده و اینو خودت خوب میدونی که این حکومت بزرگترین حامی گروههای غیر قانونی و تروریستها و البتهب زگترین دشمن امرکیاست . انتظار داری جناب بوش بیاد از این حکومت تشکر هم بکنه ؟
در آخر لطفا شما هم دروغ حکوم را تکرار نکن . هیچ کشوری در دنیا حق ایران بر ای تکنولوژی هسته ای غیر نظامی را نادیده نگرفته . این غنی سازی اورانیوم برای حکومت هیچ سود اقتصادی نداره و تنها هدف نظامی داره . آنها که بچه نیستند نفهمند. همه میدونن که این حکومت اصلا چرا نیروگاه ساخته.. اینها اگه به فکر ایران و ایرانی بودند الان وضع ما این نبود حتی بدون داشتن نیروگاه اتمی ...
بنظرت این حکومت نمیتونه دست کم برای مدتی غنی سازی رو متوقف کنه و با امریکا هم مستقیم وارد مذاکره بشه؟ این حکومت به فکر مردم نیست و فقط به بقای خودش فکر میکنه و از غرب هم فقط یک چیز میخواد .. اونم تضمین امنیتی است . یعنی شما با ما کاری نداشته باشید و حقوق بشر در ایران را نادیده بگیرید و این برنامه های صدای امریکا را تمام کنید . ما هر کاری دلمان خواست با مردم ایران انجام بدیم و پدر آزادی رو دربیاریم...
این حکومت اینو میخواد .. غرب هم میدونه امروز دیگه باید در کنار مردم ایران باشه چون این حکومت هم دوران انحطاط رو طی میکنه و نسل جدید ایران فقط به این حکومت میخنده.
دولت منتخب مردم ایران هر وقت سر کار بیاد اونوقت خواهی دید که نزدیکترین دوستان ایران کدام کشورها خواهند بود .
بیخودی نمیخواد مردم ایران رو با دولت ایران ادغام کنی . این حکومت مثل حکومت فاشیستی هیتلر است و نه فقط رئسای جمهور امریکا بلکه رئسای جمهور هر چی کشور درست و حسابی در دنیا داریم خطر هسته ای شدن این حکومت را درک کرده اند و به این حکومت تازه خیلی زیادی فرصت داده اند . یادمان باشه برخورد با این حکومت پوشالی و بدبخت و ضعیف به مراتب برای غرب راحتر از برخورد با آلمانهای ابرقدرت در زمان هیتلر است.
باورش سخته ؟؟
خیلی هم راحته ...
:)
موفق باشید و هوشیار

ناشناس گفت...

dar pasokh beh saied humehe tehran!ba salam
na azizma aslan mahvareh nadrim!!!inkeh gofti man az hokumate iran tarafdari mikonam eshtebah dar bardashte shoma az nazarate man ast,in keshvar keh faghat male hakemiat nist,mardo sahebane aslie an hastand.hala agar dar in hokumat 4nafar adame naahl ham pyda misheh nabayad beh hesabe jame gozasht!shoma keh beh ghole khodet az atrafe tehran hasti,ajab bagheirati keh doost dari amrica o israel baray to va mardomet taien taklif konan!ageh mafhoome teror ra az dide amricaieha nigah koni hagh ba toe,amma 60 sal koshtare mardome bigonahe felestin ra che minami?eshghalgari che mafhoomi barat pyda mikoneh?man beh rohaniat ya beh ghole to akhundha kari nadram,amma har nirooye khareji va biganhe ghasde hamleh va ya khatari bara keshvaram iran dashteh basheh,100X100 bedune kehhanooz iran sarzamine kavehe ahngar o arashe kamangir ast,sarzmine hosiene fahmideh,va dahha hezar shahide digar!hatman vietnam ra mishenasi ,inja zarbehi sadha barabar bar peikare motajavezin vared khahad shod,batlaghi keh har ahmaghe motajavezi ra dar khod ghargh minamayad.va inra anha khoob midanannd.shoma niz behtar ast agar nemitavani dar inja bemani beri unja keh ghabooleshun dari,inja bara adamay sazeshkar jay moondan nist!bavar kon hsukhi nakrdam ,hamsh jeddi bood.