۱۳۸۷ اسفند ۹, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا

تفسیر خبر جمعه شنبه
مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته

در برنامه امشب به برنامه پرزیدنت اوباما برای خروج نیروهای آمریکایی در عراق می پردازیم که ساعاتی پیش اعلام شد. نگاهی به ملاقات سه روزه مقامات ارشد افغانستان، پاکستان و آمریکا خواهیم داشت و در ادامه گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امور خارجه، واکنشها به تحولات برنامه اتمی ایران و انتصاب دنیس راس به سمت مشاور ویژه منطقه خلیج فارس و جنوب غرب آسیا را بررسی خواهیم کرد.

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و همکارم آقای سیامک دهقانپور به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

پیش از سخنان امروز پرزیدنت اوباما در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق رسانه های خبری از جلسات پشت درهای بسته خبر دادند. نیویورک تایمز نوشت اوباما حمایت های حیاتی برای برنامه خود را جلب کرده است بسیاری از جمهوریخواهان با نفوذ کنگره از جمله سناتور جان مک کین بیش از بسیاری دموکراتهای کلیدی از برنامه پرزیدنت اوباما استقبال کرده اند. برخی از دموکراتها بر این باورند که برنامه اوباما هنوز تعداد نیرویی بیش از انتظار آنها در عراق باقی خواهد گذاشت. اما اوباما استراتژی پایان جنگ عراق را در هجده ماه اعلام کرد و در عین حال ارتباط با همه کشورهای منطقه از جمله ایران و سوریه را برای برقراری ثبات ضروری دانست. پرزیدنت اوباما گفت آمریکا تمام توان خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی به کار خواهد برد.

ملاقاتهای سه روزه مقامات ارشد آمریکا، پاکستان و افغانستان در این هفته در واشنگتن پیرامون جنگ علیه افراطگرایی صورت پذیرفت. هیلری کلینتون این ملاقات ها را ثمر بخش خواند و اعلام کرد آنها به ملاقاتهای خود به شکلی منظم ادامه خواهند داد. اما این گفتگوهای بیسابقه در زمانی صورت می گیرد که دولت اوباما در حال مرور استراتژی خود در منطقه است.
جزئیات بیشتر را در برنامه ببینید و بشنوید و بگوئید چی فکر می کنین؟

۷ نظر:

ناشناس گفت...

واقعاً آقای اوباما سیاست مدار بزرگی است.
همین که بر تسریع خروج نیروهای آمریکایی از عراق پافشاری می کند گواه این مطلب است:
چراکه با این کار دیگه بهانه ای برای کار تروریستی دولت ایران در عراق نمی ماند. و اگر دولت ایران به کار تروریستسی ادامه دهد نشانه دشمنی آن با دولت عراق و دموکراسی است.
و عملا از خشونتهای موجود در عراق کاسته می شود.

hesam گفت...

zemne salaam
bar khalaafe chehreh siahe aghaye obama ba in tasmimate roshan,vazeh,manteghie eishon mitavaan be daroone sefid ,solhjoyane va asemaanie eishan pey bord.

ناشناس گفت...

ba salam va tashakor az barname shoma..
be nazare man maghamate irani hich zaman paye miz mozakere nemishinan va hamchenan faryad mizanad marg bar amrika......chon maslahate mellate iran baraye aghayoon mohem nist.maslahate eslam va nezam mohemee...

roya گفت...

خروج بیموقع از عراق خطرناک است زیرا عراق را به کام ولایت فقیه خواهد فرستاد , رژیم جهل و جور و فساد ولایت فقیه برای مداخله احتیاج به هیچ بهانه ای ندارد و همیشه دخالت خواهد کرد و از کسی هم خجالت نمیکشد , اسراییل باید از این آخرین حضور آمریکا در منطقه استفاده کند و کار ولایت فقیه دیکتاتور و فتنه گر را یکسره کند .

امیربلندیان گفت...

بدون شک اعلام خروج نیروهای امریکا از عراق خبر و اقدامی وشایند برای ملت امریکاست اما آیا اهداف امریکا در جنگ علیه تروریسم در عراق بطور قطع محقق شده است... آنهم در صورتیکه سر افعی همچنان در تهران زنده است!دنیس راس فرد کار کشته ایست و معلومات دقیقی از اوضاع منطقه دارد اما آیا وی از دیپلماسی دوران قرون وسطی هم اطلاعاتی دارد؟در خاتمه وزارت خارجه امریکا لابد به این نکته نیز توجه دارند که حکومت فکسنی پاکستان حاکمیت ایالت وزیرستان را به طالبان سپرده و عملا" با واگذاردن آن منطقه به طالبان عرصه برای تروریستهای القاعده و افراطیون اسلامی باز میشود.

ناشناس گفت...

atسلام
من بحث دیگری دارم که خواهشمند است در برنامه های مرتبط مطرح شود.
چرا از کاندیداتوری عبدالله نوری حرفی نمیزنید؟

ناشناس گفت...

با عرض سلام و خسته نباشید ممکن است رییس جمهور ایران بعضی کار ها بکند که به مزاج بعضی ها از جمله شما ها خوش نیاید و من ولی رییس جمهور ایران هست چطور که آقای جرج بوش پرزیدنت آمریکا بود به امید خدا درست میشه!!!!