۱۳۸۶ بهمن ۱۲, جمعه

تفسیر خبر جمعه: مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته

امشب نگاهی دقیقتر خواهیم داشت به گزارش سالانه رئیس جمهوری آمریکا و واکنشها به آن. پرزیدنت بوش برای اولین بار به "فلسطین" دموکراتیک در کنار اسرائیل دموکراتیک اشاره کرد. او باز هم حساب مردم ایران و دولت ایران را از هم جدا کرد و در ادامه از تداوم حضور آمریکا در "خلیج فارس" یاد کرد.
در برنامه امشب به سخنرانی دیگر پرزیدنت بوش درباره مبارزه جهانی علیه تروریسم می پردازیم که در آن باز هم به ایران اشاره کرد. او ایران را از حامیان تروریسم خواند و گفت عدم موفقیت در عراق جمهوری اسلامی را جسور خواهد کرد.

در برنامه امشب به مفاد قطعنامه سوم در نشست نیویورک نگاهی خواهیم داشت و همچنین واکنش وزارت خارجه آمریکا به گزارش اخیر واشنگتن پست در مورد سانتریفیوژهای پی-دو در نطنز و اعلام آمادگی جمهوری اسلامی مبنی بر پیوستن به بانک بین المللی سوخت اتمی به عنوان یک عرضه کننده را بررسی می کنیم.

همچنین نگرانی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد مرگ مشکوک ابراهیم لطف اللهی، بازداشتهای خودسرانه، ارعاب، نبود محاکمه عادلانه، وضعیت سه معلم جوان بهائی در زندان وزارت اطلاعات شیراز و سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر را بررسی خواهیم کرد.

شما چی فکر می کنین؟

پ.ن. نظرهاتون راجع به دهه سالگرد انقلاب فوق العاده جالب توجه بود لطفا ادامه بدین تا در فرصتی در بخشی از یکی از برنامه های تفسیر خبر از اونها استفاده کنم

۳۱ نظر:

ناشناس گفت...

مطمئنم برنامه ی خوبی در پیش خواهی داشت وفا جان. اگر وقت شد به صحبت های اخیر وزیر دفاع فرانسه در مورد برنامه ی هسته ای نظامی ایران هم بپردازید.
فدات

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...

zakane aziz
weblogi ke moarefi kardi ro didam .
moteasefane bayad goft hich harfi baraye goftan nadasht ella neshan dadane bi adabie nevisandeh.
albate mano bebakhshid .age ma ba siasathaye jomhoori eslami va masolinesh mokhalefim age ba chenin rabeshi naaremoon ro ebrz konim chizi kamtar az oona nadarim.
behtare hamvareh nazariate ma ba adab va mantegh hamrah bashe ke harfemoon kharidar ham dshte bashe.

Dalahoo گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...

vafaye aziz dar morede vorod emam dar 12 bahman 57 va naghdo baresi sokhananeshon dar yeki az barnamehaye mizegerdi ba shoma age emkan dare sohbat beshe mersi az to

Unknown گفت...

وفا جان من هم مطمئنم برنامه مثل همیشه عالی خواهد بود . البته اینهمه موضوع در یک برنامه یکساعته خواهی داشت و کار سختی است.
آقای بوش در سخنرانی سالانه دقیقا با مردم ایران صحبتی داشت و دور از انتظار نبود که ایشان از نام خلیج فارس استفاده کند . البته بطور رسمی هم وزارت خارجه امریکا نام خلیج فارس را ثبت کرده .
امروز دقیقا بعد از ابراز خوشبینی پرزیدنت بوش در مورد نتیجه بخش بودن نیروها در عراق میبینیم که دو انفجار در بازارها روی میدهد . بنظرم اگر واقعا نیروهای جمهوری اسلامی در عراق همچنان فعال هستندو دست از برنامه های تخریبی خود بر نداشته اند باید این پرزیدنت امریکا تکلیف این حکومت را روشن کند و پیروزی در عراق به آزادی در ایران بستگی دارد.
من فکر میکنم اسرائیل در سکوت مرموزی فرو رفته و آخرین جمله ای که آقای بوش در سخنرانی سالانه در مورد ایران خطاب به ایرانیان گفت بنظرم مهمترین جمله ایشان در کل سخنرانی بود و بنظرم اگر اسرائیل بخواهد این حکومت را متلاشی کند میداند که امسال وقتش است. البته من نمیگم موافق این رخداد هستم یا مخالف ولی میدانم صبر ابرقدرت جهان حدی دارد .
موفق باشید

وفا گفت...

پیشتر هم خواهش کردم از موضوع خارج نشیم پیشنهاد و انتقاد برنامه و مجری و کارشناس رو به ontherrecord@voanews.com بفرستید. اگر محبت نکنید "چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی" چی میشه؟!!

ناشناس گفت...

به نظر شما اگر در انتخابات مجلس اینده که بیشتر به انتصابات شبیه است شرکت نکنیم و انرا تحریم کنیم . ایا وضعیت معیشت مردم عادی از این که هست بدتر خواهد شد ؟ چرا ؟

http://www.himark.blogfa.com/

ناشناس گفت...

با سلام.

به نظ بنده برای دولت آمریکا، مردم ایران و قضیه حقوق بشر در ایران بسیار کم اهمیت تر از مسئاه اتمی ایران است و آقای جورج بوش طبیعتا" بیشتر به دنبال مصالح آمریکا هستند تا مصالح مردم ایران.

واقعا" چرا ایشان صحبت از مذاکره با دولت ایران می کنند در حالی که از احترام به مردم ایران هم صحبت می کنند؟

آیا احترام به مردم ایران و گفتگو با دولت ایران به شکل همزمان منطقی و پذیرفتنی است؟؟

ناشناس گفت...

متا‎سفانه انقلاب ايران از نظر من فقط لكه ننگي در تاريخ ايران است
ثمره اين انقلاب نه تنها آنچه نويدش را ميداد نبود بلكه سير نزولي در پيشرفت علمي و تخصصي و فرهنگي كشور داشته و چهره ايران را در مجامع بين‌المللي تمسخرآميز كرده است. با اين همه استعدادهاي بالاقوه‌اي كه در اين آب و خاك وجود دارد اين انقلاب چيزي به همراه نداشته جز تأسف

ناشناس گفت...

صحبت کردن در مورد دموکراسی باید در بستر مناسبی باشه،امروز برای تفریح باخانواده به پیست اسکی اراک رفتیم اونجااز مامور و طرح امنیت اجتماعی خبری نبود و همه آزاد بودن،ولی 3 بار شاهد نزاع و درگيريهای دسته جمعی بودیم که هر بار با چاقوکشی و صدمه زدن به اتومبیلها همراه بود،به نظر شما در چنین جامعه ای میتوان از آزادی و دموکراسی صحبت کرد؟

ناشناس گفت...

صحبت کردن در مورد دموکراسی باید در بستر مناسبی باشه،امروز برای تفریح باخانواده به پیست اسکی اراک رفتیم اونجااز مامور و طرح امنیت اجتماعی خبری نبود و همه آزاد بودن،ولی 3 بار شاهد نزاع و درگيريهای دسته جمعی بودیم که هر بار با چاقوکشی و صدمه زدن به اتومبیلها همراه بود،به نظر شما در چنین جامعه ای میتوان از آزادی و دموکراسی صحبت کرد؟

Dalahoo گفت...

http://uk.youtube.com/watch?v=g0zF7BJcoeE
لطفا این فیلم را در برنامه خود پخش کنید.
موضوع: سئوالهایی که سعید جلیلی در پارلمان اروپا بیجواب گذاشت
دالاهو

Unknown گفت...

آقای مستقیم به آقای بگید حسامی بیرون گود نشستی میگی لنگش کن
آقای بوش با گفتن وازه خلیج فارس و احترام به مردم ایران احترامی گذاشتند که هیچ ریس جمهوری در دنیا به ما نگذاشتند .پاسخ احترام رو باید با
احترام داد
در ضمن این گزارشات رو شما که از دونفر پرسیدید از کجا آوردید از خبرگزاری جمهوری اسلامی هیچ کس در ایران با این حکومت موافق نیست واقعا جای تاسف داره در ضمن یک وبلاگ با اسم www.tafsirekhabar.blogspot.com هست آیا اونهم مال شماست ؟

pahakin گفت...

مسئله فلسطین تمام این سالها گاه به بهای نادیده گرفته شدن منافع ملی ایران و ایرانیان تمام سیاستهای حکومت را تحت الشعاع قرار داده است تا جایی که این پرسش همواره برای تلاشگران و نیروهای جوان نسل سوم و همه "مردم ایران " مطرح بوده که:" به راستی چه سری در این دشمنی آشکار با اسراییل نهفته است ؟" از سوی دیگر روابط حکومت اسلامی با گروههای شبه نظامی و مقاومت مسلحانه در فلسطین و لبنان به دلیل عدم شفافیت سران حاکم در اذهان عمومی ایرانیان همواره در هاله ای از ابهام بوده و حکومت همچون سایر موارد بازیهای سیاسی اش هیچ تعهدی در قبال آگاه ساختن مردم در خود حس نمی کند.
آیازمان آن فرا نرسیده است که نخبگان ،فرهیختگان و آگاهان عرصه سیاسی ایران با توجه به بحرانهای فزاینده پیش روی کشور که می رود تا جنگی تمام عیار را بر گرده ایرانیان تحمیل نماید و در حالی که تمامیت ارضی و حقوق و منافع ملی ما در معرض تاراج وتاخت و تازهای سیاسی قرار گرفته است یکبار برای همیشه با صداقت و صراحت این معمای پیچیده تاریخی را شکافته و جلوی فاجعه ای بزرگ را بگیرند؟

ناشناس گفت...

سلام
اينكه با يكي دو نفر در خيابان مصاحبه مي كنيد و اين يكي دو نفر هم سينه جلو مي دن و جاي ملت ايران چاپلوسي مي كنند نشون از اينه كه اين حكومت هيچ چيز واسه ما نداشته جز ريا و چاقو زدن از پشت به دوست و برادر... آخه اگه يكي بياد و صاف تو دوربين عليه رژيم چيزي بگه كه دودمانشو بباد مي دن.. لطفا در اين زمينه و تبليغ ريا تجديد نظر بفرماييد.

ناشناس گفت...

سلام وفا جان عزیز
از میهمان برنامه که کنار شما نشسته است و استاد دانشگاه است خواهش می کنم بپرسید:
با وجود همه ی این حرف ها در مورد خطر ایران به عنوان خطر بزرگ و با وجود این که ایران در حضور آمریکا و ناتو در منطقه هنوز قلدری و جاه طلبی می کند، آمریکا چه زمانی وارد عمل خواهد شد و اقدام عملی آمریکا چه خواهد بود؟ البته همه ی ما می دانیم که ایران هرگز غنی سازی اورانیوم را به حالت اعلیق در نخواهد آورد.
در مورد انقلاب هم باید بگویم که انقلاب، انقلاب مردم شهر های بزگی همچو تهران و اصفهان و شیراز و اسلامیون بود و نه کسانی دیگر. بقیه مردم هم که تربیت شدگان شاه بودند و به نحوی آزادی طلب و فعال بار آمدند که متاسفانه به ضرر خود شاه هم تمام شد. خود آقای خمینی در مورد انتخابات در زمان رضا شاه و انتصاب ایشان گفت: پدریان ما اشتباه کردند حالا چرا ما باید دنباله رو اشتباه پدرانمان باشیم؟
اکنون ما به سر دمداران قدرت در ایران (کشور ما ایرانیان و نه کس دیگر) می گوییم که چرا ما فرزندان و جوانان ایرانی باید تاوان اشتباه و احساساتی شدن پدران و گزشتگان خود را پس دهیم؟
مشکل ما ایرانیان کم شدن غیرت و دلاوری مردمان پایتخت طی سالیان و قرون اخیر است. پایتخت باید از تهران به جنوب کشور آنجا که غیورمردان تا آخرین قطره خون 2700 سال است از کشور پاسداری کرده اند کوچ کند.تهران شوم است.
با سپاس
کورش بختیاری

ناشناس گفت...

در باره مصاحبه با دو نفری که در تهران انجام داده اید می خواستم بگویم که تنها کسانی حاظر به نمایش دادن تصویرشان می شوند که بخواهند در موافقت با حکومت صحبت کنند و مخالفین هرگز حاضر نیستند که جان خود رو به خطر بیاندازند و در برابر دوربین در مخالفت با جمهوری اسلامی صحبت بکنند.

این مصاحبه ها بیانگر برآیند نظر مردم ایران نخواهد بود.

ناشناس گفت...

دکتر حسامی اصلا نظر کارشناسانه ندادند ایشان از مرحله پرتند.

ناشناس گفت...

با سلام وخسته نباشید
لطفا به ؟آقای دکتر حسامی که تازه به این برنامه تشریف آورده اند بفرمایید شما درباره ایران منطقه هیچ نمی دانید و خودتان نیز اذعان کردید زیرا اگر می دانستید نمی فرمودید که همه چیز در ایران به دست مردم است ، چون مردم ایران به گفته درست پرزیدنت بوش اسیر دست دولتی هستند که آنها را به گروگان گرفته ، ما کاری نمی توانمیم بکنیم و اگر کاری کنیم با جرم های فراوان روبرو می شویم ، آقای دکتر حسامی لطفا جنابعالی بیایید در ایران و حرکتی کنید تا ما هم به دنبال شما بیاییم و یاد بگیریم، دکتر گنجبخش کاملا درست گفتند.

ناشناس گفت...

ما هرشب از ساعت 9 شب برنامه های شمارا دنبال می کنیم ، کارشناسانه ترین نظر ها را آقای دکتر دیبا و دکتر سازگارا می دهند ، من احساس می کنم ایشان با مسایل ایران آشنا هستند مانند اینکه در ایرانم زندگی می کنند نظرات آقای دکتر دیبا در بین دوستان ما طرفدار بسیار دارد و به واقعیت نزدی است، آقای دکتر حسامی نظرشان در خصوص مردم ایران بسیار متوقعانه است.شما نمی دانید ما با چه اختناقی دست و پنجه نرم می کنیم؟

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
Unknown گفت...

وفا جان خسته نباشید .
برنامه بسیار جالب شما را دیدیم و بر اطلاعات ما افزوده شد .
دو نفری که از تهران دیدیم شاید نماینده یک جمعیت بسیار بودند ولی نه نماینده آزادیخواهان و آگاهیخواهان ایران !!
مهمانان شما نیز بسیار جالب و شنیدنی پاسخ آن نظرات را دادند و واقعا من که بسیار خرسند شدم.
آگاهی خواهی امروز از آزادیخواهی بنظر من مهمتر است .
نمیخواهم با طولانی نوشتن چشم شما را اذیت کنم . ولی باور کن این اعتقاد واقعی منه که اگر آگاهیخواه باشیم امروز دیگر دستیابی به اطلاعات درست کار زیاد سختی نیست . اگر مردم ما از آگاهی برخوردار باشند هیچ حکومتی توان جلوگیری آنها از رسیدن به آزادی و پیشرفت را نخواهد داشت .
:)

ناشناس گفت...

salam

ناشناس گفت...

ba arze salam va dorood be shoma.mikhastam be gam ke baraye man az modatha pish ye so all pish omade va javabesham ye jooraei midoonam vali az shoma mikham ke komak koind ta negahe daqiq tari dashteh bashim.va oon ine ke chera dolat haei ke donyaro konorol mikonan ya behtar donya male oonhast va tamame hokoomatha dast neshoondeye oonha hast in kararo mikonan.man ke badam nemiyad donyaro yeki edare kone chon kheyli khoobe dige dolathaei nistan ke ba ham jang konan va oonha be mardom miresan va khode in mozoo ghesmati az javabe so alam bood oona in kararo mikonan ke na man balke kole mardome donya be in natije beresan.va khodeshoon dolataye khoobo mesle shah az beyn mibaran va ye dolate dast neshoondeh miyaran bad dobare mikhan masalan oono az beyn bebaran ta began masalan deleshoon baraye mardom misooze.va dar kol in barnameye hasteh ei kare khode amrica hast ke sare mardoome irano garm kone ta mardom tazahorat nakonan ta in rejim az beyn bere.nemoonash ine ke amrika be rejime iran yad dade bood ke began daneshmandaye ma khodeshoon be daneshe haste ei pey bordan dar soorati ke ma midoonim daneshmandashoon be hasteye holoo ham pey nemibaran.va age be in eteghad darin ke barnamatoon ta hadi azad va demokrasiye nazare mano ham begid faghat alaki nagid vaght nashod kholase in hame vaght darin emrooz farda 1 mah hata too 1sala ham mage mishe natoonid pakhsh konid.man nemikham az khodam ba inke tarif daram tarif konam vali az kole in mofasera va tahlil gara bishtar halime oona faghat savade madraki ya kaghazi daran vali man ham savade kaghazi va ham savade vaghei daram age khastin mitoonam dar mizegerdatoon sherkat konam age vaght konam ba inke bikaram.va ye chizi chon harfam doroste sari bar chasbe mamoore jomhoori islami behem nachasboonid in harfam az khodetoon yad gereftam kheyli siyasat daram vali akhe siyasat madar ke nemige siyasat daram chon siyasat madare vaghe ei khodesho ablah neshoon mide felan ghor boone to vafaye aziz be baro bache bohal salam beresoon khosoosan ba aghaye baharloo.chalangi.behnam.lona shad.va digaran ke age bekham begam ziyadan va be kharejiha ham salam beresoon.faghat nazaramo baraye mardoome hamishe farib khor begoo ke shayad......
man Esi.s
email:roo_dar_roo@yahoo.com

وفا گفت...

از نظرهای شما ممنونم. ببخشید که نشد در برنامه به اونها بپردازم. از اینکه درباره موضوع اظهار نظر می کنید و به حاشیه نمی رید ممنونم.

یک نکته: نزدیک به چند دهه است که جامعه بین المللی مفهوم "حق" رو به مفهوم "وظیفه" تغییر داده. به این معنی که کشورها از حقوقی برخوردارند ولی درمقابل جامعه جهانی وظایفی دارند. این مطلب فرصتی رو ایجاد می کنه که جامعه بین المللی در چارچوب فوانینی خاص به کشورهای خاطی درمورد مسئولیتشون یاداوری کنه و از اونها انتظار همکاری داشته باشه. شما در اینباره چی فکر می کنین

ناشناس گفت...

كدوم وظيفه عزيز من؟
پرزيدنت كندي و پرزيدنت كارتر مردم ايران و كوبا رو با طرح هاشون بدبخت كردند مردم برمه و كره شمالي با كاراي روسيه و چين دارن له ميشن كي به كي پاسخ داده؟ اشتباهاتي كه بخاطر قدرت زياد كشورهاي صاحب حق وتو باعث فاجعه هاي بزرگ هم شده .
حالا هم كه رژيم ايران دلش رو خوش كرده به آقاي اوباما يا خانم كلينتون بازم ما بايد شاهد تجربه اندوزي سردمداران كاخ سفيد باشيم
اصلا نظم موجود در دنيا بطور نسبي هم اميدواركننده نيست

ناشناس گفت...

hi
ba salami dobareh (be yad freydon farah andoz aziz).
vafaye aziz az tmame ye banamehaye jalebeton mamnonan.you r the sun shine of my life..\truly tony bareta

ناشناس گفت...

سلام.
با تشکر از برامه ی خوب شما وفا جان.
با توجه به این موضوع که در ایران ما هفته ی بسیج را پشت سر می گذاریم همچنان سخت گیری ها بیشتر شده و هر روزه شاهد آزار جوانان و زنان بیشتری هستیم و در خیابان ها ماشین های گشت ارشاد و پلیس مردم را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.
با تشکر
سپهر و سهراب

ناشناس گفت...

با سلام مدت ها بود که تمام واژگان ما توسط جمهوری اسلامی به گروگان گرفته شده بود و عوض شده بود اما دیگر فکر نمی کردیم در ریاضیات والگوریتم سیاسی ما هم چنین تعرضی صورت بگیرد که شاهد این باشیم که ملیونها رای به صندوق بریزیم برای کسی واقایان انرا برابر یک رای رهبر بر دیگری دو برابر رای مردم تفسیر و اعلام نمایند........؟؟؟؟

fadayemam@hotmail.com گفت...

بنام خدا
ای برادران و خواهران، سی‌ سال انقلاب و از خود گذشتگی آخرش همین ؟ نمیتونم باور کنم که اینطور که با مردم رفتار میکنند با اصول اسلامی توافق داشته باشد . اینطور که به نظر میاید روز سالگرد انقلاب ما باید دوباره روی بام برویم تا ارزشهای این انقلاب را به خاطر خودمان و رهبرآنمان یاداوری کنیم که آیا انقلب اسلامی یعنی این ؟ تا وقتی‌ دیر نشده رهبران ما باید بیدار شوند که این طرز رفتار با ملت مسلمان واقعا غیر اسلامی هست خداوند از ظلم احدئ نخواهد گذشت . الله و اکبر ، الله و اکبر ، الله و اکبر