۱۳۸۷ خرداد ۱۶, پنجشنبه

کاندولیزا رایس در ایپک

وزیر خارجه آمریکا در نشست سوم جون کمیته روابط آمریکا و اسرائیل در مورد ایران چنین گفت:

"می دانم بحث هایی جدی در کشور ما [آمریکا] و در اسرائیل جاری است که چگونه با تهدید رژیم ایران برخورد شود. این بحث ها نباید در مورد چگونگی گفتگو با ایران باشد. این مسئله اصلی نیست. دیپلماسی مترادف با گفتگو نیست. دیپلماسی واقعی یعنی ساختاری از مجموعه مشوقها و بازدارنده ها به هدف تغییر دادن رفتار. اجازه بدهید به شما بگویم من چه تعبیری از دیپلماسی مان دارم.

از یک طرف، ما به حاکمان ایران نشان می دهیم که اگر آنها فکر می کنند بهترین راه پیشبرد منافع ملیشان از طریق دروغ ، تقلب و ترور است، تنها انزوای خود را بیشتر و هزینه های ملتشان را افزایش می دهند. دولت ایران خطرناک است. اما ایران آسیب پذیری هایی دارد: سیاستهای شکست خوردهء تورم زای اقتصادی؛ ایده الوژی بی اعتبار انقلابی؛ رنجشی که از رفتار خشونت بار آنها در میان همسایگانشان وجود دارد و محرومیت مردم در وطن خودشان. ما می توانیم و باید از این آسیب پذیری ها بهره برداری کنیم.

جهان در شورای امنیت سه مجموعه تحریم علیه ایران به تصویب رسانده است. ایالات متحده نیز گامهای بیشتری برای تحریم سپاه پاسداران و سپاه قدس و سه بانک اصلی برای سوء استفاده از سیستم بین المللی مالی برداشته است. ما ناوگانی متشکل از کشتی های جنگی به منطقه اعزام کرده ایم تا تهدیدهایی را خنثی کنند که متوجه همپیمانان و منافع ما هستند. ما به بهبود توان و قابلیتهای دوستانهان ادامه می دهیم که شامل همکاریهای دفاه موشکی با اسرائیل است.

در عراق ما با ماموران ایرانی که به نیروهای ما حمله می کنند؛ کشور را بی ثبات می کنند و عراقیان بی گناه را می کشند در حال مقابله و برچیدن آنها هستیم. وقتی ستیزه جویان مورد حمایت ایران نیروهای امنیت عراقی را در بصره به چالش کشیدند، شکست خوردند. و به شهرک صدر عقب نشینی کردند. در واقع با دخالتی چنین فاحش در امور داخلی عراقی ها، رژیم ایران در طرف مقابل ملی گرایی عراقی است. سخت است که اهمیت این مسئله را در ارتباط با جاه طلبیهای این کشور افراطی و جابر مورد تاکید قرار ندهیم.

آمریکا به جلب حمایت جهانی برای پاسخگو شناختن ایران ادامه خواهد داد. اما جهان باید برای مقابله با این چالش قیام کند. همپیمانان ما، در اروپا و فرا تر از آن، باید با شدت بیشتری از آسیب پذیری های ایران بهره برداری کنند و هزینه های بیشتری را بر رژیم تحمیل کنند-اقتصادی، مالی، سیاسی و دیپلماتیک. رژیمی که هالوکاست را انکار می کند، شهروندان همسایه خود را تهدید می کند و به قتل می رساند و در صدد نابودی یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد است نباید اجازه داشته باشد از سر حد اتمی عبور کند. همانطور که پرزیدنت بوش در کنست گفت «به خاطر صلح، جهان نباید به ایران اجازه دهد تسلیحات اتمی داشته باشد»

در همین حال پرزیدنت بوش و من به روشنی گفته ایم که راهی برای ایران باز است که روابطش را با جامعه بین المللی و با ایالات متحده بهبود بخشد. من گفته ام اگر ایران غنی سازی و فراوری را تعلیق کند من به همکارانم در شورای امنیت گرد هم خواهیم آمد. با همتای ایرانی خود در هر زمان و هر مکان و درباره هر مسئله ای ملاقات خواهم کرد. نمی توان از این واضح تر این مسئله را بیان کرد.

ما از اینچنین تغییری در رفتار ایران استقبال می کنیم. چراکه آمریکا دشمنان ابدی ندارد. ما باید خواهان ملاقات با آنها باشیم اما نه در زمانی که آنها زیر پوشش مذاکره قدم به قدم به بمب اتم نزدیک تر می شوند. بنابراین چرا دولت بوش با تهران مذاکره نمی کند؟ سوال اصلی نیست. سوال اصلی این است که چرا تهران با ما مذاکره نمی کند؟"

شما چی فکر می کنین؟

۲ نظر:

avangard گفت...

ايران غير ممكن است با شرط مذاكره كند ترفندهاي زيادي هم در آستين دارد از جمله نشان دادن كرنش و دعوت از سران عراق و گاهي با لحن آشتي جويانه آنهم

براي خريدن وقت تا پايان دوران رياست جمهوري بوش و گريز از خطر حمله احتما لي و اما پس از آن و رياست جمهوري او باما به احتمال زياد دقيقا شرايطي بوجود مي ايد كه آمريكا .طالبان و صدام را سرنگون ساخت رژيم ملايان قدرتش مضاعف خواهد شد و در مذاكره بصراحت خواهد گفت انها را بعنوان اخونداي اتمي بپديريد چون چاره ديگري نداريد و ما به بمب اتمي دست يافتيم تا كره شمالي شويم { نه صدام بي بمب} و شما را در عمل انجام شده قرار داديم و امامردم امريكا روزهاي سياهي را بخود خواهند ديد قولي كه احمدي نژاد وعده ي تحققش را داده بود و تازه از انهنگام كلاشي رژيم براي خلع سلاح چند كشور اتمي آغاز خواهد شد و جهان بايد خود را براي اخوند اتمي مهياي مذاكره در نقطه ي ضعف خود كند آنگاه دوران رعب و وحشت بر سراسر گيتي سايه خواهد انداخت براستي تا اين رژيم هست جهان جاي امني نيست

ناشناس گفت...

تا زمانیکه تعریف صحیحی از "جمهوری اسلامی" نداشته باشید تنها هزینه ریسک مقابله با آنرا برای خود افزایش داده اید.اگر به الفبای ادبیات سیاسی آنها آشنایی پیدا کنید قطعا میتوانید تمامی رفتارهایشان راپیش بینی کنید حال با این مقدمه میپردازیم به سخنان خانم رایس.ایشان در تعریف دیپلماسی گفتند که "دیپلماسی یعنی ساختاری از مجموعه مشوقها و بازدارنده ها با هدف تغییر دادن رفتار" ولی از دید جمهوری اسلامی دیپلماسی یعنی "ساختاری از مجموعه ترفندها با هدف بازدارندگی و سردرگمی طرف مقابل".ایشان ار حفظ منافع ملی گفتند باید گفت که در جمهوری اسلامی منافع ملی وازه ای تعریف نشده است بجز در مواقعی که تحت فشار هستند جهت همراه کردن مردم از این وازه سوءاستفاده میکنند.از افزایش هزینه ملتشان گفتند در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی ملت یا به گفته خودشان امت به گروهی از مسلمانان گفته میشود که صرف نظر از اشتراکات زبانی.قومی.فرهنگی وزادگاه در جهت آرمانهای جمهوری اسلامی فکر یا عمل کنند که با این توصیف اکثریت مردم ایران خارج از این تعریف قرار میگیرند.خانم رایس از دخالت ایران در کشور عراق صحبت کردند باید گفت جهان با حکومتی روبروست که مرز نمیشناسد و بعنوان سردمدار یک حکومت اسلامی تمامی کشورهای اسلامی و در وحله نخست تمامی مناطق شیعه نشین را جرئی از قلمرو حکومتی خود میداند و این کار را نه تنها دخالت نمیداند بلکه دفاع از قلمرو حکومتس خود قلمداد میکند.ایشان از "حکومت ایران"صحبت میکنند در صورتیکه خود نظام از"حکومت اسلامی"سخن میراند.در جایی دیگر خانم رایس از هم پیمانان اروپاییشان صحبت کردند که باید گفت نباید به این کشورهای اروپایی زیاد دل بست چرا که این کشورهامصداق مثل "رفیق دزدوشریک قافله" هستند در پایان سخن در جواب خانم رایس که چرا تهران با ما مذاکره نمیکند میتوان این چرا را مطرح کرد که پاسخ به ان میتواند به نوعی پاسخ به هر دو سوال باشد."چرا حکومتی با این مدیریت ضعیف به چنان توانی رسیده است که میتواند توانایی بالقوه برای ایجاد ناامنی جهانی داشته باشد.surena