۱۳۸۷ خرداد ۱۷, جمعه

تفسیر خبر جمعه شب

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته.
در این هفته کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در نشست کمیته روابط آمریکا و اسرائیل در باره سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی گفت دیپلماسی، مترادف با گفتگو نیست. دیپلماسی حقیقی، ساختاری است از مجموعه مشوقها و بازدارنده ها با هدف تغییر دادن رفتار. او گفت حاکمان ایران از طریق دروغ، تقلب و ترور تنها انزوای خود و هزینه های مردمشان را افزایش می دهند. کاندولیزا رایس به آسیب پذیری ایران درموارد سیاستهای شکست خورده تورم زا، ایدئولوژی بی اعتبار انقلابی، رنجش همسایگان از دخالتهای خشونت بار ایران و محرومیت مردم ایران در وطن خودشان اشاره کرد و از همپیمانان آمریکا خواست تا با شدت بیشتری از آسیب پذیری های ایران بهره برداری کنند.
در این هفته پرزیدنت بوش با اهود المرت نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد تا بر تعهد آمریکا به اسرائیل در قبال تهدید اتمی ایران و چشم انداز صلح خاور میانه تاکید کند. کاندولیزا رایس با علی باباجان وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد و از جمله بر نقش ترکیه در ترغیب جمهوری اسلامی به بازگشت به رفتاری متناسب با جامعه بین المللی تاکید کرد. علاوه بر گسترش روابط آمریکا با ترکیه در برنامه های صلح آمیز اتمی، اخیرا آمریکا و عمان گفتگو های امنیتی خود را با توافق و ابراز خشنودی از پرداختن به موضوعات عراق، ایران، لبنان، تروریسم و گسترش تسلیحات به انجام رساندند.
از سوی دیگر سوریه و شرط جدایی آن از جمهوری اسلامی برای گفتگوهای صلح سوریه و اسرائیل وجه جدی تری پیدا کرد. آمریکا همچنین از سوریه خواست تا تمامیت رسمی لبنان را به رسمیت بشناسد. در برنامه اتمی، جمهوری اسلامی، در نشست سی و پنج کشور شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به مدارک اطلاعاتی ارائه شده اعتراض کرد و تهدید کرد از کشورهایی که شورای امنیت را وادار به دخالت در برنامه اتمی کردند شکایت خواهد کرد. اکثریت اعضا از ایران خواسته اند با آژانس همکاری لازم را داشته باشد.
در این هفته هشتمین گزارش سالانه قاچاق انسان وزارت خارجه آمریکا منتشر شد و ایران در گروه کشورهایی با بدترین وضعیت قاچاق انسان و عدم اقدام موثر دولت قرار گرفت.
در برنامه امشب به اتفاق همکارم آقای سیامک دهقانپور با کارشناسان تفسیر خبر امشب، آقای شایان سمیعی استاد پیشین علوم سیاسی دانشگاه لایولا مریمانت و تحلیلگر سیاسی و آقای دکتر هرمز حکمت سردبیر فصلنامه تحقیقاتی ایران نامه به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.
نظرهاتون رو با ما در میان بگذارید.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
خسته نباشيد
اينكه نه خانوم رايس و نه دولت آمريكا نمي توانند جلو ملت ايران به ايستند.

راستي سايت شما الان فيلتر هست.
براي باز كردت ادرستون از ايران بگوييد كه به لينك زير بروند.
www.f.afghannic.com

ناشناس گفت...

در ارتباط با توجیه آقای خامنه یی که "ما بمب اتمی نمی خواهیم چون اسلام آن را مجاز نمی داند"، آقایان مهمان فرمودند که چونین چیزی در اسلام نیست. فرض کنیم باشد، مگر اسلام شکنجه را محاز می داند؟ مگر حق کشی، اعدام های بی جا، سرکوب زنان و دانشجویان، نماز خواندن با خانم های برهنه و هزاران رفتار عادی شده ی دیگر در جمهوری اسلامی را مجاز می داند؟

ناشناس گفت...

salam
merc az baranme hai khob shoma
omid varam ke hamisheh khob basheid
man iman hastam az ahwaz garm bedoneh ab va bargh
ya bad

ناشناس گفت...

بعضی قسمت های سخنان اخیر خانم دکتر رایس بسیار تازگی داشت. مثلاً لفظ ایدئولوژی شکست خورده انقلابی را پیش تر ها از مقامی چون وزرای خارجه امریکا در طول تصدی این پست شنیده نشده بود . بی پرده تر شدن الفاظ در سیاست می تواند دال بر رویارویی بیشتر دو کشور باشد.