۱۳۸۶ بهمن ۲۷, شنبه

تفسیر خبر شنبه

ایران در هفته ای که گذشت

در برنامه امشب نگاهی دقیقتر خواهیم داشت به واکنشها به کشته شدن عماد مغنیه مرد شماره دو حزب الله و ملاقات منوچهر متکی با رهبران حماس و جهاد اسلامی، نگاهی خواهیم داشت به ملاقات مقامات خزانه داری آمریکا و بانک مرکزی ایران در پاریس بر سر پولشوئی و حمایت از تروریسم در حالی که ملاقات ایران و آمریکا بر سر امنیت عراق به تعویق افتاده و جامعه بین المللی در انتظار گزارش البرادعی برای بررسی نهایی قطعنامه سوم است. همچنین به تحولات انتخابات مجلس هشتم در این هفته می پردازیم ، نقش سپاه پاسداران و تنشهای جناحی درون نظام جمهوری اسلامی و در پایان هم به تحولات حقوق بشر هفته نگاهی خواهیم داشت. در برنامه امشب آقای دکتر مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین ، دکتر بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین المللی و آقای مهندس علی افشاری تحلیلگر سیاسی به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهند داشت.

کشته شدن مغنیه به نفع کیست؟
او در سوریه چه می کرد؟

سپاه و نقش آن در انتخابات چیست؟
آیا شاهد انتخاباتی به معنای واقعی خواهیم بود؟
آیا مردم ایران در صورت انتخابات ناسالم باید به مراجع بین المللی شکایت کنند؟

در بخش حقوق بشر خانم پروین اردلان برنده جایزه معتبر اولاف پالمه و از فعالان حقوق زنان حضور خواهد داشت.

۷ نظر:

arash گفت...

سلام
جناب وفا از اینکه مشکلات وبلاگ را برطرف کردید ممنونم.هرجند که از لحاظ مدیریت آن به آن اشکالاتی را وارد میدانم.در واقع این وبلاگ را وبلاگ وفا میدانم تا تفسیر خبر.
در بحث قبلی درباره سالگرد انقلاب ,بحثی بین من وصدرا و پدرام و دیگران ایجاد شد به نظر من بحث جالبی بودحیف با شروع فیلترینگ ناقص رها شد.
میخواستم نظر شما و دیگر دوستان را درباره بحثی که مطرح کردم بدانم .البته با اجازه شما!

وفا گفت...

آرش جان از کامنتت ممنونم. من هم از بحث شما لذت بردم البته نمیدونم چه اشکالاتی در مدیریت وبلاگ دیدی ولی خوشحال میشم که برام بنویسی. همینطور که نوشتی این وبلاگ مربوط به تفسیر خبر هست ولی دو روزی که من اجرای اون رو به عهده دارم بقیه اش هم به موضوعات کلی و نه فقط تفسیر خبر اختصاص داره به هر حال از اینکه این وبلاگ رو متعلق به خودت می دونی و در بحث ها شرکت می کنی ممنونم

ناشناس گفت...

سلام به همگی

البته ظاهراً تعداد مراجعه کننده به وبلاگ خیلی کم شده و یا کسی علاقه به نوشتن نظرش نداره . به هرحال من از همه دوستانم خواهش دارم برای حفظ مکانی برای تبادل اندیشه خودمون با نوشتن نظرمون دراین وبلاگ، اونو حفظ کنیم.
به احتمال 99 درصد مطمئنم که جمهوری اسلامی این وبلاگ رو فیلتر کرده.اگه اینطور نیست خواهش میکنم به من اطلاع بدین.
حداقل کسانی که در خارج از ایران زندگی میکنن میتونن اینکار رو انجام بدن. من در تعجبم اینهمه کسانی که در خارج از کشور زندگی میکنن و ادعای وطن پرستی و مبارزه طلبی دارند کجا هستند. هر کی برای خودش یه وب سایت درست کرده و به تنهایی مبارزه میکنه؟ البته این مسئله بد نیست ولی بدی این کار اینکه از هم جدا هستیم و جدا فعالیت میکنیم. باید گفته هامون به گوش همدیگه برسه.
یادم نمیره که یکی از ایرانیان مقیم خارج از کشور به من گفت که ما باید کشورمون رو نجات بدیم. ازش پرسیدم چطوری ؟ گفت بالاخره یه راهی باید باشه. بله درسته یک راه هست و اونهم همین راهه یعنی شرکت و اشتراک نظر در جایی که میدونیم محل تبادل افکار بین ایرانی ها و شاید هم خارجی هاست . مکانی که میدونیم جمهوری اسلامی هم به اون مراجعه میکنه تا ببینه در موردش چی گفته میشه . یعنی همین وبلاگ. البته بنده فامیل آقای وفا یا عضو رادیو آمریکا نیستم فقط میخوام به عنوان یک ایرانی جوان به دوستانم بگم که خیلی سریع از مبارزه خسته نشید. برای کشورتون و برای خودتون وقت بزارین . در همین وبلاگ ویا وبلاگهایی نظیر همین.
اگه بهترشو هم میشناسین بگین تا ماهم در اونها شرکت کنیم. ولی خواهش میکنم هیچ کدام از جبهه ها رو خالی نکنید حتی همین وبلاگ رو .
از آقای وفا هم انتظار دارم در فعال نگاه داشتن این وبلاگ ، از طریق صدای آمریکا لطفاً بیشتر تلاش بکنن. این وبلاگ میتونه خیلی کاملتر و وسیعتر فعالیت بکنه. اگه حتی امکانش براتون هست که وب سایتی با همین شرایط ایجاد کنید تا همه بتونن نظرشون رو بنویسن و مکانی باشه که حتی سازمانها و مردم خارج از کشور هم بتونن نظرها رو مطالعه کنن خیلی بهتر هم خواهد بود.

متشکرم

ناشناس گفت...

وفا جان سلام

قبلاً برای دوستانم عرض کردم که جمهوری اسلامی با چه طرقی به خارج از کشور جاسوس و مامور میفرسته و در صحبت قبلی اشاره ای کردم به عراق و افغانستان حالا یه موضوع قدیمیتر میخوام بگم.

سال 1358 بود. بسیاری از دانشجویانی که برای تحصیل در یکی دوسال قبل از انقلاب به خارج از کشور رفته بودند بدلیل قطع شدن ارز دانشجویی بعد از انقلاب 57 مجبور به بازگشت به ایران شدند . برادر دوست بنده یکی از این افراد بود . اون به ایران برگشته بود با تحصیل نیمه کاره. وضعیت داخل کشور بسیار بد بود. سپاه در حال شکل گرفتن بود و کم کم به هر حرکتی در خیابان گیر میدادند. به بهانه های بیخودی، مثل گوش کردن به موزیک در اتومبیل.و این مسئله برای کسانی که به ایران برگشته بودند خیلی خسته کننده بود. خصوصاً اونهایی که از اروپا اومده بودند. درحالتی مثل برزخ زندگی میکردند. در همین اوصاف بود که نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه بتدریج خودشون رو به اینگونه افراد نزدیک میکردند.

پیشنهاد این بود.

میخوای کمک کنیم تا دوباره ارز دانشجویی بگیری و تحصیلاتتو ادامه بدی؟؟؟

جواب بله دادن به این سئوال به معنی آغاز جاسوسی برای جمهوری اسلامی بود.در خارج از کشور و در پوشش تحصیل.

و این مطلب نشان دهنده اینه که جمهوری اسلامی با یک تفکر از قبل آماده و کاملاً برنامه ریزی شده در حوضه علمیه قم به رو کار آمد نه به اون شکلی که بعضی های فکر میکنن که این مسئله اتفاقی بود و کسی از قبل خبر نداشت.

آقای عماد مغنیه در دنیای حضرات حوضه تنها فرد نیست .شاید بهترین اونها بود .
مشخصه که هزاران نفر از ماموران و افراد جمهوری اسلامی مثل ویروسی خطرناک در دنیا پخش شدند و اندیشه کج ، غلط و خطرناک رژیم رو در کل دنیا توسعه میدن. حالا این ویروس در کشورهایی که کنترل کمتری در داخل دارن قویتر عمل میکنه مثل افغانستان، عراق ، لبنان، پاکستان و در بقیه کشورها نیز بشکل پنهان وجود داره و کاملاً محرمانه عمل میکنه.
و این چیزیه که همه دنیا و خصوصاً مردم ایران رو نگران میکنه یعنی توسعه یک تفکر بسیار غلط و زد بشریت در سراسر دنیا، بطوریکه دیگه نشه کنترلش کرد.

خصوصاً که این حکومت درآمد سرشار نفت رو در دسترس داره و همونطور که شما در برنامه هم اشاره کردید درآمد سرشاری هم از راه انتقال و فروش مواد مخدر بدست میاره . و با این حساب نگرانی در این مورد دور از واقعیت نیست.
خصوصاً این نگرانی که به دلیل این درآمد سرشار ممکنه خیلی از ممالک و حتی شخصیتهای دنیا از ایجاد فشار زیاد و مقابله با جمهوری اسلامی خود داری کنند.

اینکه عماد مغنیه توسط چه کسی یا چه گروهی کشته شد از نظر من مهم نیست و مهم این مسئله است که این فرد یا افرادی مثل این توسط چه کسانی حمایت میشوند.

باید ریشه این درخت خشک بشه تا برگهاش بریزه. نمیشه دونه دونه برگهاش رو از بین برد.

وفا گفت...

رضا جان به من اینطور اطلاع دادن که تقریبا از دو هفته پیش این وبلاگ فبلتر شده و من از جمعه اعلام کردم که برای دریافت فیلتر شکن به ankbut@voanews.com ایمیل کنن. به هر حال بهره مندی از نظرهای شما فوق العاده با ارزشه

ناشناس گفت...

با اين همه دروغ كمي فكر آخرتتون باشيد

ناشناس گفت...

وفا جان من از بیننده های دائمی برنامه های شما هستم تسلط شما در اجرای برنامه تحصین برانگیزه. من الان شنبه ساعت 6 صبح به وقت تهران به وبلاگ شما مراجعه کردم و بدون فیلتر شکن از اون استفاده میکنم شاید بعضی از ISP ها این وبلاگ رو فیلتر کرده باشن ولی این که من استفاده میکنم فیلتر نکرده شاید هم در روزهای آینده بکنه به هر حال از برنامه های روشن گرتون ممنونم.
یک صحبتی هم با دوستی دارم گه نگران آخرت شماست !!!
زمانی که آقای خمینی به 36 میلیون مردم دروغ گفت تا آرزوهاشو عملی کنه فکر آخرتش بود؟!!!