۱۳۸۸ آذر ۱۲, پنجشنبه

آپدیت اتمی

مجله اکونومیست نوشت راههای بسیاری پیش پای ایران گذاشته شد تا بتواند ثابت کند آنچنان که می گوید نیت بدی از برنامه اتمی اش ندارد و ایران راههای بسیاری را برای "نه" گفتن پیش می گیرد. به نظر می رسد گروه پنج بعلاوه یک آخرین فرصت را به ایران داده اند که تا پایان سال جاری میلادی یعنی کمتر از یکماه دیگر نشان دهد که مایل به حل این بحران از طریق دیپلماتیک است. ایران هر بار به دامان روسیه و چین پناه برد و روسیه به دلیل محدود شدن تجارت تسلیحات متعارف و فناوری اتمی با ایران و چین به دلیل معاملات نفت و گاز با ایران با تحریمهای شدید مخالفت کردند. شاید اگر با تحریم های شدیدتر موافقت می کردند دیدگاه مذاکرات اتمی در درون نظام تغییر می کرد."

اما چه گزینه ای برای گروه 6 باقی مانده؟ اگر گزینه بدون ریسکی وجود داشت تا کنون توسط گروه 6 اعمال شده بود. به نظر می رسد هم اکنون تصمیم بر سر گزینه هایی خواهد بود که ریسک دارند اما ریسک آنها کمتر است. نشانه های گسترش رقابت اتمی در منطقه بیشتر و بیشتر به چشم می خورد، خطر جدی تر احتمال خطر اسرائیل است که هر روز از طرف ایران تهدید می شود. با وجود این شرایط به نظر می رسد تحریم های شدید تر، نه به عنوان مقدمه ای برای جنگ بلکه به عنوان ابزاری برای نشان دادن عزم جامعه بین المللی بهترین گزینه برای کنترل این بحران به شکل صلح آمیز باشد. به نظر می رسد حتی برای روسیه و چین هم تحریمهای شدید تر ضرر کمتری داشته باشد تا ایران مسلح به بمب اتمی و خاورمیانه ای بی ثبات... . در آخرین اظهار نظر خود ولادمیر پوتین گفت "روسیه اطلاعی در دست ندارد که نشان دهد ایران در حال ساخت بمب اتمی است" و وقتی از او پرسیده شد که آیا روسیه با تحریم های بین المللی شدیدتر موافقت خواهد کرد یا نه، پاسخی نداد! علی لاریجانی هم به عنوان رئیس مجلس اعلام کرد که مجلس مشغول بررسی روابط ایران با کشورهایی است که از تحریم حمایت می کنند... . خوب به نظر می رسد با وجود اینکه خیلی ها تحریم ها رو بی اثر می دونند ولی حالا با رنگ باختن تلاشهای دیپلماتیک، تصمیم بین اعمال تحریم های شدید از طرف جامعه بین المللی است و یا به درازا کشیده شدن شرایط کنونی و خاورمیانه ای ناآرام که به ضرر همه تمام می شود.

شما چی فکر می کنین؟

آیا دولت احمدی نژاد می خواهد جامعه جهانی با ایران وارد درگیری نظامی شود تا با این کار گروه ها و افراد رانده شده از نظام را به زیر پرچم دفاع مقدس بکشاند و حداقل به بحران داخلی سیاسی و حرکت های آزادی خواهانه مردم پایان دهد؟

۱۱ نظر:

رکسانا گفت...

خاتمی رو که اونقدر رای آود به اون روز انداختید و احمدی نژاد هم که بزرگترین درآمد نفت رو بالا کشید مطمئن باشید کینه انباشته ملت و همون خانواده دخترانی که شب اعدام صیغه کردند تا به بهشت نرن ! طرف جمهوری اسلامی رو نخواهند گرفت همونطور که ملت آلمان سرانجام اسلحه رو به سمت هیتلر گرفت و آلمان آزاد و آباد و دمکراتیک رو ساختند .اتفاقا امروز دفاع از وطن این نیست که ازهیتلر زمانه حمایت کنیم تاریخ امروز آلمانیهایی که به قوای متفقین کمک کردند وطن پرست میداند نه کسانیکه در صف نازیها ملت آلمان رو بزیر شکنجه و سرکوب کشیدند .

Farideh گفت...

به نظر من جنگ طلب اصلی و موتور متحرکه جنگ رژیم حاکم بر ایران است چون اولین جرقه جنگ از تهدید احمدی نژاد مبنی بر محو اسراییل از زمین شروع شد
پس به حمله پیشگیرانه اسراییل به تاسیسات اتمی ایران مشروعیت خواهداد و بدنبال آن حمله متقابل جمهوری اسلامی به منافع آمریکا و کشورهای عرب بار دگر به آمریکا برای تجهیز موشکی دول عربی و حمله آنها برهبری آمریکا به ایران مشروعیت خواهد داد وجرقه اولیه همه این حوادث به تهدید بیجای احمدی نژاد برمیگردد

نسترن گفت...

به نظر من جلیلی لاف میزنه و این لافزنی دنباله همون مانورهای موشکی برای ترسوندن آمریکا و اسراییله غافل از اینکه ملت ایران از جمله بدنه بزرگ نیروهای مسلح طرف جمهوری اسلامی رو نخواهند گرفت مضافا نیروی هوایی و تجهیزاتش بسیار کهنه و فرسوده و ضعیف است و درست مثل نیروی دریایی توان مقابله با آمریکا و اسراییل را ندارد و نیروی زمینی هم که متکی به تعداد نفرات بالاست در برابر ابزار مدرن قدرتی ندارد میماند خود ملت که از رژیم جز سی سال سرکوب و شکنجه و تجاوز چیزی ندیده است و واضح هست منتظر فرصتی برای بزیر کشیدن این دژخیمان است .

مینو گفت...

صدام هم در آستانه حمله آمریکا سخن از دفاع ملت عراق تا آخرین نفر از ژیم جنایتکارش میزد انگار مردم عراق جنایات او را فراموش کرده و عاشق اویند جلیلی هم بداند ملت ایران فراموش نکرده که در این سی سال در زندان به دختران و پسران ایرانی تجاوز شده و دختران را در شب اعدام صیغه میکردند من که در صورت حمله اولین پاسدار یا بسیجی یا طرفدار ولایت فقیه را خودم بقتل میرسانم و منظر کشتن او بدست آمریکا نمیمانم

roya گفت...

جلیلی ایران را آماده مقابله با هر گونه حمله نظامی دانست!!
صدام هم از این هارتوپورتا زیاد میکرد
یاد هارتو پورتهای صدام افتادم قبل از نابود کردنه عراق او هم همین حرفهای مفت را میزد ملت عراق هم طرف او را نگرفت و بمب گذاریهای امروز عراق هم کار جمهوری اسلامیست که بمب کنار جاده ای و تروریست به عراق میفرسته صدام آخرداخل یک سوراخ تو زمین قایم شد , خامنه ای هم خودم از سوراخ بیرون میکشمت تحول آمریکا میدم البته اگر ملت ایران زندت بگذاره !!!

roya گفت...

احمدی نژاد: سند داریم آمریکا میخواهد جلوی ظهور امام زمان را بگیرد
http://tabnak.ir/fa/pages/index.php
یکی احمدی نژاد و ببره بندازه ته چاه جمکران پیش مهدی جونش , احتمالا آمریکا قبل از تاسیسات اتمی به چاه جمکران حمله خواهد کرد!
به تاسیسات اتمی حمله نمیشه به چاه جمکران حمله میشه احتمالا موشکهای اس_ سیصد رو میخون بذارن اطراف چاه جمکران !

نظامی گفت...

اگر همین فردا آمریکا اقدام به حمله نظامی برای ساقط کردن رژیم حاکم در ایران کند من حاضرم در این کار از صمیم قلب کمکشان کنم. شما 30 سال است که ایران را اشغال کرده اید به زن و بچه مردم هم رحم نمکنید. ندا را میکشید, خبرنگاری که اخبار این قتل را پخش میکند تحت تعقیب قرار میدهید یا زندانی میکنید و شاهد ماجرا را قاتل مینامید اما قاتل اصلی که از قضا عکس و نام آن مشخص است سراغش نمیروید. به این گونه دلایل از خدا روزی هزار بار طلب یاری میکنم. آهای دنیا بداد مردم ایران برسید. جنایت علیه بشریت در مقابل آنچه این نامردمان با ملت مظلوم ایران میکنند رو سفید است.

ناشناس گفت...

بهتر نیست نیروهای مسلح یا حداقل بخش از آن اعلام همبستگی یا حداقل مثل انقلاب 57 اعلام بیطرفی کنندتا به نقض حقوق ملت در قضیه انتخبات و حقوق بشر پایان داده شود ?

آزادیخواه گفت...

کسی دنبال خونریزی نیست ولیباید عبرت بگیریم که هیتلر و صدام با تحریم و مذاکره سقوط نکردند با زور سقوط کردند وگرنه دنیا رو نابود میکردند اگر به احمدی نژاد مهلت داه شود بمب اتم را روی اسر اییل میندازد و در ضربه متقابل اتمی ایران خاکستر خواهد شد پس بهتر است تاسیسات اتمی نابود شود .
آزادیخواه

ناشناس گفت...

شعارهای۱۶
آذر ,
حكومت فاشیستی! تو
دولت ما نیستی =خامنه ای بدونه ,بزودی سرنگونه =خامنه ای قاتله, كل نظام
باطله =غزه و لبنان کمن ,رفتن سراغ یمن = ایران جنگه, خاموشی ننگه =نصر من
الله و فتح قریب ,مرگ بر این رژیم مردم فریب =خامنه ای حیاکن ,سلطنت و رها
کن =شعار ملت ما, دین از سیاست جدا =دانشجو می رزمد دیکتاتور میلرزد دانشجو بیدار است از دیکتاتور بیزار است

دزد رای ملت گفت...

وزیر امور خارجه ایران با افشای بخشی از پاسخ ایران به پیشنهاد کشورهای غربی در مورد تأمین سوخت رآکتور تهران، گفته است که ایران آمادگی دارد ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳.۵ درصد خود را با سوخت ۲۰ درصد در کیش مبادله کند. باز با نزدیک شدن ضرب الاجل همیشگی !!! دوز و کلک های قدیمی شرو...ع شد ! بردن تا لب چشمه و در آخر تشنه گذاشتن طرف مقابل امیدوار کردن غرب و بهم زدن اجماع جهانی و دوباره خریدن وقت بیشتر و چند قدم دیگر بسمت بمب اتمی و.. جالب اینجاست که هر دفعه هم غرب گول میخورد بدون اینکه عبرت بگیرد جمهوری اسلامی اینکار را برای بر هم زدن اتحاد علیه خود در آن مقطع زمانی بکار میبرد و بمحض اینکه جو اتحاد از بین رفت دومرتبه جوابهای تند و سربالایش به آمریکا و غرب را از سر میگیرد و کماکان بسوی بمب اتمی میتازد .