۱۳۸۷ آذر ۲۸, پنجشنبه

پاسداشت آیین های باستانی

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان خانم شکوه میرزادگی است. خانم میرزادگی موسس کمیته بین المللی نجات پاسارگاد، از سردبیران نشریه پویشگران و نویسنده داستانهای بی قراری پایدار و آغاز دوم است. با نزدیک شدن به شب یلدا همراه با شما و خانم میرزادگی اهمیت پاسداشت آیین های سنتی را بررسی می کنیم.

شب یلدا یا شب چله همچون دیگر سنتهای باستانی گرامی داشته می شود. در کنار دیدگاههای متنوع در مورد پیشینه و ریشه این آیین های باستانی دیدگاه حکومت های مختلف و نحوه برخورد با این سنت ها نیز متفاوت بوده است. برخی به مبارزه با این آیین ها بر خواستند و کوشیدند تا ماهیت آنها را تغییر دهند و برخی شکوه و جلال آنها را ستودند.
ارزش سنتها و آیین های باستانی در جامعه چیست؟

پاسداشت این ارزشهای سنتی در مقابل مخالفت حکومت ها چه مفهومی دارد؟

چرا و چگونه شب یلدا را جشن می گیرید؟

چی فکر می کنین؟

۲۴ نظر:

رستم فرخزاد گفت...

به نظر من برخورد توهین آمیز اقشار و گروههی مذهبی یا پان قومی به تاریخ و فرهنگ و سنن و اعیاد ایرانزمین یکجور نشانه حس حسادت و کوچکی آنها در مقابل این آداب و سنن با شکوه و زیباست؟

در همین آخرین سخنرانی آیت الله ابوالقاسم خزعلی،ایشان زمن نکوهش عید نوروز با جملاتی که نشان دنده حس حسادت ایشان است عید نوروز را عید درختان نامید و گفت:

"عید نوروز، عید درختان است؛ چه تشریفاتی برای نوروز قائل اند، آیا ربع آن را برای عید غدیر قائل اند؟!"

در همین رابطه سخنان آیت الله مشکینی را نیز به یاد داریم که در اجلاس خبرگان رهبری :

" تاریخ شمسی که از دقیق ترین تقویم های جهان به شمار می آید را "چرند" و تاریخ قمری را "سرشار از رحمت الهی" عنوان کرد و از جمله گفت : در مقايسه‌ سال قمري با سال شمسي درمي ‌يابيم كه سال قمري سرشار از رحمت الهي است و داراي روزهاي شريف ، هفته‌ هاي متبرك و ماه‌هاي پرفضيلت كه يكي از آن‌ها را در سال شمسي پيدا نمي‌ كنيد. تمام دارايي سال شمسي آن نوروز کثافت است

و اگر کمی دورتر برویم سخنان جناب مطهری را به یاد داریم که هر ناسزایی از دهانشان درآمد در ربطه با چهارشنبه سوری دریغ نکرد و به سبب جشن چهارشنبه سوری پدران و گذشتگان مارا "خر و احمق" خطاب کرد.


خوب همه این سخنان نشانه چیست آیا نشانه حس حسادت رژیم مذهبی به این سنن باستانی نیست؟

ناشناس گفت...

riسخن معلم :
ماشين رايي به نام آموزش و پرورش.........

شنيده هاي ما حاكي است حدود 10 نفر از مديران مدارس منطقه 9 تهران جلساتي را به منظور فعاليت و جذب راي براي دور بعدي انتخابات رياست جمهوري و پيروزي احمدي نژاد شروع كرده اند .
اين كه اين افراد تا چه حد در كار خود موفق مي شوند و يا داراي پايگاه اجتماعي هستند موضوع بحث ما نيست ؛ مساله مهم اين است كه معمولا دولت ها براي دوام و قوام خود حساب ويژه اي روي معلمان و دانش آموزان باز مي كنند ؛ چيزي كه دولت آقاي خاتمي از آن غفلت كرد و البته عوارض ناخواسته آن گريبان همه را گرفت !
مي توان گفت يكي از دلايل مهم موفقيت آقاي احمدي نژاد در ميان جامعه فرهنگي كشور بار رواني موثر ناشي از پرداخت چند فقره بن در ميان معلمان در زمان شهردار بودن احمدي نژاد با توجه به فقر اقتصادي تاريخي معلمان و دلخوش بودن معلمان به اين گونه دست و دل بازي ها و حتي تصور گسترش ميزان آن در صورت پيروزي ايشان در انتخابات رياست جمهوري بود !
يكي از معلمان ساده دل در آن زمان مي گفت : احمدي نژاد كه الان شهردار است اين گونه براي معلمان خرج مي كند ببينيد اگر رئيس جمهور شود چه ها كه نخواهد كرد !
و هم اكنون نيز استارت انتخابات رياست جمهوري زده شده است .....
براي روشن شدن جايگاه آموزش و پرورش در پياده نظام بودن بي جيره و مواجب براي دولت مردان ،قسمت هايي از سخنان آقاي " اكبر اعلمي " را از سايت ايشان كه پس از سفر احمدي نژاد به تبريز نگارش گرديده است در اين جا مي آوريم :
اكبر اعلمي ماجرا را اين گونه شرح مي دهد :
".... ماه گذشته که در تبریز حضور داشتم بنرهای تبلیغاتی برای سفر رئیس جمهور به در و دیوار نصب شده بود. مناطق مختلف آموزش و پرورش با برگزاری جلسات مختلف از مسئولان و دست اندرکاران آموزش و پرورش با اصرار می خواستند که به هر نحو ممکن ،عدم استقبال مردم در نخستین دور سفرهای تبلیغاتی احمدی نژاد به تبریز را جبران کنند. مسئولیت دو یا سه ناحیه از نواحی پنج گانه آموزش و پرورش تبریز معطوف به بسیج دانش آموزان برای استقبال خیابانی از رئیس جمهور و دو ناحیه دیگر حضور در ورزشگاه تختی شده بود......

در روز ورود هیات دولت به تبریز ،اغلب مدارس و دبیرستان های تبریز و خصوصا مدارس و دبیرستان های مجاور استادیوم تختی و مسیر حرکت کاروان هیات دولت تعطیل شده بود. حدود 2000 نفر را در اطراف فرودگاه گردآورده بودند..... "

با همه توجه و نگرش " ويژه " مسئولان به دستگاه آموزش و پرورش به عنوان " ماشين راي " با اين حال اكثر دولت ها حساب ويژه اي روي آموزش و پرورش به عنوان يك وزارتخانه مادر باز نكرده و نمي كنند !
بي دليل نيست كه نمايندگان مجلس براي تبليغات و ابقاي مجدد خويش همواره درصدد هستند كه با مسئول آموزش و پرورش حوزه انتخاباتي خود " رابطه ويژه اي " داشته باشند چراكه بر تاثير گذار بودن راي اين قسمت به خوبي واقف هستند !
و بسياري از استيضاح ها نيز بر اين پايه استوار بوده و مي باشد و البته نمايندگان براي كم كردن ميزان حساسيت و نيز از اين كه متهم به پي گيري مسائل شخصي نشوند كمي از مسائل تخصصي و كلان آموزش و پرورش را نيز چاشني آن مي كنند !
فرآيند برگزاري انتخابات هم موضوعي است كه به نظر مي رسد نيازي به توضيح نداشته باشد . براي اولين بار علي رغم تبليغات اوليه در مورد حق الزحمه عوامل اجرايي و نظارتي ميزان اين دستمزد روزانه 3000 تومان مشخص شد !
گويا همه توجهات معطوف به اين چند ماه است ...
بگذريم از اين كه غالبا حافظه كوتاه مدت بسياري از معلمان بر حافظه دراز مدت آن ها ارجحيت دارد و در زمان موعود با دست و دل بازي وصف ناپذيري همه چيز حتي " بي محلي و كم توجهي " مسئولان را به فراموشي مي سپارند !
در واقع نگاه " ابزاري " به جامعه آموزش و پرورش به جاي نگاه " انساني "‌ در بسياري از فعالان سياسي و دولت مردان نهادينه شده است !
البته بايد نحوه برخورد شوراي نگهبان با كانديداها و نيز فرآيند برگزاري انتخابات در دولت نهم را به نظاره نشست و البته اين نظارت بايد فعال و مسئولانه باشد و نه منفعلانه ! اما چيزي كه موجب نگراني است سخنان و نگرش رئيس دولت است ؛ آن جا كه در ماجراي كردان ، احمدي نژاد در پاسخ به منتقدان ارزش مدرك را به كاغذ پاره تشبيه كرد و با اين شبيه سازي هم ارزش تعليم و تربيت را مشخص كرد و هم با نوع نگاه خود به موضوع " صداقت و درستكاري " ؛ آب پاكي بر دست همه منتقدان ريخت !
بايد ديد جامعه فرهنگيان كشور در قبال معادلات و معدلات آينده سياست بازان ( و نه سياست مداران ) چه راهي را در پيش خواهند گرفت !
بايد منتظر بود و ديد ....
علي پورسليمان

ناشناس گفت...

درود به شما
من آرشام از ایران هستم

پیشاپیش شب چله را گرامی می دارم و به هم میهنان ایران فرهنگی در همه جای جهان شادباش می گویم.
این آیین ریشه در زایش مهر و اندیشه های زیبای ایرانی دارد ، و بر واجب است که پاسش بداریم.
ما می دانیم بیشتر رسم های سال نو مسیحی از باورها و رسم های ایرانی گرفته شده است.
همچون میتره لباس کشیش ها ، تزیین کاج ، بابانوئل و ........

من سال نو میلادی را به همه جهانیان تبریک می گویم

سپاس فراوان از برنامه امشب دارم
امیدوارم صدای آمریکا برنامه ویژه برای جشن سده و جشن سپندارمذ بگذارد

ممنون

ناشناس گفت...

با سلام
مهدی هستم از کرج
دلیل توجه ایرانیها به ایینهایی باستانی این هست که آیین های اسلامی(البته نه اسلام واقعی بلکه اسلام گروه خاص)باعث پایمال شدن روح زندگی انسانها در ایران شده است و البته باعث پایمال شدن خود اسلام نیز شده است و همه از اسلام تعریف شده توسط حکومت فرار می کنند. و ایین باستانی و روح ابران باستان هر چند که توسط حکومت فعلی جاهیلت خوانده می شود سالم تر از این حکومت بوده است و احترام خاصی به انسان قائل بوده است.(البته ابران باستان یکتا پرست بوده است ولی نه مسلمان)

ناشناس گفت...

من غاشق شب یلدا و نوروز و چهارشنبه سوری ... و عاشق تخم مرغ رنگ شده شب عید و داستهانهای پدرم در این روز های به یاد ماندنی هستم و ...

در مورد این روزها شالها می توان حرف زد

خوش باشید و یلدا مبارک

ناشناس گفت...

تمصادف شدن گاه و بي گاه جشن هاي ملي با عزاداري هاي مذهبي كه شايد تنها در ايران بوجود آيد هم نشانه اي از تناقضات فرهنگي ما ايراني هاست هم نشانه پايداري ايرانيان در برابر هجوم فرهنگي بيگانگان.

ناشناس گفت...

درود
آتوسا از شیراز

کاش که یک روز بیاد ، که شهرداری و دولت همه جشن های ایرانی را پاس بدارند.
کاج یا سرو را تزیین کنند ،
من دیدم یکی از دوستان ارمنی من با شادی ژانویه را پاس می داشت ، از او پرسیذم چرا شادمانی؟
او گفت چون رسم ایرانی است و ما ارمنی ها پاسش می داریم
من درود به همه ارمنی ها می فرستم ، و همه هم میهنان
امیدوارم برنامه برای جشن دیگان و جشن سده بگذارند
ما در خانواده مان ، هندوانه و میوه های دیگر مانند انار و .. می چینیم.
و گردهم می آییم و به همه کادو می دهیم
و شاهنامه می خوانیم ، فال حافظ می گیریم
خوشبختانه داریم با فرهنگ خودمان بیشتر آشنا می شویم


ممنون

ناشناس گفت...

سلام
من و تعدادی از روستانم که در حال حاضر مشغول به تحصیل در یکی از شهرهای هندوستان هستیم تصمیم به برپایی جشن شب یلدا را گرفته ایم. هرچند که برگزاری این جشنها در وطن بسیار لذت بخشتر خواهد بود ولی ما سعی میکنیم که این آیین باستانی ارزشمند را پاس بداریم.
جای همه هموطنان عزیزمان خالی خواهد بود.مخصوصا کارکنان زحمتکش بخش فارسی صدای آمریکا.

ناشناس گفت...

علت مخالفت رژیم اسلامی با سنتهای ایرانی اینستکه با شعار اسلام افراطی و قوانین خشن سنگسار و قطع دست و پا روی کار آمد و میترسد مردم دوباره فیلشان یاد هندوستان کند و پاسداشت آیینهای باستانی را تهدیدی برای قدرت مطلقه و دیکتاتوری ولی فقیه میبیند

ناشناس گفت...

از جسارت و روشنگري هايت سپاسگزار ام، وفا.
از صداي امريكا هم سپاسگزار ام كه حقيقت گرايي را فداي مصلحت انديشي نمي كند.
فرختده باد يلدا!
شب و روزتان خوش!

ناشناس گفت...

javanane iran dar ghabll hich ertebate dorotii nadashand va sathe savad dar kesh var paiin bood v be harfaye rohanion etemad dashtand va rahe erebate jami onha hamin rohanion bodand
valii ba bala raftane sathe savad va afzayesh dastgahaye ertebate jami javana tonestan
ke be vahii bodane harfaye gozashte peii bebarand
va be hoviate asli khodeshon bar gardand
va farhange khodeshono be jahaniyan neshon bedan
ke alan aksare javanane ma ba be gardan andakhtane farvahar be gardaneshon be hame mifahmanand ke irani hastan va khodeshono az baghiye keshvarhaye moslamanane digar joda midanand
sheb yalda 1 aiine bastani ast ke hame khanevadeha dar iran dore ham jam mishavand va ba hendavane anar va .......
az yekdigar paziraii mikonand fale hafez migirand va shahname mikhanand

ناشناس گفت...

درود
آرتیمان از تبریز

همان گونه که یک هم میهن گفتند : ما می بالیم که همچون اسپانیا زبانمان دگرگون نشد.
و می دانیم که در شرق ایران بیشتر کشورها به دلیل ایستادگی ما ، فرهنگشان را نگه داشتند ، همچون هند و چین
و این تلاش های نیاکان ما بود.
خوشحالم که ما تازی نشدیم و نمی شویم

خوشبختانه جشن شب چله در ایران گسترده و باشکوه برگزار می شود
خواهشمندم از میهمان برنامه بپرسید : شب چله در افغانستان و تاجیکستان چه جوری برگزار می شود؟
درود به همه هم میهنان می فرستیم و آرزوی سلامتی دارم
شب چله را شادباش می گم
آجیل ، هندوانه و انار و ...... یادتان نرود!

ممنون از شما و میهمان خوب شما

ناشناس گفت...

آیین های باستانی سرزمینمان، ایران نه تنها وابسته به قوم و قبیله و مذهبی نیست بلکه به طرز شگفت انگیزی با طبیعت و سرشت انسان آمیخته و عجین است.
نوروز تولد دوباره زمین و یلدا بلندترین شب سال است. خوشحالم که آیین های سرزمینم نه با مرگ نه با خونریزی نه با غم نه با ظلم نسبتی ندارند.
یلدا مبارک

ناشناس گفت...

يلداى آريايي با قدمت 5000ساله با اعمال نابخردانه جمعى كوجك خدشه دار نخواهد شد.
من " هوار" از كردستان،شهر اربيل.
سؤال: به غير از اقوام آريايي اقوام ديكر نيز شب يلدا را جشن ميكيرند؟

ناشناس گفت...

در شمال و آذربایجان رسم بر این بود - الان را نمي دانم- که در این شب خوانچه‌ای تزیین شده به خانه تازه‌عروس یا نامزد خانواده بفرستند. مردم آذربایجان در سینی خود هندوانه‌ها را تزئین می‌کنند و شال‌های قرمزی را اطرافش می‌گذارند. درحالی که مردم شمال یک ماهی بزرگ را تزئین می‌کنند و به خانه عروس می‌برند.

ناشناس گفت...

مرسی از موضوع قشنگتون ... ایران یعنی عشق .ایرانی هویتش را از دست نمی دهد ...یلدا شب عاشقان نام ایران است.شب یلدا را پاس می داریم تا بگوییم همیشه ایرانی هستیم.حتی اگر بدخواهان نخواهد....

علی از اهواز

ناشناس گفت...

رژیم اسلامی با ملیت ایرانی مخالف است وگرنه از اعراب که چشم به جزایر سه گانه ایرانی دارند پشتیبانی نمیکرد و با اسراییل دشمنی نمیکرد

ناشناس گفت...

درود

شب چله گرامی باد
شیزینی ، میوه های گوناگون مانند انار ، هندوانه ، ..... و همه نوع آجیل می چینیم.
زیبایی جشن های ما این است که جهانی است ، و برای هم بستگی ایرانی ها از همه قوم ها و استان ها ، از آذری های دلیر ، بلوچ ها ، سیستانی های بزرگ و کردها ، عرب های عزیز ، مازندران و
گیلان ، خراسان، کرمان و فارس ها ، آذربایجان ، زنجان و خوزستان و ........

پرسش من این است ، جشن های شب چله در کشورهای همسایه چگونه است؟

سپاس

ناشناس گفت...

رژیم اسلامی با سنتهای ایرانی و با ملیت ایرانی مخالف است وگرنه از اعراب که چشم به جزایر سه گانه ایرانی دارند پشتیبانی نمیکرد و با اسراییل دشمنی نمیکرد

محمد امين از مرودشت گفت...

يلدا يعني اينكه يادمان باشد كه زندگي آنقدر كوتاه است كه يك دقيقه بيشتر با هم بودن را بايد جشن گرفت.

رستم فرخزاد گفت...

من نیومدم مطلب جدید بنویسم فقط خواستم عذر خواهی کنم که در مطلب قبلی بنده از نظر نگارشی یک علامت سوال اضافه و غلط املایی هست که بدلیل کمبود وقت و عجله بنده در تایپ کردن ایجاد شده.
اینجا هم امکانات فروم رو نداره تا آدم بتونه ویرایش کنه خلاصه به بزرگی خودتون ببخشید.

ناشناس گفت...

تو دنیا هیچ چیز کاملا خطایی وجود نداره. حتی یه ساعت از کار افتاده هم میتونه دو بار در شبانه روز وقت دقیق رو نشون بده :دی
۱ بار در یک کامنتی عرض کرده بودم اشاره به نام افراد در بعضی مباحثات کلی ممکن است اسائه ادب محسوب شود (مطابق با طبع ناز و نازک ایرانی البته!) اما الان هر چی فکر میکنم میبینم نباید از ذکر یه نکته هایی گذشت! چرا این فکرو میکنم؟ نمیدونم.. شاید یه احساس عجیبی که بی خودی بهم میگه اسی٬ وقتی بیننده صدای امریکا هستی سهم ۱ نظر دادن گاه و بیگاه برات محفوظه.. نترس دادا برو جلو! دارت نمی زنن که پس میخوام بدون ذکر مصیبت و شرح چند و چون قصه هامون عرض کنم٬ وفا جون رفیق اینترنتی سالار ترو خدا توی این شرایط که بدبختی مارو توی ایران بخاطر ماهیت شغلتون از همون جا بررسی میکنید بخشهای برنامه هاتونو وقف ما کنید نه اموری که در این برهه زمانی مرد کش نامرد پرور برای طبقه ی من و امثال من فقیر -کهیر- زده(دکتر نوری زاده هم چیز یاد ما میده خدایی) که کم هم نیستیم اطوار محسوب میشه... نگران وضع فرهنگی و اعیاد باستانی هم نباشید اونایی که هنوز زورشون میرسه قشنگ و معطر سر وقتش برگزارش میکنن و دمشونم گرم بخدا مراقب فرهنگ هم هستند تا ما اگر از چاله ی جمهوری اسلامی به امید -همتمون- (که فعلا ۱ کم نم کشیده) در اومدیم و بعد نیفتادیم تو چاه جنگ داخلی دست مارو هم بیگیرن تاتی تاتی بریم سر فرهنگ و مرامهای باستانی رو به نابودی پدرانمون.. در این وضعی که حداقل وفا جون توی خبرها در مورد ما فلک زده ها ازش خبر دار میشی کمتر مزاحم عزیزانی همچون مهمان محترم امشب از دنور (دنوره یا دندر ؟) کلورادو بشید (گرچه بسیار از فارسی حرف زدنشون لذت می برم)

- این مفاهیم فعلا داستانش به جریانات ما گدا گشنه ها نمیخوره و توی برنامه امشب تو ازش میگفتی:
دن؟ر کلورادو - باستان شناسی - خروج عتیقه متیقه از مرزهای کلفت و پر گهر ایران زمین مهد زمین- تاسیسات - اتم آلات - کمیته ی پیچیده ی بین المملی نجات پاسارگاد- سردبیر (کلا دبیر)- بی قراری های پایدار بر اساس اصل نهم و آغاز دوم و قس علیهذا ---- »»»»
من هنوزم همونم که بودم. یه اسکیزوفرن که به زرت و پرت های ذهنی ام مشغولم دلم درد میکرد اینا رو نوشتم دوست نداشتی درج نکن به روح لطیف ایرانی من یکی که هیچ صدمه ای نمیخوره وفا..



در معابر به همدیگه اریب نگاه می کنیم. بی پروا خمیازه می کشیم. بازار خرید و فروش بنگ اکس و

شیشه از بازار بورس گرمتره. و بازار تن فروشان به گرمای جهنم

بزرگترین آرزوی من کار

بزرگترین آرزوی تو ازدواج

بزرگترین آرزوی او زندگی

معشوقه ها کاغذی برا هر کی زودتر پپرونی بخری تا صبح فردا دوستت داره.
رقابت دخترا: کی پسرای بیشتری سر کار میذاره رقابت پسرا: کی بیشتر دخترا رو پخته تر٬ خانم تر کرده.
هر کس بیشتر بدزده فردا قهرمانه. هنوزم اینجا بعضی ها تو خیابون دستشون تا مغز تو دماغشونه. آقایون تو خیابون جلو خانوما فین میکنن اونم به چه غلظتی(اروپایی شدن) هنوز اقایون متلک میگن(مث هندیا) تازه خانوما هم به جمع آقایون تیکه پرون اضافه شدن. واقعیت پشت اگهی های استخدام: به یک منشی خانوم مسلط به زبان انگلیسی و تایپ و کامپیوتر احتیاج مندیم البته خانومو بیمه نمیکنیم. حقوقشم نصف حقوق یه آقاس . در ضمن خانومایی که اهل حال نیستن لطفا وقت خودشون و ما رو نگیرن. منتظریم.
و من به این فکر میکنم که اینجا وطن من است؟
این زنان.. و آن مردان....
بگذریم

مصطفی گفت...

با درود فراوان خدمت وفا عزيز، رستم وديگر دوستان نازنين و عذر خواهي از نبودنم.
تمام عيدهاي باستاني به نظر من نوعي جمع کردن اقشار مردم دور همديگر است و اين باعث ترس حکومت از اين اعياد است.
باقي قضايا هم که براي همه شما مشخص است.

ناشناس گفت...

سلام دادا وفا.برنامت دیشب توپس بود.یعنی عالی.ورود سرکار علیه ننه سرما رو به همه ی هموطنام تبریک میگم.امیدوارم ننه سرما امسال دیگه خوش قدم باشه و جبران زمستون 57 بشه و امسال آخرین زمستون زیر سلطه ی آخوند جاهل و دزد باشه.