۱۳۸۷ آذر ۲۳, شنبه

ایران در هفته ای که گذشت

تفسیرخبر شنبه شب

ایران در هفته ای که گذشت
در برنامه امشب برخی از واکنشهای مقامات جمهوری اسلامی نسبت به اظهارات اخیر رئیس جمهور منتخب آمریکا باراک اوباما را بررسی می کنیم که تاکید کرد توسعه برنامه تسلیحات اتمی، حمایت از سازمان های تروریستی و تهدید اسرائیل از طرف جمهوری اسلامی مخالف باورهای آمریکا است. آیا سیاست تشویق و تنبیه کار ساز است؟ به تنش در روابط ایران، امارات متحده عربی، عربستان و مصر نگاهی خواهیم داشت. انگیزه جمهوری اسلامی از تحریک عربستان و مصر برای موضع گیری در برابر وضعیت غزه چیست؟ تحولات انتخابات آینده رئیس جمهوری ایران را بررسی می کنیم و طرح دولت وحدت ملی. تورم بیست و هشت درصدی و مروری بر وضعیت حقوق بشر از دیگر بخشهای برنامه امشب خواهد بود.

امشب به اتفاق کارشناسان تفسیر خبر آقای دکتر بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل و آقای دکتر مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت. در بخش حقوق بشر همکار عزیزم آقای کوروش صحتی به ما خواهد پیوست.

اما مروری بر گزیده مهمترین رویدادهای هفته. منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت گشایش دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران یک بحث روزنامه ایست و دولت ایران در همین حد به آن پاسخ داده. آیت الله خامنه ای در دیدار با رئیس جمهوری اکوادور بار دیگر از محمود احمدی نژاد پشتیبانی کرد. دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت تلاش های جهانی برای متوقف کردن فعالیتهای اتمی ایران ناکام مانده است. ایران یک موشک میان برد زمین به زمین را آزمایش کرد.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت فیلم محاکمه اعضای جندالله از تلویزیون پخش خواهد شد. ایران بار دیگر تاکید کرد غنی سازی اورانیم را متوقف نخواهد کرد. مهدی کروبی نامزد ریاست جمهوری اسلامی می گوید برخی از ناگفته ها را در آستانه انتخابات خردادماه آینده یا پس از آن خواهد گفت. هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت ما نمی خواهیم با آمریکا درگیر شویم و تشویق یا تنبیه نمی تواند ما را از راه خود باز دارد.

وزیر دارائی از کاهش قیمت سهام در بورس ایران خبر داد. سخنرانی سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در کنفرانس خلع سلاح پارلمان اروپا منتفی شد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت تمرکز ثروت عمومی در دست دولت بستر تولید فساد است. نایب رئیس انجمن برنج ایران گفت واردات برنج بیش از نیاز کشور است. ایران اعلام کرد مصر با ارسال کمک های جمهوری اسلامی برای ساکنان غزه و دولت حماس از مسیر هوائی این کشور مخالفت کرده است.

تهران موضع بریتانیا درباره برنامه اتمی ایران را محکوم کرد بریتانیا برنامه اتمی ایران را خطری برای خاور میانه دانسته است. وزارت خارجه ایران در پی سخنان نیکلا سرکوزی رئیس جمهوری فرانسه درباره محمود احمدی نژاد سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد. مسئولان محیط زیست آلودگی هوای برخی نقاط تهران را بیش از سه برابر حد مجاز اعلام کردند. یکی از مسئولان طرح ارزیابی وضعیت اعتیاد در جمهوری اسلامی گفت بیش از هفتاد و شش هزار نفر در ایران از اعتیادآورهای جدید نظیر شیشه و کراک هروئین استفاده می کنند.

رئیس سازمان خصوصی سازی ایران از پایانی شدن مراحل واگذاری سه بانک دولتی به بخش خصوصی خبر داد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت در حال حاضر افرادی هستند که از هیچ مرجع قانونی مدرکی ندارند اما در دانشگاه ها تدریس می کنند. ایسنا به نقل از بانک مرکزی نرخ تورم رسمی در ایران را بیش از بیست و پنج درصد گزارش داد. وزیر خارجه ایران قضاوت درباره باراک اوباما را زود هنگام دانست.

چی فکر می کنین؟

۹ نظر:

ناشناس گفت...

پرسش من از آقای ديبا اين است كه آيا سياست "درست" چماق و هويج قابل اجراست؟ اينكه نتيجه می دهد و يا نه بحث ديگری ست. آيا هماهنگی ميان اروپا و چين و روسيه و امريكا و كشورهای آسيايی شدنی است؟ آيا تحريم فروش بنزين به ايران ممكن است؟

ناشناس گفت...

با سلام

به نظر من این بسیار نگران کننده است که آمریکا در فکر تغییر حکومت ایران نبوده و در وهله اول به فکر منافع خودش است و مردم ایران باید خودشان به فکر رهایی خودشان باشند.
بهنام - آلمان

Unknown گفت...

با عرض سلام

به نظر من، همانگونه که وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده، آمریکا لزوماً به فکر تغییر حکومت ایران نیست و ما مردم ایران باید خودمان به فکر رهایی خودمان از دست حکومت اسلامی باشیم.
ضمناً از شما می خواهم با توجه به اینکه انتظار از صدای آمریکا این است که همیشه بصورت علمی به مسایل نگاه کنند،و با توجه به اینکه شهر برلین چندین دانشگاه دارد، به طور دقیق اعلام کنید که آقای دکتر براتی پژوهشگر کدام دانشگاه برلین هستند؟

ناشناس گفت...

از گفته های دكتر ديبا (در تفسير سخنرانی گيتس) چنين برمی آيد كه كار صدای آمريكا تغيير رژيم ايران است. شوربختانه شما وفای عزيز بجای تكذيب اين گفته، خنده تائيد آميز داشتيد.

ناشناس گفت...

امروز دولت مقتدر و عدالت پرور نشان داده است که در راه اجرای عدالت خبری از پارتی بازی و تبعیض نیست فلذا بازداشت حسین درخشان مهر تاییدی بر عدم تبعیض در بخش قضائی نظام شکوهمند اسلامی است.

انشاالله حسین درخشان پس از آزادی به عنوان یک ژورنالیست مورد تایید روزنامه های مطرح آمریکا و اروپا چهره ای درست از اندرزگاه در حاکمیت الهی ترسیم کرده و به شایعات ضد انقلاب درباره اندرزگاه های اسلامی پایان دهد.

ناشناس گفت...

پرتاب قهرمانانه لنگه کفش به سوی جرج بوش در میان انبوه ماموران امنیتی تا دندان مسلح حاکی از خشم میلیونی مردم دلاور و حزب اللهی عراق بود.
تا محو اسرائیل و آمریکا یک یا حسین دیگر باقیست.

ناشناس گفت...

بیعت دوباره هزاران نفر از دانشجویان ممتاز کشور در دانشگاه علم و صنعت با امیرالمومنین حضرت آیت الله خامنه ای مشت محکمی بود بر دهان کسانیکه می خواهند از دانشجویان به عنوان ابزار گسترش کفر و الحاد سواستفاده کنند.

دانشجویان ممتاز کشور با بیعت خود نشان دادند که دانشگاههای ایران همانند حوزه های علمیه مخزن علم و بصیرت و حقانیت است.
مرگ بر ضد ولایت فقیه.

وفا گفت...

سپهر جان مطلب دکتر دیبا به شوخی و مزاح گفته شد.

وفا گفت...

شوخی با فدایی رهبر. نوشته بودی "تا محو ... آمریکا یک یا حسین دیگر باقی مانده."

فدایی جان تازه یک حسین رئیس جمهوری آمریکا شده برادر! به هر حال به وبلاگ خوش آمدی