۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

بیانیه "مردمی"

این متن از دکتر آرام حسامی است. بخوانید و بیاندیشید و نظر دهید...

بیانیه ایی " مــردمی "

وقتیکه صدای آزادی خواهی مردم ازطرف رهبر، شنیده نمی شود، وقتیکه خواسته های قانونی ملت وتقاضای رسیدگی به حقوق شهروندیشان، توسط رهبریک حکومت با تهدید، خشونت، دستگیری، شکنجه وگلوله پاسخ داده می شود، زمان آن است که مردم مشروعیت وحقانیت یک رژیم را زیرسوال ببرند وخواهان تغییراتی بنیادی گردند. به پا خیزند وانقلاب کنند. این بود رفتارحکومت با ملت واین بود پایان کارسلطنت آریامهری.
درسال 1357 مردم ایران با رهبری آیت اله خمینی، مطالباتی را که ازمرداد 32 در قلبشان انباشته شده بود، ازنظام شاهنشاهی پهلوی، وصول کردند. دست آورد این انقلاب ،آزادی یک ملت، برای تعیین سرنوشت خود به دست خود، بود.
قرارداد اجتماعی که مابین شهروندان یک جامعه به طورمجازی وجود داشت ، با یک همه پرسی، جنبه ای قانونی وملموس گرفت. مشروعیت وحقانیت جمهوری اسلامی براساس همین قرارداد اجتماعی که با رأی اکثریت مردم تصویب وتأیید شده بود، شکل گرفت .
اما بعد ازسی سال حکـومت، با توجه به وقایع پس ازانتخابات، ازنظرتودۀ عظیمی از مردم ، هرآنچه که ازاین قرارداد اجتماعی مابین مردم و حکومت بجا مانده بود، لغووباطل گشت .
ازآنجایی که مقام اول جمهوری اسلامی، جواب خواسته ها ومطالبات قانونی مردم را با تهدید، ضـرب و شتم، زندان، شکنجه، تجاوز وقتل شهروندان، داده است؛
ازآنجایی که دردولت، مجلس، شورای نگهبان، مجلس خبرگان ، شورای مصلحت نظام وقوۀ قضائیه، منتخبین ومنتصبین این نظام، درمقابل عدالت خواهی مردم، به وظایف قانونی خود عمل نکرده اند؛
ازآنجایی که این نظام به طورسیستماتیک با ترویج تـرس ووحشت، به جنگی روانی در برابردگراندیشان دست زده است؛
ازآنجایی که این نظام درایجاد امنیت فردی،اجتماعی و مملکتی، کوتاهی نموده است ؛
ازآنجایی که این نظام تک تک آزادیهای که ازخواسته های اساسی انقلاب اسلامی بشمار می آمدند ودرحقیقت دلیل اصلی تأسیس یک جمهوری بودند را زیرپا گذاشته است ؛
ازآنجایی که دراین حکومت، برابری، درهیچیک ازحوزه های حقوقی، مدنی، عقیدتی، سیاسی،اجتماعی واقتصادی رعایت نمی شود؛
ازآنجایی که بی عدالتی درتمام ارکان ونهادهای این نظام حکم فرماست ؛

پس، مشروعیت وحقانیت این حکومت ازبین رفته وآن قراردادی که حق حاکمیت را به این نظام منتقل کرده بود، ملغی وباطل نموده است .

اما ازآنجایی که این تودۀ عظیم، درحال حاضر فقط درخیابان ها قابل شمارشند ؛
ازآنجایی که ممکن است هنوزاین تودۀ عظیم دراقلیت باشند ؛
ازآنجایی که ممکن است اکثریتی خاموش هنوزوجود داشته باشند؛
ازآنجایی که هرجمهوری برای مشروعیت وحقانیت خود، وابسته ومحتاج به رأی اکثریت شهروندان است ؛
وازآنجایی که دولت وحکومت دریک جمهوری، مستخدم ملت بوده و فقط با تمایل واجازه مردم به استخدام درآمده و قادربه ادامه خدمت می باشند؛
بنابراین، دراین مقطع زمانی، تنها یک همه پرسی می تواند تعیین کننده سرنوشت دولت ، حکومت وازهمه مهمترملت باشد.
برگزاری چنین همه پرسی می تواند بطورکاملا ً مسالمت آمیزبه بحران کنونی خاتمه دهد.

این همه پرسی یا به ادامه قرارداد اجتماعی سال 58 منتهی می شود ویا به تنظیم قراردادی تازه می انجامد. درهرصورت یا مشروعیت وحقانیت نظام کنونی را مسجل می کند ویا انتقال قدرت را به شکلی مسا لمت آمیز وبدون خشونت میســرمی سازد.
ازآنجایی که همه پرسی در ایران پیشینه تاریخی دارد، ازنظرمدنی وعرفی محکمه پسند است ومبتنی بر اصول جمهوری می باشد،این پیشنهاد، راه حلی کاملا ًعمل گرایانه بنظـرمی رسد.

رقم زدن سرنوشت مردم به دست مردم و برای مردم، حق مسلم هرشهروندی است .



آرام حسامی

ژانویه 2010

۹ نظر:

ناشناس گفت...

شکی نیست که رژیم ایران با کشتن یکی از طرفداران پرزیدنت موسوی قصد دارد با یک تیر دو نشان بزند هم یک طرفدار جناح موسوی و کروبی را از میان برداشت و هم برای خود مظلوم نمایی کند , ترور این فرد فقط به نفع رژیم بود اسراییل و آمریکا خود را به اینصورت تابلو نمیکند ضمن اینکه برای جلوگیری از برنامه اتمی رژیم این راه موثری نیست چون صدها دانشمند اتمی وجود دارد که دارای دانش اتمی هستند .
http://iran11111.blogspot.com/2010/01/blog-post_12.html

ناشناس گفت...

مدیریت صدای آمریکا
علی جوانمردی را روی خط برگردانید مجری محبوب خوش صدا خوش تیپ و مسلط و بیطرف ما رو برگردانید ا زوج علی جوانموردی و الناز کیانی ...برای این برنامه ساخته شده اند . مجری تواناتر از آقای جوانمردی برای اجرای این برنامه وجود ندارد . امیدوارم مدیر شبکه فارسی صدای امریکا به فکر کیفیت اجرای برنامه هایشان باشند یکی از مهمترین ویژگی جناب جوانمردی، بیطرفی ایشان در ارتباط با تمامی احزاب سیاسی و گرایشهای گوناگون است. جدا جای تآمل است
http://www.facebook.com/jchalangi2?ref=ts#/group.php?gid=285894684061&ref=mf

رستم فرخزاد گفت...

وفا جان درود فراوان،

بنده حقیر به قسمتهایی از این بیانیه جناب دکتر حسامی ایراداتی دارم.

1)"زمان آن است که مردم مشروعیت وحقانیت یک رژیم را زیرسوال ببرند وخواهان تغییراتی بنیادی گردند. به پا خیزند وانقلاب کنند. این بود رفتارحکومت با ملت واین بود پایان کارسلطنت آریامهری."

به نظر بنده اصلا هم زمان انقلاب نبود. اگر حکومتی شایسته اصلاحات باشه اون حکومت قبلی بود که با آمدن دکتر بختیار اصلاحات داشت انجام میگرفت ولی ملت امان ندادند.


2)"درسال 1357 مردم ایران با رهبری آیت اله خمینی، مطالباتی را که ازمرداد 32 در قلبشان انباشته شده بود، ازنظام شاهنشاهی پهلوی، وصول کردند. دست آورد این انقلاب ،آزادی یک ملت، برای تعیین سرنوشت خود به دست خود، بود."

من اینجا مطمئن نیستم جناب دکتر حسامی در رابطه با انقلاب 57 نظر داده باشند احتمالا یک انقلاب دیگه رو ایشون توصیف کردند، فقط برای نمونه اگر یکی از مطالبات مرداد 32 که در سال 57 وصول شده باشه رو به ما معرفی کنند ممنون میشیم.
(در پرانتز حتی سرنگونی شاه هم جزو مطالبات سال 32 نبود)


3)"قرارداد اجتماعی که مابین شهروندان یک جامعه به طورمجازی وجود داشت ، با یک همه پرسی، جنبه ای قانونی وملموس گرفت. "

مردم همچین قراردادی بین خودشون نزاشته بودند که جمهوری اسلامی رو جایگزین پادشاهی کنند، اصولا مردم ایران شناختی پیرامون واژه جمهوری اسلامی نداشتند. این تصمیم از سوی مسئولین مذهبی و به سبب کنار زدن اقشار روشن فکر جامعه گرفته شد و سپس واژه نامفهوم جمهوری اسلامی در برابر ملت قرار گرفت، ملت هم با اعتمادی که به آقایون داشند بدون اینکه بفهمند معنی این واژه چه هست بهش رای دادند و بلافاصله هم پشیمان شدند.
رفرنس این مطلب هم سخنرانیهای آقای مطهری پیرامون جمهوری دمکراتیک و جمهوری اسلامی که به زور مغلطه داشتند واژه جمهوری اسلامی رو به خورد ملت میدادند.


4)"اما بعد ازسی سال حکـومت، با توجه به وقایع پس ازانتخابات، ازنظرتودۀ عظیمی از مردم ، هرآنچه که ازاین قرارداد اجتماعی مابین مردم و حکومت بجا مانده بود، لغووباطل گشت ."

اول از اینکه قبلا عرض کردم این قرار داد اجتماعی بین مردم نبود بلکه یک کلاه برداری سیاسی بود، دوم از اینکه این مشروعیت کاذب از فردای روز بگیر و ببندها و اعدامها و گشت کمیته و چادر بر سر زنها کردن و وحشت و زندان، از بین رفت و فقط مربوط به وقایع بعد از انتخابات نمیشه. اینجور نیست که این رژیم سی سال با مشروعیت حکومت کرده و حالا بعد از انتخابات مشروعیتش از دست رفته.


5)"اما ازآنجایی که این تودۀ عظیم، درحال حاضر فقط درخیابان ها قابل شمارشند"

حداقل از یک استاد علوم سیاسی بعید هست که اکثریت مردم را در خیابان شمارش کند.روشهای بسیار فراوانی برای شناخت اکثریت و اقلیت مردم وجود دارد که خود استاد بهتر در جریان هستند.(هرچند که در خیابان هم اکثریتیم).


در آخر جدا از مطالب ضد و نقیض این بیانیه به نکته پایانی آن یعنی برگزاری رفراندوم ایمان و اعتقاد دارم .



rostamfarokhzad.blogspot.com

فرحناز گفت...

بشرط داشتن وقت کافی
راه حلهای کم هزینه تر مسلما بهتر است مانند روشهای مبارزاتی امثال نلسون ماندلاوگاندی ودالایی لاماو...از توسل به خشونت وقوه قهریه صد در صد بهتر است ولی بعقیده من سرعت دستیابی به بمب اتمی بسیار بیشتر و تقریبا زمان آن مشخص است
به خدا من بیشتر از شما از افتادن بمب روی ایران ناراحتم ولی اگر بمب معمولی تاسیسات را در جنگ متعارف نابود نکند بعدا همانطور که گفتم با افکندن بمب اتمی احمدی نژ اد روی اسراییل با هدف ظهور امام زمان با حمله اتمی متقابل روبرو خواهیم بود و این دیگر مساویست با نابودی کامل و جامع ایران و ایرانی و محو ایران در برابر محو اسراییل !!پس آیا منطقی نیست بفکر نابودی تاسیسات باشیم ? سرعت دستیابی به بمب اتمی بسیار بیشتر و تقریبا زمان آن مشخص است ضمن اینکه نابودی مراکز نظامی سپاه و قدرت رژیم باعث تضعیف شدید ,کاهش قدرت سرکوب و و سقوط سریع رژیم خوهد شد. در طول تاریخ فرانسویها در جنگ جهانی دوم همراه ارتش آمریکا به ارتش فرانسه طرفدار نازیها حمله کردند ومیهن را آزاد کردند حتی خود آلمانیها در سال آخر جنگ در همراهی با ارتش آمریکا بجان رهبر خود هیتلر سو قصد با بمب کردند , میدانید خود گروهی از ارتش آلمان اینکار را کرد ? از جمله مارشال رومل پرافتخار و مورد علاقه خود هیتلر در این توطئه دست داشت و بعدا بدستور هیتلر بخاطر اقدام علیه رهبر کشور در گرماگرم جنگ با آمریکا علیرغم خدماتش به آلمان کشته شد .پس واژه وطن پرستی گاهی به کسانی اطلاق میشود که علیه رژیم ویرانگر کشور خود بکمک یک ارتش خارجی مبارزه میکنند .امروز تاریخ هیتلر را ویرانگر آلمان و جهان و جنایتکاری در ردیف چنگیزخان میشناسد و سو قصد کنندگان را وطن پرستان واقعی آلمان .

ناشناس گفت...

در جواب رستم عزیز که ایراداتی به متن جناب دکتر حسامی ایراد نمودند :

1) به هر حال انقلاب 57 تمام شده, از دید بسیاری مردم انروزگار حکومت پهلوی اگرچه بسیار منصف تر و اصلاح پذیر تر از حکومت فعلی بود ولی باز هم مرتکب خطا در سرکوب مردم در سالهای پایانی حکومتش از جمله در روز 17 شهریور 57 شد.

2)به نظر من منظور اینه که باید همون کاری که در بهمن 57 شکل گرفت و ناقص ماند اینبار کامل بشه و بنیانهایی تغییر یابد ؛ حال با تعریف انقلاب و یا چیزی شبیه آن

3)فرمایشتان درست است ؛ ولی باید همون راه ناقص مجددا طی شود و مردم به یک شیوه و نظام دموکراتیک یا هر چیزی که مایلند رای دهند.

4)اینکه این قرارداد یک کلاه برداری سیاسی بود ؛ من فکر میکنم نظر آقای دکتر هم همین است ولی به هر حال با رای مردم بهانه شد ؛ نمونه های تاریخی دیگری نیز وجود دارد مثل روی کار آمدن هیتلر در آلمان که با دموکراسی بود ؛ ولی به عنوان کسی که نزدیک سی سال در ایران زندگی کرده اجازه بدهید بگویم که بییایید کمی واقع بین باشیم مردم ؛ بیشتر مردم ایران حداقل تا زمان مرگ آقای خمینی درست یا اشتباه به آرمانهای اوو وفادار بودند.

5) مطمئن باشید که خود آقای دکتر به این روشها واقفند ؛ بحث در این مورد بسیار است.

و در خاتمه من این بیانیه را بسیار مفید میدانم و امیدوارم دیگر مردم بالاخص اپوزیسیون از آن حمایت نمایند. درود بر جناب حسامی باهوش.

Mahsa گفت...

احمد وحيدی، وزير دفاع ايران، روز سه شنبه درباره واکنش جمهوری اسلامی به هرگونه حمله احتمالی به اين کشور گفته است: «در صورت اقدام غربی‌ها عليه ايران، ناوهايشان در خليج‌فارس بهترين اهداف عملياتی ما هستند.»!!
صدام هم میگفت در صورت حمله مردم عراق به حمایت از رهبر محبوبشان تا خیابانهای واشنگتن و نیویورک دشمن عقب خواهند راند و تعقیب خواهند کرد ولی دیدیم بمحض سقوط بغداد مردم مجسمه او را بزیر کشیدند و لگد مال کردند و خودش هم از ترس انتقام همان مردم به سوراخ موشی پناه برد . خامنه ای و احمدی نژاد هم بهتر است تا گودال کمیاب نشده چند تا برای خودشان رزرو کنند .

رکسانا گفت...

پرزیدنت بوش به وجود سلاحهای کشتار جمعی صدام شک داشت و نمیتوانست بنا را بر خوش بینی بگذارد و با توجه به سابقه صدام با امنیت شهروندان آمریکا بازی کند و امنیت آنها را بر اساس خوشبینی و اعتماد به صدام بگذارد و کاملا در حمله به عراق محق بود ایشان بسادگی میتوانست با یک دستور سری و محرمانه به قسمتی از نظامیان خود تعدادی وسایل تولید سلاح کشتار جمعی به عراق ببرد و بعد از آن پرده برداری کند و آبروی خود را با حیله بخرد ولی ایشان همینقدر شرافت و صداقت داشت که بقیمت اشتباه تلقی شدن تصمیمش چنین کاری را نکرد ,رهبری به شجاعت و صداقت و شهامت ایشان کم نظیر است,در ضمن در مقایسه با صدام برنامه غنی سازی و احتمال رفتن به نظامی شدن آن کاملا آشکار و در جلوی چشم جهانیان همه میبینند که مراکز غنی سازی وجود دارد که قابلیت آنرا دارند که هر لحظه بسمت غنی سازی بالا و بمب اتمی بروند و با توجه به تهدیدات صریح احمدی نژاد به محو اسراییل و اعلام رسمی او مبنی بر ساخت مراکز جدید , لزوم حمله هر چه سریعتر و سقوط این رژیم جنایتکار اثبات میشود .

Kambiz گفت...

تحلیل های احمقانه تری کویل :
سياست جرج بوش موجب تضعيف خاتمی و روی کار آمدن احمدی نژاد به عنوان يک" قهرمان وطن پرست" شد!!!
تحلیل تری کویل مربوط به یک بچه کودکستانیست برای رادیو فردا متاسفم آخر جناب تری کویل کی بهتون گفته مردم در دوره اول به احمدی نژاد رای دادند آنهم بخاطر قهرمانی و وطنپرستی ?!! همان موقع هم تقلب شده بود و مردم به آقای معین وزیر دولت خاتمی رای دادند و همان موقع هم کروبی و رفسنجانی بدرستی به تقلب اشاره کردند و به خدا پناه بردند چون مردم هنوز با چهره کریه و حرفهای نامعقول احمدی نژاد آشنا نبودند عکس العملی مثل این دوره بروز ندادند .
http://www.radiofarda.com/content/f3_obama_Iran_foreignrelations/1934407.html

Episode گفت...

رکسانا خیلی حرف خوبی زده از همه دعوت میکنم اونو "چند بار" بخونن که خدای نکرده بعدا انگ خنگ بودن بهشون نچسبونن!

من موندم بعضیا این همه نظر از خودشون در میکنن از اینورو از اونور
اونوقت کسی مثل رکسانا خانم یا امثالشون یه همچین نظر ساده و در عین حال خیلی محکم و واقع بینانه رو بیان میکنن

خب جنابان نظر در کن حرفه ای کشکی اینجا کم میارن
عذز میخوام از همه که اینطوری میگم اما دیگه گندشو در آوردن دیگه!
که چی؟!
میخواهین از کی دفاع کنین؟
میخواهید غیر مستقیم از خوب بودن گرگ در لباس بره دفاع کنید؟!

فکر نمیکنید که وقتش رسیده که کاسه کوزتونو جمع کنید و یه فکر اساسی به حال خودتون بکنید؟؟؟

منم بلدم گرگ بشم و لباس بره تنم کنم ولی گرگ نماها تا یه زمانی مخفی میمونن نه الان که آمارتون دراومده آقایون و خانمهای گرگ بره نما.

چقد پول گیرتون میاد واسه این کارها؟
با کیا نشست و برخواست میکنید که بیایید و این چیزها رو بنویسید؟
چقده و چیا دارین از دست میدین تو این شرایط جدید جهانی منجمله در ایران؟؟؟

آخه شماها که تو دلتون میخواهید سر به تن صدای آمریکا و امثال اون نباشه حالا اینجا نظر میذارین؟!
خیلی دارن بهتون حال میدن که نظراتتونو پاک نمیکنن
اصلا اینطوری بهتره تا به زودی همه بفهمن که کیا چی بودن و چیکار میکردن

ملت شما مال خودتون!

فقط اگه یه وقت لباس بره کم آوردین به ما بگید چنتا براتون بفرستیم!
هر چند ما بلد نیستیم لباس بره تنمون کنیم حتی اگر گرگ باشیم
ما یاد گرفتیم همونی باشیم که هستیم