۱۳۸۸ خرداد ۱۲, سه‌شنبه

اوباما و "پل اعتماد" با مسلمانان

ناظران عرب امیدوارند که سخنرانی پرزیدنت اوباما در قاهره با سیاستهای محکمی دنبال شود که " استاندارد دوگانه آمریکا در خاورمیانه را کنار بگذارد." الاهرام مصر نوشت "بهبود روابط بدست نخواهد آمد مگر آنکه پیش از آن بهبودی در سیاست ها ایجاد شود." الجمهوریه نوشت مسلمانان "امیدوارند ببینند دولت آمریکا برای جبران اشتباهات گذشته چه چیزی ارائه می کند." عکاض در عربستان به اوباما توصیه می کند "سیاست های عادلانه" در پیش گیرد. گلف تایمز قطر انتظار دارد اوباما بکوشد تا "افراد مشکوک را متقاعد کند که سیاست های خاورمیانه او قابل اجرا و عملگرایانه است ... و او نباید از موضع یادآوری مسئولیت های اسرائیل به آنکشور، عقب نشینی کند." الاخبار مصر گفت "اوباما باید مطمئن شود که نتیجه صلح میان اعراب و اسرائیل به حل بحران ایران می انجامد و نه آنچنان که نتانیاهو می گوید." روزنامه الغد در اردن ابراز امیدواری کرد که "امکان ایجاد اقدامات متعادل و شفاف آمریکا در قبال منافع اعراب و مسلمانان محیا و واقعی است."

برخی دیگر از ناظران منتظرند ببینند پرزیدنت اوباما در قاهره چه خواهد گفت. این ناظران بر مسئولیت سنگین اوباما در تلاش او برای "جبران ویرانی های" دولت پیشین اوباما تاکید دارند. لوموند فرانسه انتظار دارد "یک گفتمان نظری مشابه با سخنان او در سال 2008 در فیلادلفیا در مورد روابط نژادی در آمریکا صورت پذیرد." استرالین نوشت "اوباما در آغاز مسئولیت خطیر کاهش بی اعتمادی عمیق جهان اسلام نسبت به آمریکاست." زود دویچه زیتونگ در آلمان می نویسد " اوباما باید لحنی را انتخاب کند که ضمن اعتماد سازی در جهان عرب، اسرائیل را مایوس نکند." الاخبار مصر این سوال را مطرح می کند که آیا اوباما می تواند با توجه به از دست دادن اعتبار آمریکا در چند سال گذشته، مردم کوچه و بازار جهان عرب را متقاعد کند." الشرق الوسط نسبت به انتظارات زیاد از اوباما هشدار داد و نوشت اوباما "چوب جادو ندارد." تایمز لندن ابراز نگرانی کرد که رویکرد اوباما نسبت به جهان اسلام "اسلامگرایان و حاکمان ظالم را تشویق، و نیروهای رفرم و تغییر را مایوس و در نهایت تولید مقاومت بیشتری از طرف مردم در برابر آمریکا می کند. مردمی که تشنه آزادی، حقوق بشر و دولت شایسته اند."

چی فکر می کنین؟

۳ نظر:

ناشناس گفت...

لطفاً کاربرد این "پل اعتماد" با مسلمانان را برای ما نیز توضیح بدهید. این پل اصولاً به مرحله‌ی بهره برداری نخواهد رسید، حتی اگر به دست یک مسلمان زاده باشد.

یک خانم محترم گفت...

راست میگه باید اوباما هم دستور بده

چند تا زناکار در آمریکا سنگسار بشن
تا اولین "پل اعتماد" با مسلمانان با اوباما افتتاح بشه

زنده باد اسلام ناب ولایت وقیح و احمدی نژاد .
زنده باد سنگسار و بریدن دست و پا به به چه زیباست اسلام حاکم بر ایران امروز , ما ملا میخوایم !
آخوندهای خردمند و دوست داشتنی ما سنگسار میخوایم در ضمن جهت اطلاع سایت رادیو فردا گزارش داد حکم سنگسار یک زوج تبریزی به نام‌های رحیم محمدی و کبری بابایی بزودی اجرا میشود اینم لینکش :
http://www.radiofarda.com/content/F8_JAMSHIDI_STONING/1748193.html

ناشناس گفت...

درود
مبحث رای گیری و حضور مردم برای اظهار نظر خود، صرف نظر از ماهیت این نظر و میزان شعور سیاسی افراد؛ نشانه ای ارزشمند و قدمی هر چند ابتدایی در جهت بلوغ مدنی مردم ِدین مدار ِ ایران است .
ایرانیان در حال گذار به قلمرویی جدید در فرهنگ و مدنیت اند ، قلمرویی که اروپا و آمریکا دیری است با پرداخت بهای طبیعی و منطقی ِ آن از مواهب و آرامش آن بهره مندند.
نیز هنگامی که دولت غیر مردمی ِجمهوری اسلامی به رای مردم هرچند با تقلب و رویکرد های پدر سالارانه، گردن می نهد؛ نشانه پیشرفت در عرصه دموکراسی و فاصله گرفتن از بی قاعدگی های مرسوم فاشیستی است.
به هر روی، راه بسیار طولانی و پر مخاطره ای برای تحقق جامعه مدنی پیش روی ماست.
کسرا فرمانفرمایان