۱۳۸۷ آذر ۱۵, جمعه

تفسیر خبر جمعه شب

مروری بر سیاست خارجی آمریکا

در برنامه امشب ابتدا به آخرین تلاشهای دیپلماتیک آمریکا در فرونشاندن تنش میان هند و پاکستان نگاهی دقیقتر خواهیم داشت. استقبال آمریکا و واکنشها به تصویب چارچوب توافق استراتژیک و توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق را بررسی خواهیم کرد. مروری خواهیم داشت بر روابط آمریکا و روسیه در پرتو اجلاس اخیر ناتو و واکنشها به اعضای منتخب کابینه رئیس جمهور منتخب اوباما.
در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای دکتر آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و آقای شایان سمیعی کارشناس صدای آمریکا به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.


اما ادامه تلاشهای دیپلماتیک آمریکا برای فرونشاندن تنش میان دو هم پیمان خود پاکستان و هند، دو قدرت اتمی در منطقه. ناظران معتقدند با وجود تلاش کاندولیزا رایس برای میانجی گری میان هند و پاکستان برای جلوگیری از بروز جنگ اسلام آباد آماده همکاری نباشد. گازیتا در روسیه می نویسد آمریکا تلاش خواهد کرد تا مخالفان را بدون آن که صدای خود را بلند کنند ترغیب به همکاری کند. سود دویچه زیتونگ در آلمان سفر رایس را اقدامی برای برقراری موازنه میان دو همپیمانش که با هم در ستیزند تعبیر کرد. نیوز در پاکستان نوشت رایس از اسلام آباد خواست تا در اقدام خود شتاب کند و از هند خواست صبور باشد. جان مبهومی در هند نوشت ساده اندیشی است اگر باور کنیم پاکستان در مقابل رادیکالها و افراط گرایان خود تدابیری جدی اتخاذ کند. در آمریکا کریستین ساینس مانتور نوشت پس از درگیری، به خاطر فشار اعتراضات مردمی به دولتهای مطبوع خود نقطه مشترکی برای میانجی گری وجود ندارد. واشنگتن پست از کاندولیزا رایس نقل می کند که او مبارزه با عوامل تروریستی در منطقه را چالشی جهانی نامید. فایننشال تایمز به گفته زرداری نوشت هند فکر می کند پاکستان چنانچه پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر صدها نفر را به مقامات آمریکایی تسلیم کرد این کار را با هند نیز انجام خواهد داد. وال استریت ژورنال می نویسد مقامات وزارت خارجه آمریکا در عین اظهارات علنی می دانند که فشار بیش از حد بر پاکستان می تواند سازنده نباشد. و نیویورک تایمز نوشت پاکستان برخی شواهد دخالت پاکستانی ها را زیر سوال برده است و افزود رفتن رایس از هند به پاکستان و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از پاکستان به هند برنامه ظریف و شکننده دیپلماتیک آمریکا را کامل کرد.

در عراق گفتگو ها پس از تصویب توافقنامه امنیتی توسط پارلمان این کشور همچنان ادامه دارد. برخی از ناظران عرب و عراقی تصویب توافقنامه را امتیازدادن پارلمان به دو گروه سیاسی سنی دانسته اند که خواستار اصلاخات سیاسی هستند. مخالفان توافقنامه اعتراض کرده اند که رهبران سنی برای تقویت حزب خود با توافقنامه موافقت کرده اند و طرفداران توافقنامه از حمایت سنی ها استقبال کردند اما از طرح اصلاحات سیاسی آنها جانبداری نکردند. در عین حال دینا پرینو سخنگوی کاخ سفید این توافق را موفقیتی قابل ملاحظه برای دو کشور آمریکا و عراق خواند. پرزیدنت بوش از تلاشهای المالکی و طالبانی تقدیر کرد و گفت آینده روابط عراق و آمریکا پایگاهی مستحکم پیدا کرده است. و واشنگتن پست نوشت تصویب این توافقنامه حرکت های پیروان گروه شیعه مقتدی صدر را تضعیف کرد.

اما در پرتو اجلاس ناتو بار دیگر توجه محافل سیاسی و خبری به روابط آمریکا و روسیه معطوف شد. بخش عمده اجلاس دو روزه ناتو به کمک به اوکراین و گرجستان برای پیوستن به ناتو اختصاص داشت اما این موضوع با مخالفت روسیه مواجه شد. کاندولیزا رایس گفت در اصول مشکلی با فعالیتهای شورای ناتو-روسیه وجود ندارد. ناظران در عین حال به مصاحبه اخیر ولادمیر پوتین توجه کردند که شاهدی از نفوذ او در تصمیم گیریهای مسکو بود. پوتین با لحن ملایم تری در مورد غرب سخن گفت و ابراز امیدواری کرد با شروع به کار اوباما روابط روسیه و آمریکا بهبود یابد.

ناظران در خاورمیانه نظرهای متفاوتی در مورد تیم امنیت ملی رئیس جمهور منتخب اوباما ارائه کردند. عرب نیوز در عربستان سعودی نوشت انتظار بهبودی در منطقه جز تلاش برای بازسازی خسارات پرزیدنت بوش نمی رود. خلیج تایمز در امارات در مورد وزیر امور خارجه پیشنهادی اوباما خانم کلینتون نوشت او با دستور کار و ایده های خود سر کار خواهد آمد که لزوما با سیاستهای اوباما هماهنگی ندارد. القدس العربیه بر این باور است سیاستهای دولت جدید آمریکا ضد عرب و طرفدار اسرائیل است و شکست بیشتری را شاهد خواهد بود. اما در لبنان دیلی استار انتخاب کلینتون و گیتس توسط اوباما را غیر قابل انتقاد خواند و نوشت رهبران خوب افراد صالح را برای کار انتخاب می کنند. تحلیلگری در الشرق الاوسط ابراز امیدواری کرد دولت جدید آمریکا بتواند درگیری اعراب و اسرائیل را حل کند و طرفین را به سوی آشتی سوق دهد.

چی فکر می کنین؟

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سخن های آقای حسامی با حقوق بين الملل سازگاری ندارد. آيا يك كشور در جهان اجازه دارد به كشور ديگری لشكركشی كند، با اين دليل كه حاكم آن كشور ديكتاتور و جنايت كار است؟ اگر چنين باشد ديگر در جهان سنگ روی سنگ بند نمی شود.

Episode گفت...

سلام وفا چطوری
آقا من فکر میکنم این اتفاقات تروریستی اخیر خیلی معنی دار بود
اول اینو بگم که محور اصلی طراحی و پردازش این حرکتها نه به پاکستان مربوط میشه و نه به هند بلکه از جای دیگه منشا میگیره که هنوز به صورت دقیق مشخص نیست به این خاطر که تمام این طراحی ها و پردازش ها و برنامه ریزی ها از طرف عوامل اصلی باید پشت چیزی مخفی باشن که هویت اصلی این عوامل اصلی طراح و برنامه ریز فاش نشه.
فرضا در این حملات ناجوانمردانه که به دور از اعتقادات هر دینی بالاخص دین اسلام هستند این عوامل و پردازنده های اصلی با زیرکی کامل خودشون رو پشت اسلام و مسلین مخفی میکنن یا به عبارت روشنتر اینکه سپر بلای اینها و کارهاشون در حال حاضر اسلام و مسلمین هستند
خب اینها که ازشون صحبت کردم به نظر میاد دو هدف اصلی از اینکار دارن که احتمالا از دید خودشون با یک تیر دو نشون رو زدن هم میشه تعبیر کرد و اون اینکه با اینکار هم به هدف اصلی خودشون که با انجام این حملات تروریستی مستمر و جهانی انجام میدهند میرسند و بشریت رو با خطر بسیار جدی روبرو کرده اند و هم اینکه دین اسلام رو با یک خطر بسیار جدی روبرو کرده اند.
بنابراین یک موضوع روشن میشه و اون اینکه اینها بر خلاف اون چیزی که در پوسته اول درک و شناخت از اعمالشان میشه فهمید معتقد به دین اسلام و در جهت آن نیستند بلکه قضیه کاملا برعکسه و هدفشون نابودی دین اسلام است که البته مطمئنا هیچوقت محقق نخواهد شد.
بعلاوه این موضوع که این تروریست ها بخصوص در حملات اخیر تا دندان مسلح بوده اند نشان میدهد که منبع و احتمالا منابع مالی تامین کننده عظیمی پشت قضیه دخیل هستند و این بطور واضحی بیانگر وجود یک جریان مافیایی بسیار قدرتمند و قوی از همه لحاظ میباشد که بزرگترین قدرت این جریان "توانایی بالای آنها در مخفی نگه داشتن خودشان" است.
به نظر من گردانندگان اصلی این جریان یک هدف را دنبال میکنند و آن چیزی نیست جز در دست داشتن کنترل جهان و بعید نیست که در حال پایه ریزی برنامه هایی باشند برای اینکه به مرور کنترل جهان و در واقع تمام کشورهای دنیا را در دست بگیرند.
اینجانب معتقدم که نیروها و عوامل اجرایی این گروه عظیم مافیایی در تمام کشورهای دنیا وجود دارند که البته این توزیع نیرو یکسان نبوده و حدس من این است که پایگاه آنها احتمالا در کشورهای خاورمیانه و متاسفانه ایران متمرکز گشته است.
حتی بنظر میرسد که حداقل نیمی از عوامل اجرایی این گروه مافایی خود از اینکه عضوی از چنین گروه عظیمی با چنین اهدافی هستند خبر نداشته و تنها بر اساس آنچه که بسیار زیرکانه از طریق گروه ها ، حزبها و جمعیت های به ظاهر اسلامی و غیره به آنها القا میشود انجام وظایف کرده و دستورها را اجرا میکنند که این القاها و تاثیرات درون این گروه های "چندین ساله تاسیس" غالبا از نوع اعتقادی بوده و هدف آن بازی با روح و احساس افراد درگیر و سوق دادن آنها به سمت یک جهت مشخص و در نهایت سوء استفاده از آنان به این شکل بسیار زیرکانه و به دور از انسانیت میباشد.
شخصا معتقدم که حتی تعداد زیادی از رهبران و دولتمردان کشورهای مختلف نیز به نوعی "نا خواسته" درگیر این جریانات مربوط به این گروه عظیم مافیایی شده اند.
به همین دلیل است که میبینید اغلب افراد درگیر در این جریانات حال اگر کشته شده اند یا دستگیر شده اند و غیره و خلاصه تمام آنهایی که در دسترس هستند و ارزش اطلاعاتی دارند غالبا از افرادی هستند که عامل اصلی وجود و انجام وظیفه آنان در این گروه ها نشات گرفته از جنبه های اعتقادی و احساسی میباشد و اگر ریشه یابی دقیقی انجام گیرد این موضوع به خوبی روشن میشود.
گردانندگان اصلی این گروه بزرگ سرمایه گزاری های کلان خود را روی افرادی انجام میدهند که از لحاظ اعتقادی ، مادی و میزان درک و عمق شعور خود دچار افراط بوده یا مشکل داشته باشند، افرادی که به هیچ وجه خلاف اعتقادات خود را برنمیتابند، افرادی که اگر کسی را دشمن خود قلمداد کنند برای محو او هر کاری حاضرند انجام دهند، افرادی که پول و مادیات برای آنان یعنی همه چیز و حتی با ارزشتر از انسانیت و جان انسان ها و در آخر افرادی که متاسفانه به هر دلیل میزان شعور و سطح درک و عمق فکری آنان بسیار پایین و ضعیف است. روش شناسایی این افراد نه با پرس و جو بلکه بسیار راحت تر از آن و از روشهای زیرکانه انجام میگردد سپس با شناسایی این افراد و گذشتن آنها از فیلترهای مختلف تعریف شده توسط طراحان اصلی گروه مافیایی با توجه به نوع شناختی که از آن فرد یا افراد مورد نظر دارند آنها را به تدریج در آن زمینه مورد نظر به قدرت میرسانند و البته اینکار هم خیلی زیرکانه و مخفیانه از طرف عوامل خودشان انجام میگیرد و این افراد هم تحت تاثیر آموزش های نامحسوس طراحان و گردانندگان اصلی خود نیروها و عوامل خود را انتخاب نموده و تشکیل سازمان ها و ارگانها داده میشود البته گاه در برخی شرایط نیاز به انتخاب نیروها به وسیله خود عوامل و گردانندگان اصلی میباشد لذا به صورت نامحسوس و مخفیانه این انتخاب و مهره چینی ها انجام میگردد.
اما منظورم از معنی دار بودن اتفاقات تروریستی اخیر همزمانی آن با رکود اقتصادی جهانی و اتفاقاتی است که اخیرا در سطح جهانی شاهد هستیم...

ناشناس گفت...

جناب مستقیم عزیز
با سلام
اتفاقات اخیر هند دردتاک و نگران کننده بود ولی تلاش آمریکا و خانم رایس در مدیریت این بحران و جلوگیری از بروز تنش حاد بین هند و پاکستان ستودنی است آنهم به این سرعت و اینقدر موثر.
بنظرم چنین رفتارهایی احساس امنیت و ثبات را در شهروندان بالا میبرد چرا که هر جنگی بین دو کشور عواقب وخیمی برای مردم آن دو کشور و همسایگان آنها و جامعه بین الملل خواهد داشت
ولی مسئله جالب تحلیل جمهوری اسلامی از مسافرت خانم رایس به منطقه بود که بیشتر به شنونده تلقین میشد ایشان ماموریت جنگ افروزی دارد تا صلح بانی

ج پ از کرج

ناشناس گفت...

دورد بر شما آقای مستقیم

در مورد عملیات تروریستی اخیر در هندوستان با اینکه ظاهراً مهره های پاکستانی نشون داده شدن ، اما اگه دقیق تر به مسأله نگاه بشه باز به رد پاهایی از سپاه قدس و ایران میرسیم. همون طور که توی خبر ها مشاهده کردین ، پلیس هندوستان گفته بود که تروریست ها مصمم ، آموزش دیده و کاملاً حرفه ای بودن . سپاه قدس همیشه یا مستقیم و از طریق اعزام نیرو و یا غیر مستقیم و از طریق آموزش مزدور های محلی اقدام به خرابکاری توی منظقه میکنه . به نظر من سرنگونی جمهوری اسلامی بهترین راهکار برای مبارزه با تروریسم هست . اگه این گروه ها توسط جمهوری اسلامی پشتیبانی مالی نشن خیلی راحت میشه متلاشی شون کرد .




با درد و سپاس فراوان : شهرام