۱۳۸۷ آذر ۱۳, چهارشنبه

تفسیر خبر چهارشنبه شب

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای دکتر علیرضا نوریزاده، نویسنده و روزنامه نگار، و آقای دکتر محسن سازگارا، مدیر مرکز تحقیقات ایران معاصر، به آخرین تحولات عمده ایران و جهان نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.
در برنامه امشب به "همایش سی سال قانونگذاری و نظارت" نگاهی می اندازیم. آیا چنانچه برخی از تحلیلگران از جمله احمد زیدآبادی می نویسند حضور "غیرخودی ها" و عدم حضور احمدی نژاد در جهت تشکیل دولت وحدت ملی است. زیدآبادی می پرسد آیا حامیان تشکیل دولت وحدت ملی در هیئت حاکمه این برنامه را صرفا برای خنثی کردن فشارهای خارجی بر برنامه اتمی ایران دنبال می کنند یا مقدمه سازشی بزرگ با غرب در حال شکل است؟

به سفر رئیس جمهوری آقای محمود احمدی نژاد به تبریز نگاهی می اندازیم حمله لفظی آقای احمدی نژاد به بوش و تهدید کردن اوباما و قطع دست متعرضین چه مفهومی دارد؟

آقای احمدی نژاد همچنین طرح تحول اقتصادی را به مجلس ارائه کرد. آیا این طرح منافع مردم ایران را در نظر خواهد گرفت یا به اعتقاد برخی کارشناسان جلب رای برای انتخابات آینده است؟

در عین حال به عمده ترین تحول بین المللی و ادامه تنشها میان هند و پاکستان خواهیم پرداخت.
کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا با هدف فرونشاندن تنش میان دو قدرت اتمی، هند و پاکستان، به هند رفته است. نگرانی ها در این زمینه همچنان ادامه دارد رسانه های عرب نیز از سرد شدن روابط هند و پاکستان ابراز نگرانی کرده اند. الاهرام مصر از دو کشور خواسته است به جای شعله ور کردن جنگی دیگر در زمینه مبارزه با افراط گرایی همکاری کنند. تایمز اردن بر این باور است آنان که در این حملات دست داشتند قصدشان سوق دادن هند و پاکستان به سوی جنگ بوده است. الرایه در قطر جامعه بین المللی را مقصر می داند که موفق به نابودی پدیده تروریسم نشده است. خلیج تایمز امارات تهدید را تهدیدی جدی و جهانی خواند و الوسط در بحرین حملات بمبئی را یازده سپتامبر هند خواند. در آمریکا نیویورک تایمز به حساسیت وضعیت جاری برای دولت پرزیدنت اشاره کرد و حضور وزیر امور خارجه و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در هند و اظهارات وزیر دفاع آمریکا در عراق را شاهد این مدعا دانست. واشنگتن پست نوشت تلاش مقامات ارشد امریکایی به این جهت است که تنشها فروکش کند و تمرکز جنگ علیه تروریسم از افغانستان در همسایگی پاکستان منحرف نشود.

چی فکر می کنین؟

۲۰ نظر:

کیانوش رشیدی قادی گفت...

احمدی نژاد رفت زنجان چاقوکشی کرد.

تو تبریز هم دست قطع می کند.

حکایت احمد نژاد شده حکایت آن شکارچی شیر است که گاهی از ترس فریاد می زد و بد تر از آن از ترس گریه می کرد و خیال می کرد شیر را می راند.

فعلا خوش خوشان احمدی نژاد است! حالا بذار از اونور آب عربده کشی کنه، این ور آبی ها رو تهدید کنه!

اما!
خوش بود گر محک تجربه آید به میان!

کیانوش رشیدی

آلمان

کیانوش رشیدی قادی گفت...

آقای وفا!

با درودی دوباره.

شما و همه می دانند آن شکارچی شیر، هم فریاد می کشید و هم "تیزی" در می کرد.
من در یادداشت پیشین عمدا آن را به شکلی دیگر آوردم تا رعایت ادب شود.

احمدی نژاد که امروز در میان "مردم"!! تبریز داد و فریاد و عربده می کشید، صدای "تیزی درکردنش" در میان دیگر صداها خفه می شد! مصداق

"..ز در بازار مسگرها!"

کیانوش رشیدی

آلمان

tafsirkhabar گفت...

در اینکه احمدی نژاد تحول اقتصادی بوجود خواهند آورد هیچ شکی نیست اما این تحول در جهت نابودی اقتصاد ایران خواهد بود...

tafsirkhabar گفت...

کسی نیست به این آقای به اصطلاح دکتر احمدی نژاد بگوید : کَل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی،اصلاح اقتصادی دنیا پیش کش ...

tafsirkhabar گفت...

سیاست نه جنگ نه صلح که توسط کارشناس برنامه شما بیان و توضیح داده شد باعث و بانی اصلی این گونه مسائل بوده و خواهد بود ، در ارتباطی هر چند ضعیف بین ایران و آمریکاست که موجب می گردد طی جریانی کند و موثر، مسئله های این چنینی حل و فصل شوند.

ناشناس گفت...

وفای عزیز! با سلام لطفا از دکتر نوری زاده عزیز و دکتر سازگارای دوست داشتنی بپرسید تحلیل شان راجع به حضور آقای خامنه ای در روز دانشجو و دانشگاه چیست؟ ممنون / نیما

ناشناس گفت...

با سلام، سوالی از مهمانان محترم دارم
با توجه به ملی بودن نفت در قانون اساسی ايران و اينکه ايرانيان بسياری بدليل نقض حقوق بشر مجبور به ترک ايران شدند( با استناد به قطعنامه های سازمان ملل). سوال اينجاست که آيا می شود اين ايرانيان از دولت ايران شکايت کرده حق ملی خود را از نفت طلب کنند؟
بچه کنجکاو از امريکا!

ناشناس گفت...

با سلام ، نظر آقای نوریزاده را درباره اینکه تمامی این آقایون اعم از معمم و غیر معمم دستشان در یک کاسه بوده و برای نظام هرآنچه که باید ،انجام میدهند یادمان نرود قتلهای زنجیره ای در زمان همین سید خندان انجام شد.

ناشناس گفت...

درود بر شما،
آيا مهمانان ارجمند می دانند كه چند نفر در سخنرانی تبريز احمدی نژاد بودند؟ چند درصد مردم تبريز مخالف حرف های احمدی نژادند؟ اگر درصد مخالفين چشم گير است، چرا باقی خاموشند؟ انتظار خطر كردن نيست، اما نافرمانی مدنی چطور؟

با سپاس از شما

ناشناس گفت...

سیاست های اقتصادی آقای احمدی نژاد و حمایت های بی منطق نهاد غیر دموکراتیک رهبری تا کنون موجب بیکاری و بیچارگی و ورشکستگی بسیاری از دوستان و نزدیکان من شده است. بی شک این افراد جامعه آماری کوچکی هستند از جامعه بزرگ ایرانیان نگون بخت که پس از سالها تحمل تحقیر و سختی و مشقات مختلف اکنون بار دیگر زندگی شان دستخوش ایدنولوژی و طرزتفکر تمامیت خواهانی شده که همواره باآزادی، شکوفایی و حتی شادمانه زندگی کزدن ایرانیان مخالف بوده و هستند. اقدامات امنیتی اخیر رژیم، دستگیری های بی دلیل و روزافزون، پلیسی کردن فضای جامعه و اقداماتی از این دست، همه و همه گویای این هستند که روزهای سختی پیش روی ملت است و آقای احمدی نژاد علیرغم ژست ها و سخنانش در این روزها-که همگی خبر از شکوفایی اقتصادی می دهند- به خوبی واقف است که روز های پیش رو برای عموم ملت روزهای ناگواری خواهند بود و به خیال خودش با امنیتی کردن فضای کشور در صدد اقدام پیشگیرانه است.

ناشناس گفت...

عليرضا84: آقاي احمدي نژاد ادبيات سخن گفتن يک رئيس جمهور را هنوز فرانگرفته. آيا از بيخ بريدن شايسته است براي کسي که خود را رئيس جمهور ميداند. ديگر اينکه ديگر کشورها به ما که خود هزاران معذل ومشکل داريم چه ارتباطي دارد که همواره دم از نوع دوستي و عرب دوستي ميزند. مگر يکي از همين مردمان مورد پشتيباني حکومت اسلامي ايران در جنگ هشت ساله براي ما حتي پيام همدردي فرستاد؟ چه رسد به کمک مالي. حال آنکه بيشتر پشتيبان عراق بودند تا ما. از ماست که بر ماست!!! تا مردم هوشيار نشوند وضعيت همين است و بس

ناشناس گفت...

عليرضا84: چندي است در برنامه هاي گوناگون صداي آمريکا خصوصا برنامه ميزگردي با شما که بينندگان تماس تلفني ميگيرند، برخي از افراد رژيم با تماس تلفني به نحوي بسيار زيرکانه و البته جديد سعي ميکتتد تبليغ حکومت اسلامي را در قالب دستاوردهاي آن (که البته همگي دروغ محض هستند) مطرح کنند. براي مثال در بحث پيرامون ايدز در روز گذشته شخصي مدعي شد که ما جوانان در ايران و در دبيرستان بسيار در اين مورد آموزش ديده ايم و در دانشگاهها نيز چندين واحد به اين امر اختصاص دارد. کسي نبود که از او بپرسد: دروغ که نه کنتر دارد و نه حناق است که خفه ات کند. البته اين افراد که لهجه ها و تن صدايشان بسيار مشخص و تکراري است در برنامه هايي تماس ميگيرند که ميهمان برنامه اطلاع چنداني از وضعيت آن موضوع در ايران نداشته باشد. خواهش ميکنم دقت بيشتري فرماييد که اين افراد موضوع بحث را به بيراهه نکشانند. امان از يک لقمه نان مزدوري!!!!

ناشناس گفت...

بادرودبسیار

لطفادرخصوص نامه محرمانه آمریکا به ایران(حدودچهل روزپیش) توضیح واطلاع رسانی فرمائید.

باسپاس فراوان

ناشناس گفت...

بیژن از بهارستان
با سلام ودرود وسپاس فراوان نثار وجود تک تک شما زحمتکشان عرصه ی رسانه علی الخصوص جناب وفای مستقیم عزیز
تنها چیزی که در خصوص کلیه ی موارد میتوانم بگویم اینست که پدرمان طی این 30 سال درآمده است و بس.

ناشناس گفت...

سلام

امیدوارم حالت خوب باشه وفا جان
هرچند گفته بودی نظرات خارج از تفسیر خبر رو در جای دیگری مطرح کنم ولی دوست داشتم این حرفو اینجا بنویسم تا بدونی نه تنها مخالفت نیستم بلکه خیلی هم دوستت دارم( یه بار گله مند شده بودم از اجرای شما)
.ببین برنامه میزگرد امشب( 5 شنبه) که با حضور نبوی اجرا شد رو خودت به عنوان یه مخاطب نکاه کردی یا نه؟خداوکیلی حق دارم از شما انتقاد کنم یا نه؟ حالا دکتر کامبیز محمودی حواسش نیست شما که میدونید نبوی طنز پردازه، نمیشد خودت یا آقای بهارلو یا آقای فرهودی برنامه رو اجرا میکردید؟آخه جلوی یه طنر پرداز یه مجری عبوس که یه لبخند هم نمیزنه قرار میدن؟ بابا تورو خدا یه خورده اصول حرفه ای رو رعایت کنید. باور کنید جا داره کسی رو که این انتخاب رو کرده حسابی جریمه مالی کنید تا بدونه مردم ایران یه مشت آدم کور و کر نیستند.

ناشناس گفت...

با کامران موافقم. البته خیلی وقته باهاش موافقم ولی نمیدونستم تا این یادداشتو خوندیم ازش
هر چند جدا از طنز جالب ابراهیم نبوی خودش یه کمی چنگی بدل نمی زنه وقتی آدم یاد یه چیزایی میافته.. بذگریم یا بزگریم

ناشناس گفت...

سلام آقاي مستقيم. بابا پس اين برنامه ي رو در رو چي شد . چرا ديگه برگزار نميشه ؟ لطفا اطلاع رساني كنيد .

Episode گفت...

آقای احمدی نژاد جزو افرادی است که هرچقدر هم که دارای هوش و حافظه بالا و خوبی باشند اما تعصب و احساسات نادرست به مانند سدی عظیم جلوی چشمشان برای دیدن واقعیت و آنچه که در جهان در جریان است را میگیرد.
مانند کسی که به خدا بی اعتقاد شود فقط به این خاطر که چرا یک مادر باید برای به دنیا آوردن یک انسان انقدر زجر و درد بکشد.
یا از طلا متنفر باشد به این خاطر که یک طلا با عیار بالا باید بارها در کوره با آن حرارت بسیار بالا برود تا عیارش به تدریج زیاد شود.
حکایت دنیای فعلی ما هم تا حدودی شبیه همین است.
آقای احمدی نژاد و امثال ایشان تمام اتفاقات جهانی مانند کشتار فلسطینیان، جنگ عراق، درگیری های قومی و نژادی در آفریقا، سپر دفاع موشکی اروپا و آمریکا، حملات تروریستی یازده سپتامبر و حملات اخیر در هند، کشتار تظاهر کنندگان تبتی، رکود اقتصاد جهانی و غیره را میبینند، تحلیل میکنند و بطور کامل زیر نظر دارند اما مساله ساده این است که میزان تعصب بالا و احساسات برگرفته از جداسازی معروف "خودی-غیر خودی" چشم بصیرت و حقیقت بینی آنها را تنها محدود به ظاهر اتفاقات نموده و لذا از درک کامل و عمقی مسائل جهانی کاملا عاجزند و این بسیار جای تاسف و البته نگرانی را در خود دارد.
اما سوال جالب این است که آیا آقای احمدی نژاد و هم سفره های ایشان با همین دقت اوضاع وخیم اقتصادی، اجتماعی مملکت خودشان را هم زیر نظر دارند؟!

ناشناس گفت...

من به خاطر صداقتي كه آقاي وفا در برنامه‌ها و وبلاگ دارند، برنامه‌هاي ايشان را نگاه مي‌كنم. در بحث روز چهارشنبه دكتر نوري‌زاده راجع به آقاي مويدي صحبت كردند، راجع به ممنوعيت برگزاري مراسم بابك در آذربايجان صحبت كردند ولي دريغ از اينكه يك جمله دربارة دليل دستگيري مويدي صحبت كنند. من واقعاً انتظار نداشتم از ايشان كه خودشان را آزادي‌خواه مي‌دانند. زيرا الان آدم و عالم مي‌دانند دليل مخالفت آذري‌ها با نظام فعلي و قبلي در چي بوده است. آقاي نوري‌زاده گفتند آقاي احمدي‌نژاد تركي حرف نزنند، دليل اين حرفشان را نگفتند. آذري‌ها الان فقط به دليل گرفتن حقوق شهروندي‌شان با سيستم مبارزه مي‌كنند از قبيل تحصيل به زبان مادري، داشتن حقوق برابر با ساير شهروندان، فدراليسم و حتي در غير اين صورت جدايي از ايران. به جزء آقاي باطبي كه به مسائل آذربايجان در صداي آمريكا مي‌پردازند، بقيه هيچ اشاره‌اي به اين همه دستگيري و بگير و ببند در آذربايجان، تهران و ساير شهرستان در ارتباط با مسائل آذربايجان نمي‌كنند. مثلا آقاي چالنگي آن قدر درباره روحاني شيعه بروجردي حرف زدند كه آدم حالش بد مي‌شه، ولي اين همه آذري دستگير شده‌اند، ايشان انگار نه انگار. معلوم است اينها بازمانده‌هاي نظام ستمشاهي هستند كه روياي استبداد و آريايي كردن و فارس كردن همة اقوام در ايران را به سر دارند.
واقعا شما كه در يك مملكت آزاد زندگي مي‌كنيد چرا برنامه‌اي دربارة اينكه تحصيل به زبان مادري حق هركسي است نداريد. واقعاً عجيب است ؟؟؟؟/
يك سوال ديگر. مگر شما نمي‌گوييد رژيم اسلامي همة مخالفان را ترور، بدنام و حذف مي‌كند، پس چرا برادر دكتر سازگارا مدير گروه پروتز متحرك دانشكده دندانپزشكي شهيد بهشتي هستند و حكومت ايشان را اخراج نكرده است.

ناشناس گفت...

مرسی از شما برای امکان نظردهی در وبلاگتان..
هفته گذشته که به برنامه تفسیر خبر شما در چهارشنبه شب گوش میکردم, توجه به فیلم سخنرانی رئیس دولت نهم در تبریز مرا بسیار متاثر ساخت
آنجا که گروهی در میان جمعیت مردم شهر پارچه نوشته ای را گسترانده بودند که روی آن شعارهای دستوری مثل "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" نوشته نشده بود.
تنها نوشته شده بود "جلوی واردات کفش چینی را بگیرید " خواسته ای که نه سیاسی بود ونه توهین و افترایی را نثار کسی کرده بود ولی بلافاصله و جلوی دوربین حکومت توسط گروهی که مسلما از مردم نبودند جمع آوری شد تا نشان دهند موجودی که از دنیا انتظار دارد به سخنان روانپریشش گوش دهند, تحمل شنیدن تقاضای کارگرانی که با اعمال سیاستهای غلط اقتصادی او دچار گرفتاری و مشکلات اقتصادی و چه بسا بیکاری شده اند را ندارد واقعا چه خوب میشد که با بازپخش این فیلم
این فرصت را به بیینندگان خود بدهید تا از منظری دیگر به حقایق سفرهای استانی آقایان و آنچه اتفاق می افتد ولی از مردم مخفی میکنند,بنگرند.
آیا در سیستمی که مردمش حتی اجازه بیان یک همچین تقاضای کوچکی را هم ندارند میشود انتظار تحقق آرمانهای حقوق بشررا داشت؟
به قول قدیمیا :
خانه از پای بست ویران است
خواجه در فکر نقش ایوان است
حمید از تهران