۱۳۸۷ خرداد ۱۸, شنبه

تفسیر خبر شنبه شب

ایران در هفته ای که گذشت.
ساعاتی پیش نوری المالکی نخست وزیر عراق به تهران وارد شد و انتظار می رود در مورد مسائل مختلف از جمله نگرانیها نسبت به آموزش و مسلح ساختن ستیزه جویان شیعه عراق توسط جمهوری اسلامی و توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق صحبت کند. برخی گروههای عراقی به کمپین جمهوری اسلامی در مخالفت با این توافقنامه اشاره میکنند. تهران مخالفت خود را با این توافقنامه پنهان نکرده است. در برنامه امشب واکنشهای مختلف در عراق و ایران را بررسی خواهیم کرد.
دیپلماسی آمریکا دربرابر ایران در این هفته در صحبتهای وزیر خارجه این کشور تشریح شد. کاندولیزا رایس اعلام کرد دیپلماسی مترادف با گفتگو نیست و دیپلماسی واقعی را در مجموعه ای از مشوقها و بازدارنده ها تعریف کرد. در برنامه امشب به دو مورد در صحبتهای او می پردازیم. آسیب پذیریهای ایران که به گفته کاندولیزا رایس شامل ایدئولوژی بی اعتبار انقلابی و سیاستهای اقتصادی تورم زای شکست خورده میشود. این دو را با توجه با سالگرد درگذشت آیت الله خمینی در این هفته و انتقادهای فزاینده از سیاستهای اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد بررسی خواهیم کرد.
در این هفته نشست اعضای شورای حکام آژانس تشکیل شد و اکثریت اعضا از جمهوری اسلامی خواستند با آژانس همکاری لازم را داشته باشد و از خواست جامعه بین المللی و تعلیق غنی سازی متابعت کند. جمهوری اسلامی همکاری خود را کافی می داند و آیت الله خامنه ای از ادامه روند غنی سازی سخن می گوید. این در حالی است که تهدیدهای لفظی مقامات اسرائیلی در برخورد با برنامه اتمی ایران شدت یافته و ایالات متحده ضمن بهره مندی از همه گزینه های ممکن امیدوار است از طریق دیپلماسی راه حلی برای این مسئله بیابد.
نشست سه روزه سازمان جهانی فائو برگزار شد و حضور محمود احمدی نژاد و رابرت موگابه ریس جمهوری زیمبابوه در این اجلاس با اعتراضاتی مواجه شد. در برنامه امشب به رویدادهای حقوق بشر هفته از جمله تحصن و اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج خواهیم پرداخت.
کارشناسان تفسیر خبر امشب آقای علی افشاری تحلیلگر سیاسی آقای دکتر مهران براتی در سفر و از سانفرانسیسکو خواهند بود. در بخش اول برنامه همکار خوبم آقای علی جوانمردی از عراق واکنش رسانه ها به سفر نوری المالکی به عراق را با ما در میان خواهند گذاشت و در تهران آقای ماشاالله شمس الواعظین روزنامه نگار و سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و آزادی بیان واکنشهای داخلی از این رویداد را تحلیل خواهند کرد. در بخش اقتصادی برنامه امشب اقای دکتر حسن منصور استاد اقتصاد دانشگاه بین المللی شیلر از لندن با ما همراه خواهد بود.
نظرهاتون رو با ما در میان بگذارید.

۴ نظر:

قهوه گردی گفت...

خسته نباشید
آیا سفر مالکی به ایران کوبیدن آب توی هاون نیست؟ چه دست آوردی را می شود حاصل این سفر دانست وقتی روش حکومت ایران انکار دُم خروس و قسم خوردن به حضرت عباس بوده همواره. کدام نظام دیکتاتوری را سراغ دارید که برای حل مشکل گزینه ی گفت و گو را پذیرفته باشد؟! این گونه نظام ها سر مواضع حماقت بار خود می مانند تا با جیر و زور برچیده شوند.به من بگویید زور کجاست چراغ منطق را فعلا خاموش کنید.

ناشناس گفت...

این بار اولی نیست که مقامات عراقی به ایران سفر می کنند و بیشتر بنظر می رسد من باب نوعی اتمام حجت ملایم باشد تا بوجود آوردن زمینه ی هر نوع مصالحه! همچنان که این بار اولی نیست که نقض گفتار و عمل جمهوری اسلامی تجربه می شود.
نکته ی عجیبی نیست که سنگ روی یخ شدن مکرر جمهوری اسلامی را از رو نبرد.. حتی اگر مدارک انکار ناپدیری در رابطه با فتنه هایش ارائه شود
حاکمان شیعه زوال نسبتا پر سرعت حکومت عقیدتی شان را با همه ی حواسشان درک می کنند. ایامی ست که آنها بسیار آشفته و عصبی هستند..

ناشناس گفت...

با درود
برنامه رو در رو را بیشتر کنید حداقل هر جمعه شب برنامه رو در رو اجرا شود فوق العاده برنامه جذابی هست .

جائی که هیچ چیز در جای خودش نباشد مطمئنا بهترین جاست برای جور کردن توشه جهنم!!!

ایران سربلند ایرانی سرفراز

ناشناس گفت...

متاسفم که می بینم صدای آمریکا وارد بازی های سیاسی شده و درست مثل تلویزیون ضیا آتابای و هاله عمل میکنه. شما هر صدای مخالفی رو خفه می کنید. غم انگیزه. اکثر اخبار شما درست نیست و سانسور در رسانه شما چیزی در حد کیهان شریعتمداری است. باتشکر مهرناز