۱۳۸۹ فروردین ۱۱, چهارشنبه

تحریم ایران، حالا یا دیرتر؟

ناظران همچنان بر سر بهترین راه در برخورد با خواست اتمی تهران در بحث و مناظره اند. برخی می اندیشند تحریم رژیم موثر خواهد بود. برخی دیگر بر این فرض اند که ایران مسلح به سلاح اتمی گزیر ناپذیر است و بحث شان بر سر این مسئله است که در صورت عدم اقدام نظامی، محار ایران بهترین گزینه پیش رو است.

یک کارشناس بریتانیایی می گوید "با سایه شکی که بر موثر بودن تحریم ها یا اقدام نظامی پیشگیرنده افتاده است، بحث ها در این مورد بالا گرفته است که آیا ایرانی که آمادگی اتمی شدن دارد، محار کردنی است." از آنجائیکه "ایران برنامه اتمی اش را با حاکمیت خود مترادف می بیند،" کارشناس بریتانیایی دیگری پیشنهاد می کند که "بهترین سناریوی ممکن یک جنگ سرد طولانی بین ایران و غرب است... با وجودیکه برنامه های موشکی و اتمی ایران را نمی توان متوقف کرد اما تحریم های بین المللی، کنترل صادرات و اختلالات در صنایع ایران می تواند آنها را محار کند." یک روزنامه طرفدار اعراب پیش بینی می کند که "هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، اگر موفق باشد، نمی تواند برنامه اتمی ایران را از میان بردارد بلکه آنرا چند سالی به تاخیر خواهد انداخت. اگر ایران با سرعت کنونی به غنی سازی اورانیم ادامه دهد، پیش از سال 2012 یک بمب اتم خواهد ساخت." این روزنامه می گوید "کاخ سفید خود را برای بروز چنین واقعیتی آماده کرده و برای ایران شرایطی را تدارک دیده تا به آنها ثابت کند با دستیابی به بمب اتم چیزی جز انزوای بیشتر عاید ایران نخواهد شد."

یک روزنامه روسی در سرتیتر خود نوشته "ایران هنوز شانسی برای اصلاح وضعیت خود دارد." این روزنامه می نویسد "در اوائل ماه جاری، مسکو و پکن به وضوح اعلام کردند که در صورتیکه تهران با جامعه بین المللی همکاری کند و پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی را در مورد غنی سازی اورانیم بپذیرد، آنها هم در مقابل در رویکرد خود نسبت به تحریم های سخت تر تجدید نظر خواهند کرد." یک خبرگزاری اروپایی با اشاره به اینکه "چین برای اولین بار تعهد کرده است تا در مذاکرات جدی تحریم ایران شرکت کند" می نویسد این مطلب "این قویترین پیامی است که نشاندهنده آمادگی پکن برای حضور جدی در مذاکرات دور چهارم تحریم هاست." اما یک روزنامه هندی می نویسد "تهران باید به شکل مضاعفی برای متقاعد کردن کشورها خصوصا آنهایی که در مجاورت ایرانند تلاش کند تا آنها را متقاعد کند برنامه اتمی اش صلح آمیز است." این روزنامه بر این باور است که با نزدیک شدن برزیل و ترکیه به ایران تهران "هنوز شانسی برای زنده ماندن در مقابل تیغ تحریم های کشورهای غربی خواهد داشت."

آمریکا از اتحاد و یکپارچگی گروه پنج علاوه یک و قدم های جدی این گروه ابراز خرسندی می کند و بر این باور است که هیچ یک از این کشورها بر اساس منافع خود نمی خواهند شاهد خاورمیانه ای باشند که رقابت تسلیحات اتمی در آن آغاز شده باشد که نه تنها بر هم زننده ثبات در منطقه خواهد بود بلکه تهدیدی خواهد بود برای برهم زدن ثبات جهان.

چی فکر می کنین؟

۶ نظر:

ناشناس گفت...

سلام وفای عزیز،
آیا برای شما ممکن هست که لینک ویدئو یامتن نوشتاری برنامه ای که 30 آپریل سال گذشته با آقای دمسکیتا داشتی را برایم بگذاری؟ من سال گذشته همدو بار درخواست کردم ولی موفق به دریافتش نشدم. من یک سری از کارهای دمسکیتا را دنبال کردم و علاقمندم که اون برنامه اش را دوباره ببینم.

متشکرم
علی

رستم فرخزاد گفت...

درود وفا جان،
من صحبتهای اوباما رو دیدیم که گفت برای اینکار منتظر ماهها نمیمونیم و صحبت از چند هفته هست، اون لحنی هم که داشت اصلا شوخی بردار نبود. اگر روان شناس خوبی باشم باید بگم اراده و قاطعیت خاصی در صحبت اوباما بود و به زودی اتفاقات مهمی در زمینه مسائل هسته ای ایران میفته.
حتی اگر تمام کشورهای دنیا هم تصمیم بگیرن با بمب صلح آمیز هسته ای کنار بیان، اسرائیل کار خودش رو میکنه.

اوباما گفت...

بالاخره نفهمیدم این گزینه نظامی روی میزه یا زیر میزه یا توی کشوی میزه ? ! یا توی سطل آشغاله ? شایدم توی آشپزخونست دارن میپزن با یک وجب روغن روش

Maryam گفت...

برعکس نظر تریتا جان پارسی و هوشنگ امیر احمدی و همکارانشان
اتفاقا باید تحریمها روند عادی زندگی در جمهوری اسلامی ایران را فلج کند و ادامه موجودیت حکومت را به خطر اندازد چون به فشار شدید مردم و حمله به دولت تقلبی و مستبد و پرسش یکپارچه آنها از دولت منجر خواهد شد که به چه دلیل ما باید اسراییل را محو کنیم ? آیا نوادگان کوروش کبیر تا این حد سقوط کرده اند که امروز باید جنایت ناتمام هیتلر را در نسل کشی یهودیان باتمام برسانند ?چرا ملت متمدن ایران امروز باید با تفکر هیتلر و نازیها شناخته شود و اسراییل را که هرگز ایران را به محو و نابودی تهدید نکرده از صفحه روزگار محو کند ? این چه دولتیست که ایران را از مادر تمدن جهان به مادر تروریسم و شرارت جهانی و نسل کشی تبدیل کرده است ? در چنین صورتی، نه تنها مردم به رژیم نخواهند پیوست، بلکه این فشار جهانی را نشان حمایت دنیا از تلاش های آزادی خواهانه خویش تلقی کرده و با قاطعیت بیشتری علیه رژیم پیکار خواهند کرد.چطور است مخالفان تحریم و فلج سازی اقتصاد ایران این راه را برای سرنگونی دیکتاتوری شاه بکاربردند و مفید دانستند ولی برای دیکتاتوری اسلامی که بارها بدتر است مضر تشخیص میدهند و مردم دوست شده اند !!? پس ملت ایران میتواند باز هم از فلج سازی اقتصاد رژیم دیکتاتوری برای سرنگونی آن و آزادی خود حمایت خواهدکرد و حتی در صورت کمک نظامی در تضعیف رژیم از فرصت درگیری نه برای بقا رژیم بلکه برای سرنگونی این کابوس سی ساله اسلامی بهره خواهد گرفت .

پریسا گفت...

برخلاف نظر تریتا که گفت اسراییل از حضور احمدی نژاد بخاطر بهانه بمباران تاسیسات اتمی خوشحال است باید گفت مثل این میماند که بگوییم علت حرکت آب در رودخانه حرکت آسیاب آبیست ! در صورتیکه عکس آنست اسراییل و هیچ کشوری نفس بمباران ایران را نمیخواهد بلکه تهدیدات سی ساله جمهوری اسلامی و احمدی نژاد مبنی بر محو اسراییل است که باعث میشود هر کشوری برای دفاع از موجودیت خود به فکر چاره و بمباران تاسیسات اتمی بیفتد

ناشناس گفت...

باسلام و احترام به نظر میرسد مردم ایران ، ابزاری برای طرفین دعوا قرار گرفته اند.
متأسفانه هر دو طرف دعوا خود را وکیل مردم ایران معرفی مینمایند.در این راستا اکثر کارشناسان شما ، از آن سوی آب به نیابت از طرف مردم ایران با بیان اینکه ما مردم ایران سختی ها را تحمل مینمائیم ،دولتمردان کشورهای مختلف را تشویق به تحریم و حتی حمله نظامی مینمایند.
آیا ایننان از سختی های اقتصادی کنونی مردم ایران (که بتازگی تحریمات شروع شده است)مطلع می باشند؟
آیا گرانی سرسام آور و کمبود مواد غذائی را لمس نموده اند.
چرا این مدعیان دلسوخته مردم ایران با قبول سختی ها به کشور خود برنگشته و در پذیرش مشکلات ، با هموطنان خود سهیم نمی گردند؟
آیا اگر آقای حسن داعی و همفکران ایشان در ایران میبودند به همین میزان علاقمند به تحریم و حمله نظامی بودند.
آیا اثرات تحریم و حمله نظامی جز اینکه عامه مردم را نابود نماید ، تأثیر دیگری خواهد داشت.
اگر کارشناسان شما حداقل به آزادی بیان اعتقاد دارند ، چرا تحمل شنیدن نقد نظرات خود را نداشته و بلافاصله منتقدین را مزدور و یا جیره خوار معرفی میکنند؟
آیا درک واقعیات موجود در کشور ،از فرسنگها دور ،امکان پذیر می باشد؟
خواهشمند است مسئولین صدای آمریکا که برای کارشناسان زمینه اعلام نظر را فراهم مینمایند تدبیری اتخاذ نماید تا ایننان از طرف مردم ایران هزینه ننمایند بلکه اگر واقعاٌ دوستدار مردم ایران میباشند از رفاه و آسایش خود هزینه به نمایند.با سپاس از توجهی که مبذول خواهید فرمود.