۱۳۸۷ آذر ۲۲, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته

تفسیر خبر جمعه شب

در برنامه امشب ابتدا به اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی مبنی بر شواهد تغییر استراتژیک سیاست رهبران تهران در قبال عراق نگاهی دقیقتر خواهیم داشت. سپس به سفر رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به افغانستان و اعزام بیست هزار نیروی آمریکایی بیشتر به آن کشور می پردازیم. در همسایگی افغانستان آخرین تحولات پاکستان و ادامه فشار آمریکا برای برخورد اسلام آباد با ستیزه جویان را بررسی می کنیم. نگاهی به عدم موفقیت گفتگوهای شش جانبه بر سر برنامه اتمی کره شمالی خواهیم داشت و در پایان با توجه به تازه ترین اظهارات پرزیدنت بوش و مصاحبه های کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا با رسانه های مختلف مروری خواهیم داشت بر ارزیابی سیاست خارجی آمریکا از دید دولت کنونی.

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای دکتر آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری ، آقای شایان سمیعی کارشناس صدای آمریکا و همکارم آقای سیامک دهقانپور به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

مقامات آمریکایی و عراقی اعلام کردند ایران دیگر به شکل فعالی در مورد تجهیز ستیزه جویان عراقی خصوصا در مورد بمبهای کشنده کنار جاده ای حمایت نمی کند. تصمیمی که نشان از تغییر استراتژیک سیاست رهبران ایران دارد. توماس متز رئیس دفتر مقابله با بمب های کنار جاده ای در پنتاگون گفت استفاده از این گونه مواد منفجره در طول ماههای گذشته به شدت کاهش داشته است. او افزود کسی تصمیم گرفته که این کاهش صورت پذیرد و در پاسخ به سوالی در مورد اتخاذ این تصمیم از طرف سپاه پاسداران گفت فکر می کنم بتوان چنین برداشتی از آمار داشت.

اما سفر رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به افغانستان. نیویورک تایمز نوشت گیتس اعلام کرد پنتاگون قصد دارد بیست هزار نیروی بیشتر به افغانستان اعزام کند و می کوشد تا هزاران سرباز را تا بهار آینده در آن کشور مستقر کند نیویورک تایمز آنرا نشانی از جدی بودن تهدید طالبان دانست. آمریکا در حال حاضر سی و چهار هزار سرباز در افغانستان دارد.

تحلیلگران سیاسی گزارش دستگیری رهبر لشگر طیبه، مظنون به برنامه ریزی حملات تروریستی بمبئی را برای راضی کردن دهلی و واشنگتن ناکافی دانستند. رسانه های هند صداقت پاکستان برای تعطیل کردن سازمان جماعت الدعوه شاخه سیاسی لشگر طیبه را زیر سئوال بردند. قائم مقام وزارت امور خارجه جان نگروپنته با نخست وزیر پاکستان یوسف رضا گیلانی دیدار کرد گیلانی پس از ملاقات گفت پاکستان به تعهدات بین المللی خود در برابر جماعت الدعوه عمل خواهد کرد چرا که سازمان ملل جماعت الدعوه را گروهی تروریستی نامیده.

کارشناسان معتقدند مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه اتمی کره شمالی با عدم موفقیت نمایندگان برای تهیه پروتکل تائید برچیده شدن برنامه تسلیحات اتمی این کشور با شکست مواجه شده است و در حال حاضر برنامه ای برای از سر گیری گفتگوها وجود ندارد. نِزاویسی مایا گازیتا در روسیه نوشت امید دولت پرزیدنت بوش برای به پایان رساندن طرح پاکسازی اتمی کره شمالی به یاس تبدیل شد. دونگا ایلبو در کره جنوبی نوشت کره شمالی در این مذاکرات سانتیمتری عقب نشینی نکرد چرا که امید دارد بادولت اوباما معامله کند. یومی یووری در ژاپن نوشت پیونگ یانگ واشنگتن را فریب داد با وجود اینکه واشنگتن کره شمالی را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کرده بود.

چی فکر می کنین؟

۵ نظر:

Unknown گفت...

وفای عزیز میدانید چرا ایران نفوذ خود را در عراق کم کرده است ؟

1-به علت مشکلات داخلی از قبیل اعتراضات هر روزه مردم
2- نزدیک شدن به موقع انتخابات
3-پایین آمدن قیمت نفت که بشدت بودجه جمهوری اسلامی رو کم کرده است .

لطفا این مزلب را به 3 مفسر خود بگویید

Unknown گفت...

با سلام درحقیقت انسان متعجب میماند که ایران وامریکا بااین همه منافع مشترک چرا درمقابل هم قرارگرفته اندکه به نظر من بخشی ازاین گناه برعهده مسئولین کوته بین ایرانی وقسمتی به عدم شناخت مسئولین آمریکا ازایران ودرنتیجه سیاست های نادرست درمقابل جمهوری اسلامی می باشد.

ناشناس گفت...

جناب وفا

تعبیر و تفسیر آقای دکتر کامبیز محمودی کاملا بر خلاف ببندگان شما می باشد. برنامه ها کیفیت ندارند. به نظر من ایشان مسئول این بی کیفیتی هستند.
در مورد لقب دکتر ها، ایشان با چه استنادی این دستور را داده اند که لقب دکتر حذف گردد. به نظر می رسد ایشان یا مفهوم پی اچ دی را درک نمی کنند یا خودشان دکترای مانند کردان دارند. لطفا این موضوع را سانسور نکنید. ایشان در کدام دانشگاه درس خوانده اند؟ در تمامی دانشگاه و مراکز افرادی که پی اچ دی دارند، عنوان دکتر وجود دارد حتی در پرشسنامه هائی که شما پر می کنید.
فرصت نیست در جا که به ایشان بگویم چرا ذکر عنوان دکترا اهمیت دارد

ناشناس گفت...

با درود.وفاي عزيز.ديگه مديريت صداي آمريكا شورش رد در آورده.
اينم دومين به اصطلاح خروج ولي در اصل همون اخراجه اگه نيك بنگريم

بازتاب و پی گیری خبر خروج لونا شاد از V.O.A، خبرنگاران صلح:

«لونا شاد» خبر قطع همکاری با تلویزیون V.O.A و همچنین ازدواج اش با «آرش سبحانی» را تایید کرد.

انتشار خبر استعفای شاد، مجری مورد توجه بخش فارسی تلویزیون «صدای آمریکا» در «خبرنگاران صلح»، با بازتاب های مختلفی همراه بود. سکوت شبکه تلویزیونی V.O.A و اینکه هیچ منبع خبری دیگری این گزارش را تایید یا تکذیب نکرد، باعث شک مخاطبان و سوال های بسیاری در روزهای اخیر شد؛ که البته بخشی از این نظرات مربوط به اطلاعات حاشیه ای گزارش j4p بود. از جمله در سایت «بالاترین» (که لینک مربوط به این خبر بیش از 2هزار کلیک داشته است) اعضای پرتعداد این سایت جدا از شک در اصل خبر، در مورد حضور و مسئولیت داشتن «بهروز صوراسرافیل» در برنامه «شباهنگ» اظهار تعجب و تردید کردند. نکته ای که گرچه هرگز به صورت رسمی اعلام نشده و پیش تر در حد یک شایعهء درگوشی بود، ولی حالا و با اطلاعات تازهء خبرنگاران ما، می توان با قاطعیت دربارهء آن صحبت کرد.

مورد دیگر به ازدواج لونا شاد با آرش سبحانی لیدر گروه موسیقی «کیوسک» برمی گردد. این زوج هنرمند خبر را تایید می کنند، اما به دلیل عدم اعلام آن در رسانه ها و بی توجهی تنظیم کننده خبر به این مسئله، در حقیقت مخاطبان غافلگیر شده و حق داشتند که تردید کنند!

آرش سبحانی در اینباره می گوید: «مدتی است که من و لونا نامزد هستیم و با هم زندگی می کنیم. فعلاً هم در حال تهیه مقدمات ازدواج مان هستیم، که به زودی انجام خواهد شد.»

اما در مورد اصل خبر هم باید گفت از سه شنبه شب دیگر لونا شاد در استودیوی صدای آمریکا حضور نداشته و مجری دیگری اجرای برنامه شباهنگ را برعهده داشته است. این مجری و بازیگر جوان با تایید خبر قطع همکاری اش با V.O.A می گوید: «مشکلاتی با مدیریت و سردبیر تلویزیون داشتم. مدیریت امروز صدای آمریکا با اهدافی که در آغاز کار داشتیم، فاصله گرفته است. همین شد که تصمیم گرفتم دیگر ادامه ندهم.»

شاد گفتگوی بیشتر در اینباره را به روزهای آینده و در اولین فرصت فراغت از کار و امور مربوط به ازدواج اش موکول می کند: «به زودی زود با هم گفتگوی مفصلی خواهیم داشت و به سوالات شما و مخاطبان جواب خواهم داد.»

خبرنگاران صلح پیوند این زوج موفق و مورد توجه را تبریک گفته و به علاقه مندان وعده می دهد که در روزهای آینده مصاحبه مفصلی با لونا شاد در j4p منتشر خواهد شد.

ناشناس گفت...

آقای ناشناس...
نمیدونم چرا ما ایرونی ها این اخلاق بدمون رو ترک نمیکنیم...
چرا درباره چیزهایی که نمیدونیم اظهار نظر میکنیم؟