۱۳۸۷ آذر ۲۹, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته

مروری بر سیاست خارجی آمریکا

امشب ابتدا به سفر خداحافظی پرزیدنت بوش به افغانستان می پردازیم. او در افغانستان گفت پیشرفتهای خوبی حاصل شده است اما چالشهای دشواری نیز وجود دارند. به سفر خداحافظی پر ماجرای پرزیدنت بوش به عراق نگاه می کنیم عراقی که به گفته او شاهد کاهش قابل ملاحظه خشونتها بوده و به گفته کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا شاهد کاهش نفوذ مخرب جمهوری اسلامی است. با توجه به اظهارات کاندولیزا رایس به تحولات در ارتباط با برنامه اتمی ایران نگاهی خواهیم داشت و صحبت ها بر سر انتخاب هماهنگ کننده ارشد برای ارتباط با ایران در دولت باراک اوباما را بررسی می کنیم. محمود عباس در واشنگتن است که سعی خواهیم کرد آخرین خبرها در مورد دیدار او با پرزیدنت بوش را با شما درمیان بگذاریم.

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری ، آقای شایان سمیعی کارشناس صدای آمریکا و همکارم آقای سیامک دهقانپور به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

کارشناسان سفر خداحافظی پرزیدنت بوش به افغانستان را تشریفاتی در عین حال سازنده خواندند و از نشانه هایی گزارش دادند که دولت اوباما سیاست کنونی آمریکا در مورد افغانستان را دنبال کند. گاردین نوشت این سفر به هدف بهبود کارنامه بوش در آخرین ماه ریاست جمهوریش انجام شد. نو ویه ایز-وستا در روسیه نوشت سفر بوش به شکلی تشریفاتی بود و شواهدی از انتقال تمرکز سیاست خارجی آمریکا از عراق به افغانستان را در بر داشت. ال پائیس در اسپانیا نوشت بوش در حالی پست ریاست جمهوری را ترک می کند که کارهای زیاد و سختی در افغانستان باقی مانده است. و وِرِمیا نووستی روسیه این سفر را نشان از ادامه سیاست مبارزه با طالبان توسط دولت جدید آمریکا دانست.

سفر خداحافظی پر ماجرای پرزیدنت بوش به عراق. در حالی که برخی از تحلیلگران به بهبود وضعیت امنیتی در عراق توجه کردند برخی دیگر حادثه پرتاب کفش را نشان از بقایای خشونت در عراق دانستند. الوطن در عربستان سعودی ورود هواپیمای ریاست جمهور در روز روشن را نشانی از بهبود وضعیت امنیتی خواند. العربیه نیز بهبهبود وضعیت امنیتی اشاره کرد اما نوشت بوش مسائل پیچیده عراق چون خروج نیروها را به دولت بعدی آمریکا واگذار کرده است. الشرقیه گفت بوش اعتراف کرد که ماموریت عراق ماموریتی پیچیده است. القدس العربیه در عین حال نوشت عراقی ها با کفش و نه با گل و رقص از پرزیدنت بوش استقبال کردند.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای خداحافظی با پرزیدنت بوش در واشنگتن است. این در حالی است که در منطقه از یکطرف احتمال عدم تمدید توافق آتش بس شش ماهه میان حماس و اسرائیل باعث نگرانی های بسیار شده و از طرف دیگر شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی گروه چهارگانه برای تاسیس کشور فلسطین را تصویب کرده است.

واشنگتن تایمز به نقل از برخی مقامات دولت و کارشناسان امور ایران گزارش داد دولت اوباما قصد دارد پست جدیدی برای هماهنگ کننده روابط با ایران ایجاد کند. تایمز اضافه کرد این ایده در نخستین ملاقات با خانم کلینتون وزیر امور خارجه منتخب اوباما مطرح شد.
چی فکر می کنین؟

۶ نظر:

ناشناس گفت...

سفر آخر بوش و پرتاب لنگه کفش خبرنگار عراقی به سوی او نشان داد که عراق گامهای مهمی به سوی دموکراسی برداشته است زیرا یک عراقی که تا چند سال قبل نمی توانست حتی در ذهنش تصور کند که به تمسال صدام بی اعتنایی کند هم اکنون به راحتی به خود جرات می دهد که به رییس جمهور کشور ابرقدرت دنیا کفش پرتاب کند.

ناشناس گفت...

من اعتقاد دارم اگر چه پایگاه اصلی تروریسم هم اکنون در افغانستان است اما ترورست های عراق بسیار خطر ناک تر هستند. البته اگر بخواهیم بی تعارف صحبت کنیم پایگاه اصلی تروریسم فقر و بیسوادی در جوامع مسلمان است.باراک اوباما باید فکری به حال بدبختی های اقتصادی جوامع مسلمان بنماید نه افزایش نیرو در افغانستان.

ناشناس گفت...

سلام من ميلاد از اصفهان هستم و ميخاستم نضرشما و مهمانانتون رادر مورداينكه آيا تمام اين برنامه هامثل پرتاب كفش و... به دليل شكستن وجه وشخصيت آمريكا در منطقه است

ناشناس گفت...

سلام آقاي وفا من از طرف داران پر و پا قورصتون هستم و ميخاستم نظرشما و مهمانانتون را در رابطهء اينده ايران (اقتصادي و سياسي)بپورسم متشكرم شيرين از اصفهان هستم

ناشناس گفت...

حرکت خبرنگار عراقی بسیار بی شرمانه بود و من فکر میکم از داخل ایران هدایت شده بود.

ناشناس گفت...

يك عمل زشت براي يك خبر نگار كه از موقعيت حرفه اي خود سو استفاده اي زشت و ننگين نمود تا شبكه هاي دولتي رژيم روزها مطلبي براي پر كردن خلا خبري ناشي از سانسور خبري دنيا داشته باشند و از كوچك ترين موضوع در اين رابطه خبري جنجال برانگيز بسازند
تا ازادي را ببينم سلام هايم را در دل پنهان مي كنم
SERELEAF