۱۳۸۷ آذر ۱۲, سه‌شنبه

تفسیر خبر سه شنبه شب

در برنامه امشب واکنش مطبوعات و کارشناسان به رزمایش اتحاد را بررسی می کنیم. جمهوری اسلامی از این رزمایش چه هدفی را دنبال می کند؟ نگاهی به گزارشهای رسیده از اظهارات علی لاریجانی در مورد مذاکره با کنگره آمریکا خواهیم داشت. آیا چنین اظهاراتی می تواند زمینه ساز مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا باشد؟ بانک مرکزی اعلام کرد ایران بالاترین نرخ تورم در منطقه خلیج فارس را داشته است. آیا تورم موجود چنانچه رئیس سابق بانک مرکزی اعلام کرد محصول سیاست های اقتصادی دولت است؟
لایحه هدفمند کردن یارانه ها که فردا از طرف رئیس جمهوری محمود احمدی نژاد به مجلس تقدیم می شود تا چه اندازه می تواند چاره ساز باشد؟
در برنامه امشب به اتفاق آقای دکتر سهراب سبحانی کارشناس امور بین الملل و آقای ناصر محمدی معاون سردبیر کیهان لندن به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت
در همین حال توجه محافل سیاسی و خبری همچنان به هند و تنشهای فزاینده میان هند و پاکستان است. ناظران بین المللی ابراز نگرانی کرده اند که با اوج گیری اتهامات مبنی بر این که عاملان حوادث اخیر هند با پاکستان ارتباط داشته اند احساسات ضد پاکستانی در هند دو قدرت اتمی را به سمت جنگ سوق دهد. بی بی سی گفت " اتهام ارتباط تفنگداران با پاکستان تنشها میان دو کشور را افزایش داده است." دیلی تلگراف لندن نوشت "چشم انداز جنگ در منطقه با کابوس انفجارهای اتمی همراه شده است." فرانتیر پُست پاکستان نوشت ممکن است پاکستان قربانی ناکارآمدی رهبران هند شود و ابراز امیدواری کرد که سیاستمداران دو کشور از ایده جنگ حمایت نکنند. "ایج" در استرالیا به دهلی نو توصیه کرد از خود شکیبایی نشان دهد و برای مجازات عجولانه نتیجه گیری نکند. لا وانگاردیا در اسپانیا نوشت "افزایش تنش در شبه قاره هند تغییر نامطلوبی برای آمریکا بود که فکر می کرد روابط میان دو هم پیمان خود در منطقه را بهبود بخشیده." در همین حال کاندولیزا رایس پس از ترک لندن در دهلی نو توقف می کند او در دیدار با همتای بریتانیایی خود گفت با هند و پاکستان همکاری خواهیم کرد. افراد خاطی باید به سزای اعمال خود برسند. و نهایتا جلوی تروریستها باید گرفته شود چراکه خواستار نابودی ارزشهای مدنی و جهان متمدن هستند. به چالش کشیدن و مقابله مصمم با آنها تنها راه پیش روی ماست.
چی فکر می کنین؟

۲۳ نظر:

ناشناس گفت...

هدف از رزمایش ترساندن و ارعاب مردم می باشد تا رژیم قدرت خود را به رخ مردم داخل بکشد و در واقع اقدامی تدافعی است که ترس رژیم را از موقعیت ضعیف خود در داخل و خارج از کشور می نماید.
جمهوری اسلامی ماهیتا دارای پتانسیل برقراری رابطه با آمریکا نمی باشد چرا که این کار نیازمند انعطاف پذیری سیاسی است که اساسا در رژیم جمهوری اسلامی حتی اندکی وجود ندارد و از سوی دیگر برقراری رابطه با آمریکا در واقع گشودن درهای ایران به روی جهان آزاد و به دنبال آن باز شدن فضای کشور است و این به منزله ی مرگ رژیم خواهد بود و رژیم که از این موضوع به خوبی آگاه است هیچ گاه دست به این کار که به منزله خودکشی می ماند نمی زند و اگر صحبتی هم در این راستا می کند تنها برای خریدن وقت است.
آریا از ایران

ناشناس گفت...

با درود و احترام ،
* هدفمند کردن یارانه ها در صورتی کارساز است که توریسم و جهانگردی در میهن رونق گیرد تا غیر ایرانیان از یارانه های ما بهره نبرند. در غیر اینصورت و با توجه به نابودی صنعت توریسم در ایران حذف یارانه ها چه توجیهی می تواند داشته باشد بجز افزایش کاذب نرخ ها و تورم و فشار به طبقه متوسط و پایین جامعه!؟
* در خصوص تورم موجود نیز توجه فرمایند که آقایان تورم را با شاخص لاسپیرز محاسبه می نمایند که معمولاً چند درصد کمتر از روش پاشه نشان می دهد. ضمن اینکه سبد کالاهای اساسی سلیقه ای گردیده است و بعضاً با کاهش کیفیت یا کمیت سعی بر کنترل رقوم تورم دارند!
پاینده ایران

ناشناس گفت...

با درود.
ضمن تشکر از برنامه خوبتون یک سوال از شما و کارشنانسان محترم برنامه دارم
به نظر شما با وجود این همه مانورها و رزمایشها آیا جمهوری اسلامی واقعا توان دفاع از خود در برابر حمله احتمالی امریکا یا اسراییل را دارد؟ و اگر ندارد این همه خرج کردن و تبلیغ برای چیست؟ و اینکه آیا به نظر شما این رزمایش ربطی به رزمایش مشترک روسیه با ونزوءلا دارد؟
متشکرم.
نیما

کیانوش رشیدی قادی گفت...

آقای وفا مستقیم!

آنچه که نیروزهای نظامی رژیم ج.ا. در آبهای دریای عمان انجام می دهند، در مقایسه با مانورها و رزمایش های دیگر کشورها"بزم آیش " است.

این گونه عملیات و مانورهایی مشابه در شهرهای گوناگون ایران، تنها و تنها برای ترساندن مردم ایران است.
رژیم بیش از هر چیز، از مردم ایران می ترسد.

کیانوش رشیدی

ژورنالیست از آلمان

احسانا گفت...

سیاست های پولی و مالی ایران از روز اول بر پایه ی دیانت و ریا گذاشته شده و پیش بینی وضعیت کنونی از سالها پیش بسیار ساده وروشن بود

احسانا گفت...

بستن تنگه ی هرمز بستگی به این موضوع دارد که کشور های عرب همسایه با حکومت ایران تفاهم و سیاست مشترک داشته باشندکه چنین نیست...

کیانوش رشیدی قادی گفت...

آقای وقا مستقیم!

این آقای تریتا(ضد)پارسی، این مزدور رژیم، شکر میل کردند، شما او را ولش کنید با امیر احمدی و دارودسته اش برن بغل خامنه ای و دیگر سران رژیم ج.ا.

احسانا گفت...

هدف از رزمایش به نوعی نشان دادن دندان به دنیاست . بی خبر از اینکه همه ی حکومت ها به چنگ و دندان ما آشنایی کامل دارند و می دانند که دندانهای حکومت ما مصنوعیست

احسانا گفت...

حکومت ما مثل کبک سر خود را زیر برف کرده و نمی خواهد قبول کند که با ورد و آیه نمی توان دنیا را فتح کرد.

احسانا گفت...

بستن تنگه ی هرمز بستن تمام راه های پیش رو و خراب کردن تمام پل های پشت سر از سوی حکومت خواهد بود.

ناشناس گفت...

آقای دکتر سبحانی مکررا از واژه ((شفافانه)) استفاده می کند که ترکیبی صددرصد غلط از نظر زبان فارسی می باشد. به جای آن می توان از عبارت به طور شفاف (در موقعیت قید) و یا واژه شفاف (در موقعیت صفت) استفاده کرد.
با تشکر
حسین از بوشهر

Amir Tarangan گفت...

besiar aali bood . merc vafa

ناشناس گفت...

جناب مستقیم! گمان می کنم خودتان هم اذعان داشته باشید که آقای دکتر سبحانی تحلیلگر ورزیده ای نیست. ایشان فردی متین و دوست داشتنی است اما هیچگونه تفسیر موشکافانه ای ارائه نمی دهد و دائما شعارهای کلی و حساب نشده می دهد و در جواب هر سوالی جمهوری اسلامی را با رژیم گذشته مقایسه می کند. فکر نمی کنید بهتر باشد از مفسر تواناتری استفاده کنید؟ البته تصمیم همیشه با شماست!

ناشناس گفت...

«متاسفانه بخاطر رعایت ادب نمیشه ذکری از کسی داشت»
پوریا همین موضوع رو مدتهاست همه متذکر شدن. یکیش خود من
گرچه اخیرا روند رو به بهبود برنامه ها طبق تغییراتی که همه شاهد آنیم بوجود آمده با این حال باز منتظریم تا مدیریت صدای آمریکا تدبیری اندیشه کند تا فرصت برنامه ها حداقل بطور ثابت مصروف عزیزانی که اطلاعات چندانی در آنها نیست نشود (البته اگر ما را مخاطب برنامه ها گرفته اید)
با اینهمه هرج و مرج مورد اشاره نمی تواند نتیجه ی کارهای گروهی باشد بلکه براحتی میتوان حدس زد که کسی بطور شخصی امکان راهیابی افراد غیر متخصص در تحلیل امور را فراهم آورده و ایشان را پای ثابت برنامه ها می کند. بعضی وقتها علیرغم میلم وقتی برنامه های مورد علاقه ام شروع میشود با ناراحتی مدیا رو میبندم و خیلی حالم گرفته میشه.. حتی تکرارشو اگر در یه فرصتی ببینم بخودم آفرین میگم که پیش داوری نکرده بودم و برنامه مطلب قابل ارائه ای نداشته..
البته لازمه از بعضی مدعوین بطور ثابت استفاده بشه.
آقای نوری زاده زحمتشو داره روی اخبار روز میکشه و خب٬ چرا تحلیل هاشو نشنویم؟ حتی گرایشات ایشون در تحلیلها خودشو نشون میده (اگر چه سعی هم کنند که پنهان بمونه) یا آقای بهنود ۱ بار اومد ۲ - ۳ .. یهو نیست شد.. یا آقای سیامک شجاعی که جدا" فقط ۱ استاد دانشگاه نیست. یعنی بطور شخصی اطلاعات و نگاه خود را در پیوندی مناسب با کلمات در قالب گفتمانی خوب میرسونه.. عزیزانی همچون دکتر فاطمی دکتر خاوند دکتر آقایی دیبا جناب مهرداد خوانساری ناصر محمدی نازنین آرام حسامی دکتر مهران براتی و ... دعوتهای درون ایران از چهره های شناخته شده ای که میل دارند جسارت را با ترس از جمهوری اسلامی عوض کنند.. تفسیر خبر میز گردی با شما و دو روز اول را کمی جدی تر بگیرید..
در برنامه میز گردی با شما یه جوونی تلفنی با آقای وفا از ملت و ملیت گله میکرد.. آخرش هم تاسف بار خداحافظی کرد.. من خیال میکنم پر بیراه نمی گفت یکیش هم اینکه ما بعضی وقتها یادمون میره رسانه ای که با زحمت و تلاش در حال تهیه و تدارک برنامه برای ماست داره محصولی عرضه میکنه که باید با تیز بینی آنرا بگیریم تا ذهنمان بتواند آنرا تحلیل یا در مورد چند و چونش قضاوت کند اما در عوض چشمانی هم هستند که نیازی به استفاده از امکان فوقانی خود احساس نکرده و با تصور اینکه فیلم سینمایی یا تئاتر شروع شده که در آن ممکن است هر لحظه اتفاقی بیفتد با لبخندی نه چندان خردمندانه آنرا پیگیری میکنند یا عاشق فلان مجری یا دعوت شده میشوند و از زیبایی چهره و ملاحت و ذکاوت و بلاغت و فصاحت و صیانت و سیادت خلاصه هر چی فضیلت که توش می بینن داد سخن میدن یا از دیگر کسان خوششان نمیآید..

ناشناس گفت...

درمورد صحبتهای آقای محمدی و مذاکره آمریکا با ایران بنده هیچی نفهمیدم بالاخره ایشان چه چیزی گفتند. دولت فعلی آمریکابویژه خانم رایس بارها اعلام کرده در صورت توقف غنی سازی با ایران در مورد هرموضوعی باایران مذاکره می کند.خوب اگر بقول آقای محمدی هدف توقف غنی سازی است با این پیش شرط دیگر مذاکره چه مفهومی دارد. لطفا بیایید یکبار هم قبول کنیم که دولت بوش هم از موضع زور و بی منطق صحبت میکرد و خیلی هم تلاش نکنیم کاسه از آش داغتر بشویم و این تناقضها را ما توجیه کنیم. آقای اوباما میتواند مذاکره راشفاف آغاز کند و اگرایران بازی درآورد شفاف به دنیا اعلام کند.

ناشناس گفت...

حسین از بوشهر
لطفا ملا لغتی نباشید

کیانوش رشیدی قادی گفت...

خانم یا آقای ناشناس که نوشتید:

"حسین از بوشهر
لطفا ملا لغتی نباشید"

بد تر اینکه "ملا لغتی" درست نیست. درست آن "ملا نقطی" می باشد!!!!

ناشناس گفت...

درود بر وفا مستقیم
وفا جان یک لطفی میکنی
ایمیل میزگردی باشما رو روی وب سایت بزارید تا بتونیم نظر بدیم ؟ جون همیشه شما در این میزگرد شرکت نمی کنید واز این وبلاگ سوالات را نمی خونید . لطف می کنید اگه برای ما بگزارید مرسی

ناشناس گفت...

سلام آفای هرمز حکمت هم نیستند
لطفا ایشان را هم دعوت کنید

ناشناس گفت...

tawwarroum nashi az siyasathaye ghalat ast az awwale enghelab ta hal.nashenase1

ناشناس گفت...

دکتر رامین کامران...لطفا وفا جان. ایشون واقعا با سواد و مطلع هستند و قدرت بیانشون هم بالاست. قدرت بیان خیلی مهمه یادمون باشه اگه اوباما و کندی در انتخابات پیروز شدن، فقط بخاطر قدرت بیان فوق العاده بود.

ناشناس گفت...

بحث ملا نقطه بودن نیست هدف من اعتلای برنامه های صدای آمریکا بود لغتی که آقای سبحانیان به کار می برند (شفافانه) اصلا در زبان فارسی وجود خارجی ندارد و من تنها از ایشان شنیده ام دلیل غلط بودن آن هم این است که ما نمی توانیم یک پسوند فارسی را به یک صفت که عربی می باشد اضافه کنیم. اگر به این ترکیبها دقت کنیم ریشه اصلی این کلمات فارسی می باشند. رایانه فداکارانه مردانه زنانه گدامنشانه پسرانه دخنرانه

دوستان موفق باشند

حسین از بوشهر

ناشناس گفت...

سلامي به بلنداي آزادي
سلامي به گرماي آتش
سلامي به لطافت باران
آه
آه
آه
از اينكه كسي نبايد سخن گفتن ياد بگيرد
چون
شايد روزي بتواند فريادبزند
وبگوبد
من حقوق
خود را مي خواهم

متاسفم
كه در سرزمين من
ايران عزيزم
كه مي گويند منشور حقوق بشر به دست پادشاه ايران نوشته شده است.
دفتر حقوق بشر تعطيل مي شود.
من كه به حال خودم گريه مي كنم
شما را نمي دانم
............
............
ا.ن
مظلومان اِلياسين