۱۳۸۷ آذر ۲۱, پنجشنبه

زن در جوامع اسلامی گفتگویی با آیان هیرسی علی

در میزگرد امشب شرکت کنید
میزگرد امشب میزبان آیان هیرسی علی فمنیست هلندی است. او که شهرتش به خاطر انتقاد بی پرده از اسلام است فیلمنامه سابمیشن را نوشت و در تهیه آن با تئو ون گو کارگردان فیلم همکاری کرد. او و ون گو تهدید به مرگ شدند و ون گو در سال 2004 در خیابانهای آمستردام به قتل رسید. از آن پس هیرسی علی تحت مراقبت های امنیتی به فعالیتهای خود ادامه می دهد.

در برنامه امشب از دیدگاه هرسی علی به زن در جوامع اسلامی نگاهی می اندازیم. رابطه زن و اسلام به اعتبار بسیاری از پژوهشگران رابطه ای پیچیده است و مبتنی بر متون مذهبی، تاریخ و فرهنگ متنوع جهان اسلام. کشورهایی که مسلمانان اکثریت شهروندان آنان را تشکیل می دهند در زمینه هایی چون ازدواج، طلاق، حقوق مدنی، نحوه پوشش و تحصیلات برای زنان حقوقی متفاوت قائلند. حتی در جوامعی که اذعان به این تفاوت ها دارند پژوهشگران و منتقدان در این که این تفاوت عادلانه است و یا قرائت فقهی درستی از دین اختلاف نظر دارند.

زن در جوامع اسلامی از چه جایگاهی برخوردار است؟ آیا ارزشهای دینی با حقوق بشر در تضادند؟ حد آزادی بیان در انتقاد از ارزشهای دینی چیست؟ کدام مهمتر است؟ آزادی بیان؟ یا ارزشهای دینی؟

چی فکر می کنین؟

۲۰ نظر:

ناشناس گفت...

سلام وفای عزیز چون این مبحث مربوط به حقوق بشر می شه 3 تا لینک جالب میزارم.

مواد 1 تا 30 حقوق بشر به روایت تصویر

*****حقوق بشر به روایت تصویر*****

http://photos.america.gov/galleries/amgov/4110/hr_1_pr

http://photos.america.gov/galleries/amgov/4110/hr_2_pr

http://photos.america.gov/galleries/amgov/30145/hr_3

ناشناس گفت...

به عقيده من دين هر كس موضوع شخصی او است و در همزيستی مردم در كنار هم، بايد خرد حكمفرما باشد. تنها در اينچنين جامعه ای است كه ميليون ها مردم می توانند ميليون ها دين گوناگون داشته باشند و در كنار هم صلح آميز زندگی كنند.

ناشناس گفت...

شب به خیر میخواستم از مهمان برنامه بپرسید تعداد همسران پیغمبر اسلام چند تا بوده و این تعداد تا چه حد می تواند الگو برای یک زن باشد

ناشناس گفت...

در پاسخ به آن آقايي كه به مرحله و نوع و وسيله ي زدن زن اشاره داشتند:
آيه ي 34 سوره ي نساء به سادگي مي گويد كه زنان نافرمان را:
1- نصيحت كنيد 2- ترك بستر كنيد 3- بزنيد
اشاره اي هم به نوع و وسيله نمي كند. پرسش اينجاست كه آيا با اصل قضيه ي "زدن زن" مشكلي نداريد؟! چرا به جاي اصلاح اين سخنان نادرست، فقط آنها را توجيه، يا نقد كننده را تحقير مي كنيد؟!

ناشناس گفت...

با تشکر از شما و مهمان محترمتان
باید فکر کرد به هر انتفادی اندیشید ولی در این شرایط صدای آمریکا به جذب اعتماد بیشتر اکثریت مردم نیاز دارد که ممکن است کج فهمی اصل نقد این موضوع را خدشه دار کند...به هر حال باید در این موضوعات با احتیاط وارد شد...با تشکر

علی از اهواز

ناشناس گفت...

درود

کشور ما افتخارش به کوروش بزرگ و زرتشت بزرگ و ........... نیک مردان و نیک زنان است
هنگامی که ما پیش از اسلام ، زن پادشاه ، سرباز ، فرمانده و رئیس نیروی دریایی و ..... داشتیم که زن بودند
نیای بزرگ ما حقوق بشر را بنیان نهاد

اما پس از اسلام ، چه همش سرکوب و واپس ماندگی

ما این همه بزرگ مرد و زن ایرانی داریم ، که الگو ما بودند ، ناسپاسی خدا کردیم و این گونه شدیم.

سپاس

ناشناس گفت...

درود

چرا ما نباید زن ، رئیس جمهور ، قاضی ، فرمانده و .... داشته باشیم

درود و سپاس فراوان به شما و خانم آیان
اینکه در اسلام بنیان گذاری ازدواج دختر 7 ساله را گذاشته است

ایران با تمدن آنچنانی ، و وجود بزرگانی همچون زرتشت و کوروش بزرگ شایستگی بیشتری از این ها است

سپاس فراوان

ناشناس گفت...

ممنون از برنامه.
در قرآن آمده كه "نساءکم حرث لکم فاتوا حرثکم افّى شئتم و قدّموا لانفسکم"" زنان شما، محل بذر افشانى شما هستند، پس هر زمان که بخواهید، مى توانید با آن ها آمیزش کنید."
سوره بقره آيه 232.

ناشناس گفت...

با درود.
وفا جان در اين مورد و موضوعات مربوط به تاريخ ايران و اسلام خواهشا از مهندس بهرام مشيري دعوت كنيد.
25 آذر روز ملي "مادر" هست.
بعدش شب يلدا رو داريم
و بعد جشن سده نزديكه و بعدش هم 4شنبه سوري.پس نتيجه ميگيريم سوژه وجود داره.
خواهشا از اين استاد گرانقدر كه طرفداران زيادي هم داره دعوت كنيد
اين هم شماره تماسشون:
Tel: (972) 292-0101
Tel: (818) 345-0607
سايتشون هم :
www.bahrammoshiri.com
در ضمن ايشون در ماه ژانويه در اورنج كانتي سخنراني دارن در بنياد مهرگان كه هر ساله برگزار ميشه.

ناشناس گفت...

به علت حضور در دعای کمیل نتوانستم هنگام حضور میهمانتان پیام بگذارم.

پیام من:
خانم شما جزو ضالین هستی وقتی قادر متعال به شما لطف کرده و در خانواده ای مسلمان بدنیا آمده ای اگر خجالت نمی کشی لااقل حیفت نیست که راه ضلالت و جهل را انتخاب کردی؟

ناشناس گفت...

Thank you so much for such great program.All the best,

AG

ناشناس گفت...

سلام جناب آقای مستقیم و خانم هیرسی آلی
من بهرام 32 ساله از تهران هستم. خانم آلی را تحسین می کنم و از دور دست ایشان را صمیمانه می فشارم. اگر هر انسانی کمی فکر کند می فهمد که ادیان سامی به خصوص اسلام، ضد انسان است. چرا که انسان را بنده می خواهد. پیش از انسانیت، جنسیت را می بیند و اصل را بر هرزه بودن، چشم چران بودن و منحرف بودن انسان می داند که حکم به حجاب می دهد.

ناشناس گفت...

سلام
از خانم آیان تشکر می کنم، به ایشان آفرین می گویم. شهامت و دلاوری ایشان ستودنی است.

ناشناس گفت...

من به عنوان یک دختر ایرانی که در این کشور مجبورم تظاهر به مسلمانی کنم می گویم که اسلام دین خون خواری و وحشیگری است که هیچ ارزشی برای زن وحتی انسانیت قایل نیست.و نباید هرگز ازادی بیان واندیشه را فدای اسلام کرد.با تشکر از شما و برنامه خوبتون و خانم هیرسی علی.

ناشناس گفت...

مسلمانان ايران – شايد بنا به پيشينه تاريخي اين مملكت- از متسامح ترين مسلمانان جهان اند. به جرات ميتوان گفت اندك گرايشات راديكال اسلامي كه در ايران ديده ميشود دست پخت حكومت است و در ايران گرايشات افراطي آنگونه كه در يعضي كشورهاي عربي و مسلمان ديگر وجود دارد ديده نميشود.
نكته دگر اينكه اگر سكولاريسم يا لائيسيته در جوامع اسلامي اجرا شود يعني احكام اجتماعي اسلام كنار نهاده شود و دين بصورت امري شخصي در آبد نه حكومتي، بسياري از مشكلات اين جوامع بخصوص براي زنان حل خواهد شد.

arash گفت...

ممنون وفای عزیز
امیدوارم این بحث مهم ادامه داشته باشد

ناشناس گفت...

سلام تو رو به خدا فکری به حال تلفنهای مامورین رجیم بکنید که موجب دلسردی بینندگان میشوند مثل آقایی که میگفت قران کتک زدن زن را مرحله بندی کرده!!!یعنی با مرحله ای شدن اصل خشونت و تبعیض علیه زن انسانی میشود؟!

ناشناس گفت...

با تشكر از برنامه خوبتان ، من ميخواستم شجاعت و افكار خانم آيان رو تحسين كنم،من اميدوارم كه روزي برسه كه همه ما ايرانيها بتونيم تعقل رو جايگزين خرافه پرستي كنيم

ناشناس گفت...

اين هم ترجمه ي دقيق و واژه به واژه (بدون توجيه و تفسير) از آيه ي 223 از سوره ي بقره:
زنان شما كشتزار شما هستند، پس از هر سو [و هر گونه] كه می خواهيد به كشتزار خود [در]آييد و براي خود، [از] پيش بفرستيد، و از الله پروا كنيد و بدانيد كه او را ديدار خواهيد كرد و باورداران را مژده ده.

ناشناس گفت...

به نظر من دین چیزی نیست که ما بخشی از وقت خود را به آن بپردازیم بلکه آنقدر پیچیده است که اگر قصد درک آنرا داشته باشیم نیازمند ذهن انیشتین هستیم. حالا بهتر است ببینیم انیشتین در مورد دین چه میگوید.
A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man. (Albert Einstein)