۱۳۸۶ بهمن ۲, سه‌شنبه

خارج از دستور

چهارشنبه کمی خارج از دستور ولی نه خیلی خارج از موضوع در میز گردی با شما درباره تعصب صحبت خواهیم کرد. خانم دکتر نهضت فرنودی، دکتر سعید پیوندی و دکتر مهرداد مشایخی قراره که در بحث شرکت کنند. اگه یادتون باشه در دو نوبت یه بار درباره تاثیر اجتماعی و روانی شعار صحبت کردیم و یه بار هم درباره برچسب. حالا در ادامه این دو موضوع به تعصب نگاهی می اندازیم. خیلی از چیزهایی که ذاتا خوب و مفید هستند وقتی از مرز اعتدال رد می شن تاثیر مخرب دارند. از باورهای مذهبی و اعتقادی گرفته تا وطن پرستی که ذاتا فوق العاده اند ولی بعد از گذشت از مرز اعتدال بیشتر مشکل زا می شن تا سازنده. شما چه فکر میکنین؟

۲۰ نظر:

ناشناس گفت...

درباره شعار؟
آهان يه مطلب رو ميگم در اينكه ما ايراني هاي عزيز و قهرمان فقط شعار انسانيت سر ميديم و هرچي سرمون بياد حقمونه
وفاي عزيز، بد نيست بخوني.
حتما دوست دارم نظر خودت و كارشناسان رو بدونم
خبر را حتما خوندي.
پرایدی در نزدیکی فیروزکوه با اتوموبیل حمل پول تصادف می کند و راننده پراید در حالی که در اتوموبیل گیر افتاده با موبایل به برادرش زنگ می زند که به کمکش بیاید و در حین مکالمه می بیند که اتوبوسی رسید و مسافرانش پیاده شدند...خیالش راحت می شود که کمک رسید.
اما مسافران و راننده و شاگردش بی اعتنا به فریادهای کمک خواهی او به چک پولها هجوم می برند و بیش از 148 ملیون تومان پول را یغما می کنند و سپس سوار اتوبوس می شوند و محل را ترک می کنند.
راننده پراید توسط تیم امداد زمانی به بیمارستان می رسد که دیگر دیر شده بود و به علت پنوموتوراکسی که در زمان مناسب به راحتی قابل درمان بود به علت تاخیر در درمان فوت می کند.
صحنه را برای خودم مرور می کنم.
اتوبوسی حامل 36 مسافر، زن و مرد، پیر و جوان و کودک و زن، تحصیل کرده و بی سواد، دهاتی و شهری،مومن و بی دین همه و همه سوار بر اتوبوسی شدند که نمونه ای از جامعه ایرانی بود تا راه را بر هر انکار و اظهار برائتی از جانب هر قشر و طبقه ای ببندد!
هنگام توقف اتوبوس، همه بدون هماهنگی قبلی و بدون هیچ ااظهار مخالفتی، در شرایط عادلانه و رقابتی! به سمت پولها هجوم می برند...هیچکس از این 38 نفر اعتراض یا مخالفتی نمی کند...هیچکس التماس های راننده پراید را نمی شنود...نه پیرزن نماز شب خوان و نه نوجوان پاک نهاد...نه پیرمرد تازه از حج برگشته و نه جوانمرد مدعی...نه آموزگار نه پزشک نه ارتشی نه کاسب!
اگر کوچکترین مخالفتی ابراز شده بود...اگر یکی از این 38 نفر با موبایلش به پلیس زنگ می زد...اگر فقط یکی از این 38 نفر به راننده پراید کمک می کرد و از غارت مال غیر چشم می پوشید...دیگران قادر نبودند در سکوت و رضایت جمعی دست بر چشمان وجدان خود بگذارند و بدون اعتراض...بدون پشیمانی سوار بر اتوبوس شوند و محل را ترک کنند.
اگر چنین فردی در این اتوبوس وجود داشت اقشاری از جامعه ایرانی می توانستند با انتساب او به قشر یا طبقه خود، اعاده حیثیتی کنند...می توانستند با استناد به این استثنا سرپوشی بگذارند بر گندابی که جامعه ایرانی در آن فرو می رود...این "آدم" می توانست کورسویی باشد در تاریکی راهی در آن افتاده ایم...افسوس که "کسی" نبود.
همه این ماجرا برای من قابل هضم و تحمل خواهد بود اگر و تنها اگر دیگر نامی و وصفی از وجدان و اخلاق ایرانی نشنوم.
پرده ای دریده و دامانی آلوده ...
همه ما مسافر آن اتوبوس بودیم

ناشناس گفت...

سلام اگه بتونید این تفسیر خبر را در زمان بهتری و زود تر پخش کنید حتمآ افراد بیشتری آن را نگاه می کنند

ناشناس گفت...

واما در باره تعصب، كه باز نظرتو درباره نظراتم ميخوام.
وفا جان؛
بيماري تعصب يكي از قديمي‌ترين و ريشه‌دارترين بيماري‌هاي فكري و رفتاري انسان‌هاست. شايد بشه ادعا كرد كه عمر اين بيماري به اندازه‌ي عمر نخستين انساني ‌است كه براي اولين بار در پيرامون خود، چيزي را پسنديد و فكركرد كه آن چيز، بهترين پديده و يا عنصري است كه ديده، شناخته و يا به دست آورده‌.
شايد اغراق نباشه اگر بگيم كه اين بيماري رفتاري در ميان بشريت، تلفاتي كمتر از طاعون و وبا نداشته‌. حضورش، در همه‌ي دوران‌هاي تاريخي، گذشته از سرزمين و فرهنگ، در ميان كساني بيشترين انفجار ويرانگر را داشته كه با خاندان قدرت، زورگويي و ثروت، رابطه‌اي تنگاتنگ داشته‌اند.
در دوران معاصر، گره خوردن با تعصّب، چنان در ميان اهل كتاب و قلم، ترس‌ بر‌انگيز و نامطبوع به جلوه درآمده‌ كه هركس بدان منسوب گردد، نه تنها تلاش دارد تا از آن فاصله بگيرد بلكه به شكل‌هاي گوناگون كلامي و رفتاري، مي‌خواهد ثابت كند كه در انديشه و رفتار او، هيچ‌گونه گرايش تعصب‌آميزي نيست.
آنان‌كه اين‌جا و آن‌جـا بر زبان مي‌آورند كه در عمل از هرگونه گرايش‌هاي تعصب‌آميز خالي هستند، در واقع، بدين وسيله، در صدد هستند تا صف خود را از تاريك‌انديشان و جزم‌گرايان افراطي، جدا سازند. اين‌كه انسان پيوسته و مجدانه مي‌خواهد به ديگران ثابت كندكه از تبار متعصبان نيست، نشان مي‌دهد كه دست‌كم اين خواست، در او چنان قوي‌است كه در چشم‌انداز ديگران، خالي از تعصب در نظر آيد.
شايد برخي اين نکته را مطرح سازند که زندگي بدون تعصب به يک پديده يا انديشه‌ي خاص، گذشته از آن که ما آرزو کنيم يا نکنيم، کمي غير واقعي جلوه مي‌کند. چه بسا اين نکته، ريشه در يک واقعيت غير قابل انکار نيز داشته باشد. اما بحث بر سر آنست که ما چگونه بر پايه‌ي علايق فکري خود و يا با تعصبي که به آن علايق داريم، با ديگران و علايق آن‌ها برخورد مي کنيم و تا چه حد براي انديشه‌هاي ديگران حق حيات قايليم.
نمونه هاي ايراني معاصر تعصب:
رفتن دختران به دانشگاه
روابط دختر و پسر
طرز نگرش به اسلام و تحميل عقايد
امر به معروف و نهي از منكر
گشت ارشاد
چكمه هاي خانمها
انوشه انصاري پديده غير قابل هضم
سركوب كمپين 1000000 امضا
دار زدن انساها به هر جرمي
حكم اعدام براي بزه كار زير 18 سال
چي بگم برات ؟ بازم ميخواي؟

ناشناس گفت...

وفا جان داشتم مي رفنم يهو ديدم صفحه اول وبلاگت نظرسنجي گذاشتي براي شركت در انتخابات گفتم اگه ابنو به صورت خارج از دستور نگم نميشه
مردم ما در ايران اينقدر باحالن كه نمي دوني
مطلب راننده پرايد رو خوندي؟
بگذريم
آقا در ايران براي هر مسئله اي كه پيش مياد مردم شروع مي كنن جك و طنز ساختن ( شايد واقعن مردم مشكلي ندارن و شكمشون سيره ) الله اعلم
نمونه اين قبيل اس ام اس ها در مورد بنزين مصلا مي گفتن
مهريه جديد 1386 ليتر بنزين
و قص عليهذا
حالا رسيديم به موضوع انتخابات ، مطالب طنز زيادي داره با اس ام اس مي چرخه كه دوتا شو برات ميدارم
خستگيت در ميره:
---
1- با توجه به سهميه بندي بنزين، قطع گار و برق در زمان سرماي بسيار زياد، عدم پخت نان در اكثر شهر هاي ايران به دليل هجوم سرما، ايراد هاي بني اسرائيلي ارشادي ها به لباس جوانان، افزايش غير قابل تصور قيمتها و تورم، بوي نفت گرفتن سفره ها مون، بياييد با شركت در انتخابات فهم و شعور خود را به جهانيات اثبات كنيم

2- به حزب خیار رای بدهید! ما امسال می خواهیم یک حزب بزنیم به اسم خیار! در آن به مردم وعده بدهیم که عرض جردن را 40 متر می کنیم! ولی عصر را سه طبقه می سازیم با پیلوت و استخر! وسط میدان توپخانه قایق موتوری نصب می کنیم برای گردشگران خارجی! گوسفندی می دهیم دانه ای 50000 تومان! انار می فروشیم درب منزل کیلویی 100 تومان! ماهواره را کابلی می کنیم! تمام ورود ممنوع ها را دو طرفه می کنیم! فیلترینگ اینترنت را بر می داریم، جایش دیش می دهیم بهتان این هوا!
---
ما آخرش نفهمیدیم که در این مملکت سیستم اجرایی چگونه است که این وعده ها را هم رئیس جمهور می دهد، هم نمایندگان مجلس، هم شهردار، هم خبرگان! مردم ما هم که اصولا آلزایمر مادرزادند
ببخش فگتم ربطي به بحث نداشتا اما به صورت خارج از دستور نطق كردم
...
قربانت

ناشناس گفت...

درود بر شما اقای مستقیم شما هم که شدید مثل اینا! چرا نظرات رو سانسور میکنی

وفا گفت...

ناشناس عزیز. تا حالا چیزی سانسور نشده. یکی دو مورد کامنت تکراری حذف شده و یکی دو مورد هم اطلاعتات خصوصی افراد. برای من خیلی قابل احترامه که تا این حد همه مربوط به موضوع و با احترام مطلب می نویسن. ارادتم صد برابر شده.

ناشناس گفت...

لطفآ وبلاگ دوست من را هم ببینید
http://natanzcity.blogspot.com/

ناشناس گفت...

سلام وفا جان
امیدوارم سالم و سرزنده و موفق باشی
راستش یه نفر با اسم mobliran پیغامی گذاشته بود که به نظر من اگه با خوندنش دلمون به درد نیاد باید در ایرانی بودنمون شک کنیم.به قسمتی از عین پیام توجه بفرمائید:
من از VOAبه عنوان یک رسانه مستقل انتظار دارم که با سیاست بی طرفی نسبت به سرنوشت ملت های ساکن در ایران بی توجه نبوده و در برنامه ها و مباحث خود بحث های اداره ایران آینده ایران به صورتهای فدرالیسم،کنفدراسیون و یا تجزیه ایران را نیز بگنجاند
من اصلا نمیتونم بفهمم چطور یک ایرانی به دلیل تعصب قومی به خودش اجازه میده از تجزیه مملکتش صحبت بکنه. نوع حکومت هرچه که باشه یادمون نره که از امپراطوری بزرگ فارس در حال حاضر فقط همین یک تکه مونده وقتی خود ما حرف از تجزیه این مملکت میزنیم به این دلیل که ترکا اکثریت غالب رو دارند از بیگانگان چه انتظاری داریم؟
من با هرگونه تعصب مخالفم. افتخار ما اینه که با پذیرش میتونیم در کنار هم زندگی کنیم اما یادمون باشه وقتی صحبت از وطنمون میکنیم درباره ملیتمون و خاکمون باید تعصب داشته باشیم.
از اینکه مجال آشنایی با اندیشه های مختلف (هرچند مسموم) را در اختیار ما گذاشتید بینهایت متشکرم. امیدوارم همیشه سربلند باشید.

ناشناس گفت...

سلام،سلام به همه
وفاخان مستقيم جون!
يه نكته بگم،لطفا توي برنامه معني تعصب رو از ميهمانان برنامه حتما بپرسيد تا ببينيم چقدر بارشونه؟
به نظر بنده مفهوم تعصب با مفاهيمي چون افراط گرايي و تحجر و تحجر گرايي
بايد حتما جدا بشه چون اصولا تعصب بعضي موقع ها چيز خوبيه مثله تعصب به وطن( مثلا اكثر مردم ايران با ديدن فيلم 300 نظرشون اينه خدا به گم اين زاك اسنايدر و اين فرانك ميلر رو .... كنه با اين فيلمشون!البته من سعي كردم با ادبانشو بگم مگر نه!)حاشيه نريم
خلاصه عرض بنده اينه كه تعصب و غيرت مي تونن چيزاي خوبي باشن در صورتي كه افراد رو دچار افراط و تحجرنكنه چون اينا آزادي بشرو كن فيكون ميكنن ميشه مثل القاعده!
راستي حتما در مورد سوء استفاده تبليغاتي كه از تعصب و غيرت ميشه صحبت كنيد(همون "انرژي هستهاي به جان ما بسته اي"!)
راستي وايداشت يادم ميرفت 4شنبه شبها كه پربيننده ترين و جذاب ترين برنامه تفسير خبر با حضور دكتر سازگارا و نوري زاده هستشمن فقط به عشق اين برنامه صداي آمريكا ميبينم
اگه مي خواين حرفاي من ثابت بشه بهتون (كه پربيننده ترين برنامه تفسير خبر و حتي صداي آمريكاهمين برنامه 4شنبه شبهاست)يه نظر سنجي ديگه غي از انتخابات راه بندازين ،متوجه عرايضبنده ميشين!
آره وفا جون جون من نذار برنامه 4شنبه عوض شه روزاي ديگه رو عوض كنين جاي اين الهه هيكس و .... اينا بيارين!
(آخ ،راستي وفا ناراحت نشي ها،يه سريالي تلويزيون ايران پارسال نشون مي داداسمش "وفا" بود كه داستان در مورد دختري بود به نام "وفا" ! منظورم اينه كه توي ايران وفا اسم دخترونه هست!)

وفا گفت...

خب برنامه تا یه ربع دیگه شروع میشه. شما میتونین هم از این وبلاگ و هم با ایمیل roundtable@voanews.com تو بحث شرکت کنید

ناشناس گفت...

خسته نباشی وفاجان
فقط خواستم بگم اگه بتونین یه گریز کوچیکی به مسئله ی پرده بکارت و دوختن اون به صورت زیرزمینی بپردازین خیلی خوب میشه.قطا این مسئله ناشی از تعصبات بیجای ناشی از فرهنگ سنتی قشر زیادی از جامعه ی ماست(به خصوص مردان)، که عده ای رو مجبور به انجام چنین کاری می کنه.
با تشکر

ناشناس گفت...

wqtouiمثلاً صدای آمریکا از رضا پهلوی حمایت نمینکه(مثل bbcورادیو فرانسه سابق از خمینی) فقط شب عید با آوردنش مردمو سورپرایز میکنه و دولت آمریکا تصویر و صداشو رو تلویزیون دولتی ایران در زمان خاتمی انداخت که اگه یادتون باشه برق سراسری قطع شده بود...باور کنید رضا پهلوی آمریکایی نیست بلکه مثل خمینی که تو فرانسه عاشق ایران بود و رهبر نمیخواست بشه ،اونهم نمیخواد شاه بشه.باور کنید این یه تهمته ...بجون عمم قسم.به قدا قسم.

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
وفا گفت...

ناشناس عزیز چهار بار یه کامنت رو پست کردی که من سه تاشو حذف کردم یکیش هست ولی این یکی هم ارتباطی با موضوع نداره. خواهش می کنم نظرهاتون رو اگه به صدای آمریکا مربوط میشه به ایمیل ontherecords@voanews.com بفرستین و اگه مربوط به برنامه خاصیه به ایمیل اون برنامه ها. خیلی ممنون

ناشناس گفت...

سلام وفاي عزيز
برنامه ي شب گذشته ات در ميزگردي با شما عالي بود از هر نظر
هم از نظر كارشناساني كه دعوت كرده بودي كه صاحبان علم و معرفت بودند در رشته ي خودشون و از اين مهمتر موضوع خلي جالبي كه براي بحث انتخاب كرده بودي خلاصه يك ساعت تمام منو پاي تلويزيون ميخكوب كرد .
دستت درد نكنه
منتظر برنامه هايي از اين دستت هستيم

با احترام و تشكر مجدد
منصور - تهران

ناشناس گفت...

hi اقای مستقیم ما نمیدونیم قسم حضرت عباس رو باور کنیم یا دم خروس رو از یک طرف 5+1 پیش نویس قطعنامه میدن از طرف دیگه دبیر شورای امنیت ملی رو دعوت میکنن تا در پارلمان اروپا سخنرانی کنه شما در این مورد چی فکر میکنید ؟ پیروز از کرمان

ناشناس گفت...

ای بابا وفا جان با کیا داری بحث میکنی سرتودرد میاری الکی غیرت کو تعصب چی توی این کشور همی این حرفا شده باد هوا همه نون چاپلوسی وپارتی بازیو دستمالکشی رو میخورن

ناشناس گفت...

مطمئن باشید جوان های امثال من بسیار هستند که پازل تحولات خاور میانه راچیده وکانال های cnn,fox,bbcو... رابررسی می کنند ...نگاه به 7سال نظامی گری امریکا می کنندورسانه ملی مملکتشان از اولویت برخورداراست وبه تحلیل های آبکی شما چندان توجه نمی کنند.ازتابستان 86 دست شما برایم رو شد!!!