۱۳۸۷ تیر ۲۹, شنبه

دیدار شد میسر...تعلیق نشد میسر...!

ورود ویلیام برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، به سوئیس برای حضور در مذاکرات اتمی و برنامه غنی سازی اورانیم ایران در رسانه های آمریکا تا حدودی تحت تاثیر اعلام خبری از کاخ سفید قرار گرفت. کاخ سفید بعد از ظهر روز جمعه از قبول جدول زمانی خروج تیروها از عراق صحبت کرد.

با این وجود بیشتر مطبوعات و رسانه های آمریکا به مذاکرات اتمی ژنو پرداختند و حضور برنز در نشستی رو در رو با سعید جلیلی، مذاکره کننده ایرانی را "تغییری عمده در سیاست آمریکا" خواندند. کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، دیروز اعلام کرد او امیدوار است این ملاقات حساس در ژنو سرآغاز تغییری در سیاست اتمی جمهوری اسلامی باشد. او در مصاحبه ای که فردا از شبکه خبری سی ان ان پخش خواهد شد گفت "پیش شرط تعلیق غنی سازی اورانیم به قوت خود باقی است و حضور برنز نشاندهنده اتحاد گروه پنج بعلاوه یک خواهد بود و برنز تاکید خواهد کرد که آمریکا از بسته پیشنهادی این گروه حمایت می کند."

کاندولیزا رایس همچنین گفت" تغییر سیاست پیامی است از طرف دولت که آمریکا دیپلماسی را جدی می گیرد اما این به معنی آن نیست که واشنگتن آماده مذاکرات نامحدود با ایران است." منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، حضور دیپلمات آمریکایی در مذاکرات اتمی را "قدمی مثبت" خواند و در مورد امکان بازگشایی دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران و پروازهای مستقیم میان دو کشور سخن گفت.

در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال نسبت به افزایش تحریمها در صورت عدم موفقیت مذاکرات هشدار داد و گفت معاون خزانه داری آمریکا در امور ضد تروریسم و امنیت اقتصادی، استوارت لوی، مشغول رایزنی با مقامات دولتی و بخش خصوصی در ایتالیا، اسپانیا و فرانسه است تا آنها را از مخاطرات روابط اقتصادی و تجاری با ایران آگاه کند. آمریکا مجموعه تحریمهای اقتصادی جدیدی که شامل واردات بنزین و شرکتهای بیمه و قابلیتهای حمل و نقل کالا میشود را به مراحل نهایی بررسی نزدیک تر کرده است. از طرف دیگر هم احمد خاتمی در نماز جمعه دیروز گفت غرب از برنامه اتمی ایران به عنوان دستاویزی برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی استفاده می کند و اگر برنامه اتمی نباشد مسئله حقوق بشر مطرح می شود و اگر حقوق بشر نباشد حقوق حیوانات. او تهدید کرد اگر به ایران حمله شود "ملت درسی به دشمنان خواهد داد که هرگز فراموش نکنند."

در آخرین گزارشها از ژنو در صورت پاسخ مثبت ایران تا دو هفته آینده ملاقات ها از سر گرفته خواهد شد. در همین حال کیوان ایمانی که در هیات همراه ایرانی بود به خبرنگاران گفت شانسی برای تعلیق غنی سازی وجود ندارد. ویلیام برنز بر صحبتهای خاویه سولانا تاکید کرد که ایران باید بین مذاکره و انزوای بیشتر یکی را برگزیند.

آیا تغییری مثبت در مذاکرات اتمی ایران رخ خواهد داد؟
آیا جمهوری اسلامی در صدد وقت کشی است؟
آیا این اتمام حجت گروه پنج بعلاوه یک با جمهوری اسلامی است؟

۲۱ نظر:

ناشناس گفت...

مقامات جمهوری اسلامی ، حرفه ای ترین ، در سر کار گذاشتن این اروپاییان ساده اندیش هستند. تا زمانی که مذاکره به گونه ی مستقیم توسط امریکا هدایت نشود ، همین آش است و همین کاسه. زیرا تنها امریکاییها ، نیرنگ های جمهوری اسلامی در وقت کشی در این قضیه را می فهمند و درک می کنند.
"مالاگنیا"

ناشناس گفت...

با سلام خدمت وفاي عزيز

من اميدوارم كه پاي آقاي خامنه اي به اين بحث كشيده نشه ! چون مسير بحث 100% عوض خواهد شد و آقاي جليلي خودش با آقاي باقري كنفرانس را ادامه دهند بهتر ه چون به نظر من حتما نتيجه خواهد داد
در ضمن خيلي خوشحالم كه آخر به مذاكره نشستند و اميدوارم ذهنيت مردم ساير كشور ها نسبت به كشور عزيزمان عوض شود ...

با تشكر بيژن از ايران گيلان

ناشناس گفت...

ba salam va tashakor az barname ghashangetoon
be nazare man dar poshte parde barnamehaye digari migozarad chera ke baraye residan be selahe atomi shoma niaz dari az tah moonde santrifugha estefade kond va in ra mishavad ba yek controle sadeh ke mitoone zire nazare sazmane enrgye atomi bashe zire nazar gereft.

masoud.naseri گفت...

رژیم جمهوری اسلامی تنهاسیاست دفع الوقت را دنبال می کند و هیچ وقت حاضر به‌ مصالحه‌ و مذاکره‌ نخواهد شد .وبا وقت کشی منتظر پایان یافتن مدت ریاست جمهوری پریزدنت بوش است.زیرا تصور می کند مثلا با روی کار آمدن دمکراتها در آمریکا خطرحمله‌ به‌ رژیم از میان خواهد رفت.به‌ نظر من باید غربیها و خصوصا" ایالات متحده‌ روی نقض حقوق بشر و حقوق ملیتهای ایرانی و اقلیتهای مذهبی و زنان و .. بیشتر تاکید کنند.(خصوصا" اوباما(او با آنها

ناشناس گفت...

مسعود جان من هم صد درصد با نظر تو موافقم و سیاست ایران در حال حاظر بر مبنی خرید وقت است تا شاید دمکراتها حکومت را در دست بگیرند .و تا آقای اوباما دست چپ و راست خودش را بشناسد و با جنس آخوندها آشنا شود یکی دو سالی گذشته و همین زمان خوبی برای تولید بمب اتمی ولو ابتدایی ترین مدل آن است.
حال رژیم ایران که با موشکهای از رده خارج کره شمالی که از هر چهارتا یکی عمل نمیکند و آن سه تای دیگر هم که عمل میکند خدا میداند 1200 مایل رفته یا 12 مایل.اینچنین سر صدا و تبلیغات بپا کرده.اگر بمب اتمی در کوچکترین و ساده ترین مقیاس هم داشته باشد دیگر هیچ خدایی را بنده نیست.و آنقدر جهان و اسراییل و آمریکا را با بمب اتمی تهدید میکند تا بلاخره آن کاری که نباید دست ملت بدهد، می دهد...

ناشناس گفت...

من فکر می کنم اخوندهای ایران به راحتی از پس این اروپائیهای کم هوش ومحتاط وخودپرست وحال نگربراید.
لذا وجود امریکادر مذاکرات مستقیم و رودررو جهت جلوکیری از نیرک اخوندها ضروری باشد.

ناشناس گفت...

نمايشگاه توهين به فرهنگ وتاريخ ايران زمين در خوزستان با مجوز وزارت ارشاد:
http://www.photos.shonix.com/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=26

ناشناس گفت...

درباره ی مذاکرات ژنو نیز تمام خبرها همچون گذشته باز بر اینکه جمهوری اسلامی در حال وقت کشی است تاکید دارند. آیا باید این حرف تکراری را دربست بپذیریم؟ وقت کشی برای چه؟ در پس این "وقت کشی"٬ رژیم اسلامی حاکم بر ایران چه منظوری را پیگیری میکند؟ سریعتر ساختن بمب اتمی را؟
اما بنظر میآید در تمام مذاکرات نمایندگان رژیم از اولینش با حضور لاریجانی تا همین آخری در ژنو٬ آنها تنها بدنبال همان "ضمانت امنیتی" باشند
اروپائیان غیر قابل اعتماد هم که میان امریکا و ایران با کارگردانی سولانا در رفت و آمدند نمیتوانند خاندان جمهوری اسلامی را از بابت هراس جدی و عمیقی که از امریکا دارند به وادی آرامش رهنمون شوند برای همین است که تا الان بطور بی سابقه ای شاهد اعمال و اظهارات عجیب و غریب ایادی حکومت دینی و در نهایت ریشخند شدنشان در انظار جهانی هستیم.
تصور میکنم امریکا هرگز تن به درخواستهای خائنانه ی آنها نخواهد داد و احتمالا جمهوری اسلامی آرزوی راز و نیاز کردن با امریکا در زیر لحاف ملا را به گور خواهد برد
- اروپای دلال و نقش آفرینی اش را در این دوران متشنج هرگز جدی نگیریم هموطنان.. همه می دانیم کار آنها بگونه ای تاریخی جز افزودن بر رنج ملتها و پر کردن کیسه اشان چیز دیگری نبوده است از سوی دیگر منطقی نیست که تصور شود امریکا بطور سطحی و برای دریافت امتیازهای مختلف حکومت ایران را تحت فشار گذاشته باشد امریکا از ابتدا میان سرنوشت و عاقبت ملت ایران و حاکمان دینی آنها تفاوت عمیقی قائل بوده و اگر چه در ابتدای بروز چنین اظهاراتی از سوی بوش نگاه تیز بین ایرانی هدف سخن را هندوانه زیر بغل گذاشتن میپنداشت اما آنها به نسبت اروپائیان در باره ی ما بسیار جدی تر رک تر و صادق تر رفتار کرده اند

وفا گفت...

رستم جان سری به نمایشگاه زدم ولی توهینی ندیدم. نگاه تند انتقاد از وضعیت اجتماعی و اعتیاد در عین حال صحبت از تاریخ با شکوه باستانی پدیده تازه ای نیست به هر حال از ارسال لینک ممنونم

وفا گفت...

من هر چی فکر می کنم نمی فهمم واقعا مذاکره ژنو بر سر چی بود. رهبر جمهوری اسلامی که گفته بود تعلیق غنی سازی اورانیم خط قرمز نظامه. کاندولیزا رایس هم گفته بود پیش شرط تعلیق غنی سازی به قوت خود باقی است.

البته من فکر می کنم ایران می خواهد پنج بعلاوه یک قبول کند ایران به غنی سازی ادامه دهد و ایران هم در اون شرایط شروع به عادی سازی روابط با آمریکا بکند.

شما چی فکر می کنین؟

ناشناس گفت...

سلام وفا جان ، نمیدونم آیا واقعا لینکی که من گذاشتم رو شما نگاه کردین؟؟؟در تمام کاریکاتورها از نمادهای ملی مااستفاده شده.پرچم شیر و خورشید درحالی که شیر وسط پرچم دراز کشیده داره تریاک میکشه .یا نماد آرش کمانگیر در حالی که داره با کمانش گل خشخاش پرتاب میکنه .یا نماد داریوش کبیر در حالی که براش منقل و تریاک هدیه آوردن .یا چیزهایی از این دست در مورد خیام و امیرکبیر و سهراب سپهری..
میتونم بپرسم در این نگاه به گفته شما انتقاد آمیز چرا از تصاویر آقای احمدی نژاد و خامنه ای و پرچم جمهوری اسلامی و عکس پیغمبر استفاده نشده؟
یادمون نرود بخاطر یک کاریکاتور در روزنامه دانمارکی چه بازیها که آقایان ملاها در نیاوردند.

وفا گفت...

رستم عزیز فکر می کنم استفاده از نمادهای ملی هر چند ممکنه مورد قبول من و تو نباشه اما پیام قوی تری می فرسته. در این مورد خاص، رشد قابل ملاحظه اعتیاد در این حد برای هر جامعه ای فاجعه و باعث شرمساری است. فکر می کنم عکس العمل تو هم نشان از موفقیت هنر مند در انتقال پیامش باشه. به نظر من این کار می تونه طنز یا انتقاد "اجتماعی" تلقی بشه. در مورد بخش دوم مطلبت که چرا از سران جمهوری اسلامی و پرچم اون استفاده نشده، با تو موافقم اما فکر می کنم در اون صورت بیشتر یه طنز "سیاسی" میشد نه اجنماعی. بعد هم خودت بهتر از من در مورد سانسور موجود مطلعی... . به هر حال با وجودیکه حرف تو رو خوب می فهمم که حفظ حرمت تاریخ و میراث فرهنگی خصوصا در این زمان حیاتیه اما فکر می کنم پیام این آثار اینه که ما تکون بخوریم و یادمون باشه که چه جامعه ای با چه تاریخی دچار چنین بلایی خانمان سوز شده

ناشناس گفت...

با سلام خدمت وفای عزیز
عرض می کنم که اروپائیان خوشباورانی هستند که گول دروغ های دولت مردان ایرانی را می خورند

ناشناس گفت...

مذاکرات اخير ژنو گامي رو به جلو محسوب مي گردد، اما اينکه در روبرو چه درانتظار است سوالي مهم خواهد بود که با توجه به مواضع چندگانه و گاها مبهم ايران چندان قابل محاسبه نخواهد بود. آنچه مسلم است چنانکه دوستان بيان داشتند هيچگونه معادله اي بدون حضور کاتاليزور گونه ايالات متحده در اين ميان پابرجا نخواهد ماند. بدون درنظر گرفتن مقاصد ايالات متحده در روابط خارجي خود بويژه در مناطق حساس جهان، اين کشور تنها کشوري است که در تاريخ پر افت خيز سرزمين ايران کمترين ميزان خيانت ! و استعمار ! را بر اين مردم روا داشته است. درحاليکه پرونده دوستان و حاميان فعلي ايران (روسيه) در استعمار، اشغال و چپاول ثروت اين خطه، به بهانه رسيدن به آبهاي گرم جنوب (وصيت نامه پطر) کاملا روشن است. (آخرين مورد آن بيانات رئيس جمهوري سابق روسيه در اجلاس کشورهاي ساحلي درياي خزر در تهران بود.)معتقدم معادلات و موازنه قدرت در اين منطقه دستخوش هيجانات فراواني مي باشد و خواهد بود. مهمترين عوامل اين هيجانات درحال حاضر عبارتند از:
1- برنامه هسته اي ايران
2- وضعيت اقتصادي و امنيتي عراق
3- ايجاد موازنه در نيروهاي درگير در افغانستان
4- کنترل حزب اله لبنان
اين عوامل هريک درجاي خود قابل بحث مي باشند ولي آنچه که مهم است با واگذري يک نقش و وظيفه بين المللي براي ايران در سه مورد اخير انتظار حل بدور از غوغاي مورد اول، خارج از انتظار نخواهد بود. مهم ايجاد سازکار هاي بين المللي و قوي جهت انجام اين امر مي باشند به نحوي که اين سازکارها به نوبه خود قادر به ايجاد و کنترل مناسب قدرت و دمکراسي در داخل قلمرو ايران گردند.

ناشناس گفت...

با درود
اخوند جماعت تمام زندگي اش بر دروغ استوار است و مسلما اروپايي ها در دروغ گفتن نا وارد تر هستند اين بازي ها همه وقت كشي است و خاهيم ديد كه انر‍‍زي صلح اميز يعني بمب اتمي

ناشناس گفت...

درود بر شما آقای مستقیم . بهترین حرفه در دنیای ما یادگیریه چون به نظر من فقط مرده ها هستن که فارغ التحصیلن و زنده ها همواره دنشجو هستن . با سپاس از وبلاگ خوبی که طرح کردید و مطالب مفیدی که شرح می دید . برای شما آدرس وبلاگم رو می گذاریم ، گذروتون افتاد خوشحال هم می شم .
http://hezartooy.blogfa.com/

ناشناس گفت...

آقای مستقیم عزیز

همیشه افتخار رو با جمع جستجو کردم چون رشد فردی بی معنی ترین چیز در دنیاست . مفتخرم کردید به همین لحظه که نشستید و لقمه ای از سفره خودتون در تهران براشتید .

كادوس گفت...

وفاي عزيز
اولا" چندين بار به شما وواحد هايvoa ايميل ميزنيم اما خبري نمي شه دوما" خواهش ميكنيم جواب بدهيد و رسيد آنرا اعلام كنيد وخوب وبد آنرا بگوييد
اما نظر
آخوندها با 10 سال مخفي كاري وبا5 سال به اصطلاح مذاكره بچه هم مي فهمد اينها دورغگو ووقت كشي مي كنند اينها از ترس انتقام مردم بمب اتم مي خواهند كه اگر دنيا چيزي بگوييد با اتم تهديد كنند واگر مردم وروزنامه چيزي بگو ييد با اتم تهديد كنند ولي آمريكاييها وبخوصوص اوروپاييها اصلا" درك نمي كنند.

وفا گفت...

فرای عزیز من ایمیلی از تو نگرفتم ولی این وبلاگ در اختیار همه است تا درباره موضوع ها ابراز نظر کنند. ممنونم که سری به این بلاگ زدی

ناشناس گفت...

اتفاقا من فکر می کنم که کم کم آقایان کوتاه بیایند. به نوشته من "بوی جام شوکران آید همی" توجه کنید.
aghaejaze.wordpress.com

ناشناس گفت...

ba salam.
mas'aleh atomie jomhurie eslami-o misheh az chand zavieh negah kard:
1-avalish marbut be USA hastesh ke entekhabat reyasat jomhurish nazdikeh. in mas'aleh ba khodesh vagheyatha va tavahomatio be donbal dareh. ye didgah hastesh ke fekr mikonan jomhurikhahan mikhan in akhariyayeh bush be arumi va khoshi va sebat harchand kotahmoddat barayeh USA begzare ke be chand dalil albateh be nazar man nemituneh vagheyat dashteh basheh:
yeki inkeh dorosteh ke har dolatieh belakhareh mikhad tasvir khubi dar zehn mardomesh dashteh basheh amma nemituneh melak tasmimat mohemtari mesl hefz ghodrat siasie, eghtesadi va ... basheh. age be mobarezat entekhabie amrica ro donbal mikardim mididim ke aksar jomhurikhahan modati tul keshid ke aghayeh mackeyn o be onvan namzad ghabul konand garcheh hanuz dar mored oo tardidhayeh ziadi hastesh. va natayej avaliyeh neshun mideh ke aghayeh mackeyn nemituneh raghib khubi barayeh aghyeh obama basheh. benabarin jomhurikhahan shekast-o az hamin alan dar mahafel siasi paziroftand va chizi barayeh az dast dadan nadarnd. benabarin misheh chand natijeh gereft ke motmaenan aghayeh bush be hamun dalayeli ke aval matrah shod hargez mesl eragh ba iran raftar nakhahd kard, manzuram ineh ke yekjanebeh a'mal nemikoneh...in fekr konam kamelan vazeheh va ta alan shahed in siasat aghayeh Bush budim. amma dalil nemsiheh az forsatha estefadeh nakoneh. yeki az forsathayi ke barayeh aghayeh Bush mituneh ijad besheh(ta ham aghayeh mackeyn o raisjomhur koneh va ham khodesh-o be onvan yeki az behtarin rais jomhurhayeh khub USA azash yad besheh, manzuram ineh ke hameh eragho faramush konand)ineh ke eurupa khastar barkhord shadid ba jomhurie eslami besheh. ke be in mas'aleh dar zir mipardazam.
2- dovomin mas'aleh eurupa hastesh, mohemtarin mas'aleh ke dar moredesh matraheh mas'aleh barkhord ba ebhamat jomhurieh eslamieh ke benazar khylia vaghtkoshi mahsub misheh. jalebeh ke be sohbat khodeh aghayeh solana eshareh konam ke dar mosahebi az ishun(vaghti dar iran budand) porsidan ke takhir andakhtan zaman tasmimgiri barayeh 5+1 & etehadiye eurupa yeki az maharathayeh diplomathayeh iranist(ravand mozakerat hadaghal ta entekhabat USA)? ishun javab dadand ke agar intur bashad eshtebah bozorgi mikonid va eshtebah mohasebati hastesh. va royeh in mozou taikid kardand. benabarin misheh in natayejo az sohbathayeh aghayeh solana gereft ke agahyeh solana darand eshareh mikonand ke tasmimgiri digeh dast USA nistesh( behamun dalayel bala) va USA donbaleh ro-e gharb khahd bud ke baes misheh chon dar mozakerat ghodrat aval mahsub besheh(albateh dar in borheh zamani) benabarin ba tamam vojud say khahd kard mas'aleh atomi-e iran ra hal koneh. va didim ke in ba lahn aghayeh solana takid bishtari dasht va mohlati ke tain kardand kamelan moshakhas va javab niz moshakhaseh. shayad yek natijeyeh farie ham misheh gereft ke aghayeh solana biorzeh nabudand va ishun va gharb donbal in mas'aleh budand ke khodeshuno be onvan ghodrat dar moghabel USA neshun bedan, ke bettab diplomasi-e mobham jomhurie eslami in forsat-o barayeh gharb be tarz mojezeh asayi faraham kardeh. hala rahkarhayi ke barayeh edameh in ravand nazar gereftand o rabt ziadi be tasmimat jomhurie eslami khahad dasht ke dar zir eshareh mikonam.
3- sevomin mas'aleh khode nezam jomhurie eslamie. nezam jomhuri-e eslami bayad bebinim olaviyatesh vaghean chie, be onvan yadavari arz mikonam, ke in nezam be dalayel gunagun mohemtarin olaviyatesh hefz baghayeh khodesheh. in soal pish miad ke vaghean hameyeh in kasayi ke dar diplomasieh iran naghsh darand intor fekr mikonand ke ageh bomb atom dashteh bashand barayeh hamisheh hefz khahand shod?? nazar shakhsieh man ye na bozorgeh.va fekr mikonam aksariyat in ashkhas chenin tasavori nadarand. ke fekr konam dar mored aghayeh larijani in mas'aleh kamelan roo bud va kheyli rahat mishod in mas'alaro fahmid. albateh monker in mozou nistam ke dar dastgah velayat faghih in iideh kham hastesh, va aslan chand sal pish hamin mozo'(dastyabi be bomb atom) faght matrah bud. amma eddeie ke vaghean misheh goft agahishun bishtar budeh ba chaneh zani ba dastgah velayat faghih tunestand narmeshi dar in dastgah ijad konand.(albateh nemikham intor bardasht besheh ke in afrad zobshode dar velayat faghih nistand amma beharhal behtar az valliyeh faghih va pasdarash mitunan ouzaro bebinand). albateh barayeh in mozo' man pas az entekhab ahmadinejad ke shok shodeh budam tunestam ye etelaati dar in zamineh kasb konam ke jash fekr konam dar in yaddasht nistesh.
soali ke matrah misheh ineh ke alan vaghean jomhurie eslami donbal chie??? ageh in farz ra dar nazar begirim ke jomhurie eslami tazmin amniyyati mikhad, (hameh ma va sad albateh khodeh diplomathayeh irani ham ino midunand ke hich kas be hich kas tazmin amniyati nakhahad dad)be in natijeh miresim ke jomhuriyeh eslami ravabet samimaneh va toam ba ehteram motaghabel ra talab mikoneh, va in chizi ke ma hamisheh mibinim ke jomhuriyeh eslami onvan mikoneh, barayeh hamin ghasd dareh tasvir khubi az khodesh beja begzareh, tasviri ke digar keshvarha be jomhuriyeh eslami etemad konand va jomhuriyeh eslami betuneh dar sayeh in dustiha rahat be baghayeh khodesh edameh bedeh, albateh hamantor ke goftam in siasat pasdarhayeh valiyeh faghih nistesh, una hamisheh donbal ghodrat nezami budand va hastand, amma shayad noghtehyeh omidvari ineh ke hanuz dar sistemeh siasie keshvar nemitunand faalaneh amal konand.(hamntor ke dar bala goftam maghale dar in mored niz neveshtam ke be doalt khatami va ahmadinejad va naghsh valiyeh faghih marbut misheh).
amma ageh bekham faghat ye kholasei begam ineh ke(chon in soal shayd matrah behshe ke aghayeh khatami ke in hameh dasht dar in mas'aleh faaliyat mikard chera nemitavanest edameh bedeh??)
aghayeh khatami shayd be samt in mas'aleh miraft, amma chon darkhasthayeh valliyeh fagih niz matrah bud va kollan anasor imeni barayeh nezam nabudand, nemitunest in mas'alaro be akhar beresuneh va gerehhayeh siasi, eghtesadi iran o baz koneh. benabarin kami aghab gard be nazar mireseh lazem bude.
ma natayej ino niz mibinim ke aghayeh jalili diplomasi-e irano shabih-e ghali mibinand ke shayad esharehi be in mozo' budeh ke jomhurie eslami donbal mozakereh barayeh ta'ligh ya a'dam ta'ligh nist va donbal jalb etemad va dustiyeh digaran hastesh ke fekr mikoneh mesl baftan ghali bayad zarreh zarreh jelo bereh.
natijeyeh kolli ke misheh gereft ineh ta zamani ke jomhuriyeh eslami motmaen nasheh ke javab areyeh una be aghayeh solana, be manzeleh dusti bardasht nemsiheh inkaro nemikoneh.
ke fekr konam behtare be namei ke aghayeh jalili (hamun do safeh) dar ejlas dadeh budand eshareh konam ke dar unja eshareh kardeh budand ke ma bayd 8 jalaseh mozakereh ba aghayeh solana va .... ina dashteh bashim ta javab bedim. ke in dar vaghe' be nazar man neshangar in nabud ke ishun ahmagh hastand(ageh bashand ham be khater in mas'aleh nist:-d)balkeh neshangar ineh ke ishun mikhan began ke ba in mizan dafei ke dar mored shoma ba iran vojud dareh in hameh zaman lazemeh ke in dafe'e az mian bardashteh besheh.
amma midunim hamantor ke dar bala goftim eurupe nemikhad zaman ziadi sarf koneh (chon ageh sabr koneh va dolat aghayeh obama tasbit besheh ebtekar a'malo ishun dar dast migireh.)pas ghate' amal mikoneh age shod tahdid nezami mikoneh, atish esraiil-o por mikoneh va dar kol ba abzarhayeh khodesh feshar miareh. mosalan diplomathayeh iran be donbal javab areh az valliyeh faghih hastand, malumam nist ke betunand in javabo begirand ya na?amma sarasimeh donbalesh hastand. motmaenan hanuz be rahbar nagoftand ke khatar jang hast, amma shayad ruzayeh akhar began ke digeh pasdara vaghti barayeh tarh maanovr nezami nadashteh bashand va be javab areyeh movaghat razi beshand. mundeh be hushmandie in diplomathayeh irani ke ba valliyeh faghiheshun chejuri ta konand. motmaennan omidvari tu in mas'aleh budeh ke az janebeh eurupa matrah shodeh. chon javab na iran, ehtemal jango bala mibareh va in yani inkeh jomhurikhahan vared arseh mishand va digeh eurupa nemituneh moafagh basheh.
vaghean nemishod dar yeki dosatr tahlil shakhsiyeh khodamo az mozakerat begam benabarin....bebakhshid ke tulani shod.
ba arezuyeh safayeh bishtar barayeh shoma vafayeh aziz va dustan digar.