۱۳۸۷ آذر ۱۷, یکشنبه

اعلامیه جهانی حقوق بشر را چه کسی نوشت؟

شصت سال پیش، در حالی که بشر در خاکستر خانمانسوز ترین جنگی که تا کنون شاهد آن بوده نشسته بود ملل جهان اعلامیه حقوق بشر را تهیه کردند. همزمان با پاکسازی میدانهای جنگ، شمارش کشته شدگان و بازسازی شهرها نمایندگان ملتها در سازمان ملل متحد در نیویورک در نهایت امیدواری و خوش بینی تلاشی کردند که برخی آنرا بزرگترین دستاورد قرن بیستم می دانند. اعلامیه جهانی حقوق بشر را چه کسی نوشت؟ مطالب زیر برگزیده ای از مقاله سوزان والتزمتخصص امور حقوق بشر و بین الملل است.

النور روزولت نامی است که در افکار عمومی بیش از هر نام دیگری با اعلامیه جهانی حقوق بشر پیوند خورده است. بیوه پرزیدنت فرانکلین روزولت از سال1946 تا 1951 رئیس کمسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد بود. هرچند نقش او نقشی کلیدی بود اما او نویسنده اعلامیه نیست. او نه تنها متن اعلامیه را ننوشت بلکه هیچیک از ایده های اصلی مطرح شده در اعلامیه هم از او نبود. شواهد تاریخی نشاندهنده مشارکت دیپلمات های کشورهای مختلف است و تجلی یک اجماع بین المللی و تعهدی حقیقی برای گسترش دفاع از حقوق فردی در همه جای جهان.


اعتبار پیشنهاد لایحه حقوق بشر به سازمان ملل را باید به ریکاردو آلفارو رئیس جمهور پیشین پاناما داد. او به عنوان نماینده پاناما در نخستین نشست سازمان ملل در سال 1945 حضور داشت و با خود پیش نویس لایحه حقوق بین المللی را به همراه آورد و رسما پیشنهاد کرد تا آن لایحه بخشی از منشور سازمان ملل متحد شود. گروههای مدنی مختلف جهان، حقوقدانان، و روشنفکرانی چون نویسنده بریتانیایی اچ.جی.ولز سالها پیش از این از یک اعلامیه حقوقی جهانی حمایت می کردند. آلفارو با موسسه حقوق آمریکایی همکاری کرده بود تا پیش نویسی را که همراه داشت تهیه کند. دیپلماتهایی که در آن ماه مه در سان فرانسیسکو جمع شده بودند هنوز برای بکارگیری پیشنهادی چون پیشنهاد آلفارو آماده نبودند اما تصمیم گرفتند تا کمسیون حقوق بشر را تاسیس کنند و به شکلی غیر رسمی موافقت کردند که نخستین وظیفه کمسیون تهیه لایحه ای جهانی برای حقوق بشر باشد.

ماه های بعد از آن به انتخاب اعضا بر مبنای منشور سازمان ملل گذشت و از استاد حقوق کانادایی جان هامفری خواسته شد تا سرپرستی بخش کوچک حقوق بشر را زیر نظر دبیر کل به عهده بگیرد. یک کمیته هماهنگی از طرف شورای جدید اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل انتخاب شد. در ژانویه 1947 هجده کشور عضو انتخاب شدند و کمسیون کار خود را آغاز کرد. اما تهیه پیش نویس به کاری درازمدت تبدیل شد...

ادامه دارد. تا اینجا چی فکر می کنین؟

۳ نظر:

مصطفی گفت...

حالا مهم اینه که برای کی نوشت؟
خیلی از حکومت ها که بویی از این اعلامیه به مشامشون هم نرسیده.

ناشناس گفت...

60 سال منشور حقوق‌بشر،
30 ماده‌ منشور و زیرپا نهاده‌ شدن‌ همه‌ مواد آن، طی
30 سال زمامداری حکومت جمهوری اسلامی ایران

روز دهم دسامبر سال 2008 میلادی، منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد، شصتمین سال از عمر پرثمر خود را پشت سر خواهدگذاشت. به‌ همین مناسبت، سازمان ملل متحد، سال 2008 میلادی را سال کمپین حقوق بشر اعلام نمود.
در طی 30 سال گذشته‌ حکومت ایران که‌ خود یکی از امضاکنندگان منشور جهانی حقوق بشر بوده است، کلیه‌ مواد این منشور را زیرپا گذاشته‌ و از مصادیق اصلی شکنجه‌، اعدام، تبعیض، تجاوز به‌ حریم خصوصی شهروندان، آپارتاید جنسی، مذهبی و نژادی بوده‌ و میباشد.

در خلال 30 سال گذشته‌ هزاران نفر از مردم ایران به اتهام های مختلف سیاسی و غیرسیاسی به قول دولتمردان جمهوری اسلامی اعدام و بنابر قوانین قضائی بین المللی و بقول مدافعان جهانی حقوق بشر به قتل رسیده‌اند و در این رابطه بارها حکومت جمهوری اسلامی ایران بخاطر زیرپا نهادن ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی، از طرف محافل و سازمانهای بین‌المللی حقوق‌بشر محکوم گردیده‌‌ است.

گذشته‌ از اینکه‌ دهها نفر به اتهام‌های مختلف، در زندانهای ایران در حال سپری کردن احکام غیرعادلانه‌ طویل‌المدت هستند، 9 نفر از زندانیان سیاسی کرد، که از قشرهای مختلف، دانشجو، روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر و معلم هستند به اعدام محکوم شده‌اند. هر آن ممکن است این احکام اجرا شود.

ما به خاطر حمایت از قربانیان قتل و شکنجه در 30 سال حکومت جمهوری اسلامی و به مناسب روز جهانی حقوق‌بشر، روز چهارشنبه 10 دسامبر از ساعت 12.00 تا ساعت 13:00یک حرکت اعتراضی بدون شعار و با بستن دهانها خود در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر لاهه‌ برگزار می‌کنم.
هدف این حرکت اعتراضی رساندن پیام شهروندان ساکن درایران به گوش اروپائیان و مبارزه علیه ادامه قتلها در ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی می باشد.

شرکت شما در این حرکت اعتراضی همبستگی با زندانیانی است که به اعدام محکوم شده‌اند.

شبکه‌ حقوق‌بشر کردستان
جمعیت حقوق بشر کرد- اروپا
کانون دفاع از دمکراسی در ایران(هلند)
فعالين ايرانی حقوق بشر در سوئيس

آدرس:
Front of Iran Embassy the Huge
Duinweg 20
2585 JX Den Haag

ناشناس گفت...

پرسشی اساسی که تصور کنم یکی از معضلات حل نشده روشنفکران ایرانیست آنست که نگرش دینی تا چه اندازه در تدوین حقوق بشر نقش داشته است .

بعنوان مثال قسمتی از مقاله جناب گنجی در سایت رادیو فردا:
f4_Akbar_Ganji_Khamenie_answers22.htm

بقرار زیر است :

"آمريكا ديندار ترين جامعه مغرب زمين است. توكويل به خوبى نشان داده است كه ديندارى آمريكائيان، تعارضى با دموكراسى و آزادى ندارد، به شرط آنكه نهاد دين از نهاد دولت جدا باشد و برابرى همه آدميان پذيرفته شود. به گمان وى، خداوند همه ى آدميان را برابر آفريده است."


آخرین قسمت نقل قول که ظاهراً متعاقب نقطه نظری سکولار است ، اشاره ایست به همان بند اول منشور حقوق بشر که با نگرشی مذهبی درآمیخته است .

اما آیا واقعاً بند اول حقوق بشر اشاره به "برابری انسانها" دارد یا
اشاره به "برابری حقوق انسانها" ؟



حسین ، تهران