۱۳۸۷ آذر ۳۰, شنبه

ایران در هفته ای که گذشت

تفسیر خبر شنبه شب

در برنامه امشب با توجه به رویدادهای هفته به ایران در منطقه نگاهی می اندازیم؛ ادامه واکنشها به عدم حضور جمهوری اسلامی در کنفرانس همسایگان افغانستان، اظهارات مقامات آمریکا در مورد کاهش فعالیتهای مخرب ایران در عراق و ابراز نگرانی کشورهای عرب منطقه در مورد برنامه اتمی جمهوری اسلامی. در همین رابطه به آخرین رویدادها در روابط ایران و اتحادیه اروپا و روند تحریمها نگاهی خواهیم داشت. آیا کاهش بی سابقه بهای نفت و وضعیت سیاسی و داخلی ایران می تواند تغییری در سیاست های جمهوری اسلامی در قبال جامعه بین المللی ایجاد کند؟ چشم انداز روابط ایران و آمریکا را با توجه به گزارشهای تعیین هماهنگ کننده امور ایران در دولت اوباما بررسی می کنیم. نگاهی به رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران خواهیم داشت و مروری بر تحولات حقوق بشر در هفته

امشب به اتفاق کارشناسان تفسیر خبر آقای مهدی خلجی پژوهشگر موسسه واشنگتن و آقای مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت. در بخش حقوق بشر همکار عزیزم آقای کوروش صحتی به ما خواهد پیوست.

اما مروری بر گزیده مهمترین رویدادهای هفته.
نمایندگان بلند پایه دولت افغانستان، اکثریت قریب به اتفاق همسایگان این کشور و قدرتهای بزرگ جهان موافقت کردند برای استقرار ثبات در افغانستان با هم همکاری داشته باشند. ایران در این نشست شرکت نکرد. رضا ارحام صدر بازیگر تئاتر و سینما چشم از جهان فروبست. مصر ایران را به تلاش در راه تسلط بر خاورمیانه متهم کرد. گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به پیامدهای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به رئیس جمهوری ایران هشدار دادند.

آیت الله خامنه ای در ضمن سخنرانی در دانشگاه علم و صنعت تهران از محمود احمدی نژاد پشتیبانی کرد. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر آمریکا و بریتانیا را به حمایت از گروه جندالله متهم کرد. وزیر نفت ایران در نشست اوپک کاهش تولید یک و نیم تا دو میلیون بشکه نفت را پیشنهاد کرد اما تصمیم به کاهش میزان تولید نفت در بهای آن تاثیر نداشت. محمد خاتمی گفت خواست صدساله ملت ایران برای استقرار جامعه مدنی، پیشرفت، توسعه و عدالت با انقلاب اسلامی محقق شد ولی تاکید کرد انقلاب هنوز به همه هدفهای خود نرسیده است.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا گفت مداخله در عراق برای جمهوری اسلامی دشوار شده است. مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد. مدیر کل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرد بیش از پنجاه هزار تشکل دینی در ایران فعالیت دارند. ایسنا اعلام کرد لایحه هدفمند کردن یارانه ها تا دو هفته دیگر به مجلس ارائه خواهد شد. محمود احمدی نژاد در واکنش به سخنان رئیس جمهوری فرانسه گفت با کسانی مذاکره می کنیم که خواهان محو صهیونیسم هستند.

یک مهندس ایرانی-آمریکایی در آمریکا به جرم استفاده غیر قانونی از کامپیوتر و انتقال نرم افزار یکی از نیروگاههای اتمی آمریکا به ایران به پانزده سال حبس محکوم شد. کشورهای عرب از برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی کردند و خواستار تشکیل جلساتی منظم با گروه پنج بعلاوه یک شدند. آیت الله خامنه ای از نشست پنج بعلاوه یک با اعراب انتقاد کرد. گروهی از نمایندگان مجلس ملی فرانسه در گزارشی اعلام کردند هدف جمهوری اسلامی از ادامه فعالیت های هسته ای دست یافتن به سلاح اتمی است. جمهوری اسلامی سولانا را عامل قطع مذاکرات هسته ای اعلام کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز از وضع سلامت محمد صدیق کبودوند روزنامه نگار کرد و فعال حقوق بشر ابراز نگرانی کرد. معاون وزیر خارجه ایران، پاکستان را به تلاش برای مبارزه با تروریسم فراخواند. پنج ایرانی بازداشتی در عراق با خانواده خود دیدار کردند و مدیر بنیاد علوی در ارتباط با پرونده ضبط دارایی های متعلق به بانک ملی ایران در آمریکا و به اتهام نابود کردن بخشی از اسناد همکاری غیر قانونی با بانک ملی بازداشت شد.

چی فکر می کنین؟

۱۲ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام وفای عزیز
در صورت امکان از اقای خلجی بپرسید
دیدگاه جامعه روحانیون عراق در مورد سیاست ملاهای ایران و برنامه هسته ای ایران چیست؟
ایا نفوذ ایران توانسته دیدگاه مثبتی در ملت عراق یا دیگر کشور های در مورد برنامه هسته ای ایران ایجاد کنند
مرسی
امید

ناشناس گفت...

وفا

خیلی صحبت می کنی... لطفابه دیگران اجازه صحبت دهید... همه بینندگان را فراری دادی امشب
تشکر

ناشناس گفت...

با سلام
دوستان عزیز در صدای آمریکا(کارکنان و میهمانان)
اول تشکر می کنم از اینکه همواره مجریان و میهمانان مراغب هستند که از راه دور مردم را به شورش دعوت نمی کنند چون نتیجه ی نامطلوبی می دهد.
و دوم اینکه مراغب نیستید که گاهی زیاده روی می شود در غلو در قدرت سیاسی نظامی جمهوری اسلامی ، یعنی اینکه در زمان خاتمی هم عده ای از دوم خردادی ها مردم را از هر تجمعی می ترساندند( شاید از سر دلسوزی ) ولی در دستگیری کرباسچی ، کدیور، گنجی و......... می توانست تجمع های میلیونی با مسالمت بر گزار شود. الان هم نه قدرت نظام را پوشالی جلوه دادن کمکی به تحرک مردم می کند و از طرفی هم غلو در قدرت نظام ته مانده جرات مردم را می گیرد. هیچ انسان وطن دوستی دشمن را به خانه دعوت نمی کند برای تخریب ،ولی ایران اکنون توسط دشمنانی منفور تر از قوم مغول اشغال شده . لطفا بعد از آزادی حس ناسیونالیستیتان گل کند. نیازی به ویران کردن مملکت نیست درس سرهنگ قذافی در مورد سران جمهوری اسلامی جواب می دهد.

ناشناس گفت...

وفای گرامی درود بر شما،
گردانندگی امشب شما نيز بسيار عالی بود، بويژه از پيشگفتار تفسير خبر بسيار خوشم آمد. به آقای خلجی بايد بگويم كه گفتاورد (نقل قول) ايشان از خمينی درست نبوده است. خمينی : "مردم ما برای اسلام انقلاب كرده اند نه خربزَه." می بينيد كه او از هندوانه حرفی نزد. از شوخی بگذريم، در نتيجه گيری سخنان آقای خلجی، خربزه با هندوانه و يا هويج فرقی ندارد، اما اين تغيير دادن فاكت ها ما در عرض 30 سال، در آينده تاريخ دانان را دچار سردرگمی خواهد كرد.
ايراد در فرم، چيزی از گوهر سخن های آقای خلجی نمی كاهد.
پيروز باشيد

ناشناس گفت...

من از دولت آمریکا سپاسگزارم که با این تلویزیون جای خالی رسانه های آزاد و حتی احزاب واقعی را در ایران پر کرده است.

shadi گفت...

با سلام از من بشنوید...
وقتی به ایران میروم دقیقا همین حرفها راجع به حقوق بشر و... را میشنوم که دولتمردان ایرانی راجع به امریکا و دیگر کشور ها میزنند ولی آن حرفی که به نظر من که گاه گاهی به ایران میروم درست است که ایران به یک دژ تبدیل شده که خبر ها برای ورود و خروج میبایست غربال شوند!
ودلیل بعضی مخالفت هاو سوال های عجیب غریب به نظر من همینست و اینکه مسولان ایران در بازی با عواطف و اعتقادات مردم و عوام فریبی محارتی بی مثال دارند
هر کس مخالف است 3 روز قبل انتخابات ریاست جمهوری همدیگرو میبینیم...
شـادی از میلان

ناشناس گفت...

با سلام به وفاي گرامي بد نيست به نشانه هاي سياسي جديد در ارتباط با تغييرات در سياست هاي آمريكا و ايران اشاره كنيد آيا خامنه اي بهاي تجديد رابطه با ايران را در تابستان امسال با تعويض احمدي نژاد خواهد داد آيا آمادگي هاي جناح مقابل احمدي نژاد براي افشاي چگونگي گم شدن 72 مليارد دلاري از صندوق ارزي نقطه آغاز بحران خواهد بود نقش ديپلمات هاي قديمي براي آغاز مذاكرات چه خواهد بود؟ آيا اين درست است كه لابي هاي حكومت اسلامي در حال تجهيز خود و خريداري شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي براي تابستان امسال ميباشند؟

مصطفی گفت...

درود بر وفای عزیز و سایر دوستان گرامی.
با نگاه به این اخبار تنها حرفی که میتوانم بزن این است که حکومت اسلامی ایران ام الفساد و ام التروریست جهانیست و بس.

ناشناس گفت...

be nazaram dar abrnameye dishab ke aghaye alireza haghighi sohbat mikardand be hichvajh edalat dar ejaze dadan vbaraye eraeye nazarat rayat nashod. har che bashand dr. haghighi ostade daneshgahe torento ast va man ba nazarat elmi ishon ke say mishod be tarigheye elmi harf bezanan movafegham ta nazarat ehsasati khanome elahe boghrat ke chon dokhtarakan ehsasati mion harf ha miparidand. shoma behtare be tarif rasaneye azad amal konid va say nakonid be onvane khabar negar bahs ro jahat dehi konid . behtare matlabo be ekhtiar mokhatabin begzarid ke natije begirand. man dishab besyar moteasef shodam

ناشناس گفت...

بوی گند از کجاست ؟
http://www.faridsalavati.blogfa.com/

ناشناس گفت...

درود
مدتی است برایم سوالی پیش آمده که میخواستم از شما بپرسم .آیا تعداد کل نیروهای القاعده که در افغانستان و شمال پاکستان مستقر هستند مشخص است؟

گاها به این موضوع می اندیشم که امریکا و متحدان اروپایی چرا نمی توانند این گروه را بصورت کامل از بین ببرند.به نظر من کش دار شدن درگیری ها در افغانستان شاید منافع اندکی برای کشورهای غربی داشته باشد ولی مضررات جهانی ان برای همه مخرب و غیر قابل جبران خواهد بود.
لطفا در صورت صلاحدید کمی در این زمینه با کارشناسان گپ و گفت کنید
با سپاس

ناشناس گفت...

سلام
ميشه اين اخبارسر ساعت هاي نيم رو وسط برنامه هاي ميزگرد و تفسير خبرو غيره رو پخش نكنيد
آخه چه فايده داره جز اينكه رشته كلام از دست ميره
خيلي هم اعصاب خرد كنه
همون سر ساعت به ساعت پخش كنيد بهتره