۱۳۸۷ دی ۶, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته

تفسیرخبر جمعه شب

در برنامه امشب به اتفاق آقای دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری، و کارشناس صدای آمریکا آقای شایان سمیعی نگاهی دقیقتر خواهیم داشت به مصاحبه های کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا با شبکه NBC و شورای روابط خارجی در ارتباط با ایران. خانم رایس در این مصاحبه ها اظهار داشت در دوره وزارت او جامعه بین المللی در مورد برنامه اتمی ایران به اتفاق نظر رسید و اقداماتی موثر در مورد تحریمها انجام شد. خانم رایس این اتفاق نظر را خصوصا در مورد رفتار سلطه جویانه جمهوری اسلامی و برنامه اتمی آن کشور حائز اهمیت دانست.

در برنامه امشب همچنین واکنش وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید به پلمپ دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در ایران را بررسی می کنیم. پرس تی وی تلویزیون انگلیسی زبان جمهوری اسلامی این اقدام قوه قضائیه را بر مبنای شکایتی از این کانون اعلام کرد. خبرگزاری مهر مجوز فعالیت کانون را زیر سئوال برد و خبرگزاری فارس ادعا کرد این کانون به شکلی غیر قانونی به عنوان یک حزب سیاسی فعالیت می کند. رادیو هلند این اقدام را حمله ای به تمام جوامع مدافع حقوق بشر تلقی کرد. در ایتالیا کوریر دلاسرا از شیرین عبادی نقل کرد که رسیدگی به حقوق بشر نقض شده در اولویت اقدامات کانون است و این اقدام مدافعان حقوق بشر در ایران را از ادامه کار خود باز نخواهد داشت. آمریکا این اقدام را محکوم کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست به این کانون و نهادهای مدنی مشابه اجازه دهد به دور از سرکوب فعالیت کنند.

در این هفته وزارت امور خارجه آمریکا در ارتباط با انتقال کنترل امنیت در عراق به نیروهای عراقی در مورد مجاهدین خلق و کمپ اشرف گفت خواست آمریکا اطمینان از حفظ حقوق آنهاست چه در عراق بمانند یا به مکان دیگری منتقل شوند. به گفته او بخش عمده تصمیم نهائی با دولت عراق است اما در عین حال استانداردها و کنوانسیونهای بین المللی نیز در این مورد باید مد نظر گرفته شود.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به گزارشهای رسانه ها در مورد احتمال فروش سیستم ضد موشکی S-300 از طرف روسیه به جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت در صدد روشن کردن این امر با دولت روسیه است و با فروش این سیستم به ایران به شدت مخالف است.

کاندولیزا رایس در مصاحبه با شورای روابط خارجی از جمله به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر رژیم در ایران نهایتا از درون انجام خواهد شد و تقویت جوامع مدنی، نیروهای دموکراسی طلب از جمله اقداماتی است که آمریکا می تواند در این راستا انجام دهد
  • تحریمها علیه برنامه اتمی ایران تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد است و سعی بر این است که مردم ایران هدف این تحریمها قرار نگیرند
  • سرمایه گذاری خارجی در ایران تحت تاثیر تحریمها قرار گرفته و شرکت نفتی توتال آخرین شرکت نفتی غربی بود که از ایران خارج شد
  • ارائه رسمی پیشنهاد بازگشایی دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران به دلیل همزمانی با اشغال گرجستان توسط روسیه و مخالفت جمهوری اسلامی با توافقنامه امنیتی عراق از مسیر خود خارج شد. این اقدام برای ارتباط بیشتر با مردم ایران است

چی فکر می کنین؟

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

درود بر تو وفا جان

با سپاس از برنامه های خوبت

هخا از آلمان

ناشناس گفت...

سلام
به نظر من بسته شدن دفتر حقوق بشر در تهران اوج ترس رژیم رااز فعالیتهای حقوق بشری نشان میدهد.و حالا جای سوال است که رژیم چگونه میخواهد دفتر منتسب به حفظ منافع دولت آمریکا در ایران را تحمل کند!!!!!
اوباما باید راه سختگیرانه دیگری را در برخورد با ایران پیش بگیرد.

ناشناس گفت...

بستن دفتر كانون هيچ تأثيري بر روي روند آزادي خواهي مردم نخواهد داشت . اتفاقي كه بايد بيفتد ميفتد و هر چه حكومت شديدتر با اين مسئله برخورد كند شديد تر و سريعتر اتفاق خواهد افتاد.دنيا در حال تغيير است و ايران(دولت ايران) مي خواهد ثابت بماند.
اگر بحث قدرت نمايي باشد اين دولت در مقابل حزب پژاك آنقدر ناتوان بود كه مجبور به آتش زدن جنگل هاي كردستان شد.

ژوان از كردستان

کیانوش رشیدی قادی گفت...

با دوردهای فراوان!

آقای وفا مستقیم!

درخواست ایرانیان از دولت ایالات متحده آمریکا و دیگر دولت های غربی این است که بطور فعال از جنبش های آزادی خواهانه ی مردم ایران حمایت کنند؟

بیاد بیاوریم که در سال 1989، هنگامی که در خیابانهای پراگ هنگامی که اندکی خون ار بینی ی واتسلاو هاول آمد، آمریکا و دیگر دول غربی از او و دیگر مردمان چک و اسلواکی پشتیبانی نمودند.

بیاد بیاوریم که آمریکا و دیگر دول غربی از آندره ی ساخاروف که از حقوق بشر در شوروی پیشین دفاع می نمود،چگونه پشتیبانی نمودند؟

و ما دیدیم در این دو کشور و کشورهای بلوک شرق پیشین چگونه آمریکا و دیگر کشورهای غربی از مردمان این کشورها پشتیبانی نمودند؟

بیاد بیاوریم چگونه آمریکایی ها و دول غربی در حوادث گرجستان، هنگامی که جنگ قدرت میان شواردنادزه و ساکاشویلی در گرفته بود، دخالت کردند!

از این مثال ها زیاد است.

حال چرا همین دول و بویژه دولت ایالات متحده آمریکا از مردم ایران پشتیبانی نمی کنند؟

چرا این دول تنها به صدور بیانیه اکتفا می کنند؟

چرا در برنامه های صدای آمریکا بطور رادیکال از جنبش های آزادی خواهانه ی مردم ایران پشتیبانی نمی شود؟

مگر خون ایرانیان سرخ نیست؟ مگر در این سی سال گذشته در ایران کم خون از ایرانیان ریخته شده است؟

مگر ایرانیان چه گناهی مرتکب شده اند که باید زیر استیلای رژیم ضد ایرانی و غیر ایرانی جمهوری اسلامی باشند؟

آقای وفا مستقیم!

از شما و دیگر کارکنان رادیو صدای آمریکا درخواست دارم که صدای ما ایرانیان که بر علیه رژیم حاکم بر سرزمین ما مبارزه می کنیم را بگوش جهانیان برسانید.

صدای ما را بگوش خانم "رایس" و وزیر خارجه آینده آمریکا، خانم هیلاری کلینتون برسانید.

در خواست ما ایرانیان از رهبران کشورهای غربی این است که اگر نمی توانند به مبارزه ی ما ایرانیان در راه سرنگونی رژیم اشغالگر جمهوری اسلامی کمک مستقیم کنند، یک کار را حتما انجام دهند:

از این رژیم اشغالگر پشتیبانی نکنند و همه گونه روابط خود را با رژیم جمهوری اسلامی قطع کنند. تحریم ها را ادامه دهند.

آنگاه همانگونه که خانم رایس گفتند مردم ایران خود در داخل کشور می دانند که با رژیم جمهوری اسلامی و سران آن چه کنند!

کیانوش رشیدی

ژورنالیست از آلمان

ناشناس گفت...

تا زمانی که آمریکا تکلیف خودشو با ایران به طور واضح مشخص نکند .

دولت ایران هم به جاه طللبی هایش ادامه مب دهد .

برای دولت ایران یک ساعت حکومت کردن بیشتر حکم غارت بیشتر ایران را دارد .

در خارج ایران هم گروههای سیاسی مخالف دولت ایران تا زمانی که با هم اتحاد نداشته باشند وضع من ایرانی در داخل ایران تغییر نمی کند اما بدتر می شود .
با تشکر
راستی وبلاگ شما توسط دولت ایران فیلتر شده است.

ناشناس گفت...

وفا جان به مهمانان میگم
لطف کنید به جای ایران از لغت جمهوری اسلامی استفاده کنید مخصوصا اگر درباره اعمال زشت جمهوری اسلامی صحبت میکنید

سنگسار stoning to death گفت...

رادیو و تلویزیون و روزنامه های جمهوری اسلامی حتی یک کلمه درباره شرارتها و راکت پرانی ها و موشک باران شهرهای اسراییل از طرف تروریست های حزب الله و جنبش حماس نمینویسند و صدایشان در نمآید ولی به محض اینکه اسرا ییل در دفاع از خود به غزه حمله میکند فریاد بر می آورند که مسلمانی نیست و در همین حال سپاه پاسداران به خود اجازه میدهد که روستاهای عراق را به خاطر حملات کردها به ایران بمباران کند ولی همین کار را از طرف اسراییل که کاری جز دفاع ازشهروندانش در مقابل

تجاوزات حماس به شهرهای اسراییل انجام نمیدهد گناه کبیره میداند

و با بوق و کرنا فریاد میزند اسراییل از زمین و دریا و هوا به غزه حمله کرد و چنین و چنان

Unknown گفت...

یکی از میهمانانتان چندی پیش گفت آیا کشوری را سراغ دارید که با حمله نظامی از دیکتاتوری به دمکراسی تبدیل شد؟ بله همه سراغ داریم آلمان هیتلری و امروز , ایران همان موقعیت آلمان نازی را دارددیگر اینکه
چرا هزار تن کمک برای غزه میفرستید در حالیکه کارگران خوزستانی و کارخانجات دیگر ایران بعلت عدم پرداخت حقوق و یا کمی دستمزد در فقر و تنگدستی دست و پا میزنند و شرمنده زن و فرزندان خود هستند آیا این کارگران باید جریمه موشک پرانی های حماس و فلسطینیها را به اسراییل بپردازند آیا شما ایرانی هستید یا یک مشت جاسوس عرب که رهبر ایران شده اید و ثروت و مایحتاج ملت ایران را به حلقوم اعراب میریزید ؟

ناشناس گفت...

با درود و احترام ، بستن دفتر حقوق بشر و اعمال مشابه در راستای یک سیاست بلند مدت در راستای تحمیل یک دولت اصلاحات با توجه به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری ایران است. بعبارتی تمام این فشارها جهت تحریک مردم برای شرکت در انتخابات است.
پاینده ایران

Zarik Daniel گفت...

با سلام
با تشکر از برنامه شما_مردم ایران نیاز به آگاهی دارند ودر نگاهی جامع تر مردم جهان.این وظیفه رسانه هاست که به گروهای مردمی از هردست آموزش دهندمسیر درست فعالیت چگونه می تواند باشد.جمهوری اسلامی و حماس و حذب الله قسمتی از آگاهی مردم هستند.قدرت سلاح موضعی است اما آگاهی دادن دائمی.
بیائید با واقعیت رو به رو شویم ودر نتیجه در مسیر اطلاع رسانی سالم لحظه ای غافل نشوید،و پیروزی همراه آگاهان است.

ناشناس گفت...

سلام برتو وفا جان